Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door Stef »

Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux


De Franse bouwgroep Vinci heeft het contract in de wacht gesleept voor de aanleg en de uitbating van de hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux. De bouw van de spoorlijn kost 7,2 miljard euro en zal 60.000 banen scheppen.

Dat maakte Réseau Ferré de France (RFR), de uitbater van het Franse spoorwegnet, bekend. De groep rond Vinci, waarvan ook Caisse des Dépôts en AXA deel uitmaken, haalde het van concurrenten Bouygues en Eiffage.

Het nieuwe spoortraject Sud Europe Atlantique (SEA) is 340 kilometer lang en zal 302 kilometer hogesnelheidslijn omvatten. Tegen eind 2016 moet met de nieuwe lijn de reistijd Parijs-Bordeaux teruggebracht zijn tot 2 uur en 5 minuten.

SEA is het grootste Europese spoorwegproject dat aan een privépartner wordt toevertrouwd. Vinci moet de lijn aanleggen, financieren en krijgt daarna ook de concessie voor een periode die tot 50 jaar kan gaan.


BRON
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door bobke »

De SNCF zal dus nieuwe hogesnelheidstreinen moeten aanschaffen. Benieuwd welke het zullen worden.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door Accelerat »

Hoe kom je erbij dat ze nieuwe stellen moeten aanschaffen? :?
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door bobke »

Als er plots heel wat meer spoor ligt, moet men toch meer treinstellen hebben om dezelfde frequentie te behouden?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door treinbruno »

Da's ter vervanging van de oude spoorlijn, maar er zal daar dan wel meer gereden worden, dus waarschijnlijk komt er wat TGV duplex dasy naar daar
Afbeelding
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door wimpiespoor »

bobke schreef:Als er plots heel wat meer spoor ligt, moet men toch meer treinstellen hebben om dezelfde frequentie te behouden?
In theorie heeft men minder stellen nodig. Door de tijdwinst kan men immers met één stel meer ritten uitvoeren. Maar het aantal reizigers zal wel flink stijgen (daar doet men het toch voor?). Dus dat wordt toch nieuwe stellen aanschaffen, los van het feit dat men voor de andere hogesnelheidsverbindingen ook extra stellen nodig heeft en tegen die tijd de vervanging van de oudste stellen vermoedelijk wel op gang zal zijn gekomen.
Wim
Laatst gewijzigd door wimpiespoor op 31 mar 2010, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door bobke »

Ja inderdaad. Zouden ze de AGV stellen kopen? :lol:
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door nighttrain »

bobke schreef:De SNCF zal dus nieuwe hogesnelheidstreinen moeten aanschaffen. Benieuwd welke het zullen worden.
Wie zegt dat de SNCF het gaat of moet doen!
De concessie of uitbating is in handen van VINCI.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door wimpiespoor »

In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door nighttrain »

wimpiespoor schreef:In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
daar hebt u gelijk in, maar het kan gelijk wie zijn die gat uitbaten met het oog op de toekomstige verbinding Parijs => Madrid en Lissabon.Dus de SNCF is geen exclusiviteit op het moment dat het zal uitgebaat worden!
Laatst gewijzigd door nighttrain op 31 mar 2010, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door nighttrain »

Stef schreef:Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux


De Franse bouwgroep Vinci heeft het contract in de wacht gesleept voor de aanleg en de uitbating van de hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux. De bouw van de spoorlijn kost 7,2 miljard euro en zal 60.000 banen scheppen.

Dat maakte Réseau Ferré de France (RFR), de uitbater van het Franse spoorwegnet, bekend. De groep rond Vinci, waarvan ook Caisse des Dépôts en AXA deel uitmaken, haalde het van concurrenten Bouygues en Eiffage.

Het nieuwe spoortraject Sud Europe Atlantique (SEA) is 340 kilometer lang en zal 302 kilometer hogesnelheidslijn omvatten. Tegen eind 2016 moet met de nieuwe lijn de reistijd Parijs-Bordeaux teruggebracht zijn tot 2 uur en 5 minuten.

SEA is het grootste Europese spoorwegproject dat aan een privépartner wordt toevertrouwd. Vinci moet de lijn aanleggen, financieren en krijgt daarna ook de concessie voor een periode die tot 50 jaar kan gaan.


BRON
Heb even tijd genomen om alle berichtgeving te checken in vergelijk met dit persartikel.
En terug staan er behoorlijk wat blundertjes in.
Zoals :
Het contract is nog niet getekend. De raad van bestuur van RFF heeft enkel RFF toestemming gegven om verder te onderhandelen met VINCI. En indien alle OK iis zal het kontrakt getekend worden in de herfst van 2010.
Money: De Franse staat en de 5 regios waarop de lijn gaat gebouwd worden betalen max 50% van de 7.2M € de rest is voor rekening van Vinci. Na 50 jaar wordt de concessie gratis overgedragen naar RFF.Dus in 2060. Dus in feite gaat het hem om 44 jaar pure uitbating;
In geval de onderhandelingen afspringen mogen ze met de andere kandidaten terug contacteren en tot een vergelijk komen
De toltarieven en de rijpaden worden bepaald (zijn in feite al gekend)door RFF.
En het zijn geen 60.000 jobs maar het equivalent van 60.000 jobs over 6 jaar. De 200 mensen die er al werken maken daar al deel van uit.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door nighttrain »

Stef schreef:Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux


De Franse bouwgroep Vinci heeft het contract in de wacht gesleept voor de aanleg en de uitbating van de hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux. De bouw van de spoorlijn kost 7,2 miljard euro en zal 60.000 banen scheppen.

Dat maakte Réseau Ferré de France (RFR), de uitbater van het Franse spoorwegnet, bekend. De groep rond Vinci, waarvan ook Caisse des Dépôts en AXA deel uitmaken, haalde het van concurrenten Bouygues en Eiffage.

Het nieuwe spoortraject Sud Europe Atlantique (SEA) is 340 kilometer lang en zal 302 kilometer hogesnelheidslijn omvatten. Tegen eind 2016 moet met de nieuwe lijn de reistijd Parijs-Bordeaux teruggebracht zijn tot 2 uur en 5 minuten.

SEA is het grootste Europese spoorwegproject dat aan een privépartner wordt toevertrouwd. Vinci moet de lijn aanleggen, financieren en krijgt daarna ook de concessie voor een periode die tot 50 jaar kan gaan.


BRON
Heb even tijd genomen om alle berichtgeving te checken in vergelijk met dit persartikel.
En terug staan er behoorlijk wat blundertjes in.
Zoals :
Het contract is nog niet getekend. De raad van bestuur van RFF heeft enkel RFF toestemming gegven om verder te onderhandelen met VINCI. En indien alle OK iis zal het kontrakt getekend worden in de herfst van 2010.
Money: De Franse staat en de 5 regios waarop de lijn gaat gebouwd worden betalen max 50% van de 7.2M € de rest is voor rekening van Vinci. Na 50 jaar wordt de concessie gratis overgedragen naar RFF.Dus in 2060. Dus in feite gaat het hem om 44 jaar pure uitbating;
De toltarieven en de rijpaden worden bepaald door RFF.
En het zijn geen 60.000 jobs maar het equivalent van 60.000 jobs over 6 jaar. De 200 mensen die er al werken maken daar al deel van uit.
Vinci gaat bouwen en AXA en caisse de dépots gaan er geld insteken als investering
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:
wimpiespoor schreef:In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
daar hebt u gelijk in, maar het kan gelijk wie zijn die gat uitbaten met het oog op de toekomstige verbinding Parijs => Madrid en Lissabon.Dus de SNCF is geen exclusiviteit op het moment dat het zal uitgebaat worden!
De exclusiviteit heeft de SNCF nu al niet meer. Wie het wil kan al of het RFF net rijden, mist aan de technische voorwaarden voldaan wordt. Wat hier gebeurt is gewoon dat een deel van de infrastructuur niet meer door RFF, maar door een ander bedrijf uitgebaat wordt. Dit bestaat al voor de lijn Perpignan - Figueres overigens (al rijden daar nog geen treinen).
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Vinci bouwt hogesnelheidslijn Tours-Bordeaux

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
nighttrain schreef:
wimpiespoor schreef:In feite gaat het om de verlenging van de bestaande HSL van Parijs tot Tours. Ik denk dus niet dat VINCI hier eigen treinen op gaat laten rijden. Ik denk dat VINCI de lijn gaat exploiteren als een tolweg en niet zelf gaat vervoeren: iedereen mag er gebruik van maken, tegen betaling van een gebruiksvergoeding.
Wim
daar hebt u gelijk in, maar het kan gelijk wie zijn die gat uitbaten met het oog op de toekomstige verbinding Parijs => Madrid en Lissabon.Dus de SNCF is geen exclusiviteit op het moment dat het zal uitgebaat worden!
De exclusiviteit heeft de SNCF nu al niet meer. Wie het wil kan al of het RFF net rijden, mist aan de technische voorwaarden voldaan wordt. Wat hier gebeurt is gewoon dat een deel van de infrastructuur niet meer door RFF, maar door een ander bedrijf uitgebaat wordt. Dit bestaat al voor de lijn Perpignan - Figueres overigens (al rijden daar nog geen treinen).
Wat ik bedoelde , gaat over de operatoren voor het binnelandse reizigersverkeer. Dus bv. Paris-Tours-Bordeaux.
Dat uitbaten is ook relatief,gezien RFF al de rijpaden heeft bepaald en de bijhorende prijzen. Het enige waar VINCI zeker van is zijn de daaruit vloeiende inkomsten.Daar tegen moeten zij het onderhoud verzekeren.
Terwijl vandaag RFF zegt tegen de SNCF wat,waar en hoe iets moet onderhouden worden op een bepaalde lijn
Plaats reactie