Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door AlexNL »

Juridisch is dat voor zover mij bekend mogelijk, zolang je maar internationaal reizigers vervoert. Nationaal heeft NS Hispeed de concessie, en in België de NMBS.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

BartB schreef:Ik snap dat yield managen zijn voordelen heeft om extra winst te maken, maar het is nogal onhandig voor een pendelaars, omdat ze elke reis dan apart moeten reserveren.
Hoeveel mensen pendelen dagelijsk van Brussel naar Amsterdam?

Ik heb het hier wel over lange afstands verbindingen hoor...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

AlexNL schreef:Yield management is heel handig en belangrijk voor bedrijven, maar ik ben van mening dat OV iets publieks moet zijn, niet iets voor winstmaximalisatie.
Ook als het "publiek" is, is winstmaximalisatie goed. Want dat kan je gebruiken om de dienst uit te breiden. Zeg nu zelf: Wat heeft de hoogste waarde voor het publiek:
1) Antwerpen - Amsterdam in een uur, elk halfuur, met yield management.
2) Antwerpen - Amsterdam in twee uur, elk uur, met klassiek tariefsysteem.

Ik kies voor 1) hoor...
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
BartB schreef:Ik snap dat yield managen zijn voordelen heeft om extra winst te maken, maar het is nogal onhandig voor een pendelaars, omdat ze elke reis dan apart moeten reserveren.
Hoeveel mensen pendelen dagelijsk van Brussel naar Amsterdam?

Ik heb het hier wel over lange afstands verbindingen hoor...
Voor Antwerpen - Rotterdam zijn er nu al redelijk wat regelmatige reizigers, van wie een redelijk deel bijna dagelijks.
DB heeft in 2002/2003 ook geprobeerd om beduidend meer op YM in te zetten, o.a. door het afschaffen van de BahnCard 50. Daar zijn ze heel snel van teruggekomen.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: DB heeft in 2002/2003 ook geprobeerd om beduidend meer op YM in te zetten, o.a. door het afschaffen van de BahnCard 50. Daar zijn ze heel snel van teruggekomen.
Op zich is het huidige DB Systeem best wel goed. Met vroeg boeken en treinbinding kan je veel sparen. Maar eigenlijk doet Thalys niks anders.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:DB heeft in 2002/2003 ook geprobeerd om beduidend meer op YM in te zetten, o.a. door het afschaffen van de BahnCard 50. Daar zijn ze heel snel van teruggekomen.
Op zich is het huidige DB Systeem best wel goed.
In Duitsland zijn veel weekendreizigers. Die hebben bijna zonder uitzondering een BahnCard 50: flexibel reizen tegen een redelijke prijs. Om dezelfde prijs te kunnen bereiken met de combinatie Sparpreis en BahnCard 25, moest je de hoogste vroegboekkorting halen (toen 40%). Dat valt op vrijdag en zondag niet bepaald mee en bovendien verlies je zo flexibiliteit. Op de drukke routes zouden reizigers in een klap 50% meer moeten gaan betalen. Dat werd niet geaccepteerd. In de laatste dagen voor de afschaffing van de BahnCard 50 was er een ware run storm van aanvragen van mensen die nog een vol jaar van die flexibiliteit tegen een redelijk prijs wilden genieten. De verkoop van BahnCard 25 viel vervolgens tegen en na ruim een halfjaar is de BahnCard 50 opnieuw ingevoerd. Dat was een dure les voor DB, want de omzet was ook gevoelig gezakt.
K V B schreef:Met vroeg boeken en treinbinding kan je veel sparen. Maar eigenlijk doet Thalys niks anders.
Bij Thalys heb je weinig andere keus. Dat wil niet zeggen dat veel reizigers daarmee tevreden zijn. Maar mijn grootste probleem met Thalys is het aparte tariefsysteem.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Op zich is het huidige DB Systeem best wel goed. Met vroeg boeken en treinbinding kan je veel sparen. Maar eigenlijk doet Thalys niks anders.
En Fyra zal net hetzelfde zijn.
Ik denk trouwens dat eender welke internationale trein die richting uitgaat. De infra-kosten zullen alleen maar stijgen en dan is een volle trein de enige mogelijkheid om uit de kosten te geraken :wink:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:In Duitsland zijn veel weekendreizigers. Die hebben bijna zonder uitzondering een BahnCard 50: flexibel reizen tegen een redelijke prijs. Om dezelfde prijs te kunnen bereiken met de combinatie Sparpreis en BahnCard 25, moest je de hoogste vroegboekkorting halen (toen 40%). Dat valt op vrijdag en zondag niet bepaald mee en bovendien verlies je zo flexibiliteit.
Groetjes,
Rian
Kan je dat ook staven met cijfers? Ik krijg uit eigen ervaring het idee dat het gemengder is, de verhouding 25 en 50 bahncard. Hoogste vroegboekkorting is tegenwoordig 72% ofzo? De volgende zijn 50 en 25. Maar die supersparpreis en 50% worden pas aangeboden vanaf een kilometer of 150? Ik vind er niet zo 1 2 3 duidelijke info over terug. Bahncard 50 kan je überhaupt niet combineren met sparpreisen, wat bij mij persoonlijk toch de doorslag gaf om een 25 te nemen 1 keertje wat meer betalen, andere keer langer op voorhand boeken maar niet direct 230 euro kwijt.
celtjan

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door celtjan »

Persoonlijk hoef ik in m'n vrije tijd niet zo snel te reizen & baal ik ervan om (te)veel te betalen als ik pas laat kan beslissen wanneer ik vertrek.

Liever betaalbaarder flexibel reizen aan een 'iets' tragere snelheid.
Dan veel te moeten betalen bij boekingen op 't laatst.
En dan echt verplicht te zijn om een bepaalde trein te nemen.

Het zou de plicht moeten zijn van de overheidsbedrijven NS/NMBS (Hoe lang nog?) een degelijke service te blijven geven.

Rijden aan hoge snelheden slorpt véél energie & men mag daar gerust best wel veel voor deze service vragen.
ALS men maar een goedkoper, groener & afdoende flexibel alternatief voor de eerder (kleine) man blijft voorzien. Vooral met de kortere afstanden tussen de steden in de Lage Landen.
Elk half uur een duurdere Brussel - Amsterdam op hoge snelheid met een beperkt aantal stops? Kom zeg. Alvast 1 reden om eens minder de grens over te steken.

1 snelle (duurdere met reservering) verbinding per uur en 1 tragere (goedkopere zonder reservering) per uur zou toch klantvriendelijker zijn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Bij Thalys heb je weinig andere keus. Dat wil niet zeggen dat veel reizigers daarmee tevreden zijn. Maar mijn grootste probleem met Thalys is het aparte tariefsysteem.
Thalys vervoert tussen Brussel en Parijs een veelvoud van het aantal reizigers dat vroeger met de EC's reisde.
Dat de reizigers niet tevreden zouden zijn met het Thalys product kan er bij mij dus gewoon niet in. Niemand reist met Thalys omdat het moet.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door K V B »

celtjan schreef:Persoonlijk hoef ik in m'n vrije tijd niet zo snel te reizen & baal ik ervan om (te)veel te betalen als ik pas laat kan beslissen wanneer ik vertrek.
Gelukke voor jou bestaat er het privé bedrijf "eurolines"... :-)


Het zou de plicht moeten zijn van de overheidsbedrijven NS/NMBS (Hoe lang nog?) een degelijke service te blijven geven.
Tja, ja kan veel willen, maar wil je het ook betalen? De staatskassen zijn al zo leeg.
Zoals het er nu uit ziet gaat het ook gewoon mogelijk blijven om aan lage snelheid naar Nederland te reizen. Weliswaar met een overstap, maar in je vrije tijd is dat toch niet zo een probleem?

1 snelle (duurdere met reservering) verbinding per uur en 1 tragere (goedkopere zonder reservering) per uur zou toch klantvriendelijker zijn.
Wat als de meerderheid van de klanten voor de snellere verbinding kiest en er daardoor niet genoeg klanten zijn voor de "trage" dienst?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: Maar mijn grootste probleem met Thalys is het aparte tariefsysteem.
Wat bedoel je daarmee? Het is toch maar logisch dat je voor Brussel-Luik met de thalys meer betaald dan met een gewone trein? :roll:
celtjan

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door celtjan »

K V B schreef: Gelukke voor jou bestaat er het privé bedrijf "eurolines"...

Tja, ja kan veel willen, maar wil je het ook betalen? De staatskassen zijn al zo leeg.
Zoals het er nu uit ziet gaat het ook gewoon mogelijk blijven om aan lage snelheid naar Nederland te reizen. Weliswaar met een overstap, maar in je vrije tijd is dat toch niet zo een probleem?

Wat als de meerderheid van de klanten voor de snellere verbinding kiest en er daardoor niet genoeg klanten zijn voor de "trage" dienst?
Eurolines? Ik verkies de trein boven de bus.

Het huidige traject & het oude traject van de Benelux via Leiden kan mij het best bekoren om een bezoekje te brengen a/d noorderburen.
Die éne? overstap zou dan net deze éne teveel zijn. Nu dien ik al eens over te stappen eer ik op de Benelux zit. Als ik dan nog een bijkomende overstap -of 2- moet maken in NL.

Alles zou afhangen hoe de aansluitingen geregeld zouden worden op de as Amsterdam-Rotterdam-Roosendaal, daar Roosendaal zou terugvallen op maar 1 snelle IC verbinding met Amsterdam.

Wees gerust! In een tijd waar men meer & meer 'op de laatste knip' beslist om te vertrekken, zal er voldoende vraag blijven naar de "goedkopere ticket's". Zowel tussen de kortere tussenstops als op de langere afstand.

Mijn persoonlijke ervaringen zijn, dat de Benelux'en op de klassieke route altijd stikvol zitten. Indien mogelijk, neem ik momenteel zelfs een alternatieve route/trein vroeger, op de terugweg & stap ik pas in Roosendaal terug op de Benelux.

Ik heb geen zin om een duur HST ticket te betalen als ik pas laat weet wanneer ik kan vertrekken. Dan zoek ik gewoon een alternatief.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door wimpiespoor »

celtjan schreef: Ik heb geen zin om een duur HST ticket te betalen als ik pas laat weet wanneer ik kan vertrekken. Dan zoek ik gewoon een alternatief.
Eurolines!
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Denkoefening: Commercieel uitgebate Beneluxtrein

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef: Maar mijn grootste probleem met Thalys is het aparte tariefsysteem.
Wat bedoel je daarmee? Het is toch maar logisch dat je voor Brussel-Luik met de thalys meer betaald dan met een gewone trein? :roll:
Een toeslag voor een substantieel snellere treindienst, daar heb ik niks op tegen (of 12 minuten tijdwinst op Brussel - Luik substantieel is, daar kun je wel over strijden). Maar waarom kan ik geen doorgaand ticket naar Basel kopen via Keulen als ik de Thalys gebruik? Bovendien mag je, bij de NMBS, vanaf Keulen dan het volle tarief betalen. Vanaf Keulen kan de NMBS maar een beperkt aantal bestemmingen afgeven. Voor reizen met de Thalys naar Nederland kan de NMBS dacht ik vanaf Rotterdam, Schiphol en Amsterdam helemaal geen aanvullende tickets afgeven (tenzij dat onlangs veranderd is).

Groetjes,
Rian
Plaats reactie