Beneluxtreinen met I6-en

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Dieselfreak »

Toen ik op nieuwjaarsdag in Amsterdam de Benelux nam bestond die niet uit de gebruikelijke rijtuigen, maar uit I6-en. Gisteren ben ik naar Kalmthout geweest, daar heb ik bijna een uur op het perron gestaan en diverse treinen zien passeren. Waaronder ook een met I6-en die in de richting van Nederland reed en niet stopte in het station, ik neem dus aan dat het de Benelux was:
Afbeelding Later kwam er nog een Beneluxtrein uit de andere richting, die uit de gebruikelijke rijtuigen bestond.

Is het nieuw dat er voor de trein Brussel-Amsterdam I6-rijtuigen worden gebruikt? En wat is de reden hiervoor?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door AlexNL »

NS Hispeed heeft voor de Fyra-dienst een aantal ICRm-Prio-rijtuigen nodig, dezelfde als die op de Benelux rijden. Deze zijn o.a. voorzien van een bioreactor en de 'juiste' livrei. Omdat er dan niet genoeg treinstellen overbleven om de Benelux uit te kunnen voeren, heeft men de NMBS gevraagd om een stam te voorzien van I6/I10-rijtuigen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Dieselfreak »

Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:NS Hispeed heeft voor de Fyra-dienst een aantal ICRm-Prio-rijtuigen nodig, dezelfde als die op de Benelux rijden. Deze zijn o.a. voorzien van een bioreactor en de 'juiste' livrei. Omdat er dan niet genoeg treinstellen overbleven om de Benelux uit te kunnen voeren, heeft men de NMBS gevraagd om een stam te voorzien van I6/I10-rijtuigen.
Dat is maar de helft van het verhaal: er waren alleen maar te weinig rijtuigen omdat er sinds september ook in Brussel lang gekeerd wordt en waarvoor dus een extra stam voor de Benelux nodig is.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen.
:?: :?

Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
zowel in eerste als in tweede klasse hebben de i6 rijtuigen per compartiment maar zes zitplaatsen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door treinbruno »

De 1e classe I6 is wel wat ruimer, in 1e classe zijn er 10 compartimenten van 6, in 2e classe zijn er 11 compartimenten van 6
Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:
overweg13 schreef:
Dieselfreak schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen I6-en en I10-en? Ik verwar die twee vaak met elkaar.
Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen. Binnenin bestaan de I6 uit afzonderlijke coupés van 6 (in 1ste) en 8 zitjes (in 2de); de I10 zijn van het coachtype.
zowel in eerste als in tweede klasse hebben de i6 rijtuigen per compartiment maar zes zitplaatsen.
Klopt. Sorry! Het verschil zit in het aantal coupés, en dus in de beenruimte.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door dentheo »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Onthou maar dat de I6 een rokje dragen, de I10 niet. Dat kan grappig lijken, maar daardoor kun je ze wel vanop afstand herkennen.
:?: :?

Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
Meestal één, alhoewel er is ooit naar het schijnt met twee gereden, ergens in de sneeuwproblemen weken.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Steven »

Die trein bestaande uit I6 en I10 doet normaal 2x/dag heen en terug Brussel Amsterdam.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door AlexNL »

Ik heb 'm wel eens gehad, maar ik zit toch liever in ICRm. Want dan zit je tenminste niet tegenover elkaar, en je kunt de armleuning wegdoen. :D
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef:Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
2 van de 17 treinparen. Vanaf april waarschijnlijk 2 van de 16 treinparen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door Steven »

AlexNL schreef:Ik heb 'm wel eens gehad, maar ik zit toch liever in ICRm. Want dan zit je tenminste niet tegenover elkaar, en je kunt de armleuning wegdoen. :D
Je kan op de Belgische rijtuigen ook de armleuningen wegdoen maar niet op allemaal natuurlijk, op de i10 niet maar in de i6 wel.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Beneluxtreinen met I6-en

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
Dieselfreak schreef:Hoeveel % van de Beneluxen wordt tegenwoordig eigenlijk met I6 gedaan?
2 van de 17 treinparen. Vanaf april waarschijnlijk 2 van de 16 treinparen.

Groetjes,
Rian
Hé, valt er een treinpaar weg ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gesloten