Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Bibke »

AlexNL schreef:Daarnaast zal het ook wel een stukje wrang zijn: 'jullie' rijden eerder over het spoor dat 'wij' betaald hebben (Brechtshuttle) dan dat wij dat zelf kunnen. Petje af voor de Belgen, ze hebben het slim gespeeld. Een nieuwe spoorlijn aan laten leggen mede op kosten van de Nederlanders. Een hele regio een treinverbinding bieden nog voordat er ook maar één hogesnelheidstrein overheen heeft gedenderd. Goed werk :-)
Dat spelletje hebben we van de Nederlanders geleerd :wink:
Vroeg of laat komt loontje om zijn boontje.
Wij hebben ons (te) lang laten doen.

En...dan nog. Denken we maar aan de uitdieping van de Westerschelde.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:Petje af voor de Belgen, ze hebben het slim gespeeld. Een nieuwe spoorlijn aan laten leggen mede op kosten van de Nederlanders. Een hele regio een treinverbinding bieden nog voordat er ook maar één hogesnelheidstrein overheen heeft gedenderd. Goed werk :-)
Ik denk dat ook België weinig redenen heeft om te vieren.
Thalys is voor 28% van de NMBS en de goede naam is zeker niet gebaat met wat er nu allemaal gebeurt.
Deze morgen is de eerste Thalys uit Amsterdam ook weeral met 15 minuten vertraging aangekomen in Brussel.
En dat is nog maar de eerste van de dag.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door AlexNL »

AV Rotterdam:

09:03 + 31 min. Amsterdam Centraal 9 Thalys

Gaat wederom lekker... ik ben benieuwd of/wanneer er besloten wordt om Thalys toch maar weer over de oude route te sturen. Dan kan men weer een paar jaar met de HSL aanmodderen terwijl HSA langzaam faillietgaat :lol:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Accelerat »

Als er zoveel Thalys'en met meer als 50 minuten vertraging zijn, kunnen ze hem inderdaad beter via de oude route sturen. Stiekem hoop ik daar wel even op, nog meer gezichtsverlies omtrend die HSL. 8)
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door i11 »

AlexNL schreef:AV Rotterdam:

09:03 + 31 min. Amsterdam Centraal 9 Thalys

Gaat wederom lekker... ik ben benieuwd of/wanneer er besloten wordt om Thalys toch maar weer over de oude route te sturen. Dan kan men weer een paar jaar met de HSL aanmodderen terwijl HSA langzaam faillietgaat :lol:
Waarom lukt het in de luchtvaart wel. Gisteren is de nieuwe Boeing 787 opgestegen en gewoon veilig geland. Waren het spoorwegfabrikanten geweest dan was het toestel na een paar minuten neergestort (als het al van de grond was gekomen)

Eigenlijk zijn spoorwegbouwers verwend. Zij kunnen alles testen in de "real-life" situatie en dan nog verprutsen ze het. Vliegtuigbouwers kunnen alleen op de grond testen, maar moeten op een ogenblik toch de beslissing nemen dat het ding de lucht in moet willen ze een "real-life" situatie nabootsen. En dan moet het goed gaan....
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door stefanic »

i11 schreef:
AlexNL schreef:AV Rotterdam:

09:03 + 31 min. Amsterdam Centraal 9 Thalys

Gaat wederom lekker... ik ben benieuwd of/wanneer er besloten wordt om Thalys toch maar weer over de oude route te sturen. Dan kan men weer een paar jaar met de HSL aanmodderen terwijl HSA langzaam faillietgaat :lol:
Waarom lukt het in de luchtvaart wel. Gisteren is de nieuwe Boeing 787 opgestegen en gewoon veilig geland. Waren het spoorwegfabrikanten geweest dan was het toestel na een paar minuten neergestort (als het al van de grond was gekomen)

Eigenlijk zijn spoorwegbouwers verwend. Zij kunnen alles testen in de "real-life" situatie en dan nog verprutsen ze het. Vliegtuigbouwers kunnen alleen op de grond testen, maar moeten op een ogenblik toch de beslissing nemen dat het ding de lucht in moet willen ze een "real-life" situatie nabootsen. En dan moet het goed gaan....
Zit er in die 787 een volledig nieuw veiligheidsysteem, waardoor ook alle betrokken luchthavens en controletorens moesten omgebouwd worden? Maar terecht: ik zou niet graag testpliloot zijn: proberen en desnoods een stilvallen onderweg is geen optie.

De V250 heeft in Velim ook zonder problemen rondgereden. Eens kijken wat dat op een echt spoorwegnet zal geven.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Adler »

stefanic schreef: Zit er in die 787 een volledig nieuw veiligheidsysteem, waardoor ook alle betrokken luchthavens en controletorens moesten omgebouwd worden?
Als je hiermee verwijst naar ETCS, dat is allesbehalve nieuw en al jaren in gebruik in bijvoorbeeld, jawel opnieuw Zwitserland.
Ik weet dat men hier nu weer gaat afkomen met het probleem van die grensovergang.
Maar als een systeem nu verdorie net is ontworpen om een trein door heel Europa te laten rijden zonder dat men daarvoor 20 verschillende veiligheidssystemen moet aan boord hebben, waarom krijgt men die dan niet over de grens in Meer ?
Als men na jaren zoeken dat probleem nog steeds niet heeft kunnen oplossen, dan zijn er maar 2 mogelijkheden:
A. Het probleem is onoplosbaar.
of
B. De mensen die het moeten oplossen zijn totaal onbekwaam en brengen er niets van terecht.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door AlexNL »

Adler schreef:Maar als een systeem nu verdorie net is ontworpen om een trein door heel Europa te laten rijden zonder dat men daarvoor 20 verschillende veiligheidssystemen moet aan boord hebben, waarom krijgt men die dan niet over de grens in Meer ?
Simpel: verschillende leveranciers die ieder hun eigen draai aan de specificaties hebben gegeven waardoor het toch verschillende systemen werden, wat weer opgelost moest worden...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Adler »

AlexNL schreef:
Adler schreef:Maar als een systeem nu verdorie net is ontworpen om een trein door heel Europa te laten rijden zonder dat men daarvoor 20 verschillende veiligheidssystemen moet aan boord hebben, waarom krijgt men die dan niet over de grens in Meer ?
Simpel: verschillende leveranciers die ieder hun eigen draai aan de specificaties hebben gegeven waardoor het toch verschillende systemen werden, wat weer opgelost moest worden...
En waarom is dat na jaren prutsen nu nog steeds niet opgelost dan ?
Niemand die daar een zinnig antwoord op kan geven.
En waar zit die Europese coördinator ERTMS eigenlijk, of is die nog steeds te druk bezig met zijn BAM en zijn 37 andere mandaten ?
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door K V B »

Adler schreef:
stefanic schreef: Zit er in die 787 een volledig nieuw veiligheidsysteem, waardoor ook alle betrokken luchthavens en controletorens moesten omgebouwd worden?
Als je hiermee verwijst naar ETCS, dat is allesbehalve nieuw en al jaren in gebruik in bijvoorbeeld, jawel opnieuw Zwitserland.
Overigens ook hier niet zonder kinderziektes.
Ik weet dat men hier nu weer gaat afkomen met het probleem van die grensovergang.
Maar als een systeem nu verdorie net is ontworpen om een trein door heel Europa te laten rijden zonder dat men daarvoor 20 verschillende veiligheidssystemen moet aan boord hebben, waarom krijgt men die dan niet over de grens in Meer ?
Is dit niet de eerste keer dat er een handover moet plaatsvinden tussen twee RBC's? Tot nu toe waren alle ETCS Level 2 installaties eilandjes.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Adler »

K V B schreef: Is dit niet de eerste keer dat er een handover moet plaatsvinden tussen twee RBC's? Tot nu toe waren alle ETCS Level 2 installaties eilandjes.
Ik krijg het dus echt op mijn zenuwen als men telkens maar afkomt met die eerste keer.
En wat dan nog ? Is dat nu een argument ?
Is dat dan normaal dat men na 3 jaar prutsen dat nog niet opgelost krijgt ?
Voor alles is er toch een eerste keer.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door AlexNL »

Agreed, het is van den zotte dat 3 jaar na oplevering van de fysieke infrastructuur er nog steeds softwareproblemen tevoorschijn komen: 3 jaar geleden wist men tenslotte ook al dat er verschillende RBC's zouden zijn die met elkaar moeten communiceren. Je kunt niet alles opvangen tijdens het testen, maar iets als "hoe gaat de kruising bij de grensovergang met 2 treinen tegelijk" lijkt me redelijk triviaal...
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Speedy »

i11 schreef:
AlexNL schreef:AV Rotterdam:

09:03 + 31 min. Amsterdam Centraal 9 Thalys

Gaat wederom lekker... ik ben benieuwd of/wanneer er besloten wordt om Thalys toch maar weer over de oude route te sturen. Dan kan men weer een paar jaar met de HSL aanmodderen terwijl HSA langzaam faillietgaat :lol:
Waarom lukt het in de luchtvaart wel. Gisteren is de nieuwe Boeing 787 opgestegen en gewoon veilig geland. Waren het spoorwegfabrikanten geweest dan was het toestel na een paar minuten neergestort (als het al van de grond was gekomen)
.
De Boeing 787 'Dreamliner' heeft inderdaad z'n 1e vlucht gemaakt....maar wel 2j later dan voorzien !
i11
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 nov 2006, 02:10

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door i11 »

Speedy schreef:
i11 schreef:
Waarom lukt het in de luchtvaart wel. Gisteren is de nieuwe Boeing 787 opgestegen en gewoon veilig geland. Waren het spoorwegfabrikanten geweest dan was het toestel na een paar minuten neergestort (als het al van de grond was gekomen)
.
De Boeing 787 'Dreamliner' heeft inderdaad z'n 1e vlucht gemaakt....maar wel 2j later dan voorzien !
Ok, 2 jaar later dan voorzien, maar hij doet het wel. De spoorwegbouwers zijn ook later en dan leveren ze iets op dat niet werkt.

Maar ik denk dat het weer de NL'ers zijn die weer voor een dubbeltje op de eerste rang wilden zitten. Ze moesten zo nodig weer het wiel uitvinden (nee, geen TVM430 of TBL2 want dat was van die verdraaide Fransen en Belgen, zelf experimeteren is zoveel leuker :lol: ). Enfin, er moest en zou ERTMS komen op hun 1e HSL-lijn en goedkoop ook. Gelukkig waren de Belgen zo slim om TVM430 op hun 1e HSL-lijn door de Fransen, die al veel ervaring hadden, aan te laten leggen. Zo leerden de Belgen de techniek en legden zelf TBL2 aan op L2 naar Luik (wat werkt, ik reisde er namelijk wekelijks mee gedurende mijn studietijd in Leuven).

Nu ik als NL'er in Holland bij een ingenieursbureau werk zie ik echt het verschil tussen België en Nederland. In België werken technische realisaties omdat er niet zoveel gezever is over centen en allerlei prietpraat dan in Holland, terwijl het land staatsrechterlijk een stuk gecompliceerder is dan NL. Het is beschamend om van dichtbij mee te maken hoe ze een metro zijn aan het aanleggen in Amsterdam. Alsof ze in een zandbak aan het spelen zijn. Maar goedkoop was het wel bij het ondertekenen van de contracten.... . Brussel heeft zoiets 25 jaar geleden al gerealiseerd.
Soms verlang ik zo terug naar het schone zuiden... :D
Trammist

Re: Officiële inhuldigingsrit van de HSL Antwerpen-Amsterdam

Bericht door Trammist »

i11 schreef: Nu ik als NL'er in Holland bij een ingenieursbureau werk zie ik echt het verschil tussen België en Nederland. In België werken technische realisaties omdat er niet zoveel gezever is over centen en allerlei prietpraat dan in Holland, terwijl het land staatsrechterlijk een stuk gecompliceerder is dan NL. Het is beschamend om van dichtbij mee te maken hoe ze een metro zijn aan het aanleggen in Amsterdam. Alsof ze in een zandbak aan het spelen zijn. Maar goedkoop was het wel bij het ondertekenen van de contracten.... . Brussel heeft zoiets 25 jaar geleden al gerealiseerd.
Soms verlang ik zo terug naar het schone zuiden... :D
Jij kent werkelijk nìks van hedendaagse Belgische politiek... :roll:
Plaats reactie