Wanneer de SNCF staakt rijden Thalys en Eurostar wel, wanneer NMBS staakt rijdt Thalys echter NIET.
Hoe komt dat ? De TGVs in Frankrijk worden toch ook gereden door vakbondsleden en de seinhuizen enz. enz. ?
Thalys en staking
Re: Thalys en staking
Volgens mij trachten ze alle seinhuizen te sluiten (als infrabel meedoet) zodoende zal er geen enkel trein rijden. Afwachten zeg ik nog steeds, ik kan er momenteel zelf ook totaal geen zicht op krijgen wat er zal gebeuren.
Re: Thalys en staking
OKSteven schreef:Volgens mij trachten ze alle seinhuizen te sluiten (als infrabel meedoet) zodoende zal er geen enkel trein rijden. Afwachten zeg ik nog steeds, ik kan er momenteel zelf ook totaal geen zicht op krijgen wat er zal gebeuren.
Maar hoe doen ze het dan in Frankrijk, .. staan de vakbonden daar dan bijna altijd een afwijking toe voor Thalyssen en Eurostars ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Thalys en staking
Ik weet niet hoe het in Frankrijk momenteel in voege is. Je hebt er alvast een tegenhanger van infrabel maar ik meende dat er daar niets bestaat zoals bij ons de holding. Als de seinhuizen er steeds bemand zijn, kan elke operator er gewoon rijden.
Re: Thalys en staking
Het Franse vakbondslandschap is er veel verscheidener, maar het voornaamste is dat er veel vakbonden zijn die vooral sterk staan bij ofwel het rijdend personeel, ofwel de seinhuizen. De Belgische vakbonden zijn doorgaans veel generalistischer, en hebben in alle geledingen van de spoorweg hun leden zitten.
Re: Thalys en staking
Maar RFF (tegenhanger Infrabel ?) heeft SNCF toch de "opdracht" teruggegeven , misschien niet officieel, maar in praktijk wegens gebrek kennis en personeel ???Steven schreef:Ik weet niet hoe het in Frankrijk momenteel in voege is. Je hebt er alvast een tegenhanger van infrabel maar ik meende dat er daar niets bestaat zoals bij ons de holding. Als de seinhuizen er steeds bemand zijn, kan elke operator er gewoon rijden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 2555
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Thalys en staking
Er is een "convention de gestion" gesloten tussen de SNCF en RFF sinds 08/2007 voor dit soort van zaken zoals seingevers enz.dentheo schreef:Maar RFF (tegenhanger Infrabel ?) heeft SNCF toch de "opdracht" teruggegeven , misschien niet officieel, maar in praktijk wegens gebrek kennis en personeel ???Steven schreef:Ik weet niet hoe het in Frankrijk momenteel in voege is. Je hebt er alvast een tegenhanger van infrabel maar ik meende dat er daar niets bestaat zoals bij ons de holding. Als de seinhuizen er steeds bemand zijn, kan elke operator er gewoon rijden.
Dus het is geen kwestie van gebrek aan kennis en personeel.
In Frankrijk is er sinds 2007 oof een "service minimum" waarin de syndicaten dialogeren met de "gebruikers" en overheden op voorhand. Ieder personeelslid moet 48 h op voorhand zijn intenties weergeven om een "nood plan " in te richten tussen alles spelers ttz de sncf, de nationale overheid en de lokale overheden om de mensen te kunnen vervoeren.(buiten de piekuren)
Wat betreft de "piekuren" ,dus voor de werknemers naar en van hun werk te brengen zijn er akkoorden verplicht tussen de syndicaten en de SNCF.En dit met het oog om het maximum te doen met het minimum verplichte.
Deze "service minimum" is voor alle openbare diensten bv scholen enz.
Het verschil is ook dat elke beroepsgroep zal staken voor het probleem die er is op dit ogenblik, voor die specifieke doelgroep , zodanig dat er een eventuele oplossing kan komen. Los van het feit dat er meer globaal geinspireerde algemene nationale stakingen kunnen zijn voor alle werknemers ,voor iets wat iedereen aan belangd bv pensioen.
Bij de NMBS staakt iedereen, en is er enkel een oplossing in de cameras obscura voor bepaalde mensen,maar nooit voor de werknemers of groep in detail . U wordt uitgemaakt dan van "cooporatist" door de erkende vakbonden....