opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door nahoj »

Zojuist gelezen in Today's Railway Europe en naar verluid te vinden op de website van Banverket (Zweedse spoorwegbeheerder) -- hoewel ik daar op het eerste zich niets heb zien staan.

Vanaf 14/06/2010 zou er een nachttrein Brussel-Stockholm rijden met volgende nummers en dienstregeling:
60 ma-vr bru-z 1800 -> stkhm 1220
61 ma-vr+zo stkhm 1355 -> bru-z 0830
De trein zou ingelegd worden door SJ in Zweden en CNL (DB) voor de rest van het traject.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door FLV-FGSP »

De bron is:
http://banportalen.banverket.se/Banport ... %20T10.pdf

Ik geloof er niet al te hard in. Het kan goed zijn dat Statens Järnväger dit onderzoeken, maar technisch is het lastig. SJ heeft geen loks die naar Duitsland mogen (HectorRail evtl wel). De meeste Zweedse rijtuigen zijn te breed voor Duitsland en België.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door K V B »

FLV-FGSP schreef:De bron is:
http://banportalen.banverket.se/Banport ... %20T10.pdf

Ik geloof er niet al te hard in. Het kan goed zijn dat Statens Järnväger dit onderzoeken, maar technisch is het lastig. SJ heeft geen loks die naar Duitsland mogen (HectorRail evtl wel). De meeste Zweedse rijtuigen zijn te breed voor Duitsland en België.
Als (zoals de vorige poster al aangaf) CNL meewerkt is het niet zo een groot probleem. Mischien dat dan de Parijs - Berlijn ook weer via Brussel komt...
Laatst gewijzigd door K V B op 07 okt 2009, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Steven »

feit is alvast dat volgend jaar de markt open gaat voor internationaal verkeer. Wie weet wat er allemaal gebeurd.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Joris »

Hallo,
Dat nieuws staat al een tijdje te lezen op mijn nachttrein website...
CNL heeft een tekort aan slaapwagens, en ik dacht ook een tekort aan ligwagens. Een samenwerking met CNL voor het materieel mag je dus vergeten.
Momenteel is de kans klein dat we die volgend jaar in België zien...
Heeft er trouwens iemand-behalve de NMBS-toelating om op zelf reizigersritten in te leggen op het Infrabel-net?
Van de DB Groep heeft enkel ECR bij mijn weten toelating om (goederen)treinen in te leggen op het Infrabel net.
Ik zou zeggen, hoop maar niet te veel...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Joris »

Hallo,
Steven schreef:feit is alvast dat volgend jaar de markt open gaat voor internationaal verkeer. Wie weet wat er allemaal gebeurd.
Niet veel...
In tegendeel, de schrappingen gaan gewoon verder...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Steven »

dat hoeft niet noodzakelijk een nachttrein te zijn, extra ICE treinen, nieuwe relaties, veel is mogelijk.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door K V B »

Joris schreef: In tegendeel, de schrappingen gaan gewoon verder...
De schrappingen waar ik van weet betreffen allemaal treinen naar Italië. En hebben vooral met de Italiaanse regels te maken.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door treinbruno »

amsterdam-wenen
geneve-quimper
berlijn/hamburg-muchen (talgo's)
...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Joris »

Hallo,
De lijst met bedreigde nachttreinen (en niet alleen Italië verkeer) staat op mijn website. www.nachtzug.be
Enkele treinen:
EN Orient Express!!! Wien-Strassbourg
EN Pau Casals Barcelona-Zürich
enz...
Het kan wel zijn dat enkele treinen uit die lijst volgend jaar toch weer netjes gaan rijden. Het is een verzameling van alles wat ik met de status 'bedreigd' terug vond.
De EN Luna staat er nog niet in...
De EN Metropol Wien-Berlin blijft, maar gaat over van ÖBB naar MAV, de autotransporter verdwijnt...
Oja, toch 1 nieuwe nachttrein! Een ÖBB vleugel aan de EN Hans Albers (Wien-Hamburg) naar Köln over Frankfurt a/M. Dit ter vervanging van de EN Danubis en de CNL Eridanus.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Joris »

Hallo,
Intussen staat de dienstregling van CNL online.
Zijn spoorloos:
CNL 'Apus' Amsterdam/Dortmund-Mailand
CNL 'Eridanus' Amsterdam/Dortmund-Wien
EN 'Orient Express' Wien-Strassbourg
EN 'Danubis' Budapest/Wien-Frankfurt a/M
De Talgo's zijn vervangen door klassieke nachttreinen (nog steeds samen met DBAZ blijkbaar).
De nieuwe EN vleugel Wien-Köln vertrekt 2 uur vroeger/komt 2 uur later aan in Köln dan de huidige CNL. Buiten Köln heeft de EN 420/421 geen andere haltes (dus noppes voor Frankfurt a/M....).
Van verdere seizoeneringen zijn we gelukkig gespaard gebleven.
Lichtpuntje: de CNL Sirius Zürich-Berlin, behoudt zijn saisonale verlenging naar Binz.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door treinbruno »

berlin-wien blijft ook bestaan
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door K V B »

Joris schreef:Hallo,
Intussen staat de dienstregling van CNL online.
Zijn spoorloos:
CNL 'Apus' Amsterdam/Dortmund-Mailand
CNL 'Eridanus' Amsterdam/Dortmund-Wien
EN 'Orient Express' Wien-Strassbourg
EN 'Danubis' Budapest/Wien-Frankfurt a/M
De Talgo's zijn vervangen door klassieke nachttreinen (nog steeds samen met DBAZ blijkbaar).
De nieuwe EN vleugel Wien-Köln vertrekt 2 uur vroeger/komt 2 uur later aan in Köln dan de huidige CNL. Buiten Köln heeft de EN 420/421 geen andere haltes (dus noppes voor Frankfurt a/M....).
Van verdere seizoeneringen zijn we gelukkig gespaard gebleven.
Lichtpuntje: de CNL Sirius Zürich-Berlin, behoudt zijn saisonale verlenging naar Binz.
Groeten,
Joris De Mol
De Amsterdam - Milano ligt er samen met de Luna uit omwille van sabotage door Trenitalia. Trenitalia staat tegenwoordig zo vijandig tegenover internationale treinen dat de ÖBB tegenwoordig bussen inlegt naar Venetië...

Dat Amsterdam - Wien er uit ligt kan ik ergens begrijpen. Je bent sneller in Wenen als je de nachttrein naar München neemt, en daar op de Railjet overstapt. Er zijn zo nog een paar nachttrein verbindingen die in de online reisplanner minder goed uit de verf kwamen omdat ze op een deel van hun trajet door snellere dagtreinen voorbijgestoken worden. Zo is Amsterdam - Milaan handiger (en aangenamer) via Zürich.

Wat mij betreft zou men voor de nachttreinen een knooppuntensysteem moeten bedenken. Laat ze rijden tussen een aantal belangrijke stations, en plan de dienstregeling zo dat je in deze stations optimale aansluitingen op de eerste/laatste kwaliteitsdagtreinen hebt.

Maar goed. Ik ga over een paar uur naar Rome. Met de "Luna". Dat zal dus voor de laatste keer geweest zijn...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Portbou »

Hallo,
De nieuwe EN vleugel Wien-Köln vertrekt 2 uur vroeger/komt 2 uur later aan in Köln dan de huidige CNL. Buiten Köln heeft de EN 420/421 geen andere haltes (dus noppes voor Frankfurt a/M....).
Zou het kunnen dat ze deze vleugel met de Wien-Hamburg (Hans Albers) laten meerijden tot Hannover om dan van daar via Bielefeld, het Ruhrgebied naar Köln te rijden (Köln dan als terminus) ?

Dit lijkt me namelijk de enig mogelijke verklaring van deze lange reistijd. Ben niet zeker of deze EN op die manier een lang leven beschoren zal zijn.

Groeten,
Bart W.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: opnieuw een nachttrein naar Brussel?

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef: De Amsterdam - Milano ligt er samen met de Luna uit omwille van sabotage door Trenitalia. Trenitalia staat tegenwoordig zo vijandig tegenover internationale treinen dat de ÖBB tegenwoordig bussen inlegt naar Venetië...
Trenitalia is inderdaad de SNCF achterna gegaan in het weren van zoveel mogelijk buitenlandse treinen... (alsook in het alles inzetten op hogesnelheidstreinen louter in concurrentie met het vliegtuig)... Een erg spijtige zaak.

Luna - met zijn erg lange traject binnenin Italië - was in deze omstandigheden niet meer te redden...

Voor de Amsterdam/Dortmund-Milano kan ik echter niet begrijpen dat er tussen CityNightLine en Trenitalia geen vergelijk gevonden werd voor het onooglijke stukje Chiasso-Milano. Deze trein is op geen enkele wijze concurrent voor de Trenitalia-hogesnelheidstreinen... Sterker nog, deze trein brengt een hoop clienteel mee die in Milano een aansluitende hogesnelheidstrein nemen. Hebben ze bij Trenitalia dan zo'n oogkleppen op dat ze dat niet meer inzien ? Moeilijk te geloven.
K V B schreef: Dat Amsterdam - Wien er uit ligt kan ik ergens begrijpen. Je bent sneller in Wenen als je de nachttrein naar München neemt, en daar op de Railjet overstapt.
Reizigers die enkel in termen van reistijd redeneren nemen al lang geen nachttrein meer, zij zitten op het vliegtuig, zeker sinds de opkomst van de low cost.

De troef van de nachttrein is m.i. niet de kortste reistijd doch wel de directe verbinding tussen twee stadscentra, met goed gekozen aankomst- en vertrekuren zodat de reizigers maximaal van hun dag(en) ter plaatse kunnen profiteren.

Als Amsterdam-Wien eruitligt komt dit wat mij betreft niet door een eventueel snellere reisweg via München maar bvb. wel doordat de aankomsttijd "'s ochtends" in Amsterdam veel te laat is (12u44 !). Ook de "beperkte" versie Wien-Dortmund heeft geen ideale tijden...

Meer in het algemeen zou Citynightline moeten beseffen dat je niet alle verbindingen in één trein kunt samenproppen. Men moet consequente keuzes maken : een trein die 's avonds vanuit Wien en Linz vertrekt kan 's ochtends ofwel alle haltes van Bonn tot Amsterdam goed bedienen ofwel alle haltes van Frankfurt tot Dortmund.
K V B schreef: Er zijn zo nog een paar nachttrein verbindingen die in de online reisplanner minder goed uit de verf kwamen omdat ze op een deel van hun trajet door snellere dagtreinen voorbijgestoken worden. Zo is Amsterdam - Milaan handiger (en aangenamer) via Zürich.
Voor de noord-zuid richting ben ik het niet met je eens. Als mijn bestemming Milano (of verder...) is en ik heb de keuze tussen een directe verbinding 17.01-07.50 en een verbinding met overstap 20.31-12.50 is het duidelijk dat ik voor de eerste verbinding kies. 12.50 is als aankomstuur voor een nachttrein totaal ongeschikt.

Om knak dezelfde reden ben ik het dan weer wel met je eens voor wat betreft de zuid-noord richting. Ik kies dan liever voor 17.10-09.14 (weliswaar met twee overstappen), dan voor de rechtstreekse 21.10-12.44.

(in het bovenstaande hou ik nu even geen rekening met het kunnen profiteren van voordelige globaalprijzen, nochtans geen onbelangrijke factor)

MAAR... dat is wat wij spoorwegliefhebbers doen...

Een niet-spoorwegliefhebber kan volgens mij nog vrede nemen met de oplossing die hem voor Amsterdam-Milano geboden wordt (rechtstreekse verbinding met redelijke tijden)... maar zal voor zijn terugreis Milano-Amsterdam gewoon het vliegtuig nemen.
K V B schreef: Wat mij betreft zou men voor de nachttreinen een knooppuntensysteem moeten bedenken. Laat ze rijden tussen een aantal belangrijke stations, en plan de dienstregeling zo dat je in deze stations optimale aansluitingen op de eerste/laatste kwaliteitsdagtreinen hebt.
Dit zou m.i. pas echt de doodsteek van de nachttrein betekenen... want op deze manier verplicht je een groot deel van de reizigers tot late overstaps 's avonds en/of vroege overstaps 's morgens waardoor het comfort van de nachttreinverbinding verloren gaat.

Alweer iets dat enkel spoorwegliefhebbers zich zullen aandoen.
Een niet-spoorwegliefhebber besluit gewoon : als ik dan toch om bvb. 5u moet opstaan om over te stappen kan ik dat evengoed thuis doen en een vroeg vliegtuig nemen.

In deze context wil ik graag verwijzen naar de formule "Staffetta" die men in Italië een tijdje terug aanbood voor reizen tussen het noorden van Italië en Sicilië.

Men verkocht een combi-ticket voor enerzijds de Hogesnelheidstrein tussen Milano en Roma, anderzijds de nachttrein tussen Roma en Sicilië. De reis verliep op deze manier sneller dan met de rechtstreekse nachttrein Milano-Sicilië, maar er moest natuurlijk wel worden overgestapt... en dit op moeilijke uren : tussen 23u en middernacht tijdens de heenreis, tussen 5u en 6u tijdens de terugreis.

Formule had geen succes en werd weer afgeschaft... en de nachttreinen tussen Milano en Sicilië bestaan nog steeds. Zelfs op de meest doordeweekse dagen is er nog minstens één trein...
K V B schreef: Maar goed. Ik ga over een paar uur naar Rome. Met de "Luna". Dat zal dus voor de laatste keer geweest zijn...
Wat ons betreft : wij hebben donderdagavond onze afscheidsrit Köln-Milano gemaakt... en waren als altijd zeer tevreden.(Eco-Double)

En dat er vooral niemand komt beweren dat deze trein leeg rijdt. Beide slaapwagens waren minstens 2/3 vol... en dat voor een gewone donderdagavond in oktober.

Groeten,
Bart W.
Plaats reactie