Pagina 6 van 8

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 19 okt 2009, 10:58
door giuseppe
Telegraaf.nl 19 Oktober 2009
Levensgevaarlijke ammoniaktreinen op onveilig spoor
door Harry van Gelder

AMSTERDAM - Levensgevaarlijke ammoniaktreinen rijden over een totaal onbeveiligd stuk spoor tussen Maastricht, Eijsden en Visè, net over de grens in België. Jaarlijks zou er zo'n 100.000 ton van het dodelijke gif over het onbeveiligde traject worden vervoerd.

Dat zeggen bronnen binnen de spoorwegen. Tweede Kamerlid Emile Roemer van de SP is verbijsterd: "We willen toch geen Barendrecht in het kwadraat", daarmee verwijzend naar het treinongeval vorige maand, waarbij twee goederentreinen en een passagierstrein waren betrokken. Roemer eist opheldering van minister Eurlings van Verkeer. Ammoniak is een zeer giftige stof die bij blootstelling onmiddellijk dodelijke slachtoffers maakt. Bij een ongeval kunnen, volgens een studie van het kabinet, tot op twee kilometer afstand van het ongeluk dodelijke

In 2006 beloofde toenmalig minister Carla Peijs (Verkeer) de Kamer al een oplossing. Vier maanden geleden noemde minister Eurlings van Verkeer het risico op het onbeveiligde stukje spoor in de Kamer 'acceptabel'.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 19 okt 2009, 11:47
door Mark7758
Kant en klare onzin. Het gehele spoor is voorzien van een detectie sytsteem van Maastricht tot Vise.
Het NL gedeelte loopt tot net na het viaduct over de A2. Daarna is er een Belgisch detectie systeem.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 19 okt 2009, 13:30
door giuseppe
Nee, dat is dus niet zo. Zoals ik al eerder zei is er tussen Maastricht Randwijck en Visé grens nog steeds geen beveiliging (dat is ook de reden dat de baanvaksnelheid maar 100 km/u is).

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 19 okt 2009, 14:28
door Mark7758
Hoe wil je dat ik teken?
Er is een duidelijke signalering op het Beeldscherm van de TRDL waar de trein zich bevindt.
Er is een duidelijke signalering dat er een trein rijdt en de overwegen doet sluiten.
Er zijn mogelijkheden om de seinen in Eijsden te bedienen. En voor vertrek uit Eijsden rechterspoor naar linkerspoor Maastricht moet het gehele baanvak leeg zijn en dat wordt gecontrolleerd in de schakelingen.
Er is rijrichting keeringen voor het gedeelte Eijsden - Vise. Ook daar wordt de Belgische overweg aangereden middels NL detectie vanuit NL.

Als het moet kan ik je de Schema bladen en de spoorstroomlopen tekeningen laten zien. (Ga maar eens kijken bij Prorail en zoek daar naar de OR-bladen van het baanvak en je ziet dat alles een detectie laag heeft.)

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 19 okt 2009, 20:19
door giuseppe
^^ Dat zal wel kloppen wat je zegt. Maar er kan op dat baanvak wel een STS passage plaatsvinden zonder dat er automatisch ingegrepen wordt. (Geen ATB-EG en nog geen MEMOR)

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 19 okt 2009, 22:51
door Mark7758
Klopt helemaal. Dat is een erkend riscio. En men denkt al jaren over de oplossing.
Ze hebben nu 3 jaar geleden een aantal seinen van MEMOR voorzien en na 2 maanden alles weer weggehaald.
Reden??????
Maar treindetectie en seinsturing die is er. Maar controle of de machinist iets fout doet? Nee.
Maar onbeveiligd spoor is iets anders. Ze gaan er van uit dat de machinist geen fouten maakt. (Hoop ik)

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 20 okt 2009, 10:49
door giuseppe
^^ Nu is het natuurlijk wel niet echt druk op dat baanvak. Misschien komt er binnenkort een bericht in de trand van we mogen alleen nog maar ETCS aanleggen voor veel te veel geld

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 20 okt 2009, 13:12
door Mark7758
ERTMS komt er zo wie zo.
De vraag is alleen wanneer. Men is al druk bezig met de planning waar iedere balise komt te liggen.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 20 okt 2009, 13:43
door giuseppe
^^ Specifiek op dat baanvak bedoel je?

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 20 okt 2009, 16:55
door Mark7758
Ja. Alle baanvakken krijgen het. Men is nu aan het studeren wat er moet schakelen en wanneer en welke info gegeven moet worden.
Maar in welke eeuw het af moet zijn is een vraag

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 20 okt 2009, 22:26
door giuseppe
^^ Ow je hebt over het 20 jaren plan. Dat is me bekend, ik dacht dat je bedoelde dat dit op kortere termijn ging gebeuren.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 20 okt 2009, 23:59
door nahoj
In een gelijkaardig artikel stonden in ieder geval toch wat fouten. Zoals dat op het Belgisch deel de treinen automatisch gestopt worden bij rood-overschrijding dankzij memor. Dat is totale onzin. Nergens op de klassieke lijnen in België worden treinen automatisch gestopt als ze een rood sein passeren. Memor heeft eenvoudigweg die functionaliteit niet.
Alleen op de hogesnelheidslijnen is er totale controle.

Er wordt nu wel hard gewerkt om TBL1+ te installeren op het hele net en het volledige NMBS-park.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 21 okt 2009, 00:51
door Steven
Er bestaat ook nog het deels in gebruik zijnde TBL1 systeem, dat doet treinen wel stoppen indien ze door het rood gaan. Doch is het zo dat maar een klein aantal seinen hier mee voorzien zijn, idem voor de treinen zelf.

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 21 okt 2009, 19:20
door giuseppe
^^ Je zou zeggen dat men het traject naar Maastricht, door aan te sluiten bij de Belgische order, meteen ook met TBL1+ laat uitrusten, er rijden immers toch alleen maar Belgische treinen. Maja zo werkt dat nog steeds niet in het zogenaamde verenigd Europa

Re: Treinbotsing in Barendrecht

Geplaatst: 21 okt 2009, 19:31
door Mark7758
Je vergeet dat DB Schenker ook nog met 6400/6500 rijdt naar Hermalle. Dus niet alles is NMBS