Berlin Hauptbahnhof: vrijdag 26.05 officiële inhuldiging
Berlin Hauptbahnhof: vrijdag 26.05 officiële inhuldiging
Vrijdagnamiddag vanaf 17.00 u. wordt het nieuwe hoofdstation van Berlijn (vroeger Lehrter Bahnhof) ingehuldigd. De Duitse bondskanselier en andere hoge pietjes zullen met een speciale ICE-trein vanuit Leipzig aankomen. Om 22.00 u. begint dan een lichtspektakel, zo zullen 2 verlichte treinen (eentje uit het oosten, het andere uit het westen) door het station rijden.
Live te volgen via internet: http://www.bahntv-online.de . 't Is wel in 't "mofs"
Live te volgen via internet: http://www.bahntv-online.de . 't Is wel in 't "mofs"
groentje schreef:Ik heb het ook gehoord op de radio. Het zal dus niet het Lehrter Bahnhof worden, maar weer zoiets onorigineel als Hbf
Niettemin, een schitterend gebouw, lijkt me. Ik wil dus deze zomer naar Berlijn
(Of ergens anders, maar het zal er wel weer niet van komen...)
correctie voor berlijn zou die afkorting NIET gebruikt worden, enkel voluit (volgens wat ik in de krant het nieuwsblad gelezen heb)
In DB-reisplanner wordt 'Berlin Hbf' nochtans wel gebruikt:
voorbeeld voor maandag 29.05.06:
ICE 859
Halt Ankunft Abfahrt Fahrt
Köln Hbf 11:48 ICE 859
Wuppertal Hbf 12:15 12:17
Hagen Hbf 12:33 12:35
Hamm(Westf) 13:02 13:11
Bielefeld Hbf 13:35 13:37
Hannover Hbf 14:28 14:31
Wolfsburg 15:03 15:05
Berlin-Spandau 15:54
Berlin Hbf 16:10
Berlin Ostbahnhof
voorbeeld voor maandag 29.05.06:
ICE 859
Halt Ankunft Abfahrt Fahrt
Köln Hbf 11:48 ICE 859
Wuppertal Hbf 12:15 12:17
Hagen Hbf 12:33 12:35
Hamm(Westf) 13:02 13:11
Bielefeld Hbf 13:35 13:37
Hannover Hbf 14:28 14:31
Wolfsburg 15:03 15:05
Berlin-Spandau 15:54
Berlin Hbf 16:10
Berlin Ostbahnhof
Die opening is dus nu over 20 minuten!
In Eisenbahn Journal (denk ik) stond er trouwens een artikel over de opening van dit nieuwe station. Maar de nadruk ligt toch wel op het feit dat er nu minder trein langs de Oost-west-as door Berlijn zullen rijden. Dit beroemde traject loopt over hoge muren met onder de sporen opslagplaatsen en/of winkels (?) langsheen een kanaal of wat het ook is. Dit traject telt vier sporen: twee voor DB-treinen en twee voor de Berlijnse metro. Legendarische stations als Berlin-Zoologischer Garten en Berlin Ostbahnhof, die tot vandaag EC- en ICE-treinen ontvangen, zullen gedegradeerd worden tot stations voor regionaal vervoer, aangezien deze treinen plus de IC-treinen vanaf morgen via de noord-zuid-as zullen rijden, doorheen het vernieuwde Berlin Hauptbahnhof. Met die stations zal dus ongeveer hetzelfde gebeuren als met Antwerpen-Oost indertijd gebeurd is! Van TEE-station tot stopplaats met ieder uur een stoptreintje!
In Eisenbahn Journal (denk ik) stond er trouwens een artikel over de opening van dit nieuwe station. Maar de nadruk ligt toch wel op het feit dat er nu minder trein langs de Oost-west-as door Berlijn zullen rijden. Dit beroemde traject loopt over hoge muren met onder de sporen opslagplaatsen en/of winkels (?) langsheen een kanaal of wat het ook is. Dit traject telt vier sporen: twee voor DB-treinen en twee voor de Berlijnse metro. Legendarische stations als Berlin-Zoologischer Garten en Berlin Ostbahnhof, die tot vandaag EC- en ICE-treinen ontvangen, zullen gedegradeerd worden tot stations voor regionaal vervoer, aangezien deze treinen plus de IC-treinen vanaf morgen via de noord-zuid-as zullen rijden, doorheen het vernieuwde Berlin Hauptbahnhof. Met die stations zal dus ongeveer hetzelfde gebeuren als met Antwerpen-Oost indertijd gebeurd is! Van TEE-station tot stopplaats met ieder uur een stoptreintje!
Er gaan nog wel ICE en IC-treinen oost-west rijden, alleen zullen ze niet in Berlin-Zoo stoppen. De sations waar de IC's en ICE's op de west-oost-as wel gaan stoppen zijn Spandau, Hauptbahnhof en Ostbahnhof. Dat zijn dan de treinen vanuit de richting Keulen, Hannover en Amsterdam en Warschau langs de andere kant.
Komt daarbij nog de kritiek dat het Hbf in een zogezegd 'niemandsland' ligt , maar wel bij de kruising van de Oost-West verbinding en de Noord-Zuid tunnel .. in ieder geval , van Zoologischer Garten , dat is waar dat daar geen ICE's en IC's meer zullen stoppen , in Ostbahnhof daarintegen nog wél..
Connex zal haar treinen Hamburg-Berlijn-Leipzig wél in het station Zoologischer Garten laten stoppen , en NIET in het Hbf als protest tegen dit nieuw station ..
In ieder geval , wat het ook moge zij , ik vind het een prachtig station met al dat glas (ben een bewonderaar van moderne architectuur) , alhoewel Berlin-Spandau (nog verder in niemandsland ) toch nog mooier is dat het Hbf volgens mij ..
Connex zal haar treinen Hamburg-Berlijn-Leipzig wél in het station Zoologischer Garten laten stoppen , en NIET in het Hbf als protest tegen dit nieuw station ..
In ieder geval , wat het ook moge zij , ik vind het een prachtig station met al dat glas (ben een bewonderaar van moderne architectuur) , alhoewel Berlin-Spandau (nog verder in niemandsland ) toch nog mooier is dat het Hbf volgens mij ..
Ik ben het ook niet eens dat de treinen niet meer op Berlijn Dierentuin gaan stoppen. Daar ben je vlakbij het wel bekende centrum en de Kurfurstendam! Van mij mag het rijtje nog zo blijven: Zoologischer Garten - HBF (uhh pardon: Hauptbahnhof) - Ost.
Is er trouwens een kaart van de IC/ICE sporen van Berlijn en omgeving met die nieuwe noord-zuidverbinding erbij? Want ik heb nog steeds niet echt in mijn hoof hoe dat loopt..
Is er trouwens een kaart van de IC/ICE sporen van Berlijn en omgeving met die nieuwe noord-zuidverbinding erbij? Want ik heb nog steeds niet echt in mijn hoof hoe dat loopt..
In deze PDF rond bladzijde 7, staan er een paar kaartjes.
Komt van deze site: http://www.hbf-berlin.de (met hbf in de url niet voluit geschreven!)
En hier nog een algemeen sporenplan van Berlijn: http://bueker.net/trainspotting/map.php ... n-area.gif
Komt van deze site: http://www.hbf-berlin.de (met hbf in de url niet voluit geschreven!)
En hier nog een algemeen sporenplan van Berlijn: http://bueker.net/trainspotting/map.php ... n-area.gif