Trein elke tien minuten (NS)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door melle »

K V B schreef:
Steven schreef:Treinen alle 2 minuten geeft 30 treinen per uur per spoor, weet jij welk druk dat geeft op een spoor verbinding. Wetende dat de NZV brussel gekend staat als de drukste lijn ter wereld (met ruim 1500 treinen per dag) zie ik niet in waar ze er ergens nood aan hebben om 30 treinen per uur te laten rijden. Toon me 1 lijn aan waar ze effectief per uur 30 treinen over sturen en ik zal misschien de noodzaak om twee treinen op twee minuten van elkaar te laten rijden overwegen, zoniet zie ik geen baat bij dergelijke zotte toestanden die een enorme hoge graad van veiligheid vereisen.
ik kan je inderdaad een lijn tonen waar ze dat doen. In München.
In de S-Bahn tunnel onder München is het inderdaad erg druk. Precies 30 treinen per uur. en die stoppen dan ook nog eens aan elk station... Daarvoor gebruikt men wel speciale treinen, met veel deuren (zodat de stilstanden tot het minimum beperkt worden), met perrons aan beide kanten, en heeft men een aangepast seinsysteem.

Het kan dus. Al zou ik eerder toch maximaal 24 treinen per uur doen, zodat je 6 reserve slots hebt voor als er ergens eentje wat vertraging heeft.

Het grote probleem in de NZ verbinding is eerder dat men in Centraal maar zes perronsporen heeft. Elke trein stopt daar, en de enge perrons helpen ook niet bij het vlot in en uitstappen. Als je kijkt naar de S-Bahn tunnel onder Zürich HBf dan zie je dat de twee sporige tunnel in het station zelf vier perronsporen bedient. Dat betekent dat zelfs met een stop van 2 minuten in het station het toch nog mogelijk is om een trein elke twee minuten de tunnel in te sturen. De dispatcher stuurt dan gewoon alternerend een trein naar de ene of de andere kant van het eilandperron. op de vertrekborden in de stationshal staat dan bijvoorbeeld: S12 Brügg, spoor 21/22, en als je dan op het perron 21/22 komt staat er op een display aan welke kant welke trein komt...

Men had dus Brussel Centraal met 12 sporen moeten bouwen...

Ik denk persoonlijk dat op termijn de beste oplossing voor Brussel is om lijn 28 tot een alternatieve NZV uit te bouwen. Voor reizigers die verder moeten met de Metro is overstappen in Brussel West immers net zo goed als in Brussel Centraal. Men zou een nieuw, groter West station kunnen bouwen tussen de huidige Metro stations Brussel West en Beekkant in, en verbonden met beide. Als ik naar luchtfoto's van Brussel kijkt lijkt me dat hiervoor voldoende plaats is. Bouwt men daar een station met twee grote eilandperrons dan kunnen daar zonder problemen 5 GEN lijnen die elk vier keer per uur rijden langs gevoerd worden. Eventueel een vijfde doorgaand spoor voor goederentreinen.
Zo kan de NZV een beetje ontlast worden.
In de NZV reserveren we dan een paar sporen voor hoog frequente GEN naar het model van de S-Bahn München....

Ik weet het, het is dromen, maar dromen mag toch?
Waarom laten ze er toch ook alle treinen stoppen...
Neem nu de IC-A, die hoeft er toch niet persé te stoppen?
Als men een groot deel van de IC treinen er al zou laten afschaffen, dan zouden er gewoon al minder problemen zijn. Er zijn genoeg treinen vanuit brussel-zuid én noord om over te stappen als je echt in centraal wilt zijn.. :)
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door groentje »

Waarschijnlijk omdat Brussel-Centraal het drukste station is van België, daar niet stoppen is dan eigenlijk commerciële zelfmoord. Waarom denk je dat de Nederlanders de stop in het Noordstation van de Benelux per se wilden afschaffen, maar de stop in Centraal liever behouden?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door treinbruno »

De ICE stopt dan weer wel in noord, maar niet in centraal :roll:
Afbeelding
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door groentje »

Ja, omdat de Duitsers de aansluiting naar Antwerpen te belangrijk vonden, de Benelux passeert daar al.
melle

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door melle »

groentje schreef:Waarschijnlijk omdat Brussel-Centraal het drukste station is van België, daar niet stoppen is dan eigenlijk commerciële zelfmoord. Waarom denk je dat de Nederlanders de stop in het Noordstation van de Benelux per se wilden afschaffen, maar de stop in Centraal liever behouden?
Eventjes overstappen :?:
Er zijn genoeg treinen door de tunnel. De meete pendelaars zullen het waarschijnlijk wel oke vinden moesten de grotere IC treinen er niet meer stoppen. De meesten zijn liever op tijd thuis, dan een half uur vertraging te hebben omdat alle treinen er moeten stoppen...
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door groentje »

Je bent niet rapper thuis als je moet overstappen... De winst (5 minuten?) die je maakt door in de Centraal niet meer te stoppen, verlies je door 5 minuten extra te moeten rekenen om over te stappen, en in Brussel Zuid is dat zelfs wat krap gerekend om over te stappen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Steven »

de ritwinst is hooguit 2 minuten door niet in Brussel Centraal te stoppen. De treinen met Halte te Brussel Centraal krijgen 7 minuten tijd om door de NZV te rijden voor treinen zonder halte maakt men er 6 van, maar met wat geluk en alle seinen open kan het op 5 (maar dat is wel de strikte minimum en echt met alle seinen open).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door dentheo »

Proef met trein elke tien minuten in Nederland is afgelopen...

Hopelijk kunnen we ooit iets lezen over de resultaten, problemen en mogelijke oplossingen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Marianne »

Nog een maandje geduld hebben aldus de NS en ProRail voor de resultaten over het verloop van de proef.
Volgens diverse bronnen is de proef goed verlopen, maar op het werkelijke resultaat is het dus nog even wachten.
Misschien toch iets voor Belgie?

Groeten,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Shrek »

Marianne schreef:Misschien toch iets voor Belgie?
Ik denk het niet, of toch niet op die manier.
Op pakweg Leuven-Brussel kunnen ze de IC's misschien wel inplannen dat ze ongeveer om de 10 minuten rijden, voor zo'n pendelsysteem met overstappen is ons spoornet (en de stations) niet echt bedoeld :)
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Hogersluys »

Ik denk dat een 10-minutendienst in België niet voor morgen is. Laat ze eerst alle trajecten maar eens een halfuurdienst geven, daar zit ik persoonlijk meer op te wachten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door K V B »

Steven schreef:de ritwinst is hooguit 2 minuten door niet in Brussel Centraal te stoppen. De treinen met Halte te Brussel Centraal krijgen 7 minuten tijd om door de NZV te rijden voor treinen zonder halte maakt men er 6 van, maar met wat geluk en alle seinen open kan het op 5 (maar dat is wel de strikte minimum en echt met alle seinen open).
Het gaat ook niet om de tijdswinst. Als je treinen niet laat stoppen in Centraal kan je ze korter achter elkaar door de tunnel sturen. Elke trein die niet in Centraal stop is eigenlijk een trein meer die je door de NZV kan sturen.

Als je nu eens het volgende zou doen (ik droom weer, maar dat mag toch, niet?

We reserveren vier sporen voor treinen die overal stoppen, en twee sporen voor doorgaande treinen die niet stoppen. We bouwen ten noorden en ten zuiden van de NZV ene paar fly overs die er voor zorgen dat we alles naar richting bundelen. Dus de 3 westelijke sporen voor treinen van zuid naar noord, en drie oostelijke voor treinen van noord naar zuid. De middelste sporen zijn doorgaand.
Dan hebben we in Centraal een perrron voor treinen naar het zuiden een een perron voor treinen naar het noorden.
In Noord en Zuid worden die vier "stop" sporen acht sporen, met telkens twee eilandperrons. Daarmee is het overstappen overzichtelijk. We hangen een groot display op in de hal van Zuid met "eerstvolgende trein naar Centraal en Noord op spoor #" of zoiets.

We laten verder zoveel IC's nonstop doorrijden als in de centrale koker past, en laten verder veel IRs en P treinen gewoon in Noord of Zuid eindigen. Dat betekent inderdaad voor velen overstappen, maar dat kompenseren we door veel meer treinen te laten rijden. En dat de hele dag door. (Bij de NS en de SBB rijden er zo goed als geen piekuur treinen...)
Ik denk dat een hoop reizigers liever een halfuurverbinding met overstap als een rechtstreekse uurverbinding hebben.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Marianne schreef:Misschien toch iets voor Belgie?
Ik denk het niet, of toch niet op die manier.
Op pakweg Leuven-Brussel kunnen ze de IC's misschien wel inplannen dat ze ongeveer om de 10 minuten rijden, voor zo'n pendelsysteem met overstappen is ons spoornet (en de stations) niet echt bedoeld :)
Een lijn waar het wel zou kunnen is Brussel - Antwerpen. Ooit had men op die lijn overigens een dergelijke dienst.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Een lijn waar het wel zou kunnen is Brussel - Antwerpen. Ooit had men op die lijn overigens een dergelijke dienst.
Die lijn net niet denk ik :roll: Met een IC Antwerpen-Leuven, een IC Essen-Charleroi en een IC Amsterdam-Brussel zou je heel wat mensen doen overstappen in Antwerpen, Mechelen of Brussel. Dan komt er nog bij dat enkele treinen in kontich en nekkerspoel moeten stoppen terwijl er op L27 niet genoeg plaats is voor alle L en IR-treinen.

Als ze het toch doen lijkt L36N of L50A mij beter geschikt voor heel intensieve diensten :wink:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Een lijn waar het wel zou kunnen is Brussel - Antwerpen. Ooit had men op die lijn overigens een dergelijke dienst.
Die lijn net niet denk ik :roll: Met een IC Antwerpen-Leuven, een IC Essen-Charleroi en een IC Amsterdam-Brussel zou je heel wat mensen doen overstappen in Antwerpen, Mechelen of Brussel. Dan komt er nog bij dat enkele treinen in kontich en nekkerspoel moeten stoppen terwijl er op L27 niet genoeg plaats is voor alle L en IR-treinen.
Dat er op lijn 27 "niet genoeg plaats" zou zijn betwijfel ik. Zeker nadat we hebben kunnen zien wat men in Nederland uit een tweesporige lijn haalt. In principe zou lijn 25 alleen al goed moeten zijn voor vier stoptreinen plus 6 a 8 IC/IRs. Dat is kwestie van slim gebruik maken van de passeermogelijkheden. Wat ik echter heb begrepen is dat het invoegen/uitvoegen van treinen, en de overganngen tussen lijn 25 en 27 het probleem zijn. Het lijkt me dat men dus beter in Flyovers had geïnvesteert dan in het verhogen van de snelheid...
Plaats reactie