Eurostar beste keuze naar Londen?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

Welke vervoersmiddel gebruikt u om naar Londen te komen?

Peiling eindigde op 02 jul 2009, 12:53

Trein (Eurostar)
32
86%
Vliegtuig
4
11%
auto (Le shuttle, Calais)
0
Geen stemmen
bus (Eurolines)
1
3%
 
Totaal aantal stemmen: 37

jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door jan_olieslagers »

Infra_speed schreef:- Blijft Antwerpen Aiport bestaan? een jaar geleden heb ik gelezen in de Gazet van Antwerpen dat ze de luchthaven willen sluiten en mogelijk willen verplaatsen elders in de stad.
De luchthaven staat momenteel op een goede locatie langs een spoorlijn en ik snap nog steeds niet waarom de NMBS geen treinstation wil bouwen ter hoogte van de parkeerplaatsen op (ANR) Antwerpen Airport.
Ik hoor niets (meer) over plannen tot sluiting. Inplanten op een andere locatie is m.i. buiten iedere discussie: Vlaanderen zit vol. Vervanging zou misschien nog wel kunnen (Zoersel werd ooit genoemd als alternatief) maar dan zou men inderdaad de gunstige ligging opgeven zo vlak bij de stad. Die goede ligging is weliswaar aardig afgekalfd doordat er veel te veel bebouwing is toegelaten vlak ten westen van de piste. Een paar jaar geleden is er eens een noodlanding gebeurd op de Diksmuidelaan, bij gebrek aan betere plaats; dat is niet goed afgelopen.

Een treinhalte of station voor de luchthaven lijkt mij overkill, tenslotte zijn er op een hele dag maar enkele honderden passagiers. Misschien in het kader van een Antwerps voorstadsnet, met vooral bediening voor wie er werkt. Vergeet ook niet dat de ruime gratis parking en vlotte toegangswegen juist een sterke troef zijn voor deze luchthaven: hier kàn men nog met de auto komen!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

jan_olieslagers schreef:Vergeet ook niet dat de ruime gratis parking en vlotte toegangswegen juist een sterke troef zijn voor deze luchthaven: hier kàn men nog met de auto komen!
Inderdaad om kwart voor 7 thuis doorrijden en om 9 uur (plaatselijk zelfs 8 uur) in London op het DLR perron staan ...ongelooflijk.

Toen ik eens later kon vertrekken viel er op het laatste moment een engelsman binnen die op de rij naast mij kwam zitten. Anderhalf uur later loop ik hem op het lijf tussen de rekken van de bekende treinboekhandel naast Waterloo....
Bleek dat hij treinspotter fotograaf was van onze P-treinen, had vanuit Aarschot na de doortocht van de trein naar VLM gebeld . Kreeg voor die dag enkeltje voor 25 € en als hij zich haastte kon hij nog op de vlucht van 11 uur... hij had het gehaald...
Theo
Groeten vanop de Heide
Infra_speed

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Infra_speed »

Missschien een vreemde vraag maar heeft Antwerpen Airport ook een bagage belt (band) zoals Zaventem of word alles na de vlucht op een karretje gezet zodat iedereen z'n koffer kan pakken??
Trammist

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Trammist »

Bij mijn weten heeft men daar wel degelijk een bagage belt. Ik heb zelf nooit gereisd vanuit Deurne, maar ik ben wél al meerdere keren in het gebouw binnengeweest.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

Infra_speed schreef:Missschien een vreemde vraag maar heeft Antwerpen Airport ook een bagage belt (band) zoals Zaventem of word alles na de vlucht op een karretje gezet zodat iedereen z'n koffer kan pakken??
Bagage belt(je) meter of vijf lang....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Portbou »

Hallo,
Steven schreef:dentheo je telt de zuiver reistijd van het transportmiddel. De de tijd dat je vooraf ter plaatse moet zijn moet je ook meetellen en natuurlijk ook het natransport.
Veel hangt ook af van waar iemand moet zijn. Niet iedereen wil naar het hartje van London... Veel bedrijven liggen wat meer in de buitenrand en worden makkelijker bereikt via Heathrow of zelfs Gatwick...
En wat voortransport betreft : het hoeft geen betoog dat voor iemand die in de ruime omgeving van Antwerpen woont het veel makkelijker is om de luchthaven van Deurne te bereiken dan het zuidstation van Brussel.

Meer in het algemeen denk ik dat Eurostar zich minder zou moeten bezighouden met het proberen vergroten van zijn marktaandeel op de route Brussel-London... en meer met het organiseren van andere "slimme" verbindingen waarop zij het monopolie zouden kunnen hebben.

Bvb. een goede verbinding London-Brugge door inleggen van een snelbus tussen Calais Fréthun en Brugge (te gebruiken met combibiljet).
Mits uitgekiende uurregeling (2x H/T per dag vanaf Brugge) is die snelbus bruikbaar voor dagtrips in beide richtingen

's morgens kan dit met de huidige uurregelingen reeds als volgt :
Brugge 0750 - Fréthun 0910 (aansluiting naar London met E9011 Fréthun 0934- London 0934)
(aansluiting vanaf London met E9006 London 0727 - Fréthun 0929) Fréthun 0945 - Brugge 1105

voor 's avonds moeten er dan wel twee extra haltes in Fréthun voorzien worden... goede kandidaten hiervoor zijn E9059 richting London (Fréthun V +/- 20.40) en E9050 vanaf London (Fréthun A +/- 20.02).

Trouwens ongelooflijk dat Calais-Fréthun het in de huidige dienstregeling na 14.34 (16.34 in het weekend) zonder reismogelijkheden van/naar Engeland moet stellen. Is dit een geheime afspraak tussen Eurostar en P&O om de boten alsnog gevuld te krijgen ?
Steven schreef:Uw uitleg is zoals zeggen dat uw auto enkel de prijs van de benzine vraagt per km.
Het zou off-topic zijn om hier nu op in te gaan... maar hierover kan ook nog wel eens een boom opgezet worden...

Goedemiddag.
Ofyles2

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door Ofyles2 »

Zeker weten de Eurostar.

Ik heb me vroeger verbaasd over een HSL dat via de derde rail gevoed werd, maar nu is de Eurostar dé aanrader.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

Ofyles2 schreef:Zeker weten de Eurostar.

Ik heb me vroeger verbaasd over een HSL dat via de derde rail gevoed werd, maar nu is de Eurostar dé aanrader.
Op de HSL reed hij nooit met derde rail...

Ik ga op 1 oktober nog eens naar het museum in York en nog zo een dozijn museumlijntjes en ik rij per Eurostar !!!! iedereen blij ?
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door groentje »

Sinds er een HSL is in het VK, rijdt de Eurostar idd niet meer met 3e rail. De Britse HSL is gewoon met 25 kV uitgerust, zoals de Franse en Belgische HSL's.
celtjan

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door celtjan »

Vanaf 29 Juni krijgen de Eurostars op de HSL1 van Ashford via Ebsfleet naar Londen het gezelschap van de JAVALIN HST's (Hitachi), in dienst voor South Eastern Trains.

En vanaf de winterdienstregeling komen ze in dienst op gans het traject van de HSL1, vertrekkende vanuit Margate, Ramsgate, Dover.
Deze treinstellen rijden eerst via een 3è rail tot ze te Folkstone; Ashford of Ebsfleet de HSL1 opsnellen.

Zie: http://www.southeasternrailway.co.uk
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

celtjan schreef:Vanaf 29 Juni krijgen de Eurostars op de HSL1 van Ashford via Ebsfleet naar Londen het gezelschap van de JAVALIN HST's (Hitachi), in dienst voor South Eastern Trains.

En vanaf de winterdienstregeling komen ze in dienst op gans het traject van de HSL1, vertrekkende vanuit Margate, Ramsgate, Dover.
Deze treinstellen rijden eerst via een 3è rail tot ze te Folkstone; Ashford of Ebsfleet de HSL1 opsnellen.

Zie: http://www.southeasternrailway.co.uk
Ik heb in october een Britrailpass voor twee weken en nog een paar dagen in te plannen...zou ik die javalin kunnen proberen ??
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:Ik heb in october een Britrailpass voor twee weken en nog een paar dagen in te plannen...zou ik die javalin kunnen proberen ??
Dat lijkt me wel. Gewone abonnementshouders kunnen hem ook gebruiken, met een toeslag. Geen idee of je met een Britrail een toeslag nodig hebt, maar dat kun je gewoon aan Southeastern vragen.

Groetjes,
Rian
celtjan

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door celtjan »

Voorlopig zal het nog over de beperkte afstand Ashford - Londen gaan, & waarschijnlijk enkel tijdens de spits. De meerprijs t.o.v. het normaal tarief via de klassieke Mainline zou, als ik goed ingelicht ben, ca. € 4 à € 5 bedragen.

Reeds elders op 't forum plaatste ik de volgende links i.v.m. de testritten via 3è rail & via HSL1:

JAVALIN Class 395 bij doortocht Wye
http://www.youtube.com/watch?v=hYq-VSmJpzk

JAVALIN Class 395 bij doortocht Wye - 2
http://www.youtube.com/watch?v=JdOUk2HC ... re=related

JAVALIN Class 395 bij doortocht Whitstable
http://www.youtube.com/watch?v=F9XAXFy9Mgs&NR=1

JAVALIN Class 395 op HS1
http://www.youtube.com/watch?v=mG51uySH ... re=related

@ Dentheo: Is er nog plaats vrij in je valies/knapzak?
TIP: Vanuit londen St Pancras rijden de Class 222 Meridean stellen, die gemaakt zijn in de BN van Brugge, richting Derby - Sheffield. Daar kan je vervolgens
overstappen op de Cross Country, die zowel met ex-Virgin Voyagers of de Gasturbine HST's richting Schotland rijden en stoppen in York. (= om het half uur)
Dit traject is wel ca. 1u.30 trager dan de rechtstreekse verbinding vanuit het station Kings Cross met de National Express.
eaw458
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2008, 08:17
Locatie: Hasselt

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door eaw458 »

dentheo schreef:
Ofyles2 schreef:Zeker weten de Eurostar.

Ik heb me vroeger verbaasd over een HSL dat via de derde rail gevoed werd, maar nu is de Eurostar dé aanrader.
Op de HSL reed hij nooit met derde rail...

Ik ga op 1 oktober nog eens naar het museum in York en nog zo een dozijn museumlijntjes en ik rij per Eurostar !!!! iedereen blij ?
Goeie keuze - ik woon in York en reis af en toe naar familie in Leuven. Bij de laatste reis was het net geen 5.30 uur van deur tot deur. Doe dat maar eens na met het vliegtuig, laat staan de ferry!
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar beste keuze naar Londen?

Bericht door dentheo »

eaw458 schreef: Goeie keuze - ik woon in York en reis af en toe naar familie in Leuven. Bij de laatste reis was het net geen 5.30 uur van deur tot deur. Doe dat maar eens na met het vliegtuig, laat staan de ferry!

Dat is knap...moet je in London ook halfuur op voorhand zijn zoals in Brussel ??
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie