Eurostar: zelf biljet printen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Steven »

mm en dit ondanks de gierige reputatie van de Nederlanders?
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef:mm en dit ondanks de gierige reputatie van de Nederlanders?
Ja, tijd is geld.
Wim
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Adler »

wimpiespoor schreef:In Nederland zijn alle stations van kaartautomaten voorzien. De meeste mensen kopen hun vervoerbewijs bij voorkeur ook bij een automaat, ook op de stations waar nog wel over de balie kaartjes worden verkocht. Waarom? Omdat het veel sneller gaat.
Bij de Nederlandse kaartautomaten kan je inderdaad op een paar seconden een kaartje uit de automaat halen, omdat de gebruikersinterface zeer goed is ontworpen, het scherm in alle omstandigheden zeer goed leesbaar is en er altijd voldoende automaten aanwezig zijn.
Dat moet je eens proberen bij zo een automaat van de NMBS.
De gebruikersinterface is hopeloos ingewikkeld en helemaal niet over nagedacht.
En als de zon op het scherm invalt (CRT scherm, geen lcd), wat op veel plaatsen het geval is, kan je het helemaal niet meer lezen.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door wimpiespoor »

Adler schreef: Bij de Nederlandse kaartautomaten kan je inderdaad op een paar seconden een kaartje uit de automaat halen, omdat de gebruikersinterface zeer goed is ontworpen, het scherm in alle omstandigheden zeer goed leesbaar is en er altijd voldoende automaten aanwezig zijn.
Dat moet je eens proberen bij zo een automaat van de NMBS.
De gebruikersinterface is hopeloos ingewikkeld en helemaal niet over nagedacht.
En als de zon op het scherm invalt (CRT scherm, geen lcd), wat op veel plaatsen het geval is, kan je het helemaal niet meer lezen.
De gebruikersinterface bij de NS-automaten kan ook eenvoudig zijn omdat NS een eenvooudig tariefassortiment heeft: enkeltjes, retourtjes (die er overigens uit gaan), beide onderscheiden naar vol- en kortingtarief, 1e en 2e klas en vandaag geldig en later geldig. Dus in feite per reisrelatie. Een beetje geoefend gebruiker heeft in 3 seconden zijn keuze gemaakt. Als je via een omweg wilt reizen, kan de automaat dat ook verwerken. En dan nog enkele bijzondere kaartjes, bijvoorbeeld een fietskaartje.
Wat ook nog handig is, dat de automaten een betaalbewijs drukken. Handig voor declaraties e.d.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door Steven »

tja daartegen is het aanbod op een nmbs automaat wel groter.
biljetten (enkel, heen en terug, korting, weekendbiljet, een dag aan zee, een dag ardennen, ticket maastricht)
passen (go pass, rail pass, key card)
vernieuwen abo's.
om de soorten op te noemen die onmiddelijk in mijn hoofd naar boven komen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:tja daartegen is het aanbod op een nmbs automaat wel groter.
biljetten (enkel, heen en terug, korting, weekendbiljet, een dag aan zee, een dag ardennen, ticket maastricht)
passen (go pass, rail pass, key card) vernieuwen abo's.
om de soorten op te noemen die onmiddelijk in mijn hoofd naar boven komen.
Maar waarom moet het zoveel langer duren, een paar keuzetoetsen meer op het scherm vertragen een computer niet...
zorg dat een gewoon kaartje het snelste gaat.... voor al die kortingen moet je dan maar door meer schermen en keuzes...

Het zit ook in de reaktietijd van de mensen, die wordt beinvloed door de gebruikte taal, een eenvoudige layout, geen spoorwegjargon enz. tijd om de zaak te evalueren en om te bouwen...

Zet je even op een bank en observeer de mensen die de automaat gebruiken....
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:tja daartegen is het aanbod op een nmbs automaat wel groter.
biljetten (enkel, heen en terug, korting, weekendbiljet, een dag aan zee, een dag ardennen, ticket maastricht)
passen (go pass, rail pass, key card)
vernieuwen abo's.
De NS-automaat (zie http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/) verkoopt ook andere kaartjes, zoals maandabonnementen, klasverhogingen, kaartjes voor de fiets, de hond, en niet te vergeten: een hoop internationale bestemmingen. Vooral op die laatste mogelijkheid is nog wel e.e.a. aan te merken (zie http://www.rover.nl/winkel/onderzoek/au ... 090226.pdf), maar dat is anderzijds wel iets waar de NMBS nog van kan leren, zeker na de laatste "aanpassingen" in de internationale verkoop.

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door treinbruno »

ze zouden zo een paar superautomaten moeten plaatsen die evenveel kunnen als het EPA en TCV systeem :D

nu vind ik de duitse, franse en italiaanse de beste, maar ze zijn nog altijd niet echt perfect
de slechtste zijn de griekse
Afbeelding
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door wattman »

wimpiespoor schreef:
wattman schreef: Eerder nog omdat je bij het loket extra moet betalen. 8)
Welnee, wat maakt voor de meeste mensen nou die 50 cent uit. Ik denk dat als de automaten 50 cent duurder zouden zijn, dat dan nog de meeste mensen voor de automaat zouden kiezen.
Wim
Mag ik smakelijk lachen... al snel na het invoeren van de toeslag werd het heel rustig bij de loketten. Vervolgens konden de meeste loketten dicht :wink: En trouwens, mensen verkopen hun ziel voor een paar centen korting... denk maar aan de klantenkaarten, waarmee een bedrijf prima inzicht krijgt in het bestedingspatroon van de burger en eventueel die info weer kan verkopen aan de meestbiedende.
Al mijn foto's kunnen vrijelijk gebruikt worden onder Creative Commons licentie.
astayax

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door astayax »

wimpiespoor schreef:
wattman schreef: Eerder nog omdat je bij het loket extra moet betalen. 8)
Welnee, wat maakt voor de meeste mensen nou die 50 cent uit.
Wim
Euhm, het gaat wel over Nederland he - daar maakt die 50 cent wel iets uit :)

Ik ben overigens wel tevreden met de Nederlandse automaten - als je het een beetje kent heb je binnen 30 seconden een kaartje. (Over internationale vervoersbewijzen zwijg ik maar even - daar is de situatie in België dan weer veel beter)
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Eurostar: zelf biljet printen

Bericht door steved »

Patrick schreef:Vind ik niettemin een gunstige evolutie: je hoeft niet meer naar het station om je ticketjes af te halen, of ze uit een "soms" werkende automaat te halen :wink:
Je moet wel opletten dat je ze niet op papier van 120 gr of hoger print, wat ik gedaan had (kwestie van niet direct met verfrommelde bladen te zitten). De scanner kon ze niet inlezen, dus toch via manuele incheck geweest :mrgreen:

gr, Steve
Plaats reactie