Steven schreef:
Ik hoor KVB het hier allemaal zeggen van die drie minuten. De vorige keer hij een tijd opgaf was het nog 5 minuten, ik denk dat als we nog zes maand wachten zijn opgegeven tijd wel te verstaan 1 minuut bedraagt.
Vijf minuten is wat men er meestal voor plant. Echter keren in drie minuten is niet ongebruikelijk. Het is op sommige lijnen zelfs de regel. Het punt is dat als een trein moet keren, met locwissel (omlopen is in een kopstation niet mogelij) de loc er al af is een minuut na aankomst. Daar is een man voor nodig, plus de machinist van de aankomende trein. De locomotief die aan het andere eind moet komen rijd meestal direct na aankomst van de trein tegen de achterkant, en wordt daar vastgemaakt.
Je hebt hier inderdaad meer personeel voor nodig (toch doet de SBB het met minder personeel dan de NMBS) en je hebt in je totale omloop een a twee extra locomotieven nodig. Er wordt echter ook vaak gebruik gemaakt van de kering in Bern om een ander type er aan te hangen. Bijvoorbeeld voor de Cisalpino diensten, waar tussen Bern en Milaan er een Traxx voor hangt, en tussen Bern en Basel een Re460.
Ik heb effe het Zwitserse spoorboekje in de hand genomen en een pagina of twee van Zürich bezien. Een station waar ze bijna altijd van loc wisselen. Hier zijn de voorziene tijden om de trein te laten aankomen en terug vertrekken steeds ergens tussen de 11 à 15 minuten. Wat mij een normale keertijd lijkt te zijn. Als je met twee locs werkt en dus twee bestuurder en het nodige stationspersoneel. Niks abnormaal en geen superman gedoe wel de nodige middelen ter beschikking hebben om het binnen die tijd te doen. In Zwitserland zijn de procedures anders en iets vlotter (wat duidelijk is als je de regels kent en je er staat op te zien) maar wat KVB hier doet is overdrijven.
Ik ben zelf elke dag in Zürich. Die langere normale keertijd heeft alles met buffertijden te maken, en het "knopensysteem" dat de SBB hanteerd. Alle treinen komen kort voor het uur aan, en vertrekken kort na het uur. Als het moet kan alles echter erg snel.
Zelf heb ik al kunnen zien hoe een trein die met tien minuten vertraging in Zürich HBf aankwam toch weer op tijd vertrok naar zijn volgende bestemming. Gekeerd in 3 minuten, ja wel, En de machinist heeft er voor moeten sprinten. Maar als een sprintje nodig is om op tijd te vertrekken dan doet een SBB machinist dat.