Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

In welk jaar zal de opening zijn van HSL-ZUID

2009
10
26%
2010
11
29%
2011
14
37%
Er komt geen HSL
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 38

pietje

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door pietje »

Amaai we zijn hier wel enorm off-topic aan het geraken, maar ik heb hierover nog enkele vraagjes:
Wat is er zo onveilig aan het feit dat de rangeerder tussen de buffers staat? Als de buffers van 2 rijtuigen tegen elkaar staan is er toch voldoende ruimte om te staan of vergis ik mij?
Waarom is het zo abnormaal dat je met een loc achteruit rijdt? Met behulp van spiegels en evt. een camera kan dat toch perfect veilig gedaan worden (wel beperkt in snelheid natuurlijk)

Als we het over kostprijs van bepaalde oplossingen hebben, moeten we niet alleen personeelskost bekijken, maar ook materiaalkost, perronbezetting,.. en dan kan een oplossing met meer personeel toch de goedkoopste zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Steven »

het feit is dat een mens altijd en overal onvoorspelbaar is. Een rangeer gaat om veiligheidsreden maar pas tussen de buffers staan als de loc tegen de rijtuigen staat en stil staat. Zodoende is er de zekerheid dat er niets zal geplet worden. Je zal denken wat voor een lompe mensen doen zo lomp om zich te laten pletten? Heel eenvoudig een onverwachte beweging op de verkeerde moment is voldoende. De wet van Murphy kijkt altijd om het hoekje mee. Er is daar wel plaats tussen die buffers maar zeker geen overschot aan bewegingsvrijheid. In tegendeel, ik geef u de raad het ooit zelf is te proberen als je de kans krijgt en dan zal je merken dat zoiets de eerste keer heel hard kan tegenvallen.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door nighttrain »

pietje schreef:Amaai we zijn hier wel enorm off-topic aan het geraken, maar ik heb hierover nog enkele vraagjes:
Wat is er zo onveilig aan het feit dat de rangeerder tussen de buffers staat? Als de buffers van 2 rijtuigen tegen elkaar staan is er toch voldoende ruimte om te staan of vergis ik mij?
Waarom is het zo abnormaal dat je met een loc achteruit rijdt? Met behulp van spiegels en evt. een camera kan dat toch perfect veilig gedaan worden (wel beperkt in snelheid natuurlijk)

Als we het over kostprijs van bepaalde oplossingen hebben, moeten we niet alleen personeelskost bekijken, maar ook materiaalkost, perronbezetting,.. en dan kan een oplossing met meer personeel toch de goedkoopste zijn.
Wat kan er mis gaan:
Een bestuurder die een verkeerde beweging maakt enzodanig in traktiestand komt in plaats van "0"=> kan ook een technisch gebrek zijn.
Een te hoge snelheid
Een slip door te hoge remdruk,paniek,te hoge snelheid,slechte adhesie (vet op de rail)
Zolang een rangeerder blijft stilstaan met zijn rug tegen het voertuig en netjes tussen de haak en de buffer ,beperken we de gevaren
Maar zoals hier in dit topic al gebleken is zijn veel mensen voor snel,sneller snelst .. en dan zijn veel (sommige ) rangeerders als snel gevonden om toch maar die slang van het aankomende of stilstaande voertuig te grijpen en of te koppelen, gaan ze zich bukken om de tendeur te nemen, zetten zich recht en dan zitten ze met hun geplooide armen tussen de buffers. Bref ze spelen rambo.
Het zelfde fenomeen deed zich vroeger voor met de rangeerders- remmers ,zo laat mogelijk de remslof op het spoor zetten voor het aanstormende voertuig... en dan werden ze gegrepen,ze deden dit maar 1 maal
Typisch menselijk dom dommer domst.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Adler »

Steven schreef:Een rangeer gaat om veiligheidsreden maar pas tussen de buffers staan als de loc tegen de rijtuigen staat en stil staat.
Wat is dan uw commentaar op het bovenstaande filmfragment van de DB ?
Zijn de Duitse, Zwitserse en andere spoorwegmaatschappijen dan zo onveilig voor hun personeel ?
Steven schreef: In tegendeel, ik geef u de raad het ooit zelf is te proberen als je de kans krijgt en dan zal je merken dat zoiets de eerste keer heel hard kan tegenvallen.
Ik neem aan dat deze laatste opmerking al lachend bedoeld is.
Het is niet de bedoeling dat jan en alleman daar tussen die buffers gaat gaan kruipen, maar enkel goed opgeleid personeel dat zich goed bewust is van de gevaren.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door K V B »

Steven schreef: Er is daar wel plaats tussen die buffers maar zeker geen overschot aan bewegingsvrijheid. In tegendeel, ik geef u de raad het ooit zelf is te proberen als je de kans krijgt en dan zal je merken dat zoiets de eerste keer heel hard kan tegenvallen.
Ik heb veel respect voor de rangeerders bij de SBB. En voor het feit dat ze blijkbaar veel vertrouwen in hun collega's hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Steven »

Adler schreef:
Steven schreef:Een rangeer gaat om veiligheidsreden maar pas tussen de buffers staan als de loc tegen de rijtuigen staat en stil staat.
Wat is dan uw commentaar op het bovenstaande filmfragment van de DB ?
Zijn de Duitse, Zwitserse en andere spoorwegmaatschappijen dan zo onveilig voor hun personeel ?
Steven schreef: In tegendeel, ik geef u de raad het ooit zelf is te proberen als je de kans krijgt en dan zal je merken dat zoiets de eerste keer heel hard kan tegenvallen.
Ik neem aan dat deze laatste opmerking al lachend bedoeld is.
Het is niet de bedoeling dat jan en alleman daar tussen die buffers gaat gaan kruipen, maar enkel goed opgeleid personeel dat zich goed bewust is van de gevaren.
Natuurlijk verlang ik niet dat iedereen dit letterlijk gaat proberen, dat zou pas straf zijn. Het gaat hem vooral om de inhoud en niet de daad op zich. Hier worden dingen voorgesteld zonder dat men die taak zelf ooit fysiek heeft uitgevoerd en men gaat er mee om alsof het allemaal kinderspel is. Veiligheid is geen kinderspel. Wat als de trein waartegen de loc komt onvoldoende geremd is en deze wegrolt. de loc geeft in principe tractie bij om de buffers samen te drukken. Als de trein onvoldoende vaststaat duwt hij de buffers niet samen maar de trein weg. gevolg is dat de rangeerder onder de trein zal uitkomen. Plus al de opmerkingen die nighttrain ook al aangeeft als zijnde mogelijke risico's. Dit heeft er in verschillende landen toe gezorgd dat een rangeerder niet tussen de buffers mag staan voor de trein stilstaat.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef: Er is daar wel plaats tussen die buffers maar zeker geen overschot aan bewegingsvrijheid. In tegendeel, ik geef u de raad het ooit zelf is te proberen als je de kans krijgt en dan zal je merken dat zoiets de eerste keer heel hard kan tegenvallen.
Ik heb veel respect voor de rangeerders bij de SBB. En voor het feit dat ze blijkbaar veel vertrouwen in hun collega's hebben.
Met vertrouwen red je uw leven niet als je tussen de buffers bent geraakt. De reden is dat de mens een gewoontedier is. Eens je denkt die bewegingen meester te zijn begin je de tijd in te korten om aan de trekhaak te gaan staan. Er komt een moment dat je dan net eens te laat bent om de juiste plaats te staan en je zit er tussen, navertellen zal je dat niet snel doen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door K V B »

Steven schreef:[
Natuurlijk verlang ik niet dat iedereen dit letterlijk gaat proberen, dat zou pas straf zijn. Het gaat hem vooral om de inhoud en niet de daad op zich. Hier worden dingen voorgesteld zonder dat men die taak zelf ooit fysiek heeft uitgevoerd en men gaat er mee om alsof het allemaal kinderspel is. Veiligheid is geen kinderspel. Wat als de trein waartegen de loc komt onvoldoende geremd is en deze wegrolt. de loc geeft in principe tractie bij om de buffers samen te drukken. Als de trein onvoldoende vaststaat duwt hij de buffers niet samen maar de trein weg. gevolg is dat de rangeerder onder de trein zal uitkomen. Plus al de opmerkingen die nighttrain ook al aangeeft als zijnde mogelijke risico's. Dit heeft er in verschillende landen toe gezorgd dat een rangeerder niet tussen de buffers mag staan voor de trein stilstaat.
Veiligheid is inderdaad geen kinderspel. Ik wil ook niet de indruk wekken dat ik alles weet, maar ik zie wel elke dag bepaalde dingen waarvan nighttrain volhoud dat ze onmogelijk zijn... Een en ander bevestigt wat ik al lang weet: ALs je lang ergens werkt ga je snel denken dat de manier waarop je werkt de enige goede is. Overkomt mij ook. Als je dan eens van job verandert dan leer je dat het wel degelijk anders kan.

Goed, ik ga maar eens beginnen met echt goed op te letten hoe het allemaal in detail bij de SBB gaat. Een van de dingen die mij overigens al opviel is dat men bij het aankoppelen eerst gewoon tegen de buffers rijd, dan stopt, en dan pas weer aanzet om de buffers samen te drukken. En ja, de trein moet voeldoende stevig stilstaan, maar dat zal bij een trein die net in een station gestopt is wel het geval zijn. En ik neem aan dat het feit dat een trein in Zürich of Luzern niet ver kan bollen ook wel een rol speelt. Ik ga eens opletten of men het in Bern systematisch anders doet dan in Zürich. Alleen komen er in Bern tegenwoordig bijna geen locwissels meer voor. (De SBB wil hier ook vanaf. Over 20 jaar rijden hier ook enkel nog treinstellen...)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Adler »

Steven schreef:Hier worden dingen voorgesteld zonder dat men die taak zelf ooit fysiek heeft uitgevoerd en men gaat er mee om alsof het allemaal kinderspel is.
Ik heb ook nooit beweerd dat dit kinderspel is.
Maar ik schud hier ook zo maar geen dingen uit mijn mouw.
Ik heb hier een link gezet naar een officiele documentaire van de DB waarop duidelijk te zien is dat het in Duitsland wel kan.
Niemand reageert hierop, maar blijft maar zeggen hoe het hier gebeurt.
Als je die film trouwens van in het begin bekijkt, zal je ook horen dat een van de verantwoordelijken daar benadrukt dat het werken in een rangeerstation geen werk is zonder gevaren.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Glodenox »

Adler schreef:Ik heb ook nooit beweerd dat dit kinderspel is.
Maar ik schud hier ook zo maar geen dingen uit mijn mouw.
Ik heb hier een link gezet naar een officiele documentaire van de DB waarop duidelijk te zien is dat het in Duitsland wel kan.
Niemand reageert hierop, maar blijft maar zeggen hoe het hier gebeurt.
Als je die film trouwens van in het begin bekijkt, zal je ook horen dat een van de verantwoordelijken daar benadrukt dat het werken in een rangeerstation geen werk is zonder gevaren.
Ik heb de beelden gezien en ik huiverde erbij toen ik die locomotief dichterbij zag komen. Die persoon stond zelfs met de rug naar de loc en het leek me dat hij niet eens volledig doorhad dat de loc al zo dichtbij was :? Veilig kan je dat niet noemen.

Nu, op zich is het afgeven van de sleutel in mijn (onervaren) ogen misschien wat overdreven ja. Eenmaal de loc stilstaat zie ik niet meteen in wat er nog kan fout gaan, of de machinist is zijn titel onwaardig.

Greetings,
Glodenox
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door nighttrain »

Glodenox schreef:
Adler schreef:Ik heb ook nooit beweerd dat dit kinderspel is.
Maar ik schud hier ook zo maar geen dingen uit mijn mouw.
Ik heb hier een link gezet naar een officiele documentaire van de DB waarop duidelijk te zien is dat het in Duitsland wel kan.
Niemand reageert hierop, maar blijft maar zeggen hoe het hier gebeurt.
Als je die film trouwens van in het begin bekijkt, zal je ook horen dat een van de verantwoordelijken daar benadrukt dat het werken in een rangeerstation geen werk is zonder gevaren.
Ik heb de beelden gezien en ik huiverde erbij toen ik die locomotief dichterbij zag komen. Die persoon stond zelfs met de rug naar de loc en het leek me dat hij niet eens volledig doorhad dat de loc al zo dichtbij was :? Veilig kan je dat niet noemen.

Nu, op zich is het afgeven van de sleutel in mijn (onervaren) ogen misschien wat overdreven ja. Eenmaal de loc stilstaat zie ik niet meteen in wat er nog kan fout gaan, of de machinist is zijn titel onwaardig.

Greetings,
Glodenox
De sleutel waar ik van spreek ,is de sleutel die op de elektrische kast zit binnen de loc en die een hoogspanningsmes bedient voor de electrische voeding naar de wagons.Dus de bestuurder gaat in de laagspanningskring de "chauffage" afschakelen op zijn stuurtafel,alsook nadien het hoogspanningsgedeelte. deze sleutel gaat aan de persoon die de 1500V leiding moet in of uittrekken de zekerheid dat er geen spanning aanwezig is. En heeft dus niets te maken met een "kontaktsleutel". Die sleutel kan ook afgegeven worden aan iemand anders als de ontkoppeling in het midden van de trein moet gebeuren..

@Adler: ik heb enkel gezegd dat van stuurpost veranderen in 10 sec onmogelijk is en daar blijf ik bij.Iets anders is van rijrichting keren zonder stuurpostverandering.
Betreffende die rangeerders; Overal in de wereld kan je die opnames maken of fotos nemen met deze arbeidssituaties. Nu wil dat nog altijd niet zeggen dat de reglementering dit toelaat.
Ik heb ook nog in de haven van Antwerpen gewertk als jonge baanbestuurder. Dit was de beste leerschool van alles wat verboden was (o.a. tussen de buffers staan).. waarom om 15 minutjes langer "schof "te hebben. Voor de bestuurder ? neen want die zonden ze op met enkele vergeten wagonnetjes naar een andere post. dat is levens en praktijk ervaring.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Betreffende die rangeerders; Overal in de wereld kan je die opnames maken of fotos nemen met deze arbeidssituaties. Nu wil dat nog altijd niet zeggen dat de reglementering dit toelaat.
Ik ken de DB reglementering ter zake niet, maar zoals ik al zei, is dit geen amateurfilm maar een documentaire gemaakt in opdracht van de DB (voor Bahn-tv) en talloze keren uitgezonden op diverse Duitse tv-zenders.
In een andere DB documentaire over de opleiding van treinbestuurders zie je gelijkaardige beelden.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat de DB die films laat uitzenden als er zaken getoond worden die regelrecht indruisen tegen de veiligheidsvoorschriften.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door nighttrain »

Adler schreef:
nighttrain schreef:Betreffende die rangeerders; Overal in de wereld kan je die opnames maken of fotos nemen met deze arbeidssituaties. Nu wil dat nog altijd niet zeggen dat de reglementering dit toelaat.
Ik ken de DB reglementering ter zake niet, maar zoals ik al zei, is dit geen amateurfilm maar een documentaire gemaakt in opdracht van de DB (voor Bahn-tv) en talloze keren uitgezonden op diverse Duitse tv-zenders.
In een andere DB documentaire over de opleiding van treinbestuurders zie je gelijkaardige beelden.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat de DB die films laat uitzenden als er zaken getoond worden die regelrecht indruisen tegen de veiligheidsvoorschriften.
Uw logische benadering klopt t.o.v. de beelden. Maar het zou niet de eerste maal zijn dat promofilmpjes "eigenaardigheden" bevatten vanuit het oogpunt van de echte profs.
Dus eenmaal terug uit vakantie ga ik dit eens onderzoeken op basis van hun reglementering en en de UIC raadgevingen daaromtrent om hun zienswijze te kennen en uit interesse. ben benieuwd de "risque analyse fiche" te zien van deze handeling.Ik laat U de uitslag geworden. Binnenkort is er in Stockholm een groot veiligheidscongres van de UIC.
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door railtravelmanager »

Infra_speed schreef:Ik zou graag willen weten van iemand die mij kan vertellen wanneer de HSL-ZUID van Amsterdam naar Brussel zal rijden op het speciale HSL-spoor.
In mei gaat HSA/ Pro Rail proefrijden op het HSL-spoor in Nederland, maar wanneer word het traject opgeleverd?
HSL Zuid en Lijn 4 in België zijn bedrijfsklaar vermoedelijk vanaf 7 september 2009 wil NS Hispeed starten met dienst Amsterdam-Schiphol-Rotterdam Centraal aan 160km/U met Traxx locs en gerenoveerde NSR Beneluxrijtuigen :D
Arnenys
Berichten: 175
Lid geworden op: 16 mar 2007, 19:43

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Arnenys »

Is de Brechtshuttle momenteel dan de enige trein die in normale dienstregeling over HSL4/HSL Zuid rijdt? :?
Plaats reactie