Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

In welk jaar zal de opening zijn van HSL-ZUID

2009
10
26%
2010
11
29%
2011
14
37%
Er komt geen HSL
3
8%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Adler »

K V B schreef:In Zürich bijvoorbeeld zie je vaak dat na een locwissel de oude loc gewoon een honderd meter achter de vertrekkende trein mee rijd. Gewoon op zicht dus.
In Duitsland doet men dit ook in de kopstations, bv. München Hbf en Frankfurt Hbf.
K V B schreef: Als er echt ergens een conservatief spoorwegbedrijf is, dan is het de SNCF wel...
En bijna alles bij de NMBS, ik zou beter zeggen SNCB, is afgekeken van de SNCF.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door nighttrain »

Ik vraag me gewoon af hoe diep de haat van iemand kan zijn t.o.v. een bepaald bedrijf om zoveel uitspraken te doen die redelijk subjectief zijn en ook ongegrond:
Als je iets van reglementering kent zou je zien dat die twee landen een totaal andere phylosofie hebben van seininrichting alsook hun reglementering voor zoals we zeggen "het verkeer der treinen". Ze hebben een andere kijk op onderhoudsprocedures. enz. ook verschijden Belgische NMBS ingenieurs zijn veel gevraagde consultants in het buitenland voor hun know how. Zonder te zeggen dat een beter is dan de andere ,het zijn per slot andere landen.
Dit kan gestaafd worden met veel voorbeelden,maar daarvoor moet je eerst gecertifieerd zijn geworden om deze subtiele maar belangrijke verschillen te kennen.
ik spreek met enige vorm van ervaring want ik ben ooit gecertifieerd geweest bij de NMBS iets later bij de NS en vervolgens een opleidsprogramma bij de SNCF zelf (reglementering en locs).
Zeggen dat de SNCF consevatief is : Welke maatschappij ligt aan de oorsprong van het seinstelsel zonder mechanisch kontakt tussen trein en seininrichting ,en zonder externe optische informatie ,dus lichten of hefbomen.En dit aan hoge tot zeer hoge snelheid.
Moest de SNCF zo conservatief zijn hoe komt het dat het alom in de wereld hun "conservatieve"technieken en "conservatieve procedures" kan verkopen via hun consultancy tak Systra. daar waar andere moderne landen zoals Japan hun tanden hebben gebroken zoals op de taiwan high speed link?
Als je ziet hoe lang ze al het KVB systeem gebruiken op conventionele lijnen om de veiligheid te verhogen van het treinverkeer?

Betreffende die locwissels: Die technieken van opvolging werden(of worden) ook gebruikt in België bv in Oostende volgden wij ook de trein die naar de bundel vertrok of als commerciele missie.Idem in Blankenberge voor bepaalde sezoenstreinen (verleden)
En dat dit gebeurde in kleine beweging is nogal wiedes want je hebt immers geen treinnummer.
Betreffende aankoppelen: Als jullie het kunenn aanvaarden dat een rangeerder al tussen de buffers voor aankoppeling dan stel ik mij vragen over jullie verantwoordelijkheids gevoel voor de veiligheid van andere personen! ieder verantwoordelijk treinbestuurder zou moeten eisen dat hij ervan tussen gaat alvorens hij gaat aandrukken! Alsook ieder ander omkaderend personneelslid van het bedrijf.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Steven »

K V B schreef: 1) De rangeerder staat gewoon tussen de buffers van de wachtende trein op de komende locomotief te wachten.
Is bij ons officieel verboden (al heb je er die er altijd om vloeken), met dergelijke situaties zijn er nu eenmaal al doden gevallen.

2) Dezelfde rangeerde doet beide einden. Dat is ook perfect mogelijk. Normaal wandeltempo is 100m in een minuut. Voor een trein van 8 rijtuigen (een Benelux stam bijv.) heb je dus twee minuten nodig van het ene eind naar het andere.
Die afstand afleggen op die tijd is mogelijk, doe het zelfde eens als het perron bomvol volk staat en uw tijd zal al langer duren aangezien er geregeld mensen in de weg lopen, je gaat weer uit van het meest optimale scenario.

3) De locomotief staat maar 10 seconden stil bij een richting wissel. Ik neem aan dat dat de tijd is die de machinist nodig heeft om van stuupost te wisselen.
een frontwissel in 10 seconden is met geen enkel elektrische loc die in België te zien is mogelijk.

ik ben het 100% mee eens dat de procedures, het personeel, het materieel en de seininrichting dit allemaal moeten toelaten. Echter het argument dat het gewoon "niet mogelijk si" overtuigd me niet. Ik zie elke dag dat het anders kan. Ik heb de indruk dat er bij de NMBS naast "niet kunnen" ook gewoon sprake is van "niet willen".
Ik heb mijn reactie in rood tussen de vragen geplaatst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Steven »

Adler schreef: En bijna alles bij de NMBS, ik zou beter zeggen SNCB, is afgekeken van de SNCF.
behalve de naam want daar waren de Belgen eerst. Origineel was het SNCFB in het Frans waarna op vraag van de Fransen het SNCB geworden is om verwarring te voorkomen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door K V B »

Steven schreef: 3) De locomotief staat maar 10 seconden stil bij een richting wissel. Ik neem aan dat dat de tijd is die de machinist nodig heeft om van stuupost te wisselen.
een frontwissel in 10 seconden is met geen enkel elektrische loc die in België te zien is mogelijk.
Met andere woorden: de NMBS kan wel degelijk wat van andere spoorbedrijven leren?

Begrijp me echter niet verkeerd. Ik het begrip voor het argument dat je zaken niet een twee drie verandert. Echter dat zou geen reden mogen zijn om tegen veranderingen te pleiten.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Ik vraag me gewoon af hoe diep de haat van iemand kan zijn t.o.v. een bepaald bedrijf om zoveel uitspraken te doen die redelijk subjectief zijn en ook ongegrond:
Ik haat de NMBS niet. In tegendeel zelfs. Ik zou graag zien dat het bedrijf een toekomst heeft. Maar dan moet het bedrijf het zelf ook willen.

Zeggen dat de SNCF consevatief is : Welke maatschappij ligt aan de oorsprong van het seinstelsel zonder mechanisch kontakt tussen trein en seininrichting ,en zonder externe optische informatie ,dus lichten of hefbomen.En dit aan hoge tot zeer hoge snelheid.
Moest de SNCF zo conservatief zijn hoe komt het dat het alom in de wereld hun "conservatieve"technieken en "conservatieve procedures" kan verkopen via hun consultancy tak Systra. daar waar andere moderne landen zoals Japan hun tanden hebben gebroken zoals op de taiwan high speed link?
Als je ziet hoe lang ze al het KVB systeem gebruiken op conventionele lijnen om de veiligheid te verhogen van het treinverkeer?
De SNCF is inderdaad een zeer goed ingenieursbureau dat ook nog met knappe treinen rijd. Dat is toch de indruk die ik heb. Wat betreft de dienstverlening naar de reizigers toe is dat een ander verhaal. Het is altijd weer hetzelfde verhaal als ik weer eens vanuit Zwitserland naar Frankrijk ga.

Waarom heeft de SNCF nog steeds geen online planner die naam waardig? Als ik op http://www.sncf.fr vraag hoe ik van A naar B kom is de vraag meestal "niet", tenzij A of B Parijs is...
Waarom verlies je vaak al de tijdwinst die de TGV oplevert in het voor en na transport?
Waarom rijden er zelfs tussen grote steden als Montpellier en Toulouse maar een handvol treinen?
Waarom rijd de SNCF op sommige lijnen elke dag volgens een andere dienstregeling?

Ik ga volgende week weer eens naar Frankrijk. Met de trein tot Montpellier en dan verder met de auto...

Als jullie het kunenn aanvaarden dat een rangeerder al tussen de buffers voor aankoppeling dan stel ik mij vragen over jullie verantwoordelijkheids gevoel voor de veiligheid van andere personen! ieder verantwoordelijk treinbestuurder zou moeten eisen dat hij ervan tussen gaat alvorens hij gaat aandrukken! Alsook ieder ander omkaderend personneelslid van het bedrijf.
Bij de SBB heeft men hier geen probleem mee.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door jan_olieslagers »

K V B schreef:
Steven schreef: 3) De locomotief staat maar 10 seconden stil bij een richting wissel. Ik neem aan dat dat de tijd is die de machinist nodig heeft om van stuupost te wisselen.
een frontwissel in 10 seconden is met geen enkel elektrische loc die in België te zien is mogelijk.
Met andere woorden: de NMBS kan wel degelijk wat van andere spoorbedrijven leren?
Mij lijkt dat eerder een kwestie van mentaliteit, en van de daaruitvolgende criteria. NMBS is, voor zover ik dat kan zien, bepaald door ingenieursmentaliteit m.a.w. sterke technologie, goede beveiliging, maar stroeve procedures en gebrek aan klantvriendelijkheid. Op dat punt zou het wel eens kunnen dat SNCF zeer gelijkaardig is, ook al zijn sommige technische punten dan anders uitgewerkt.

Als NMBS nu geen materiaal heeft dat zo 'n vlotte frontwissel toelaat, dan is dat geen kwestie van elders iets kunnen leren, wel van gemaakte keuzes - terecht of niet.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door nighttrain »

Beste KVB zoals ik U al eerder heb gezegd ben je beter via deze link om uw reis te plannen : http://www.voyages-sncf.com/

Betreft die rangeerder: Ik zou graag eens het bewijs zien zwart op wit waar staat dt dit mag! Ik zie moeilijk in dat de verzekering van dat bedrijf deze procedure zou valideren. Laat staan het spoorwegbedrijf zelf En geloof me deze procedures zoals andere worden door de verzekeringen getoetst.In geen enkele reglementering die ik ken is dit toegelaten.
Bv de UIC-verwarmingssleutel: normaal moet je die overhandigen ,maar in de praktijk wordt die simpelweg getoond. Tot de dag dat er iemand iwordt geelektrocuteerd zonder de sleutel in zijn zak..Er zullen al 1000 reizigers zoals U die dit zien doen hebben (en denken dat dit OK is)maar het is tegen het logische veilige reglement.

Frontwissel van 10sec: laten we eerlijk blijven dit is onmogelijk en onnodig om dit veilig te doen met gelijk welk supersonisch materiaal . Stoppen,remmen isoleren , manometers verifieren,stuurpost buiten gebruik stellen en dan door de gang naar de andere zijde "lopen" => stuurpost in gebruik stellen ,werkingsproef doen v/d rem enz. Tuurlijk kan je altijd zeggen whaa ja maar dat gaat snel en dat is niet nodig en dat doe ik niet ja dan is het wachten op Murphy and his law...En zolang alles goed gaat krijg je applaus van iedereen ,maaar...als het tegen zit...
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Accelerat »

K V B schreef:Waarom rijden er zelfs tussen grote steden als Montpellier en Toulouse maar een handvol treinen?
Waarom rijd de SNCF op sommige lijnen elke dag volgens een andere dienstregeling?
Ik en treinbruno denken altijd maar dat ze bij het maken van dienstregelingen gewoon bingo zitten te spelen. :lol: Hoe komen ze anders op het idee om bijvoorbeeld 's ochtends om 08h01 een trein te laten rijden, om 08h47 de volgende en dan pas weer om 11h23? :roll:
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Beste KVB zoals ik U al eerder heb gezegd ben je beter via deze link om uw reis te plannen : http://www.voyages-sncf.com/
http://www.voyages-sncf.com is een mooie demonstratie van wat er allemaal mis is met de SNCF. Zeer mooie site, dat wel, maar vind er eens wat je zoekt. En de treinplanner is werkelijk afschuwelijk.
Betreft die rangeerder: Ik zou graag eens het bewijs zien zwart op wit waar staat dt dit mag! Ik zie moeilijk in dat de verzekering van dat bedrijf deze procedure zou valideren. Laat staan het spoorwegbedrijf zelf En geloof me deze procedures zoals andere worden door de verzekeringen getoetst.In geen enkele reglementering die ik ken is dit toegelaten.
Bv de UIC-verwarmingssleutel: normaal moet je die overhandigen ,maar in de praktijk wordt die simpelweg getoond. Tot de dag dat er iemand iwordt geelektrocuteerd zonder de sleutel in zijn zak..Er zullen al 1000 reizigers zoals U die dit zien doen hebben (en denken dat dit OK is)maar het is tegen het logische veilige reglement.
Ik wil gerust eens een foto maken hoor.
Frontwissel van 10sec: laten we eerlijk blijven dit is onmogelijk en onnodig om dit veilig te doen met gelijk welk supersonisch materiaal . Stoppen,remmen isoleren , manometers verifieren,stuurpost buiten gebruik stellen en dan door de gang naar de andere zijde "lopen" => stuurpost in gebruik stellen ,werkingsproef doen v/d rem enz. Tuurlijk kan je altijd zeggen whaa ja maar dat gaat snel en dat is niet nodig en dat doe ik niet ja dan is het wachten op Murphy and his law...En zolang alles goed gaat krijg je applaus van iedereen ,maaar...als het tegen zit..
Ik zal eens voor je filmen, als je wil. Maar normaal ben ik alleen maar op Maandag om die tijd op het station. Op andere dagen ben ik er eerder.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door K V B »

sncf-sncb schreef:
K V B schreef:Waarom rijden er zelfs tussen grote steden als Montpellier en Toulouse maar een handvol treinen?
Waarom rijd de SNCF op sommige lijnen elke dag volgens een andere dienstregeling?
Ik en treinbruno denken altijd maar dat ze bij het maken van dienstregelingen gewoon bingo zitten te spelen. :lol: Hoe komen ze anders op het idee om bijvoorbeeld 's ochtends om 08h01 een trein te laten rijden, om 08h47 de volgende en dan pas weer om 11h23? :roll:
Waarbij dan op de vierde maandag van de maand de trein om 8h03 vertrekt, tenzij de maan in het eerste kwartier staat, dan is het 8h04... :-)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Steven »

beste KVB wat jij (nat wat nazicht te hebben gevonde) beziet als zijnde een frontwissel door de bestuurder is een achteruitrit vanuit dezelfde stuurpost en niets meer dan dat. Er zijn in europa maar twee landen die dat systeem toepassen en dat zijn de zwitsers en oostenrijkers.

Als je vanuit een zelfde stuurpost zowel vooruit als achteruit mag rijden dan kan je in een tiental seconden weer aanzetten. In de andere europese landen kan dit niet wegens volgende opmerkingen

* geen spiegels aan de locs die dit soort rangeerwerk toestaan
* niet toegestaan volgens de regels
* een stuurpost buiten dienst stellen, u verplaatsen door de loc en de andere stuurpost in dienst stellen kan NOOIT in tien seconden, zoniet mag u mij de persoonlijke demo geven.

Waarom is het praktisch niet haalbaar.
voor je een stuurpost verlaat moet je een voldoende drukdaling geven met uw rem en deze afzonderen
in de andere stuurpost moet je de remkraan in dienst nemen en deze controleren. Dit wil zeggen dat zowel de automatische als de rechtstreekse rem moeten nagezien worden alvorens deze te gebruiken. Indien je dit niet doet heb je nooit de zekerheid dat die remkraan uw trein tot stilstand zal zetten. Je gaat uw remmen namelijk vanuit een ander punt voeden en dus bijgevolg heb je voor uw veiligheid en die van alle andere mensen in uw buurt best eens getest.
Hierbij spreek ik nog maar enkel van de rem, als je een loc heb met veiligheidsapp. of dit nu KVB, TBL2 of ETCS is maakt niet uit maar deze doen bij het opstarten altijd een interne test waar je moet op wachten en deze is in het beste geval na 10 seconden nog maar gedaan (dus enkel die proef neemt al tien seconden minimum).


als jij foto's maakt van een rangeerder die al tussen de buffers staat voor de trein er tegen staat heb jij een knappe foto van iets onwettig, die kan je langs de openbare weg meermaals per dag maken. Ook in België en andere landen zijn er mensen die zondigen en in geval van incidenten is zoiets het eerste wat ze uitzoeken en de verzekering zal zijn besluit dan wel vormen. Procedures allerhande bestaan er bij alle spoorwegfirma's. Zoals overal en altijd zijn er mensen die zondigen tegen de regels. Soms is er een gedoogbeleid soms niet, in het eerste geval is dit goed tot er iets mis gaat en dan staat men met de boek der regels te zwaaien dat ge fout bezig was.


Net zoals nighttrain het al aanhaalde is het simpel om te zeggen dat je dit of dat sneller kan maar op die manier heb je een open bestelling voor miserie waar iedereen met zijn vinger naar u (de bestuurder/TBG of ander stationspersoneel) staat te wijzen op de moment dat diezelfde handelingen zware gevolgen hebben.

Ik geef u enkel nog het advies eens wat ongevallen verslagen der spoorwegen te lezen en dan bedoel ik niet die van passagiers maar die van personeel. Gaande van een omgeslagen voet van een treinbestuurder tot veel ernstiger en kijk dan eens de oorzaken na.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door treinbruno »

in oosterijk heb ik het ook al gezien

bij het koppelen van de bergland express in worgl stond de rangeerder tussen de buffers terwijl het deel uit bischofshofen erbij kwam :!:
Afbeelding
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door K V B »

Steven schreef:beste KVB wat jij (nat wat nazicht te hebben gevonde) beziet als zijnde een frontwissel door de bestuurder is een achteruitrit vanuit dezelfde stuurpost en niets meer dan dat. Er zijn in europa maar twee landen die dat systeem toepassen en dat zijn de zwitsers en oostenrijkers.

Als je vanuit een zelfde stuurpost zowel vooruit als achteruit mag rijden dan kan je in een tiental seconden weer aanzetten. In de andere europese landen kan dit niet wegens volgende opmerkingen

* geen spiegels aan de locs die dit soort rangeerwerk toestaan
Je gaat me niet vertellen dat spiegels onbetaalbaar zijn voor de NMBS
* niet toegestaan volgens de regels
Wat dat wat we al wisten over de regels bij de NMBS alleen maar bevestigt.

Mijn punt is eigenlijk heel eenvoudig. Als bakker Jan brood maakt dat niet te vreten is, dan wil ik zijn excuses eigenlijk niet horen. Ik ga gewoon naar bakker Piet, die wel goed brood maakt. Ik kan mij heel goed inbeelden dat er een hoop redenen zijn waarom iets wat elders wel kan bij de NMBS niet kan. Dat men echter niet eens in overwegen wenst te nemen dat wat elders kan best wel eens tot nadenken mag stemmen ergert mij.

* een stuurpost buiten dienst stellen, u verplaatsen door de loc en de andere stuurpost in dienst stellen kan NOOIT in tien seconden, zoniet mag u mij de persoonlijke demo geven.

Waarom is het praktisch niet haalbaar.
voor je een stuurpost verlaat moet je een voldoende drukdaling geven met uw rem en deze afzonderen
in de andere stuurpost moet je de remkraan in dienst nemen en deze controleren. Dit wil zeggen dat zowel de automatische als de rechtstreekse rem moeten nagezien worden alvorens deze te gebruiken. Indien je dit niet doet heb je nooit de zekerheid dat die remkraan uw trein tot stilstand zal zetten. Je gaat uw remmen namelijk vanuit een ander punt voeden en dus bijgevolg heb je voor uw veiligheid en die van alle andere mensen in uw buurt best eens getest.
Hierbij spreek ik nog maar enkel van de rem, als je een loc heb met veiligheidsapp. of dit nu KVB, TBL2 of ETCS is maakt niet uit maar deze doen bij het opstarten altijd een interne test waar je moet op wachten en deze is in het beste geval na 10 seconden nog maar gedaan (dus enkel die proef neemt al tien seconden minimum).
Ik geloof je. De machinist zal dus gewoon achteruit gereden hebben.
als jij foto's maakt van een rangeerder die al tussen de buffers staat voor de trein er tegen staat heb jij een knappe foto van iets onwettig,
Of iets dat wettig is in Zwitserland...
Laatst gewijzigd door K V B op 14 jul 2009, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Ingebruikname HSL-ZUID/ HSL4 HSL-Noord

Bericht door Adler »

K V B schreef:
als jij foto's maakt van een rangeerder die al tussen de buffers staat voor de trein er tegen staat heb jij een knappe foto van iets onwettig,
Of iets dat wettig is in Zwitserland...
Ik heb ooit een documentaire gezien over het rangeerstation Maschen (D) waar je ook dergelijke beelden ziet.
Die documentaire is gemaakt in opdracht van de DB en talloze malen uitgezonden op verschillende Duitse zenders.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de DB zulke beelden zou laten uitzenden als dat niet reglementair zou zijn wat je daar ziet.
Je kan die documentaire trouwens nog steeds bekijken op de site van Bahn-TV, de bewuste beelden zie je na 11:18 minuten hier.
Ik heb hetzelfde gezien in een andere DB-documentaire over de opleiding van treinbestuurder.
En zelf heb ik het al talrijke keren gezien in Duitse stations.
Plaats reactie