Auto onder Benelux....

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door AlexNL »

Wanneer je de spoorstroomloop kortsluit, zal ATB inderdaad het blok als bezet tonen. Hoe Memor daarmee omgaat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door Steven »

is in belgie idem
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:is in belgie idem
Ah ok. Ik kon het zo snel niet vinden op Wikipedia... het artikel over Memor is wat beknopt, zeker wanneer vergeleken met alle info over ATB.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door Steven »

omdat dit geen invloed heeft op de memor zelf, memor is een hulptoestel en geen veiligheidsinstallatie. Memor zorgt dat de bestuurder bepaalde seinbeelden moet MEMORiseren. Dit door soms op een knop te duwen en soms komt er gewoon een beltoon/groen lamp. De kortsluiting zorgt enkel voor een bezetmelding in dat vak en niet meer als dat.
AlexNL
Berichten: 2184
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door AlexNL »

Okay. Omdat ik wel wat meer wil weten over Memor even maar een nieuw topic (http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=5727), zodat 't hier niet al te vervuild raakt.

De stremming was dus 3 uur... werd er alternatief vervoer ingezet door NS/NMBS in de vorm van bussen? Het was (nog) op Nederlands grondgebied zo te zien... hoe is 't met de Bs? Is die nog goed te gebruiken / lichte schade?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door Steven »

Er zijn bussen ingezet geweest vanuit Roosendaal (een firma uit NL)

er was in begin heel veel verwarring over die bussen.
De eerste vier bussen waren blijkbaar door Thalys ingeroepen dit terwijl er nog geen enkel Thalys passagiers had gelost in Roosendaal (het voetpad stond al wel bomvol andere passagiers voor de L trein en Benelux).

Na een tijdje zijn de bussen zich gaan herschikken en kwamen er bussen bij, de bussen voor Thalys hadden zich afzonderlijk geplaatst, een pendelbus was dan klaar om naar Essen te rijden en twee andere bussen zijn naar Antwerpen centraal gereden.

Hoelang de problemen geduurd hebben weet ik niet precies, ik heb enkel zelf drie uur vertraging opgelopen op mijn totale traject, dus ook het stuk in België inbegrepen. (heb in Essen nog 50 min moeten wachten op een andere trein).

Ik had er voor gekozen om de bus tot Essen te nemen omdat de bussen naar Antwerpen Centraal OVERVOL zaten.
Bartjedj

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door Bartjedj »

Niet alle overwegen worden bewaakt door seinen :wink:

Maar dat van Wikipedia: Ik heb zelf nog deelgenomen aan de discussie omtrent dat deel.

Beide systemen kunnen werken, maar hebben hun nadelen:

Rood zwaaien: je hebt twee richtingen aan een lijn, dus het is gokken. Maar je kan het doen. En eventueel vraag je een bijstaander om de andere richting te doen. 1500m valt nog mee, al is elke afstand al een vermindering van de impact.

Kortsluiting: Kan je ook doen, maar kijk uit: de trein kan het laatste sein al gepasseerd zijn, of de truc kan om een andere reden mislukken. Blijf dus nooit op een overweg staan. Bovendien heb je kans dat je de overweg activeert. En het is al zeker geen spel!

Op de brandvoorschriften in openbare gebouwen staat vaak als eerste taak op: Blijf kalm. Omdat het zo belangrijk is in noodgevallen. Paniek is de vijand van elke reddingsoperatie. Je kan niet meer logisch nadenken, en je begint op je instinct te reageren, dat niet altijd even betrouwbaar is.

Vandaar het nut van oefening en sensibilisering: als je 1 maal gehoord hebt 'ga uit de auto' vergeet je dat als je in paniek bent. Als je het 100 keer hoort, herinner je je dat wel in een noodsituatie.

BDJ
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door Steve »

Robin schreef:
Als men met de startkabel de twee rails aan elkaar verbindt, dan denkt de beveiligingsinstallatie dat er in dat blok een trein staat. Het sein dat toegang geeft tot dat blok, zal dan op onveilig springen
werkt dit werkelijk? handig om te weten dan.
Zou het met een gewone startkabel lukken op rails die voor het grote deel flink roestig zijn? Een trein zorgt wel voor kortsluiting, maar zijn wielen zitten dan ook precies op het (doorgaans amper roestige) loopvlak...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:Hoelang de problemen geduurd hebben weet ik niet precies, ik heb enkel zelf drie uur vertraging opgelopen op mijn totale traject, dus ook het stuk in België inbegrepen. (heb in Essen nog 50 min moeten wachten op een andere trein).
Dat had maar 1 uur mogen zijn. Je hebt blijkbaar de bus-trein-aansluiting in Essen gemist. Maar waar kwam het derde uur vertraging dan door?
Steven schreef:Ik had er voor gekozen om de bus tot Essen te nemen omdat de bussen naar Antwerpen Centraal OVERVOL zaten.
Volgens de informatie vooraf zouden er alleen bussen Roosendaal - Essen zijn, en wel 1 keer per uur aansluitend op de Beneluxen in Essen. Wat voor bussen reden er dan naar Antwerpen?

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8172
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:Volgens de informatie vooraf zouden er alleen bussen Roosendaal - Essen zijn, en wel 1 keer per uur aansluitend op de Beneluxen in Essen. Wat voor bussen reden er dan naar Antwerpen?
Rian verwar jij niet met de bussen vorig weekend ??? Dit draadje ging over de botsing maandag.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Auto onder Benelux....

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
rvdborgt schreef:Volgens de informatie vooraf zouden er alleen bussen Roosendaal - Essen zijn, en wel 1 keer per uur aansluitend op de Beneluxen in Essen. Wat voor bussen reden er dan naar Antwerpen?
Rian verwar jij niet met de bussen vorig weekend ??? Dit draadje ging over de botsing maandag.
Eh, ja, je hebt gelijk.

Sorry voor de verwarring,
Rian
Plaats reactie