Pagina 1 van 3

BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 26 mar 2009, 20:06
door rail s
Eurostar vernieuwt treinpark met 23 nieuwe treinen
Eurostar wil 23 nieuwe hogesnelheidstreinen aankopen om zijn treinpark te vernieuwen. Zo wil het de concurrentie met andere internationale hogesnelheidsoperatoren aangaan nu vanaf 2010 het internationale reizigersverkeer in Europa vrijgemaakt is. Dat meldt het gespecialiseerde Franse weekblad La Vie du Rail.

Volgens het weekblad heeft Eurostar in februari een aanbesteding gelanceerd voor 23 treinstellen. Het lastenboek zou in mei naar de constructeurs gestuurd worden, een antwoord wordt verwacht in augustus. De beslissing zou dan vallen in januari 2010. De stellen zouden vanaf 2013 leverbaar zijn.

Eurostar heeft momenteel 27 treinstellen voor de verbindingen tussen Parijs, Londen en Brussel, zo valt te lezen op de website van Eurostar. De treinstellen werden geleverd door het Franse Alstom. (belga/edp)
26/03/09 19u25
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... inen.dhtml

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 26 mar 2009, 21:02
door Presario
Enig idee welk type ze gaan bestellen?

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 26 mar 2009, 21:42
door dentheo
rail s schreef:Eurostar vernieuwt treinpark met 23 nieuwe treinen
Eurostar wil 23 nieuwe hogesnelheidstreinen aankopen om zijn treinpark te vernieuwen. Zo wil het de concurrentie met andere internationale hogesnelheidsoperatoren aangaan nu vanaf 2010 het internationale reizigersverkeer in Europa vrijgemaakt is.
Zal inderdaad snel moeten gaan , nu kunnen ze nog putten uit mijn en uw belastingen , dat lukt na 2010 niet meer...
Dan moeten ze geld gaan zoeken zoals Cargo eigenlijk nu al ....

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 26 mar 2009, 22:33
door LML
Zou dat niet iets AGV-achtigs worden? Of anders iets van AnsaldoBreda... :mrgreen:

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 27 mar 2009, 00:08
door Shrek
De vereisten van eurotunnel zijn iets minder streng dan bij de originele eurostars en ook de beperking van het engelse ruimteprofiel is weggevallen. Dus mits enkele kleine aanpassingen kan een bestaande trein gebruikt worden, dat is natuurlijk in het voordeel van de grote constructeurs. Ik verwacht dus iets in het genre van een ICE3/AGV/Talgo 350 :)

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 27 mar 2009, 12:48
door TMTHALYS
Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.

Bij de laatste vergadering "comfort" in Londen waar ik aan deelgenomen heb werd aangekondigd dat de aanbestedingsprocedure opgestart wordt om de "mi-vie" renovatie vanaf 2012 uit te voeren. Eén van onze E* TM's maakt deel uit van de werkgroep die mee mag beslissen wat het wordt. Zeker is dat het geen ontwerp zal worden van één of andere grote naam uit de modewereld of dat het een designer wordt genre "Stark" die geen enkele ervaring hebben met spoorwegen. De renovatie van enkele jaren geleden met een povere kwaliteit heeft in Londen de ogen geopend.

Er is dus geen sprake van nieuw materieel aan te kopen. Zeker niet nu de omzet van E* door de crisis sterk achteruit gegaan is de laatste maanden.

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 06 mei 2009, 15:21
door Patrick
't Is de Italiaanse firma Pininfarina die het contract voor vernieuwing van het interieur heeft binnengerijfd.
SNCF zal instaan voor het werk blijkbaar, eerste aangepaste treinen in 2012.
(Bron)

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 06 mei 2009, 15:28
door Steven
TMTHALYS schreef:Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.
Is best mogelijk maar dan klopt er iets niet, ze spreken van 23 stellen kopen en eurostar zou er 27 hebben. Of worden niet alle stellen vernieuwd?

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 06 mei 2009, 15:30
door Patrick
Steven schreef:
TMTHALYS schreef:Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.
Is best mogelijk maar dan klopt er iets niet, ze spreken van 23 stellen kopen en eurostar zou er 27 hebben. Of worden niet alle stellen vernieuwd?
28! :wink:
Zie persbericht in mijn postje.

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 06 mei 2009, 15:31
door Steven
Patrick schreef:
Steven schreef:
TMTHALYS schreef:Ik vrees dat er ergens een verwarring ontstaan is tussen aankoop en renovatie van de bestaande stellen.
Is best mogelijk maar dan klopt er iets niet, ze spreken van 23 stellen kopen en eurostar zou er 27 hebben. Of worden niet alle stellen vernieuwd?
28! :wink:
Zie persbericht in mijn postje.
feit blijft dat de getallen dan zeker niet overeenkomen he ;-)

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 06 mei 2009, 15:42
door Patrick
Alleszins worden er GEEN nieuwe stellen in het vooruitzicht gesteld.
Zie de Railway Gazette.

Wat het aantal E*-stellen betreft, begin ik ook de tel kwijt te geraken! Volgens Wikipedia zijn er 31 "Three Capitals"-stellen waarvan er 4 gebruikt worden door SNCF voor exclusief Frans net-gebruik = 27. Help! :wink:

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 06 mei 2009, 16:08
door rail s
Patrick schreef:Alleszins worden er GEEN nieuwe stellen in het vooruitzicht gesteld.
Zie de Railway Gazette.

Wat het aantal E*-stellen betreft, begin ik ook de tel kwijt te geraken! Volgens Wikipedia zijn er 31 "Three Capitals"-stellen waarvan er 4 gebruikt worden door SNCF voor exclusief Frans net-gebruik = 27. Help! :wink:
en waar zit het stel dat in Vorst stond? dat moe(s)t van binnen grondig opgekalafaterd worden, is dat al gebeurd?

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 01 jun 2009, 20:19
door celtjan
Patrick schreef:Alleszins worden er GEEN nieuwe stellen in het vooruitzicht gesteld.
Zie de Railway Gazette.

Wat het aantal E*-stellen betreft, begin ik ook de tel kwijt te geraken! Volgens Wikipedia zijn er 31 "Three Capitals"-stellen waarvan er 4 gebruikt worden door SNCF voor exclusief Frans net-gebruik = 27. Help! :wink:
Bij de aankoop waren er ook enkele "verkorte NOL-Stellen" voorzien voor de binnenlandse "White Rose" services vanuit Londen naar Leeds op de East Main Coast Line.
Ze waren bekend als Class 373's en werden door de Great North Eastern Railways bij Eurostar geleast.

De GNER heeft 2 jaar terug zijn concessie op de EMCL 'verloren' ten voordele van de National Express Coach Group. Hierdoor zijn de "NOL-stellen" waarschijnlijk verdwenen van het Britse net.

Zou het niet kunnen zijn dat hierdoor de verwarring over het werkelijk aantal stellen ontstaan is? Zijn deze stellen nog ergens in dienst?

Kleurstelling van de NOL Class 373 zie: http://www.railwayscene.co.uk/view.php?cat=Class%20373

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 01 jun 2009, 23:52
door msts.be
Ja, bij de SNCF op de TGV-diensten in het noorden (Parijs-Lille, Parijs-Tourcoing via Lille Flandres, Parijs-Calais, Parijs-Duinkerke etc)..

Ze hebben daar dezelfde liverij als de ex-Eurostar stellen die al sinds 2000 rijden voor de SNCF (die hebben indertijd, zo tussen 1999 en 2001 nog TGV's Brussel Zuid-Nice Ville gereden !).

Bij beide types zijn de sleepschoenen verwijderd (net zoals bij de "gewone" Eurostar stellen trouwens), en de oudste stellen (i.e. de originele 18-delige die al sinds 1999 voor SNCF rijden) zijn ook hun toelating voor Engeland en de Kanaaltunnel kwijt. Een herkeuring zal wel een pak geld kosten, net zoals de ombouw voor de renovatie, maar is de eenvoudigste oplossing voor Eurostar in geval capaciteitsuitbreiding nodig is (en dan heb je nog steeds één zelfde type trein rijden, terwijl je anders zoveel meer kosten moet doen voor nieuwe treinen..)

Re: BRAEKING NEWS: €star

Geplaatst: 01 jun 2009, 23:54
door dentheo
msts.be schreef:Ja, bij de SNCF op de TGV-diensten in het noorden (Parijs-Lille, Parijs-Tourcoing via Lille Flandres, Parijs-Calais, Parijs-Duinkerke etc)..

Ze hebben daar dezelfde liverij als de ex-Eurostar stellen die al sinds 2000 rijden voor de SNCF (die hebben indertijd, zo tussen 1999 en 2001 nog TGV's Brussel Zuid-Nice Ville gereden !).
Ik neem aan dat je het hebt over de verkorte NOL stellen ???