Pagina 8 van 9

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 09:55
door FLV-FGSP
dentheo schreef:Welke inhuldiging " ICE op HSL " zou de NMBS in Luik organiseren ???

Eerst de trein jaren "bijna boycotten", ge moest ongeveer een kaartje "eisen"... en dan nu op de HSL nog voor de Thalys, groots...of zou men het in stilte doen?
De ICE zal in alle stilte vanaf 14/6 gebruik maken van de HSL3. Een feestje komt er pas als het nieuwe Luik-Guillemins wordt geopend, aan het einde van de herfst. Dat komt dus mooi overeen met de nieuwe drgl vanaf 13/12, als ook de Thalys gebruik maakt van de L3.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 10:42
door dentheo
FLV-FGSP schreef: De ICE zal in alle stilte vanaf 14/6 gebruik maken van de HSL3. Een feestje komt er pas als het nieuwe Luik-Guillemins wordt geopend, aan het einde van de herfst. Dat komt dus mooi overeen met de nieuwe drgl vanaf 13/12, als ook de Thalys gebruik maakt van de L3.
Knap... maar rijdt dir nu al proef ??? Want homologeren op twee maand ???

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 11:03
door AlexNL
K V B schreef:
Steven schreef:Dwaas hoeft dat noodzakelijk niet te zijn, net zoals in de autoindustrie heeft de treinindustrie te maken met een verloop van personeel, daar zijn ook ingenieurs bij. Op dergelijke manier komt bepaalde info van bedrijf a wel eens bij bedrijf b te liggen. Zo kan bedrijf b jaren achterstand inhalen of bepaalde zaken sneller realiseren door het zweet ontstaan in bedrijf a. Het zou pas naief zijn te denken dat elk bedrijf braaf binnen zijn eigen muren blijft kijken en denken om producten op de markt te brengen. Er heeft natuurlijk altijd iemand het pionierswerk gedaan.
Maar net zoals in elke andere industrie zullen ingenieurs die naar een ander bedrijf wisselen geen kennis mogen meenemen. Als een ingenieur naar een nieuwe werkgever wisselt, en die nieuwe werkgever brengt dan plots iets op de markt wat gebaseerd is op technologie van de vorige werknemer van die man, wees dan maar gerust dat er een paar advocaten weer eens lekker zal aan verdienen.
(En dan zijn er nog zaken als patenten en zo...)
Uiteraard, je kan niet zomaar alles klakkeloos overnemen. Maar een ingenieur die bij Alstom heeft gewerkt, en daarna naar AnsaldoBreda is gegaan (na een concurrentiebeding, waarschijnlijk), heeft nog wel wat kennis waarop hij zijn volgende werk kan baseren.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 11:06
door Steven
de basis is zeker gelegd en het nieuwe bedrijf zal zeker winst boeken uit het overhalen van zo iemand van bedrijf a naar b.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 12:21
door Infra_speed
Eerste HSL-trein arriveert. Gesleept, dat wel
Faillissement dreigt voor fabrikant van toestellen.

AmsterdamNa jarenlang wachten is gisteren de eerste hogesnelheidstrein in Nederland gearriveerd. Op sleeptouw genomen door een hulplocomotief kwam de eerste trein van de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda via spoor bij Arnhem binnen om vervolgens naar een loods in Amsterdam te worden gesleept. Daar ondergaat het toestel de komende weken een aantal proeven waarna vermoedelijk in juni de eerste testritten op het HSL-spoor tussen Amsterdam en Brussel beginnen
Dat de trein niet op eigen kracht naar Nederland is gekomen, heeft volgens woordvoerster Rose Teunissen van NS Hispeed niets met technische problemen te maken.
De trein is formeel nog niet toegelaten op het Europese spoorwegnet en is daarom gesleept door een andere locomotief.
NS Hispeed, de alliantie van NS en KLM die het HSL-spoor tussen Amsterdam en Brussel gaat exploiteren, heeft zestien HSL-treinen bij de Italianen besteld. Het gaat om de zogeheten V250-toestellen die maximaal 250 kilometer per uur rijden. Maar of die allemaal geleverd worden, is nog maar de vraag. De spoorwegmaatschapij van Denemarken, de DSB heeft ook treinen besteld bij AnsaldoBreda. in het contract staat dat die uiterlijk eind mei geleverd moeten zijn, maar het is onzeker of de treinbouwer die datum wel haalt. In dat geval, liet de Deense spoorwegtopman Soren Ericson al eerder weten, zal DSB de honderden miljoenen euro's die voor de treinen zijn betaald, terugvorderen. Dat zou een enorme financiƫle aderlating voor AnsaldoBreda betekenen en misschien wel ondergang van het bedrijf inluiden. Toch blijven ze bij NS Hispeed optimisch over de levering van de zestien V250-toestellen aan Nederland. Teunissen: Wij zijn vorige maand bij AnsaldoBreda geweest en hebben daar gezien hoe er aan negen treinen wordt gewerkt. We gaan er vanuit dat ze ook allemaal afgeleverd gaan worden. Het HSL-spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens, dat een kleine zes miljard euro heeft gekost, ligt er al jaren werkeloos bij. De eerste HSL-treinen hadden in 2005 al over het spoor moeten rijden, maar door technische problemen werd die datum telkens naar voren geschoven. Het is onduidelijk wanneer de treinen gaan rijden. Het idee is tijdelijk andere HSL-treinen te huren totdat de V250's rijklaar zijn.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 12:28
door Arnenys
Foto's? :D

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 12:34
door Poldevrek
Arnenys schreef:Foto's? :D
Onderweg in Dresden...

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... ?4,4246186

Paul

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 16:38
door Infra_speed
Kan best zijn dat NS Hispeed en NMBS tijdelijk ICE''s gaan leasen voor een periode van 2 jaar tot eind 2010 - begin 2011 wanneer alle treinen rijklaar zijn.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 20:41
door wimpiespoor
Lijkt me een volstrekt onrealistische gedachte. Waar zouden die ICE's dan vandaan getoverd moeten worden? Huren van DB? Die zit zelf met een groot tekort.
Wim

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 20:54
door FLV-FGSP

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 29 apr 2009, 21:52
door Shrek
wimpiespoor schreef:Lijkt me een volstrekt onrealistische gedachte. Waar zouden die ICE's dan vandaan getoverd moeten worden? Huren van DB? Die zit zelf met een groot tekort.
Wim
Of van Siemens zelf, die ze dan later kan verderverkopen? Zo gaat het toch ook met dispoloc, dus waarom niet met stellen :roll: een ICE-3 treinstel van 3 jaar oud zal niet veel van zijn waarde kwijt zijn hoor :wink:

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 30 apr 2009, 06:15
door K V B
Shrek schreef:
wimpiespoor schreef:Lijkt me een volstrekt onrealistische gedachte. Waar zouden die ICE's dan vandaan getoverd moeten worden? Huren van DB? Die zit zelf met een groot tekort.
Wim
Of van Siemens zelf, die ze dan later kan verderverkopen? Zo gaat het toch ook met dispoloc, dus waarom niet met stellen :roll: een ICE-3 treinstel van 3 jaar oud zal niet veel van zijn waarde kwijt zijn hoor :wink:
Op dit moment is elke Velaro die in de komende paar jaar bij Siemens van de band gaat rollen al verkocht. Iemand die dus Velaro's wil huren zal moeten wachten. Als tussen oplossing dus niet echt interessant.

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 05 mei 2009, 21:43
door Accelerat
Wat betreft Ansaldo Breda, ik ben enkele dagen terug langs de fabriek gepasseerd in Pistoia, Toscane. Wat ik heb gezien: Een terrein STAMPvol met IC4, maar helemaal NIETS te zien m.b.t. NS Hispeed Vogelbekdier... :roll:

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 05 mei 2009, 21:45
door treinbruno
ja, die moeten nu even heel snel allemaal klaar zijn of de DSB verbreekt het contract :mrgreen:

Re: Stelling: HSL Zuid

Geplaatst: 05 mei 2009, 23:01
door AlexNL
sncf-sncb schreef:Wat betreft Ansaldo Breda, ik ben enkele dagen terug langs de fabriek gepasseerd in Pistoia, Toscane. Wat ik heb gezien: Een terrein STAMPvol met IC4, maar helemaal NIETS te zien m.b.t. NS Hispeed Vogelbekdier... :roll:
Geen foto's gemaakt? :(