eerste Hybride trein voor commerciele service

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

eerste Hybride trein voor commerciele service

Bericht door nighttrain »

Sinds gisteren is de eerste hybride trein ter wereld in commerciele service
Het gaat om de hybride bibi van Borbardier, gebouwd in Crespin.
hij kan rijden op geelectrifieerde sporen of gewone.
Dus op diesel en met panto
Bibi wil zeggen dat hij ook niet alleen op diesel maar ok op 25Kv als 1500V kan rijden
snelheid 160km/h en 200 zitplaatsen
Regionaal verkeer in Frankrijk, dus deels betaald door de régions en de SNCF
Bastiaan

Re: eerste Hybride trein voor commerciele service

Bericht door Bastiaan »

nighttrain schreef:Bibi wil zeggen dat hij ook niet alleen op diesel maar ok op 25Kv als 1500V kan rijden
Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt: bimode (zowel diesel als elektrisch) en bicourant (meerdere bovenleidingsspanningen).
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

nderdaad,
Maar er bestaan 2 versies t.t.z.
de BGC B 81500 als Diesel en 1500V gelijkspanning(dus meer voor de zuiderse régios) met 3 rijtuigen
en de BGC B 82500 als diesel +1500V wisselspanning+25000V wisselspanning en dit voor 4 rijtuigen en dit omdat de transo 25000/1500 een vierde rijtuig nodig heeft.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: eerste Hybride trein voor commerciele service

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Sinds gisteren is de eerste hybride trein ter wereld in commerciele service
Het gaat om de hybride bibi van Borbardier, gebouwd in Crespin.
hij kan rijden op geelectrifieerde sporen of gewone.
Dus op diesel en met panto
Bibi wil zeggen dat hij ook niet alleen op diesel maar ok op 25Kv als 1500V kan rijden
snelheid 160km/h en 200 zitplaatsen
Regionaal verkeer in Frankrijk, dus deels betaald door de régions en de SNCF
Treinen die zowel met dieseltractie als electrisch kunnen rijden zijn helemaal niet nieuw. In de VS bestaat dit al meer dan een halve eeuw.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat dacht ik ook al dat het niet nieuw meer is, de RhB in zwitserland heeft ook twee locs rijden die voorzien zijn van een stroomafnemer en een dieselmotor.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:dat dacht ik ook al dat het niet nieuw meer is, de RhB in zwitserland heeft ook twee locs rijden die voorzien zijn van een stroomafnemer en een dieselmotor.
De SBB heeft verschillende rangeerlocomotieven die zowel op diesel als electrisch kunnen rijden.
Gregske

Bericht door Gregske »

Interessant voor Lijn 15 Antwerpen - Neerpelt/Hasselt?

Tussen Antwerpen en Herentals op stroom, daarna diesel?

:roll: :wink: 8)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Gregske schreef:Interessant voor Lijn 15 Antwerpen - Neerpelt/Hasselt?

Tussen Antwerpen en Herentals op stroom, daarna diesel?

:roll: :wink: 8)
voor de prijs van zon dingen te ontwikkelen kunnen ze volgens mij al een groot stukje draad hangen :P
Wover

Bericht door Wover »

Shrek schreef:
Gregske schreef:Interessant voor Lijn 15 Antwerpen - Neerpelt/Hasselt?

Tussen Antwerpen en Herentals op stroom, daarna diesel?

:roll: :wink: 8)
voor de prijs van zon dingen te ontwikkelen kunnen ze volgens mij al een groot stukje draad hangen :P
Nee hoor, bij aankoop van de MW41 waren er ook al Franse stellen die met twee systemen waren uitgerust ;).

edit: http://www.nationalcorridors.org/df2/df07092007.pdf

enige nadeel is dat een vierledige AGC 200 plaatsen heeft, en 2 MW41's 300, en als je weet dat op sommige momenten op L15 er met 5MW's wordt gereden en dat nog meer net voldoende is,... ;).
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Steven schreef:dat dacht ik ook al dat het niet nieuw meer is, de RhB in zwitserland heeft ook twee locs rijden die voorzien zijn van een stroomafnemer en een dieselmotor.
K V B schreef:De SBB heeft verschillende rangeerlocomotieven die zowel op diesel als electrisch kunnen rijden.
Maar als die op de dieselmotor rijdt is het vermogen toch minstens 50% kleiner ?
K V B schreef:Treinen die zowel met dieseltractie als electrisch kunnen rijden zijn helemaal niet nieuw. In de VS bestaat dit al meer dan een halve eeuw.
Ik ga akkoord dat het concept niet helemaal nieuw is, je geeft zelf al een voorbeeld en ook in Frankrijk hebben in de jaren '50 een aantal bi-mode stellen gereden.Toen stond echter het concept nog zo in de kinderschoenen dat die stellen meer niet dan wel reden..

Wat wel nieuw is is dat:
a) de betrouwbaarheid er enorm is op vooruitgegaan (in beide modes of voltages)
b) het vermogen onder diesel maar liefst 70% van het vermogen onder draad bedraagt..

Dat laatste kan weinig lijken, maar als je eens kijkt naar bv. de BR189 die maar 65% van zijn vol vermogen kan (mag) ontwikkelen onder 1.5kV dan kunnen we de 70% vermogen van de AGC (zonder draad!) bezwaarlijk slecht noemen...
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Wat ik heb willen zeggen is dat we nu een hybride trein hebben die op grote schaal commercieel zal ingezet worden. te vergelijken met de Toyota Prius voor de automobielsector.
Dus niet zomaar een geisolleerd probeersel van enkele rangeerlocomotieven enz.Wat natuurlijk lovenswaardig is maar nog niet het equivalent is van een commerciele uitbating..
Wanneer je een bestelling hebt vn 450 stellen ,om een geregelde commerciele dienst te verzekeren in verschillende départementen aan max 160Km/h voor +/-200 pers per stel kan je moeilijk spreken van een eendagsvlieg. Bmbardier is ook niet de eerste de beste railway ontwikkelaar.
Uit nieuwsgierigheid kan je mij meer info bezorgen betreffende de Amerikaanse "hybride" stellen aub. en hun eventuele operator. Ik ben hem nog niet tegen gekomen , maar wie ben ik??
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

nighttrain schreef:Wat ik heb willen zeggen is dat we nu een hybride trein hebben die op grote schaal commercieel zal ingezet worden. te vergelijken met de Toyota Prius voor de automobielsector.
Deze "hybride" trein heeft niks met een Toyota Prius te maken. Hybride is hier ook als term slecht gekozen. Bi-mode is beter.
Uit nieuwsgierigheid kan je mij meer info bezorgen betreffende de Amerikaanse "hybride" stellen aub. en hun eventuele operator. Ik ben hem nog niet tegen gekomen , maar wie ben ik??
Ik heb het niet over stellen, maar over locomotieven. In de VS zijn vrijwel alle locomotieven diesel - electrisch. Al vroeg heeft men daar vastgesteld dat er weinig extra nodig is om een dieselectrische locomotief ook puur electrisch te laten rijden. Een paar stroomafnemers zijn voldoende. Dergelijke locomotieven worden hoofdzakelijk ingezet op de lijnen naar New York, daar op de spoorlijnen binnen de grenzen van de stad enkel electrische tractie toegestaan is. Een voorbeeld is de P32AC-DM locomotief die bij Amtrak en Metro North gebruikt wordt.
nighttrain
Berichten: 2571
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

nderdaad U hebt 100% gelijk.
P32AC-DM staat voor Alternative current en BM voor dual mode.
En werkt inderdaad met een 3 de rail contactor shoe.
Ik heb enkel de "Prius" willen vergelijken op basis van grote schaal produktie.
Hybride betekent volgens vandaele ; bastaard,kruising of iets dat uit heterogene elementen bestaat. Dus laten we zeggen dat het modieus klinkt

Bij Union pacific gebruikt men ook nog de "Green Goats" locs van de Canadese constructeur " Railpower". die meer op het als basis diende voor de Prius . T.t.z dieselmotor laad batterijen op, die later ook als stroombron voor de aandrijving zullen kunnen gebruikt worden naast de diesel motor. Het zijn wel meer rangeerlocomotieven met 2000HP
Dan hebben we ook het proefproject van de East Japan Railway company met hun NE train (ew energy train).
Wover

Bericht door Wover »

Over batterijen gesproken, laatst las ik op tweakers het volgende:

http://tweakers.net/nieuws/49621/nuclea ... troom.html

Dat lijkt me toch een heel belangrijke vondst, aangezien batterijlevensduur/afmetingen/... toch één van de grote problemen zijn van de actuele technologie...
dentheo
Berichten: 8182
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: Bij Union pacific gebruikt men ook nog de "Green Goats" locs van de Canadese constructeur " Railpower". die meer op het als basis diende voor de Prius . T.t.z dieselmotor laad batterijen op, die later ook als stroombron voor de aandrijving zullen kunnen gebruikt worden naast de diesel motor. Het zijn wel meer rangeerlocomotieven met 2000HP
.
Net allemaal terug naar leverancier, batterijen hielden het niet uit.
Laden en ontladen met stevige stromen....
Plaats reactie