Opening Betuwelijn zaterdag 14:00 op tv

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Opening Betuwelijn zaterdag 14:00 op tv

Bericht door Bordensteker »

Vanmiddag 14:00 op Nederland 2 de officiële opening van de Betuwelijn Nederland - Duitsland
Aansluitend ;-) een aflevering van Rail Away over de Karwendelbahn Duitsland - Oostenrijk
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Hartelijk dank voor de tip !
enrico

Bericht door enrico »

zijn er nog heruitzendingen?
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

gevaarlijk spelletje, lopen en kunstjes uitvoeren op de bovenleiding :lol:

kheb maar dit bericht gezien om 14:30

en dan de lange sleep van locs e.d...

vind de lijn nie zo mooi, ge ziet niets anders dan beton, ik kan die bewoners wel geloven dat ze heel veel van hun zicht kwijt zijn...

alhoewel de bereikbaarheid en milieuvriendelijkheid toeneemt
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Ik heb het opgenomen op m'n DVD-recorder maar het eindigde al om 15u30 omdat actievoerders van GroenFront ! het spoor geblokkeerd hadden en zo de ceremoniële trein (bestaande uit BR186 111 , RRF 15 of 16 , een R4C G2000 loc , een Railion BR189 loc , een ERS Class'66 , Lloyd's meetrijtuig en 2 rijtuigen van Herik Rail gehuurd door ProRail) niet verder hebben doen rijden dan de tunnel van de Kijfhoek.. :roll:

Normaal moest die dan tot in de tent rijden (stond daar écht 25000V op !? :shock: ) maar dat is dan niet gelukt..
Wover

Bericht door Wover »

Waarom zijn de groenen tegen een lijn die er toch al ligt en duizenden vrachtwagens van de weg houdt?
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Omdat die lijn :

a) de Nederlanders € 4,7 miljard belastingsgeld gekost heeft
b) uiteindelijk minder dan 1% van het totaal aantal te vervoeren containers vanaf de Rotterdamse haven zou vervoeren , zelfs in 2015 of later..
c) voorlopig geen geschikte aansluiting heeft op het Duitse spoor waardoor het in Emmerich een flessenhals dreigt te worden.. :roll:

In België slaan we politieke blunders (B-H-V , Generatiepact , Koningskwestie) , maar dit is er wel ook ééntje van enorm formaat.15 jaar lang politiek gebakkelei onder 5 ministers , bovengenoemd bedrag plus geen garantie dat de lijn ooit rendabel gaat zijn (binnenvaart kan tot 25% meer vervoeren tegen dezelfde prijs als nu) in tegenstelling tot de gisteren geopende Lötschenbergbasistunnel die wél rendabel zal zijn..

Kortom : de publieke opinie was (is) zo goed als genegeerd , de politiek heeft de bovenhand genomen en dat heeft nu zijn tol geëist..
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ze zullen in Nederland jaloers geweest zijn op onze grote nutteloze werken, in België is het al meer dan 20 jaar de sport om zulke werken uit te voeren.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

msts.be schreef:Omdat die lijn :

a) de Nederlanders € 4,7 miljard belastingsgeld gekost heeft
b) uiteindelijk minder dan 1% van het totaal aantal te vervoeren containers vanaf de Rotterdamse haven zou vervoeren , zelfs in 2015 of later..
c) voorlopig geen geschikte aansluiting heeft op het Duitse spoor waardoor het in Emmerich een flessenhals dreigt te worden.. :roll:

In België slaan we politieke blunders (B-H-V , Generatiepact , Koningskwestie) , maar dit is er wel ook ééntje van enorm formaat.15 jaar lang politiek gebakkelei onder 5 ministers , bovengenoemd bedrag plus geen garantie dat de lijn ooit rendabel gaat zijn (binnenvaart kan tot 25% meer vervoeren tegen dezelfde prijs als nu) in tegenstelling tot de gisteren geopende Lötschenbergbasistunnel die wél rendabel zal zijn..

Kortom : de publieke opinie was (is) zo goed als genegeerd , de politiek heeft de bovenhand genomen en dat heeft nu zijn tol geëist..

Met die redenering moeten, wij onze HSLs dringend uitbreken... Hoeveel thalyssen gaan er per dag over Luik -Aachen (rendabel ?)

De helft van de kost is gemaakt om de buren en tegenstanders te plezieren, in Nederland, maar ook met de langste bovengrondse tunnel in Belgie. Maar zoiets durven politiekers achteraf niet zeggen, in Nederland, en bij ons....
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

dentheo schreef: Hoeveel thalyssen gaan er per dag over Luik -Aachen (rendabel ?)
Vanaf december tot eind 2008 één Thalys per dag, leeg dan nog. :P
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Dietrich schreef:Ze zullen in Nederland jaloers geweest zijn op onze grote nutteloze werken, in België is het al meer dan 20 jaar de sport om zulke werken uit te voeren.
niet rendabel is niet noodzakelijk nutteloos he (of vind jij de eurotunnel ook overbodig?) dit is al veel minder nutteloos dan lege metrotunnels of niet gebruikte smeerpijpen :wink:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Bericht door Bordensteker »

enrico schreef:zijn er nog heruitzendingen?
Ik heb vergeefs gezocht op http://www.uitzendinggemist.nl , maar kon het daar niet vinden, ook niet bij de soaps :wink:

_________________
en wie alleen het aansluitende Rail Away wilde zien, heeft dat grotendeels gemist, want dat begon bijna 20 minuten te vroeg doordat de betuwelijntrein voortijdig moest stoppen. Waarin een vertraagde trein toch nog te vroeg kan zijn ...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Shrek schreef:niet rendabel is niet noodzakelijk nutteloos he (of vind jij de eurotunnel ook overbodig?) dit is al veel minder nutteloos dan lege metrotunnels of niet gebruikte smeerpijpen :wink:
Ik heb het niet over het rendabel zijn en ook niet over ongebruikte zaken, er zijn in België ook bouwwerken die volledig nutteloos waren en die alleen maar geld gekost hebben. Voorbeeld? Scheepslift van Strepy-Thieu, kostprijs 625 miljoen euro en gezien het aantal schepen compleet nutteloos. Die was nog gepland in de tijd dat er nog zoveel steenkool versast werd via het kanaal, maar die zijn nu allemaal dicht, en bijna het enige dat je daar nog ziet zijn toeristen die op en af gaan.

Op het eerste zicht als ik zo sommige berichten hier lees in de situatie van die lijn ongeveer hetzelfde, grote kostprijs voor slechts 1% van het vervoer van de haven. Dat noem ik niet nuttig.

De Eurotunnel kan je hier niet mee vergelijken, die vervoert op een jaar 16,9 miljoen ton goederen (vrachtwagens), 7,8 miljoen passagiers en dan nog eens 7,8 miljoen via de Eurostar (en nog eens 1,6 miljoen ton via SNCF). (bron)

Dat ze niet rendabel is is een andere zaak.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

msts.be schreef:...plus geen garantie dat de lijn ooit rendabel gaat zijn (binnenvaart kan tot 25% meer vervoeren tegen dezelfde prijs als nu) in tegenstelling tot de gisteren geopende Lötschenbergbasistunnel die wél rendabel zal zijn..
Wat is rendabel in zo een geval ?
Je moet vooral ook kijken naar de investeringen die je had moeten doen als de lijn niet was gebouwd, m.a.w. de investeringen om al de vracht op een andere manier te vervoeren bv. met vrachtwagens.
Het is een illusie te denken dat de bedrijven alles met de veel tragere binnenvaart zouden laten vervoeren.
En dan krijg je een heel ander kostenplaatje.
En de Betuwelijn is geen lijn die je afzonderlijk mag bekijken maar als deel van een groot Europees netwerk waar ook de nieuwe Lötschberg-Basistunnel deel van uit maakt.
Als je kijkt wat de Lötschberg-Basistunnel en de in aanbouw zijnde Gotthard-Basistunnel kosten, dat zijn gigantische bedragen.
Laatst gewijzigd door Adler op 17 jun 2007, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
kwadronaut

d) milieu

Bericht door kwadronaut »

Ik kwam nog wat tegen over de betuwelijn:

De activisten hun verklaring:
https://ssl.direkte-aktie.net/cms/groen ... itemid=667

Testritjes over de Betuwelijn:
http://www.youtube.com/watch?v=xeUoQAInYh8
http://www.youtube.com/watch?v=V7OsubKk1Ko

En naar het schijnt zal is het ook geen "milieu-rendabele lijn" wat dat ook moge inhouden.
Plaats reactie