Het mag dan wel een diesel , en dan wel een Alstom zijn , toch zet ik dit even erbij .. kijk eens even op
dit forum ...
Die BB75000 is echt een verschrikkelijke loc qua design ! Een BB27000 met een lelijke grijze kap erop !
Natuurlijk heeft Alstom daar weer voor gezorgd : zij waren verantwoordelijk voor de kast en stuurpost , Siemens leverde de rest... er zijn weliswaar Duitse invloeden te zien , zoals de MTU V16 motor en de elektrische uitrusting , maar daar blijft het ook bij ..
Ik hoop dat het ding functioneel ook wat nukken gaat geven , dan zal de SNCF wel eens zien of ze er goed aan gedaan heeft om weer een 150-tal diesellocs te bestellen waarvan ze weer niet eens weten of het zal werken ...
Maar ja , waarschijnlijk zullen velen deze loc misschien functioneler vinden dan pakweg een G2000 , volgens mij zijn onderstaande locomotieven échte diesellocomotieven :
Class'66 en 67 , G2000 , Blue Tiger , en de nog te produceren Euro 4000 en die Voith loc (deze hebben toch een goede schijn van kans te maken tov de BB75000)..
Een EuroRunner , een G1206 en van die lichte dieseltoestanden noem ik geen echte dieselloc , of toch geen voor lange ritten op de baan mee te rijden ..
Edit : ???? Nu lees ik op datzelfde forum dat die BB75000 met een treinverwarmingkabel is uitgerust ?? Bij de BB27000 en 37000 heeft men dit weggelaten , omdat men wist dat die locs sowiso voor de goederendienst bestemd waren en dus nooit reizigerstreinen gingen slepen ..
Maar ... normaal behoort de BB75000 toe aan Fret SNCF , dus heeft 'ie toch feitelijk niet die treinverwarmingskabel nodig ? Men beweert dat binnen een 7 à 8 tal jaar een 10-tal BB75000 kunnen overgaan naar SNCF TIR of TER (TIR : Trains InterRegionaux ; TER : Train Express Regional).. TIR verzorgt de middenlange diensten , terwijl TER enkel voor de regionale treinen instaat ...
Dus , die kunnen overgaan naar TIR of TER omdat er dan meer lijnen met vrachtverkeer zullen geëlektrificeerd zijn en daar de BB27000 in de plaats zullen voor komen rijden.De BB75000 zullen dan op hun beurt de BB67300/67400 gaan vervangen die treinen met Corail-TER of RIO/RIB/RRR-rijtuigen rijden ..
Dus misschien is er een waterkans dat dat ding ook naar België komt de volgende jaren (ter vervanging van de BB67400 zowel op de goederen als passagiers : Quévy-Maubeuge) ? Ik hoop alleszins van niet ..