Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door joverwimp »

Steven schreef: 07 apr 2023, 09:28 Als men het Zwitserse basisprincipe toepast kan dat toch geen probleem zijn. Elk type transport krijgt een volgorde toegewezen. Eerst dus treinen plannen. Dan bussen plannen ..
Bussen rijden dikwijls tussen twee stations. Dan moet je kiezen: ofwel aansluiten bij station A ofwel bij station B.
Kiezen bij welke treinrichting de bus aansluit, bij welke trein wanneer verschillende lijnen in een station samenkomen .
En een ruime marge nemen, want in het verkavelde Vlaanderen zijn vertragingen normaal, zeker tijdens de spits.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Steven »

Als je de slechtste dienstregeling kan regelen, het is te zeggen die vanaf de spits dan kan je de rest toch eenvoudig afwerken. Soms heb ik de indruk dat men tracht eerst de daluren te plannen en men in paniek schiet als dat in de spits niet werkt
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Portbou »

joverwimp schreef: 07 apr 2023, 10:12 Bussen rijden dikwijls tussen twee stations. Dan moet je kiezen: ofwel aansluiten bij station A ofwel bij station B.
Als de treinen standaard in halfuurfrequentie rijden is het niet zo moeilijk om een bus te doen aansluiten.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door desirootje »

Als je bussen wilt beter maken moet er meer rijden.
Denderleeuw is bvb een van de grootste stations in België en enkel Halle heeft een even goede verbinding met Brussel. Toch rijden er maar 3 bussen/h per richting door Denderleeuw en allemaal op dezelfde lijn Aalst-Ninove, een lijn die al bedient wordt door de NMBS. Er rijden geen bussen naar Affligem of Haaltert waar er wss meer potentieel ligt. Dus momenteel is de Lijn hier niet meer dan een manier om vanuit Denderleeuw naar het station te gaan zonder te moeten fietsen of met de auto te rijden, of een goedkoper alternatief om een keer naar Aalst of Ninove te gaan. Dat is niet slecht maar het kan zo veel meer zijn.
Daar kan men reizigers winnen, alsook door grenzen over te steken, er rijden amper bussen tussen België en Nederland, vele dorpen langs de taalgrens hebben een slechte service, ook al bevinden ze zich in de buurt van relatief grote Waalse stations en vice versa. Dottenijs-Kortrijk, Ronse-Flobecq(centrum)-Geraardsbergen, Beauvechain-Tienen, Landen-Gingelom-Waremme, Heers-Waremme en elke gemeente die op een landsgrens ligt. Hoezo is er geen uurlijkse bus Gent-Terneuzen bvb?
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door jan_olieslagers »

Hoezo is er geen uurlijkse bus Gent-Terneuzen bvb?
Omdat Gent-Terneuzen een treindienst moet zijn, veel te essentieel voor zo'n stomme bus. Daar werd toch aan gewerkt, meen ik me te herinneren?

Verder wijs ik nogmaals naar de (politieke) scheiding der geesten: bussen en trams zijn regionale bevoegdheden, treinen blijven (tot nader order) nationaal/federaal. Op termijn is dat onhoudbaar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 apr 2023, 00:58 Dat de aansluitingen tussen trein en bus beter moeten is absoluut waar, maar Integrato stelt voor om de treindienst daarvoor te verslechteren in plaats van de bussen te verbeteren. Dat is het grote probleem met hun plan.
Het zou goed zijn om hierbij wat voorbeelden te geven want deze bewering zie ik voor het eerst.
Je schrijft weer alsof je de waarheid in pacht hebt en dat staat je niet goed.

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 07 apr 2023, 16:28
Hoezo is er geen uurlijkse bus Gent-Terneuzen bvb?
Omdat Gent-Terneuzen een treindienst moet zijn, veel te essentieel voor zo'n stomme bus. Daar werd toch aan gewerkt, meen ik me te herinneren?

Verder wijs ik nogmaals naar de (politieke) scheiding der geesten: bussen en trams zijn regionale bevoegdheden, treinen blijven (tot nader order) nationaal/federaal. Op termijn is dat onhoudbaar.
Hasselt-Maastricht heeft wel bussen ook al is een trein daar duidelijk ook de oplossing... En ik blijf erbij dat zolang er geen trein is waar er een hoort te zijn, er een bus moet zijn die route in de plaats doet.
Trouwens op het forum hier zeiden de meeste mensen dat een gemoderniseerde goederenlijn naar Axel/Sluis waarschijnlijker was met reizigersdienst tem Zelzate ipv reizigerstreinen tot Terneuzen. En als de mensen op dit forum de reizigerstrein al afwijzen, hoe zit dat dan met Prorail...
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door BlackEagle »

desirootje schreef: 07 apr 2023, 16:00 Denderleeuw is bvb een van de grootste stations in België en enkel Halle heeft een even goede verbinding met Brussel. Toch rijden er maar 3 bussen/h per richting door Denderleeuw en allemaal op dezelfde lijn Aalst-Ninove, een lijn die al bedient wordt door de NMBS. Er rijden geen bussen naar Affligem of Haaltert waar er wss meer potentieel ligt. Dus momenteel is de Lijn hier niet meer dan een manier om vanuit Denderleeuw naar het station te gaan zonder te moeten fietsen of met de auto te rijden, of een goedkoper alternatief om een keer naar Aalst of Ninove te gaan. Dat is niet slecht maar het kan zo veel meer zijn.
Omdat de meeste bussen in ofwel Aalst ofwel Ninove aansluiten op het treinnetwerk. In Aalst is er (ook volgens Integrato btw) een verknoping 15-45. Haaltert heeft zelf een station op de S-lijn die langs Denderleeuw passeert dus een parallel busaanbod is overbodig. Affligem ligt in de 'verkeerde' richting voor reizigers naar Brussel, zij zullen eerder geneigd zijn om naar Liedekerke of Essene-Lombeek te gaan (deelgemeente Teralfene ligt dan weer op fietsafstand). Het bestaande verknopingsmodel zal beter gaan werken als Geraardsbergen-Ninove een halfuurfrequentie krijgt (fingers crossed).

Ik ben +/- bekend met de dienstregeling van Integrato voor het grondgebied Oost-Vlaanderen: de knopen daar zijn in feite de bestaande knopen. Ook op veel andere plaatsen is het een (soms licht aangepaste) versie van het bestaande verknopingssysteem. Er zijn namelijk al heel wat bestaande en succesvolle knopen: Oudenaarde is er bv. één van, waar je een tijdsknoop 00-30 hebt met een 'ideale' busaansluiting die deze erg landelijke regio goed bedient. Dat warm water hoeft dus niet opnieuw te worden uitgevonden worden. Ook andere knopen als Geraardsbergen, Dendermonde, Puurs, Lichtervelde, etc. zijn bestaande knopen die alleen geoptimaliseerd hoeven te worden door elk halfuur te gaan rijden.

Het mooie aan Integrato is dat ze dit in een marketingjasje gestoken hebben om aan de politiek te verkopen, veel ervan ligt er dus al (dat zeggen ze zelf ook hoor). Maar de hiërarchische logica moet inderdaad blijven kloppen, waarbij de trein (IC>S>L) dus bovenaan staat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 07 apr 2023, 16:42
Shrek schreef: 07 apr 2023, 00:58 Dat de aansluitingen tussen trein en bus beter moeten is absoluut waar, maar Integrato stelt voor om de treindienst daarvoor te verslechteren in plaats van de bussen te verbeteren. Dat is het grote probleem met hun plan.
Het zou goed zijn om hierbij wat voorbeelden te geven want deze bewering zie ik voor het eerst.
Dat je het voor het eerst leest snap ik wel, er is inderdaad heel weinig reactie gegeven aan het Integratoplan net omdat het irrelevant is.
Maar speciaal voor jou zal ik toch één voorbeeldje geven.
Zowel Namen, Andenne, Flémalle als Luik zijn als knoop aangeduid.
Dit wil zeggen dat een trein in Namen vertrekt rond u.02, in Andenne is hij dan weg om u.17, in Flémalle om u.47 om in Luik aan te komen rond u.57
De huidige reistijd op Namen-Luik is 42 minuten, met Integrato zouden dat er 55 worden.
En zo zijn er talloze voorbeelden over het hele netwerk te vinden waar Integrato de reistijden enorm doet toenemen voor de doorgaande reizigers. Akkoord dat je hiermee eenvoudiger busaansluitingen kunt voorzien, maar de prijs ervoor is veel te hoog. Het is veel goedkoper in het geheel om de treinen zo snel en efficiënt mogelijk te laten rijden en dan wat extra bussen te laten rijden dan de treindienst te vertragen om het de bussen makkelijker te maken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 07 apr 2023, 17:45 Ik ben +/- bekend met de dienstregeling van Integrato voor het grondgebied Oost-Vlaanderen: de knopen daar zijn in feite de bestaande knopen.
Waar het wel efficiënt kan zijn er uiteraard vandaag al knopen. Het knopensysteem is op zich niet slecht als het past met de beste reistijden.
Het is alleen het dogmatisch willen toepassen op heel het net wat Integrato een slecht plan maakt.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 apr 2023, 18:00
rvdborgt schreef: 07 apr 2023, 16:42
Shrek schreef: 07 apr 2023, 00:58 Dat de aansluitingen tussen trein en bus beter moeten is absoluut waar, maar Integrato stelt voor om de treindienst daarvoor te verslechteren in plaats van de bussen te verbeteren. Dat is het grote probleem met hun plan.
Het zou goed zijn om hierbij wat voorbeelden te geven want deze bewering zie ik voor het eerst.
Zowel Namen, Andenne, Flémalle als Luik zijn als knoop aangeduid.
Dit wil zeggen dat een trein in Namen vertrekt rond u.02, in Andenne is hij dan weg om u.17, in Flémalle om u.47 om in Luik aan te komen rond u.57
De huidige reistijd op Namen-Luik is 42 minuten, met Integrato zouden dat er 55 worden.
Ik heb even hierin gekeken:
https://www.integrato.be/wp-content/upl ... ato_NL.pdf
Namen en Luik zijn inderdaad als knoop aangeduid, met knopen op elk kwartier (00/15/30/45). Waardoor neem je aan dat de reistijd tussen Namen en Luik dan 55 minuten zal zijn? Waar baseer je je op? Het kunnen er immers net zo goed 40 zijn. Er staat nergens dat elke trein alle knopen onderweg moet bedienen.

Groetjes,
Rian
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door desirootje »

BlackEagle schreef: 07 apr 2023, 17:45
desirootje schreef: 07 apr 2023, 16:00 Denderleeuw is bvb een van de grootste stations in België en enkel Halle heeft een even goede verbinding met Brussel. Toch rijden er maar 3 bussen/h per richting door Denderleeuw en allemaal op dezelfde lijn Aalst-Ninove, een lijn die al bedient wordt door de NMBS. Er rijden geen bussen naar Affligem of Haaltert waar er wss meer potentieel ligt. Dus momenteel is de Lijn hier niet meer dan een manier om vanuit Denderleeuw naar het station te gaan zonder te moeten fietsen of met de auto te rijden, of een goedkoper alternatief om een keer naar Aalst of Ninove te gaan. Dat is niet slecht maar het kan zo veel meer zijn.
Omdat de meeste bussen in ofwel Aalst ofwel Ninove aansluiten op het treinnetwerk. In Aalst is er (ook volgens Integrato btw) een verknoping 15-45. Haaltert heeft zelf een station op de S-lijn die langs Denderleeuw passeert dus een parallel busaanbod is overbodig. Affligem ligt in de 'verkeerde' richting voor reizigers naar Brussel, zij zullen eerder geneigd zijn om naar Liedekerke of Essene-Lombeek te gaan (deelgemeente Teralfene ligt dan weer op fietsafstand). Het bestaande verknopingsmodel zal beter gaan werken als Geraardsbergen-Ninove een halfuurfrequentie krijgt (fingers crossed).
Daar ga ik niet helemaal in mee, Liedekerke ziet maar een halfuurdienst. Denderleeuw heeft een veel betere bediening, het station van Haaltert heeft dezelfde problemen, daarbovenop ligt het station bijna in Aalst, Wat het niet al te aantrekkelijk maakt voor mensen uit Heldergem of Denderhoutem, laat de bus daardoor rijden vanwaar je het kunt doortrekken naar Herzele of Zottegem.
Men spreekt altijd over Denderleeuw als een overstapstation, maar al te veel overstappen kan je er niet doen, vanuit Ninove ben je gedwongen maar krijg je slechte overstappen 4 minuten richting Gent en 14 minuten richting Brussel, dat is het langste dat je in Denderleeuw kunt wachten op een trein naar Brussel. Voor de rest heb je Zottegem-Aalst dat ook krap is maar omdat dat vaak cross platform is, is dat minder een probleem. Vanuit Gent naar Ternat is de overstap 25 minuten, impressionant voor 2 treinen met aan halfuursbediening, waardoor mensen omgestuurd worden via Brussel. En overstappende reizigers vanuit de bus worden ook niet aangemoedigd...
Ik weet niet echt wat het idee is achter de dienstregeling in Denderleeuw maar het trekt op niets
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 07 apr 2023, 18:12 Ik heb even hierin gekeken:
https://www.integrato.be/wp-content/upl ... ato_NL.pdf
Namen en Luik zijn inderdaad als knoop aangeduid, met knopen op elk kwartier (00/15/30/45). Waardoor neem je aan dat de reistijd tussen Namen en Luik dan 55 minuten zal zijn? Waar baseer je je op? Het kunnen er immers net zo goed 40 zijn. Er staat nergens dat elke trein alle knopen onderweg moet bedienen.
Als jij het interpreteert als een IC-trein die knopen overslaat wilt dat zeggen dat er een andere IC-trein is die de knopen wel aandoet. Gezien de eis om elke verbinding elke 30 minuten te laten rijden wilt dat dan zeggen dat er dan 4 IC's per uur tussen Luik en Namen moeten rijden. Als dat effectief de bedoeling van het plan is, is het helemaal utopisch en kan het zeker recht de vuilbak in.
Maar ik denk dus dat jij het gewoon fout interpreteert en dat ze de knoop van 00/00 in Namen en Luik voorzien :wink:
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 07 apr 2023, 18:28
rvdborgt schreef: 07 apr 2023, 18:12 Ik heb even hierin gekeken:
https://www.integrato.be/wp-content/upl ... ato_NL.pdf
Namen en Luik zijn inderdaad als knoop aangeduid, met knopen op elk kwartier (00/15/30/45). Waardoor neem je aan dat de reistijd tussen Namen en Luik dan 55 minuten zal zijn? Waar baseer je je op? Het kunnen er immers net zo goed 40 zijn. Er staat nergens dat elke trein alle knopen onderweg moet bedienen.
Als jij het interpreteert als een IC-trein die knopen overslaat wilt dat zeggen dat er een andere IC-trein is die de knopen wel aandoet. Gezien de eis om elke verbinding elke 30 minuten te laten rijden wilt dat dan zeggen dat er dan 4 IC's per uur tussen Luik en Namen moeten rijden. Als dat effectief de bedoeling van het plan is, is het helemaal utopisch en kan het zeker recht de vuilbak in.
Ik zie voornamelijk dat jij het plan afschrijft op basis van veronderstellingen en aannames. Misschien moet je eens navragen wat de voorgestelde dienstregeling is voor dat baanvak, voordat je hier komt verkondigen dat je het allemaal beter weet.
Of geef nog eens wat voorbeelden waar volgens jou de dienstregeling verslechterd wordt want nu word ik toch wel nieuwsgierig.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 07 apr 2023, 18:35 Ik zie voornamelijk dat jij het plan afschrijft op basis van veronderstellingen en aannames. Misschien moet je eens navragen wat de voorgestelde dienstregeling is voor dat baanvak, voordat je hier komt verkondigen dat je het allemaal beter weet.
Of geef nog eens wat voorbeelden waar volgens jou de dienstregeling verslechterd wordt want nu word ik toch wel nieuwsgierig.
Voor iemand die een beetje begrijpt hoe spoorwegen werken is hun kaartje duidelijk, ik weet daarmee genoeg.
Ik heb je net één voorbeeld gegeven, de rest kan je zelf wel uitvissen :wink:
Plaats reactie