Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: 07 apr 2023, 23:09 De Belg houdt nu eenmaal van punt tot punt rechtstreekse verbindingen. Ik ken mensen genoeg die naar een verder afgelegen station rijden om toch maar een rechtstreekse trein te hebben. Dat zal echt niet snel veranderen.
Je draait het helemaal om.

Dit is de juiste versie :
De NMBS slaagt er nu eenmaal niet in om op een voldoende betrouwbare manier verbindingen met overstap te organiseren. Moegetergd door vertragingen en afschaffingen rijdt de Belg op den duur naar een verderaf gelegen station van waar wel een rechtstreekse trein vertrekt.

En dat zou juist wel heel snel veranderen als de verbindingen met overstap betrouwbaar worden. Mensen rijden echt niet zomaar naar verdere stations, zeker niet bij de huidige verkeersdrukte en brandstofprijzen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 07 apr 2023, 09:28 Als men het Zwitserse basisprincipe toepast kan dat toch geen probleem zijn. Elk type transport krijgt een volgorde toegewezen. Eerst dus treinen plannen. Dan bussen plannen en daarop kunnen dan eventueel nog boten/tandradbanen/kabelbanen aansluiten. Je planning gaat van boven naar beneden en niet omgekeerd. Als je voldoende frequente treinen hebt dan is een busaansluiting plannen eenvoudig. Zoals het nu gaat is het zeker niet goed. Je krijgt in heel het land de indruk dat iedereen enkel naar zichzelf kijkt (bus/tram/trein) en zo begint te plannen.
Hier ben ik het volledig mee eens, maar dat wilt dan toch zeggen dat je eerst de treindienstregeling plant - zo efficiënt mogelijk voor wat de treinen betreft- en daar dan de andere modi aan vast hangt?
Integrato vraagt net om de treinen minder optimaal in te plannen zodat de busplanning makkelijker wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 08 apr 2023, 20:59 Knooppunten bestaan op sommige plaatsen deels. Maar daar waar ze deels bestaan, is hun voortbestaan geenszins gegarandeerd, zoals we bv. in Mechelen of Leuven kunnen zien.
In Leuven of Mechelen is een knooppunt toch helemaal niet nodig?
Als je in Mechelen 4 snelle treinen per uur naar Brussel en Antwerpen hebt kan je misschien wat discuteren over de spreiding, maar met 4/u zijn alle aansluitingen van/naar die richtingen vanzelf toch aanvaardbaar?
De secundaire lijnen (Turnhout, Sint-Niklaas, Gent,...) ook allemaal op elkaar goede aansluitingen geven is dan weer helemaal niet mogelijk of je moet er een gigantisch station van gaan van maken.
Voor Leuven is het zelfs nog beter: je hebt al 5 treinen per uur op Leuven-Brussel die mooi gespreid zijn, die overstappen zitten dus vanzelf al snor. In de andere richtingen zijn er teveel verbindingen om die allemaal op één knoop te laten verbinden. Dan is volgens mij de huidige NMBS-optie een stuk beter: er komen bijna het uur rond treinen aan en vertrekken weer zodat de materieelomlopen zo optimaal mogelijk zijn.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door JonasV91 »

Volgens mij staart er iemand zich blind op de tijden, die fixatie 0/60 15/45.

De grap is, zelfs al willen we die halfuurfrequentie invoeren, dan nog hebben we geen personeel genoeg om die uit te voeren.
Als ik het goed heb zijn er letterlijk te weinig treinbegeleiders om alle huidige treinen te kunnen laten rijden.
Laat staan dat we op een aantal lijnen een verdubbeling van het aantal treinen moeten invoeren.
Een tijdlang moesten ze reizigers in bijv. Gentbrugge in de kou laten staan omdat ze geen treinbegeleiders hadden voor de stoptrein naar Lokeren.
Net nagekeken, die melding is ondertussen van de storingen en werken lijst op Belgiantrain verdwenen.

Sterker nog, op zich ben ik het eens met het bezwaar van Shrek dat de rittijden niet verlengd mogen worden.
Maar dat zijn ze de laatste jaren sowieso waardoor de wachttijden op het vertrekuur in stations soms heel lang kan oplopen.
Alleen gaat het over een betere spreiding en om die spreiding mogelijk te maken zijn er meer treinen nodig.
Gek genoeg kan je geen treinen laten rijden zonder personeel dus dan heb je twee opties.
Ofwel zorg je ervoor dat het reglementair is om af te wijken op de regel dat een reizigerstrein per definitie bemand moet worden door minstens één treinbegeleider.
Ofwel zorg je voor meer personeel maar daar slagen ze al jarenlang niet meer in.

Ik weet het niet wat betreft treinbestuurders maar die waren er ook niet op overschot. Die blijven sowieso wel noodzakelijk.

Weet je, ergens denk ik dat "wij" en Shrek hetzelfde willen maar dat we enigszins de mist in gaan qua communicatie.
Het hangt vooral af van hoe strak je die knopen en de term knooppunt interpreteert.

Ooh, en buschauffeurs zijn er evenmin met hopen.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 13 mei 2023, 18:06 Voor Leuven is het zelfs nog beter: je hebt al 5 treinen per uur op Leuven-Brussel die mooi gespreid zijn, die overstappen zitten dus vanzelf al snor. In de andere richtingen zijn er teveel verbindingen om die allemaal op één knoop te laten verbinden. Dan is volgens mij de huidige NMBS-optie een stuk beter: er komen bijna het uur rond treinen aan en vertrekken weer zodat de materieelomlopen zo optimaal mogelijk zijn.
Vandaar dat je in het weekend (bij normale dienstregeling) voor een reis van Antwerpen naar Luik via Brussel wordt gestuurd, met bijna een halfuur reistijdverlenging. Hoera enzo.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 13 mei 2023, 18:50 Vandaar dat je in het weekend (bij normale dienstregeling) voor een reis van Antwerpen naar Luik via Brussel wordt gestuurd, met bijna een halfuur reistijdverlenging. Hoera enzo.
De oplossing voor dat probleem is helemaal niet om treinen nodeloos te vertragen en overal knopen te crëeren, maar om eenvoudigweg de weekenddienstregeling wat meer op de weekdienstregeling te laten lijken. En weet je wat? Daar wordt ook effectief aan gewerkt.
Vanaf december 2024 rijdt de reeks 400 trouwens ook in het weekend, dat zal al veel verbeteren. Hoera !
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door BlackEagle »

rvdborgt schreef: 13 mei 2023, 18:50
Shrek schreef: 13 mei 2023, 18:06 Voor Leuven is het zelfs nog beter: je hebt al 5 treinen per uur op Leuven-Brussel die mooi gespreid zijn, die overstappen zitten dus vanzelf al snor. In de andere richtingen zijn er teveel verbindingen om die allemaal op één knoop te laten verbinden. Dan is volgens mij de huidige NMBS-optie een stuk beter: er komen bijna het uur rond treinen aan en vertrekken weer zodat de materieelomlopen zo optimaal mogelijk zijn.
Vandaar dat je in het weekend (bij normale dienstregeling) voor een reis van Antwerpen naar Luik via Brussel wordt gestuurd, met bijna een halfuur reistijdverlenging. Hoera enzo.
Antwerpen-Luik is toch altijd (zowel in de week als in het weekend) sneller via Brussel? Alleen rijden de snelle IC's tussen Antwerpen en Brussel niet in het weekend, waardoor de reistijd een kwartier langer is.
- Week: 45xx Antwerpen-Brussel (.54>.29) + 4xx Brussel-Luik (.40>.32) of 20xx Antwerpen-Brussel (.25>.59) + 5xx Brussel-Luik (.07>.59), totale reistijd 1u34/35min
- Weekend: 31xx Antwerpen-Brussel (.09>.50) + 5xx Brussel-Luik (.07>.59), totale reistijd 1u51min

Of mis ik nu iets?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door rvdborgt »

BlackEagle schreef: 13 mei 2023, 19:05
rvdborgt schreef: 13 mei 2023, 18:50 Vandaar dat je in het weekend (bij normale dienstregeling) voor een reis van Antwerpen naar Luik via Brussel wordt gestuurd, met bijna een halfuur reistijdverlenging. Hoera enzo.
Antwerpen-Luik is toch altijd (zowel in de week als in het weekend) sneller via Brussel? Alleen rijden de snelle IC's tussen Antwerpen en Brussel niet in het weekend, waardoor de reistijd een kwartier langer is.
- Week: 45xx Antwerpen-Brussel (.54>.29) + 4xx Brussel-Luik (.40>.32) of 20xx Antwerpen-Brussel (.25>.59) + 5xx Brussel-Luik (.07>.59), totale reistijd 1u34/35min
- Weekend: 31xx Antwerpen-Brussel (.09>.50) + 5xx Brussel-Luik (.07>.59), totale reistijd 1u51min

Of mis ik nu iets?
Luik-Antwerpen is in het weekend 1u24' met overstap in Leuven. Andersom gaat dat niet want 4 minuten overstap in Leuven is volgens de NMBS-planner te weinig.
[Gek genoeg geeft de NMBS aan MERITS wel door dat 4 minuten in Leuven voldoende is, dus andere planners geven die overstap wel. Maar dat is weer een ander verhaal.]
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door pmuy »

Dat doet me denken aan het traject Antwerpen-Brugge/Oostende tijdens het weekend. Daar is de overstaptijd voor de verbinding met overstap in Gent ook 4 minuten, wat te kort is volgens de routeplanner (en eigenlijk ook wel in de praktijk vaak verkeerd loopt). Het gevolg is dat na 21:06 reizigers langs Brussel gestuurd worden, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

pmuy schreef: 16 mei 2023, 11:26 Dat doet me denken aan het traject Antwerpen-Brugge/Oostende tijdens het weekend. Daar is de overstaptijd voor de verbinding met overstap in Gent ook 4 minuten, wat te kort is volgens de routeplanner (en eigenlijk ook wel in de praktijk vaak verkeerd loopt). Het gevolg is dat na 21:06 reizigers langs Brussel gestuurd worden, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is.
Dit snap ik niet goed. Als je zegt dat de overstap in de praktijk vaak verkeerd loopt is het toch net goed dat reizigers langs Brussel gestuurd worden?
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door pmuy »

Shrek schreef: 16 mei 2023, 12:56
pmuy schreef: 16 mei 2023, 11:26 Dat doet me denken aan het traject Antwerpen-Brugge/Oostende tijdens het weekend. Daar is de overstaptijd voor de verbinding met overstap in Gent ook 4 minuten, wat te kort is volgens de routeplanner (en eigenlijk ook wel in de praktijk vaak verkeerd loopt). Het gevolg is dat na 21:06 reizigers langs Brussel gestuurd worden, terwijl dat eigenlijk nergens voor nodig is.
Dit snap ik niet goed. Als je zegt dat de overstap in de praktijk vaak verkeerd loopt is het toch net goed dat reizigers langs Brussel gestuurd worden?
Ik bedoelde vooral dat men die overstap beter 5 of 6 minuten zou maken, zoals ook tijdens weekdagen het geval is. Effectief maakt die ene minuut het verschil tussen een verbinding met gelijkaardige reistijd elke 30 minuten of elk uur op een route waar volgens mij een behoorlijk grote vraag is, en dit het volledige weekend lang.

Los daarvan: reizigers kunnen in Antwerpen-Centraal een trein nemen om :37 naar Gent, of :40 naar Brussel. Als men met die eerste de aansluiting in Gent zou missen, belanden die reizigers alsnog op de trein die men anders uit Brussel had genomen. In de praktijk probeer je dus best altijd via Gent te reizen, ondanks de krappe overstap.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Portbou »

De tegenstanders kunnen gerust zijn.

Afgaand op wat er tijdens het panelgesprek vanmiddag gezegd werd door de verschillende stakeholders (Infrabel, NMBS, De Lijn, TEC, MIVB) zal Integrato er niet snel komen.

Daarvoor zijn ze allemaal teveel met zichzelf bezig.

Als het er ooit komt zal het vanuit de politiek opgelegd moeten worden, op straffe van verlies van subsidie.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door JonasV91 »

Portbou schreef: 17 mei 2023, 17:43 De tegenstanders kunnen gerust zijn.

Afgaand op wat er tijdens het panelgesprek vanmiddag gezegd werd door de verschillende stakeholders (Infrabel, NMBS, De Lijn, TEC, MIVB) zal Integrato er niet snel komen.

Daarvoor zijn ze allemaal teveel met zichzelf bezig.

Als het er ooit komt zal het vanuit de politiek opgelegd moeten worden, op straffe van verlies van subsidie.
Da's toch echt om 't s* van te krijgen. Ik bedoel, ze hebben allemaal één doel. Mensen van A naar B te brengen. 0 visie en puur (on)bewust tegenwerken.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

Portbou schreef: 17 mei 2023, 17:43 De tegenstanders kunnen gerust zijn.

Afgaand op wat er tijdens het panelgesprek vanmiddag gezegd werd door de verschillende stakeholders (Infrabel, NMBS, De Lijn, TEC, MIVB) zal Integrato er niet snel komen.

Daarvoor zijn ze allemaal teveel met zichzelf bezig.

Als het er ooit komt zal het vanuit de politiek opgelegd moeten worden, op straffe van verlies van subsidie.
Is het niet gewoon de logica zelf dat een overkoepelend plan vanuit de politiek komt? Zo gebeurt het in het magische voorbeeldland Zwitserland ook hoor. Politiek legt de visie vast, de rest voert uit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Studienamiddag over de integratie van openbaar vervoer in België

Bericht door Shrek »

JonasV91 schreef: 17 mei 2023, 19:02 Da's toch echt om 't s* van te krijgen. Ik bedoel, ze hebben allemaal één doel. Mensen van A naar B te brengen. 0 visie en puur (on)bewust tegenwerken.
Er is wel een visie, maar die is gewoon niet de jouwe :wink:
Plaats reactie