HGBTF-meeting op lijn 128

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Bibke »

Portbou schreef:@Bibke, ik ken de situatie ter plaatse niet 100%, daarom nog enkele vragen :

Is er in Spontin een soort van rondleiding mogelijk om al het aanwezige materieel te zien ?

Is er een wandelroute die de spoorweg min of meer volgt of regelmatig kruist ? Misschien is het leuk om in één richting met de trein mee te rijden en in de andere richting (gedeeltelijk) te wandelen (met foto-opportuniteiten).

Tot waar rijden jullie komende zomer ? Welke "legale" en/of goede mogelijkheden zijn er om van daaruit tot in Yvoir te wandelen ?

Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?

Bedankt alvast voor je antwoorden.
Sorry voor het late antwoord maar door mijn drukke agenda.

Is er in Spontin een soort van rondleiding mogelijk om al het aanwezige materieel te zien ?
Dat is altijd te regelen. Als jullie gaan zal ik me opgeven als jullie gids.

Is er een wandelroute die de spoorweg min of meer volgt of regelmatig kruist ? Misschien is het leuk om in één richting met de trein mee te rijden en in de andere richting (gedeeltelijk) te wandelen (met foto-opportuniteiten).
Er zijn mooie wandelingen en die volgen zowat de lijn maar van daaruit kan je zeer weinig mooie foto's nemen.

Tot waar rijden jullie komende zomer ? Welke "legale" en/of goede mogelijkheden zijn er om van daaruit tot in Yvoir te wandelen ?
Door de vele werken op onze lijn vorderen de werken in Bauche niet. Dus tot Bauche.

Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?
Sinds 13 juni 2015 is dat niet meer mogelijk. Sindsdien is België het enige land in Europa waar niet met historisch materieel op het nationale net gereden mag worden. O.a. hieruit blijkt dat project "Europa" een mislukt project is.
Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het niet de Europese regels zijn die dat verbieden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Nadleeh »

Bibke schreef:Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?
Sinds 13 juni 2015 is dat niet meer mogelijk. Sindsdien is België het enige land in Europa waar niet met historisch materieel op het nationale net gereden mag worden. O.a. hieruit blijkt dat project "Europa" een mislukt project is.
Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het niet de Europese regels zijn die dat verbieden.
Wat voor regels of wetten verbieden dat in België? Zelfs in Nederland, dat toch wel bekend staat als regeltjesland nummer 1, zijn stoomritten op het hoofdrailnet nog mogelijk.

Edit: had even niet in de gaten dat dit het meetingtopic was. Als het verplaatst moet worden hoor ik het graag.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door HLE 2302 »

Nadleeh schreef:
Bibke schreef:Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?
Sinds 13 juni 2015 is dat niet meer mogelijk. Sindsdien is België het enige land in Europa waar niet met historisch materieel op het nationale net gereden mag worden. O.a. hieruit blijkt dat project "Europa" een mislukt project is.
Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het niet de Europese regels zijn die dat verbieden.
Wat voor regels of wetten verbieden dat in België? Zelfs in Nederland, dat toch wel bekend staat als regeltjesland nummer 1, zijn stoomritten op het hoofdrailnet nog mogelijk.

Edit: had even niet in de gaten dat dit het meetingtopic was. Als het verplaatst moet worden hoor ik het graag.

Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Nadleeh »

Ah duidelijk, dat is in Nederland ook de regel. Diverse stoomlocomotieven dragen dan ook een vereenvoudigde versie van ATB met zich mee.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Bibke »

HLE 2302 schreef: Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.
En zelfs dan mogen wij nog niet met ons materieel op het net.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Steve »

En waarom dan precies? Welke reden wordt daarvoor gegeven?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Bibke »

Steve schreef:En waarom dan precies? Welke reden wordt daarvoor gegeven?
Als ik dat moet uitleggen is dat een hele boterham.
Heeft te maken met de wet die in 2014 gepubliceerd werd in het Staatsblad en die inging op 13 juni 2015.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door HLE 2302 »

Bibke schreef:
HLE 2302 schreef: Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.
En zelfs dan mogen wij nog niet met ons materieel op het net.
Dat het TSP bekeken zou worden als een volwaardige operator en ook bijhorende vergunningen zou moeten halen ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Bericht door Bibke »

HLE 2302 schreef:
Bibke schreef:
HLE 2302 schreef: Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.
En zelfs dan mogen wij nog niet met ons materieel op het net.
Dat het TSP bekeken zou worden als een volwaardige operator en ook bijhorende vergunningen zou moeten halen ?
Inderdaad.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Tim »

Of je moet een operator vinden die toelaat dat je onder hun verzekering rijdt. Maar dan nog mag je geen reizigers vervoeren zolang het reizigersverkeer niet geliberaliseerd is, en de kans dat een private reizigersoperator dit gaat toelaten is nihil wegens commercieel onbelangrijk.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Portbou »

In het weekend van 12-13-(15) augustus is er een "festival" op lijn 128.
Ik stel voor nog even het programma daarvoor af te wachten en pas daarna een datum te kiezen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Portbou »

Omdat de informatie over het festivalweekend uitblijft op de website heb ik gisteren eens gebeld naar het gsm-nummer voor groepen.

De man die ik aan de lijn kreeg vertelde me dat de kans zeer klein is dat er dit jaar stoomtreinen zullen rijden op lijn 128. Dit zou te maken hebben met de werken op lijn 162 (maar ik heb hier niet over door gevraagd)

Is het dan niet beter om tot 2018 te wachten om een meeting op en rond lijn 128 te organiseren ?

Of is het beter om net wel dit jaar te gaan (om CFdBocq wat te steunen in dit logistiek iets moeilijker jaar) ?

Ik gooi de vraag even in de groep...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Bibke »

Op dit moment is het nog koffiedik kijken wat we gaan doen.
Vele verenigingen hebben geen stoomloc's op overschot.
We kunnen wel materieel van en naar de lijn 128 overbrengen maar mogen nog niet met passagiers rijden tussen Ciney en Braibant.
Het is dit laatste wat ons weerhoudt om een groot evenement te houden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door groentje »

Als we de vereniging willen steunen, lijkt het me dan beter om een ander weekend uit te kiezen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Bericht door Portbou »

Gezien de erg beperkte respons op mijn vraag van vorige week ga ik ervan uit dat de interesse in een meeting zeer klein is.
Ik ga dit idee dan ook laten vallen en gewoon op eigen houtje de lijn bezoeken deze zomer.
Plaats reactie