IJzeren Rijn, lijn Antwerpen-Hamont-Roermond

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
ijzerenrijn

IJzeren Rijn, lijn Antwerpen-Hamont-Roermond

Bericht door ijzerenrijn »

Tijden veranderen. Nu, nadat de spoorlijn Antwerpen met het Duitse Rijnland, 130 jaar bestaat kan men zich nog maar moeilijk voorstellen, dat de stilgelegde spoorverbinding eens de tot belangrijkste spoorlijnen in, beter gezegd door ons land, behoorde. In het lijngedeelte Roermond-Dalheim is van de spoorse activiteit van weleer nog maar weinig zichtbaar. Hier en daar een stukje afrastering, een losweg, een verlaten overweg. Nog minder is er over van de beleving van de inwoners en de spoorwegmensen zelf.

Nadat op 12-12-1830 de eerste officiële opdracht komt, in maart 1833 de eerste concrete plannen gereed zijn, duurt het nog tot 20 juni 1879 voordat de spoorverbinding over zijn totale lengte in gebruik genomen kan worden.

Een spoorlijn die door drie landen loopt, gebruikt werd door drie verschillende exploitanten en waarbij het eigendomsrecht verdeeld was over 5 verschillende rechtspersonen.

Geopend in 1879, een geweldige expansie tot 1914, vervolgens een rustige periode om dan zelfs voor enkele jaren volledig gesloten te worden. Tijdens en direct na Wereldoorlog II een sterk toenemend militair vervoer dat midden zestiger jaren weer tot enkele gewone goederentreinen beperkt is. Begin jaren negentig een tijdelijke opleving om vervolgens in 1998 volledig stil gelegd te worden.

Nu bij het begin van de 21e eeuw zijn er vele plannen om de IJzeren Rijn, de verbinding tussen de zeehaven en rijnhaven, te reactiveren.

En toch, er is zo veel, meer dan beide namen in de verste verte doen vermoeden.

Over deze lijn is het Heemkundemuseum Roerstreek (www.roerstreekmuseum.nl) te St. Odiliënberg een grote overzichtstentoonstelling georganiseerd.
Voor een kleine impressie zie www.ntvideo.nl/index.php?id=109
Plaats reactie