[vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Matth048

[vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door Matth048 »

Hallo iedereen,

Op zich ben ik niet echt een actief postend lid hier, maar ik lees wel vaak. Nu zit ik zelf met een vraag dus kan ik niet anders dan een bericht posten ;) Ik zou dus graag jullie hulp vragen.

Binnenkort ga ik op citytrip naar Berlijn, op zaterdag 04/02 ga ik volgens planning een uitstap naar Dessau maken, wat ideaal te doen is met de trein. Ik had al op de site van de DB gekeken. Dat je als taalkeuze Nederlands kan kiezen is al een groot voordeel, toch blijf ik zitten met een aantal dingen die ik niet ken of begrijp.

Wanneer ik voor 2 personen de route opzoek kom ik 2 prijscategorieën uit. Spaaraanbiedingen en Normale prijs.
De spaaraanbieding prijs valt goed mee. Ik zit er niet mee in om een bepaalde trein te MOETEN nemen 's ochtends. Maar voor de terugreis is het anders, ik weet nog niet hoeveel tijd ik nodig heb in Dessau. Bijgevolg zou ik moeten kiezen voor een normaal ticket dat inwisselbaar is, maar dat kost vrij veel, en als student let ik toch liever wat op mijn uitgaven ;).

Nu vroeg ik me af: kan ik op het station van Dessau ook tickets kopen voor een specifieke trein, tegen dezelfde spaaraanbieding prijs van de website, of is het dan sowieso gewoon tarief? Of zijn er nog ergens goedkope acties of passen beschikbaar (ik heb al gekeken naar die bahnpass, maar dat is volgens mij niet voordeliger)
Ook vroeg ik me af dat zitplaatsreservering moest en is het nodig om de tickets via de site te bestellen/is het goedkoper? Of kan dit ook in Berlijn/Dessau zelf aan het loket? :)

Bedankt voor de hulp alvast :-)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door kika »

Matth048 schreef:Wanneer ik voor 2 personen de route opzoek kom ik 2 prijscategorieën uit. Spaaraanbiedingen en Normale prijs.
De spaaraanbieding prijs valt goed mee. Ik zit er niet mee in om een bepaalde trein te MOETEN nemen 's ochtends. Maar voor de terugreis is het anders, ik weet nog niet hoeveel tijd ik nodig heb in Dessau. Bijgevolg zou ik moeten kiezen voor een normaal ticket dat inwisselbaar is, maar dat kost vrij veel, en als student let ik toch liever wat op mijn uitgaven ;).
3,50€ meer is plots vrij veel?
Nu vroeg ik me af: kan ik op het station van Dessau ook tickets kopen voor een specifieke trein, tegen dezelfde spaaraanbieding prijs van de website, of is het dan sowieso gewoon tarief? Of zijn er nog ergens goedkope acties of passen beschikbaar (ik heb al gekeken naar die bahnpass, maar dat is volgens mij niet voordeliger)
Geen idee van het station van Dessau zelf, maar het is zo dat spaaraanbiedingen altijd voordien gekocht moeten worden. Via de site is dat minimaal 2-3 dagen op voorhand als ik me niet vergis. Ze zijn beperkt in aanbod, dus uitverkocht is pech. Ook is er een lokettoeslag voor binnenlandse reizen, dus dan zou je een automaat moeten gebruiken (en die hebben vaker niet dan wel Maestro, wel hebben ze allemaal creditcardfunctie). Kijk eens bij de VBB (lokale vervoerder) of zij aanbiedingen op hun site hebben staan (weekendtickets etc.). Ik betwijfel het erg sterk dat dat voordeliger zou zijn, tenzij je nog wat meer uitstapjes maakt. Dessau is al in Sachsen, anders zou ik een Brandenburg-Berlin-Ticket aanraden (5 Personen. 1 Tag. 28,- Euro.) Je kan zelf even berekenen en nakijken of dat voordeliger is als je het combineert met het laatste stukje Brandenburg-Dessau.
Ook vroeg ik me af dat zitplaatsreservering moest en is het nodig om de tickets via de site te bestellen/is het goedkoper? Of kan dit ook in Berlijn/Dessau zelf aan het loket? :)
Zitplaatsreservering moet niet, ik zou het niet doen voor zo'n kort stuk en je kan dat nog extra halen uit een automaat vlak voor je vertrekt. Tickets met Sparangebot zelf afdrukken, bestellen via internet en afhalen bij een automaat of direct uit een automaat is allemaal dezelfde prijs. Maar als je niet tijdig bij een automaat komt (dagen op voorhand dus), dan zou ik als ik jou was via de site een ticket bestellen, kan je zelf afdrukken, laten opsturen of bij de automaat afdrukken. Zie verder wat ik al zei over lokettoeslag (5€).
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door Joris »

Hallo,
Opgelet, reserveren kost ook €4!
En die loket toeslag is enkel voor als je een reis enkele dagen op voorhand boekt. Voor een reis met vertrek vandaag of morgen (of overmorgen?), hoef je die niet te betalen. Tenminste dat is toch wat ze mij aan het loket vertelden.
Kan je aan de meeste automaten niet cash betalen? Hier bij de RMV kan dat dacht ik wel...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door kika »

Joris schreef:Hallo,
Opgelet, reserveren kost ook €4!
En die loket toeslag is enkel voor als je een reis enkele dagen op voorhand boekt. Voor een reis met vertrek vandaag of morgen (of overmorgen?), hoef je die niet te betalen. Tenminste dat is toch wat ze mij aan het loket vertelden.

Mij is wat anders verteld, maar misschien is het verschillend voor regionale en lange afstandstickets? Of mijn info is verouderd, kan ook.

Kan je aan de meeste automaten niet cash betalen? Hier bij de RMV kan dat dacht ik wel...
Groeten,
Joris De Mol
Bij de 3-4 verkehrsverbunden waar ik regelmatig kom, kan je cash aan alle automaten betalen, maar het is niet altijd vanzelfsprekend (soms moet je gepast betalen, een ticket twv 14€ kan je niet met een biljet van 50 betalen, biljetten nemen ze soms wel, soms niet).
Persoonlijk zou ik dat BB-ticket nemen + paar euro voor het resttraject. Vaak kan je nog mensen vinden die dan meebetalen en meerijden met zoiets. Niet vergeten dat IC(E) duurder is en dat je die niet mag gebruiken met zo'n ticket.
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door jotie »

Gezien je op zaterdag wil reizen, is het Schönes-Wochenende-Ticket het goedkoopste, tenminste wanneer je genoegen neemt met treinen uit productklasse C (geen IC/EC/ICE, wèl S-Bahn, RB, RE oftewel 'Nahverkehr' (NV)). Dat kost namelijk 40 euro voor max. 5 personen. Te koop aan de DB-automaten. En ik kan je verzekeren: de DB-automaten in Berlin Hbf accepteren Maestro - enfin, een paar weken geleden toch :)

Alternatief is dat je minstens 3 dagen vooraf via de website een ticket met treinbinding bestelt à 19 euro enkele reis. Dan zit er wel ICE in, maar verlies je de flexibiliteit die je voor 2 euro extra 'koopt' door een SWT. àl klopt die rekening natuurlijk niet, want zo betaal je sowieso 4*19 euro voor 2 personen, terwijl je met een SWT gesteld bent voor 40 euro voor 2 personen.

Reserveren voor NV-treinen kan überhaupt niet, en anders zou het toch weggegooid geld zijn, zoals hierboven al aangehaald.

Behalve Bauhaus is er in Dessau niet veel te doen, maar zoals je wellicht weet is er dan ook wel wat Bauhaus te bekijken: het universiteitsgebouw, de Meisterhäuser, de Siedlung Törten en diverse andere gebouwen verspreid over de stad. Een beetje architectuurjunkie is toch gauw een hele dag zoet hoor. En indien niet, kan je met een SWT gerust een trein nemen naar een andere bestemming. Wel zorgen dat je nog terug in Berlijn geraakt :wink:
Matth048

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door Matth048 »

Bedankt voor de snelle antwoorden. Op een euro of 5 kijk ik zeker niet, maar toen ik in het begin prijzen tot €140 euro voor 2 personen heen en terug zag moest ik toch wel even schrikken, zelfs zonder ICE treinen vond ik niet direct echt goedkope tarieven. Maar door jullie hulp bespaar ik me in ieder geval al wat euro's! :) Ik ga denk ik gaan voor het Schönes-Wochenende-Ticket gaan. Opzich maakt het me niet zo uit dat ik met het Nahverkehr moet, ik heb geen haast. :-)
jotie schreef:Behalve Bauhaus is er in Dessau niet veel te doen, maar zoals je wellicht weet is er dan ook wel wat Bauhaus te bekijken: het universiteitsgebouw, de Meisterhäuser, de Siedlung Törten en diverse andere gebouwen verspreid over de stad. Een beetje architectuurjunkie is toch gauw een hele dag zoet hoor. En indien niet, kan je met een SWT gerust een trein nemen naar een andere bestemming. Wel zorgen dat je nog terug in Berlijn geraakt :wink:
Heel mijn citytrip staat inderdaad in het teken van de Architectuur, het is dus ook voor het bauhaus dat ik naar Dessau ga! :-)

Nogmaals bedankt voor de reacties, hiermee ben ik goed geholpen! :)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door kika »

Nee, een schönes-wochende-ticket is 12 euro meer als een Brandenburg-Berlinticket. Berlin-hbf Dessau, retour, 2 personen, nur nahverkehr is dan wat je als goedkoopste kan krijgen. Mag je wel niet via Wittenberg rijden, maar goed dat duurt ook langer. Ik raad je wel aan om voordien even de treintijden te bekijken, want er rijdt daar niet zoveel. Mocht je ook nog Wittenberg willen zien, dan neem je wel een SWT.

(Net als in België zijn er soms evenemententickets, goedkoper naar de zoo, een betoging of tentoonstelling gaan. Die zijn, net zoals bij de NMBS, niet zo makkelijk te vinden, meestal is het de partner die er dan reclame voor maakt: het museum, vakbond of die zoo dus. Al gekeken bij Bauhaus Dessau?)
jotie
Berichten: 362
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door jotie »

Mijn excuses, Kika, je hebt gelijk. Ik ging er vanuit dat een BBT niet geldig zou zijn in Saksen-Anhalt, maar dat blijkt wel zo te zijn.

Hier een kaartje met het geldigheidsgebied + uitzonderingen: http://www.bahn.de/regional/view/mdb/pv ... t_2011.pdf
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door joverwimp »

Met een 'Länder-Ticket' kan je een hele dag voordelig sporen; nog voordeliger in groep tot 5 personen:
https://www.bahn.de/p/view/angebot/regi ... D6_LT_LZ01
Een dergelijk aanbod ontbreekt nog bij de NMBS.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: [vraag] tarieven en reizen in Duitsland

Bericht door Davy »

Inderdaad, iets dagkaart-achtig blijft een zeer groot gemis bij de NMBS. Zeker in het weekend of gewoon voor toeristen en liefhebbers zit daar zeker potentieel in.
Plaats reactie