Pagina 1 van 1

Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 03 feb 2024, 22:34
door pmuy
Ik kreeg vandaag de volgende e-mail van de ÖBB omtrent mijn reis later deze maand.
Guten Tag!

Zu Ihrer geplanten Reise gibt es eine Abweichung oder Information.

(i) Neue Information zu Ihrer Reise am 23.02.2024
Wien Hbf > Bruxelles Midi
Abfahrt um 18:08
Ankunft um 09:55
Jetzt aktuellen Fahrplan abrufen >

Hinweis zu Ihrer Reise
Der Fahrplan Ihrer Verbindung von Wien Hbf (23.02.2024 18:08) nach Bruxelles Midi hat sich geändert. Bitte informieren Sie sich online über Alternativverbindungen.


Bitte informieren Sie sich daher online über den aktuellen Fahrplan.

Möchten Sie diese Benachrichtigung abbestellen?
Einfach Benachrichtigung abbestellen wählen, und Sie erhalten keine Meldungen zu dieser Reise mehr.


Wir wünschen Ihnen eine gute Fahrt,
Ihre ÖBB
Hoewel dit niet expliciet vermeld staat in deze e-mail, lijkt de Nightjet Wenen-Brussel op die dag (23 februari) geannuleerd te zijn. Wat verwacht men bij de ÖBB dan dat ik doe? Met gewone treinen (Railjet en ICE) terug naar huis reizen? Is er dan recht op compensatie voor deze "downgrade"? Zou men mij kunnen omboeken op een Nightjet naar Amsterdam zodat ik die tot Keulen kan nemen?

Toch wat verontrustend dat men hier niet duidelijker over communiceert.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 03 feb 2024, 23:39
door rvdborgt
Je mag een alternatieve verbinding gebruiken, overdag of eventueel ook met een andere nachttrein. Wenen-Keulen(-Amsterdam) (NJ 40490) heeft wel alleen nog zitplaatsen op die dag.
Als je een couchette of slaapplaats had geboekt en nu zittend reist, heb je recht op terugbetaling van het prijsverschil met een zitplaats. Verder compensatie bij vertraging.
Als je de volgende dag pas reist, dan moet ÖBB in Wenen een overnachting voor je organiseren.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 04 feb 2024, 20:07
door pmuy
Dat was ongeveer wel wat ik verwachtte (al heb ik toch wat twijfels over die hotelaccommodatie gezien er een alternatieve route bestaat). Ik zal dan allicht genoegen moeten nemen met de nachtelijke ICE van München naar Keulen, en de 50% compensatie voor de downgrade in accommodatie die men typisch lijkt toe te kennen.

Ik vind het toch niet echt getuigen van goede klantenservice om klanten die lig-of slaapaccomodatie in een rechtstreekse trein geboekt hebben, af te schepen met "allicht vind je in de routeplanner een alternatief". Men had ten minste die compensatie al automatisch kunnen laten lopen.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 04 feb 2024, 21:03
door rvdborgt
pmuy schreef: 04 feb 2024, 20:07 Dat was ongeveer wel wat ik verwachtte (al heb ik toch wat twijfels over die hotelaccommodatie gezien er een alternatieve route bestaat). Ik zal dan allicht genoegen moeten nemen met de nachtelijke ICE van München naar Keulen, en de 50% compensatie voor de downgrade in accommodatie die men typisch lijkt toe te kennen.

Ik vind het toch niet echt getuigen van goede klantenservice om klanten die lig-of slaapaccomodatie in een rechtstreekse trein geboekt hebben, af te schepen met "allicht vind je in de routeplanner een alternatief". Men had ten minste die compensatie al automatisch kunnen laten lopen.
Je hebt recht op een alternatieve verbinding onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Dat laatste is in dit geval belangrijk. Als je een couchette of slaapplaats hebt geboekt, dan kun je een zitplaats niet als "vergelijkbare vervoersomstandigheden" zien. Vandaar dat ÖBB voor een overnachting moet zorgen als je geen genoegen neemt met een zitplaats.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 05 feb 2024, 15:11
door pmuy
Kan ik voor deze alternatieve route ook zonder formaliteiten gebruik maken van de Eurostar tussen Keulen en Brussel? Ik vermoed dat dit onder de scope van de AJC (Agreement on Journey Continuation) valt?

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 05 feb 2024, 15:48
door rvdborgt
pmuy schreef: 05 feb 2024, 15:11 Kan ik voor deze alternatieve route ook zonder formaliteiten gebruik maken van de Eurostar tussen Keulen en Brussel? Ik vermoed dat dit onder de scope van de AJC (Agreement on Journey Continuation) valt?
Volgens de AJC moet je dezelfde vervoerder(s) gebruiken op de vervangende verbinding, dus dat is hier niet van toepassing.
ÖBB neemt ook deel aan Railteam, maar je hebt wel een stempel en bevestiging van uitval/vertraging nodig van het Reisezentrum in Köln Hbf.
Je moet daar zeer waarschijnlijk expliciet om vragen. Normaliter verwijzen ze je daarna door naar rijtuig 28. Zonder stempel en bevestiging van uitval/vertraging moet je zeer waarschijnlijk vol tarief plus boordtoeslag betalen.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 05 feb 2024, 16:25
door dovaere
pmuy schreef: 05 feb 2024, 15:11 Kan ik voor deze alternatieve route ook zonder formaliteiten gebruik maken van de Eurostar tussen Keulen en Brussel? Ik vermoed dat dit onder de scope van de AJC (Agreement on Journey Continuation) valt?
Nee, AJC gaat over je tweede ticket als de verbinding op je eerste ticket in de soep gedraaid is. Zou dus na de Nightjet nuttig zijn voor reizigers die een tweede ticket hebben voor het vervolgtraject naar Londen.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 05 feb 2024, 17:44
door pmuy
Dan nog twee vervolgvragen:
- Ik weet dat de NMBS de vervoerder is van de Nightjet in België, maar is de DB dat ook voor het gedeelte in Duitsland. Zo niet, dan stelt in theorie hetzelfde probleem van Eurostar zich voor het nemen van een ICE.
- Aanzien men in Duitsland een Nightjet niet als een lagere categorie trein dan de ICE? Is het dan toegestaan om een hogere categorie trein te nemen?

Ik zal hoe dan ook even luisteren wat men voorstelt aan het ticketkantoor in Wenen Hbf. Reizigers die op de routeplanner voort gaan, zoals in de e-mail voorgesteld werd, zouden allicht wel op een Eurostar terecht komen. Die fout zal ik alvast niet maken.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 05 feb 2024, 18:13
door rvdborgt
pmuy schreef: 05 feb 2024, 17:44 Dan nog twee vervolgvragen:
- Ik weet dat de NMBS de vervoerder is van de Nightjet in België, maar is de DB dat ook voor het gedeelte in Duitsland. Zo niet, dan stelt in theorie hetzelfde probleem van Eurostar zich voor het nemen van een ICE.
- Aanzien men in Duitsland een Nightjet niet als een lagere categorie trein dan de ICE? Is het dan toegestaan om een hogere categorie trein te nemen?
In Duitsland is ÖBB bij mijn weten de vervoerder. Bij de toepassing van Railteam HOTNAT is echter het enige wat van belang is, dat de vervoerders van de uitgevallen/vertraagde trein en van de alternatieve verbinding aan Railteam deelnemen.
Bij vertraging is het in Duitsland geen enkel probleem om een ICE i.p.v. een IC/EC te nemen.

Re: Nightjet geannuleerd - wat nu?

Geplaatst: 16 feb 2024, 11:30
door pmuy
Intussen is mijn Nightjet opnieuw in de routeplanner opgenomen, weliswaar kan deze nog niet geboekt worden. Het "probleem" lijkt werken rond Karlsruhe te zijn. Volgens wat nu in de routeplanner staat, zou men daar kop maken en ontkoppelen van het treindeel dat naar Parijs rijdt (de treindelen afkomstig uit Berlijn rijden niet). Ik ben benieuwd hoe dit verder loopt.

Afbeelding