Luxemburg: reizigerstellingen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door joverwimp »

In 2023 heeft de CFL 28,7 miljoen passagiers vervoerd (meer dan 78.630 per dag), een record.
Een verdubbeling op 19 jaar, + 36% tegenover 2022
Het spoornet is 630 km lang en omvat 68 stations en halteplaatsen.
Meer cijfers op www.lesfrontaliers.lu/mobilite/plus-de- ... ce-aux-cfl
jpvdveer
Berichten: 280
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door jpvdveer »

In 2019 (net voor corona) waren er op basis van deze cijfers 25 miljoen passagiers. Tussen 2019 en 2023 is het aantal toegenomen van 25 miljoen naar 28.7 miljoen (+15%). In 2020 is het OV in Luxemburg gratis geworden. Misschien is +15%, ook rekening houdend met de trend richting thuiswerken etc., dan toch lichtjes teleurstellend?
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door DDietzen »

Voordat het ov volledig gratis werd, was het naar mijn herinnering ook al spotgoedkoop, slechts enkele euro's voor een dagkaart voor het hele land staat me bij. Dan is het effect begrijpelijkerwijs minder groot dan wanneer je in een ander land in één klap van de huidige ticketprijzen naar nul gaat.

In ander nieuws: ik vind het opvallend hoe ontzettend populair de verbinding Rodange-Esch-Luxemburg is ten opzichte van alle andere routes. Geeft de indruk dat die treinen daar uitpuilen terwijl ze in de rest van het land halfleeg rondrijden, en dat zelfs met de opening van de nieuwe sporen Bettembourg-Luxemburg zo'n overbelasting zal blijven.
Reist iedereen daar (en op andere lijnen) in overmaat van/naar de hoofdstad? Of is er ook veel lokaal vervoer, tussen bijvoorbeeld Esch en Differdange?
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door FLV-FGSP »

Een mogelijke verklaring: aan die lijn ligt de halte Belval-Université, veel studenten dus.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door joverwimp »

FLV-FGSP schreef: 20 jan 2024, 12:02 Een mogelijke verklaring: aan die lijn ligt de halte Belval-Université, veel studenten dus.
Het is een drielandenpunt met een P+R op 200m
trainlovertje
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door trainlovertje »

joverwimp schreef: 20 jan 2024, 12:10
FLV-FGSP schreef: 20 jan 2024, 12:02 Een mogelijke verklaring: aan die lijn ligt de halte Belval-Université, veel studenten dus.
Het is een drielandenpunt met een P+R op 200m
Ik tel maar twee landen: Luxemburg en Frankrijk :wink:
En inderdaad een grote P&R van CFL die op Franse bodem ligt, verbonden met het station via een passerelle. Ik ben er voorbije zomer geweest en daar was heel veel beweging: grote shopping, met bioscoop etc en natuurlijk de universiteit allemaal in de dichte nabijheid van het station.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 20 jan 2024, 14:52 En inderdaad een grote P&R van CFL die op Franse bodem ligt, verbonden met het station via een passerelle.
Voor zover ik kan zien op Google Maps en OpenStreetMap ligt die P+R op Luxemburgs grondgebied.
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad, het lijkt mij te gaan om deze
https://www.openstreetmap.org/way/984680032
en die ligt helemaal op het grondgebied van het Groothertogdom.
Niet dat het veel uitmaakt...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef:
trainlovertje schreef: 20 jan 2024, 14:52 En inderdaad een grote P&R van CFL die op Franse bodem ligt, verbonden met het station via een passerelle.
Voor zover ik kan zien op Google Maps en OpenStreetMap ligt die P+R op Luxemburgs grondgebied.
Geloof het of niet, maar die grens is het voorbije jaar wel degelijk hertekend op Google Maps. Als je bijvoorbeeld 'Belval' of Esch-sur-Alzette invoert bij zoeken, zie je dat dat hoekje waar de P&R en de nieuw aangelegde weg niet aankleuren als territorium van Esch/Belval.
Vroeger lag die parking met 100% zekerheid in Frankrijk volgens Google Maps, dat herinner ik me maar al te goed. Ik vermoed dat Luxemburg dat stukje grond gekocht heeft van Frankrijk, of zoiets.
jan_olieslagers schreef: Inderdaad, het lijkt mij te gaan om deze
https://www.openstreetmap.org/way/984680032
en die ligt helemaal op het grondgebied van het Groothertogdom.
Niet dat het veel uitmaakt...
Het gaat om de P&R in Belval, niet in Rodange.
trainlovertje
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: reizigerstellingen

Bericht door trainlovertje »

Heb het even opgezocht: de grens is daar officieel gewijzigd in 2006. In Google is dat dus pas het voorbije jaar gewijzigd.
Bron: https://www.assemblee-nationale.fr/12/p ... pl3551.asp

Ook hier te lezen bvb:
https://en.wikipedia.org/wiki/Frontiers ... prov=sfla1

Maar de P&R zelf heeft dus wel degelijk steeds in Luxemburg gelegen.
Plaats reactie