Binnen de EU is het niet meer de UIC die de normen vastlegt, maar de EU zelf, en die heeft die opdracht aan het Spoorwegbureau gegeven (ERA). Er is ook al een tijdje een standaard, de TAP TSI:jan_olieslagers schreef: ↑17 feb 2024, 17:46 Hm, aan de UIC had ik niet gedacht. Maar dat is toch een normgever, eerder dan een uitvoerder?
Maar jawel, als UIC een norm vastlegt dan kunnen de diverse ticketverkopers die implementeren. Het wordt weliswaar niet simpel om een norm vast te leggen die alle tariefformules van alle aanbieders dekt.
https://www.era.europa.eu/domains/techn ... ice-tsi_en
Die standaard wordt nog verder uitgebreid, maar is al wel prima bruikbaar.
Verder is er steeds meer EU-wetgeving rond het verplicht ter beschikking stellen van gegevens. Het technische raamwerk is er. De nog bestaande problemen zijn dan ook niet technisch van aard maar commercieel: de staatsspoorwegen willen het liefst zelf bepalen welke andere partijen hun tickets mogen verkopen en onder welke voorwaarden. Verder willen ze hun gegevens liefst helemaal niet vrijgeven en lobbyen ze tegen alle mogelijke nieuwe wettelijke verplichtingen. Zie bv. dit artikel:
https://www.nzz.ch/wirtschaft/eisenbahn ... ld.1780605