digitale uitsluiting

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 497
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

digitale uitsluiting

Bericht door joverwimp »

Digitalisatie heeft een groot effect, vanaf het plannen van de reis tot de aankoop van een ticket.
Uit een studie in Londen bleek dat 1,5 miljoen inwoners van de stad niet mee zijn: 1 op 6 geen ticket kunnen kopen omdat ze geen smartphone hebben of geen internet, 1 op 5 betaalden meer dan nodig omdat ze dit niet online deden.
(https://www.epf.eu/wp/london-travelwatc ... dium=email)
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: digitale uitsluiting

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, die Britten dan ook, he... Collectief zijn die zo stom dat ze zelfs de Brexit hebben goedgekeurd. Iets ernstiger: het lijkt me wel dat het in Belgie iets minder hard gaat; deels wegens de druk vanuit "het middenveld", maar voor een goed deel toch ook dank zij het "gezond boerenmensenverstand" bij NMBS en bij de overheden.

Men ziet overigens gelijkaardige verhalen bij de banken: eerst werden er volop loketten afgeschaft, en vervangen door automaten; in een volgende fase werden de automaten fors uitgedund.

Bedenking: ik kan me goed voorstellen dat iemand die - wegens leeftijd of wegens een handicap of wegens wat dan ook - niet zo goed mee is met de digitalisatie, flink verloren kan lopen in de NMBS-ticketautomaten. Zulke mensen zouden veel baat kunnen hebben bij een (vrijwillige?) helper om hen door de verschillende schermen heen te begeleiden. Ik kan me overigens ook voorstellen dat sommige (jong)gepensioneerden zich daarmee best nuttig zouden kunnen voelen in de samenleving.

Zoals het hele station en alles wat er omheen hangt zou ook dit door de plaatselijke overheid moeten geregeld en verzorgd worden, NMBS moet treinen doen rijden (en erover informeren) en tickets en abonnementen verkopen, en niets meer dan dat.

Maar ik zou het niet aanvaardbaar vinden dat (sommige) aankopen aan de automaat, of aan het loket, duurder zouden kunnen zijn dan dezelfde aankoop via app of webstek. [ @hieronder: mopper de mopper , maar ik moet toegeven dat ik niet echt verbaasd ben. Welke minister van verkeerdwezen en welke minister van sociale zaken hebben dat goedgekeurd? Dit is toch pure discriminatie??? Maar misschien vallen internationale tickets buiten de bevoegdheid van onze veelvuldige ministeries... Zijn er gelijkaardige toestanden in andere landen? ]
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 29 apr 2023, 17:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: digitale uitsluiting

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 29 apr 2023, 17:22Maar ik zou het niet aanvaardbaar vinden dat (sommige) aankopen aan de automaat, of aan het loket, duurder zouden kunnen zijn dan dezelfde aankoop via app of webstek.
Dat is nochtans al enkele jaren het geval voor een hele hoop internationale tickets.
ovspotter_be
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: digitale uitsluiting

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 29 apr 2023, 17:29 Dat is nochtans al enkele jaren het geval voor een hele hoop internationale tickets.
Bij NMBS International betaal je €7 tot €14 extra indien je je tickets koopt aan het loket of via de telefoon, online betaal je deze dossierkosten niet
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: digitale uitsluiting

Bericht door nighttrain »

joverwimp schreef: 29 apr 2023, 16:48 Digitalisatie heeft een groot effect, vanaf het plannen van de reis tot de aankoop van een ticket.
Uit een studie in Londen bleek dat 1,5 miljoen inwoners van de stad niet mee zijn: 1 op 6 geen ticket kunnen kopen omdat ze geen smartphone hebben of geen internet, 1 op 5 betaalden meer dan nodig omdat ze dit niet online deden.
(https://www.epf.eu/wp/london-travelwatc ... dium=email)
Zoals altijd moeten we opletten met "studies".
U hebt hier een "conclussie "neergeschreven in enkele zinnen uit een rapport van een dertigtal bladzijden.
Maar als je dieper hun rapport leest zoals het hoofdstuk "Analysis and evidence",verklaren de cijfers veel meer de reden van dit alles. Ook het hoofdstuk "Methodology and definitions" geeft meer duiding bij de cijfers.
Het sociale aspect van de samenleving in London verklaart ook veel....zoals de financiele toestand van de gezinnen,etnische achtergrond. London zelf heeft 9miljoen inwoners(Urban) en de metropolian area heeft er +/-15 miljoen. De digalisatie is te duur voor veel mensen. Aankoop smartphone of laptop en abonnement.
Langs de andere kant,hoeveel mensen op dit forum zijn in staat ,ondanks het bezit van smatphone/laptop en Google....een goedkoop of goedkoper ticket aan te kopen via andere platformen in andere talen dan de NMBS?
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: digitale uitsluiting

Bericht door TimJ36 »

Ik gebruik digitale kanalen om iets op te zoeken maar heb ook graag nog iets op papier.

NMBS heeft enkele jaren geleden beslist de folderkiosken te verwijderen uit de stations. Volgens mij een flater van jewelste. Mensen nemen nogal graag eens een foldertje mee ter inspiratie bv. B-dagtrip, of vakantie naar Zuid-Frankrijk. Op het internet ga je voornamelijk doelgericht op zoek, dus dat is een heel andere ervaring.

Zelfde met het verdwijnen van de papieren spoorboekjes met dienstregeling. Hoe handig een digitale routeplanner ook kan zijn, het kan nooit een volwaardige vervanger zijn voor het spoorboekje of andere klassieke informatiebronnen zoals de gele affiches, die ook dreigen te verdwijnen.
desirootje
Berichten: 647
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: digitale uitsluiting

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 30 apr 2023, 15:06 Ik gebruik digitale kanalen om iets op te zoeken maar heb ook graag nog iets op papier.

NMBS heeft enkele jaren geleden beslist de folderkiosken te verwijderen uit de stations. Volgens mij een flater van jewelste. Mensen nemen nogal graag eens een foldertje mee ter inspiratie bv. B-dagtrip, of vakantie naar Zuid-Frankrijk. Op het internet ga je voornamelijk doelgericht op zoek, dus dat is een heel andere ervaring.

Zelfde met het verdwijnen van de papieren spoorboekjes met dienstregeling. Hoe handig een digitale routeplanner ook kan zijn, het kan nooit een volwaardige vervanger zijn voor het spoorboekje of andere klassieke informatiebronnen zoals de gele affiches, die ook dreigen te verdwijnen.
Die gaan niet verdwijnen, we zullen weer een paar decenia verder zijn voor er overal schermen staan en dan pas kunnen we het daarover hebben, Zottegem heeft niet eens schermen op of aan de perrons.
Over de papieren tickets ben ik het ook niet met je eens, ja dat is jammer dat sommige ouderen niet mee zijn en dus meer moeten betalen, maar dat is niet meer dan logisch. De papieren tickets kosten de NMBS gwn meer, door de prijs lager te maken online zorgen ze voor minder kosten voor hun. Dit is niet anders dan een daluur ticket waar als je reist op een manier dat minder geld kost voor de spoorwegen, je minder betaalt. En als je uit noodzaak of niet toch een papieren ticket nodig hebt of in de spits rijdt, betaal je meer. Het alternatief is dat iedereen de prijs van een papieren ticket betaalt, niet die van de app.
trainlovertje
Berichten: 2340
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: digitale uitsluiting

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 30 apr 2023, 15:26 Over de papieren tickets ben ik het ook niet met je eens, ja dat is jammer dat sommige ouderen niet mee zijn en dus meer moeten betalen, maar dat is niet meer dan logisch. De papieren tickets kosten de NMBS gwn meer, door de prijs lager te maken online zorgen ze voor minder kosten voor hun. Dit is niet anders dan een daluur ticket waar als je reist op een manier dat minder geld kost voor de spoorwegen, je minder betaalt. En als je uit noodzaak of niet toch een papieren ticket nodig hebt of in de spits rijdt, betaal je meer. Het alternatief is dat iedereen de prijs van een papieren ticket betaalt, niet die van de app.
Jij vindt dat logisch, omdat je bent opgegroeid in de 21e eeuw. Maar eigenlijk is het dat allesbehalve voor velen. Stel je eens in de plaats van iemand die geboren is rond de tijd van WO II. Overigens, de ticketprijzen online zijn niet goedkoper geworden, maar de tickets aan het loket duurder.
TimJ36
Berichten: 378
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: digitale uitsluiting

Bericht door TimJ36 »

desirootje schreef: 30 apr 2023, 15:26
TimJ36 schreef: 30 apr 2023, 15:06 Ik gebruik digitale kanalen om iets op te zoeken maar heb ook graag nog iets op papier.

NMBS heeft enkele jaren geleden beslist de folderkiosken te verwijderen uit de stations. Volgens mij een flater van jewelste. Mensen nemen nogal graag eens een foldertje mee ter inspiratie bv. B-dagtrip, of vakantie naar Zuid-Frankrijk. Op het internet ga je voornamelijk doelgericht op zoek, dus dat is een heel andere ervaring.

Zelfde met het verdwijnen van de papieren spoorboekjes met dienstregeling. Hoe handig een digitale routeplanner ook kan zijn, het kan nooit een volwaardige vervanger zijn voor het spoorboekje of andere klassieke informatiebronnen zoals de gele affiches, die ook dreigen te verdwijnen.
Die gaan niet verdwijnen, we zullen weer een paar decenia verder zijn voor er overal schermen staan en dan pas kunnen we het daarover hebben, Zottegem heeft niet eens schermen op of aan de perrons.
Over de papieren tickets ben ik het ook niet met je eens, ja dat is jammer dat sommige ouderen niet mee zijn en dus meer moeten betalen, maar dat is niet meer dan logisch. De papieren tickets kosten de NMBS gwn meer, door de prijs lager te maken online zorgen ze voor minder kosten voor hun. Dit is niet anders dan een daluur ticket waar als je reist op een manier dat minder geld kost voor de spoorwegen, je minder betaalt. En als je uit noodzaak of niet toch een papieren ticket nodig hebt of in de spits rijdt, betaal je meer. Het alternatief is dat iedereen de prijs van een papieren ticket betaalt, niet die van de app.
Vroeger werden de sporen nog aangeduid op de gele affiches, intussen in sommige stations niet meer. De aankomstaffiches/ en schermen zijn al geruime tijd verdwenen, positief zie ik het alvast niet in.

Voor de tickets vind ik dat de prijs gelijk moet zijn ongeacht het verkoopkanaal. Zeker omdat de NMBS een openbare dienstverlener is.

Het nieuwe "flex-abonnement" van de NMBS dat enkel via de "app" te verkrijgen is vind ik dan weer bijzonder jammer. Je kunt dat perfect integreren in de MOBIB-Kaart zetten, maar dat gebeurd dus niet.
Laatst gewijzigd door TimJ36 op 30 apr 2023, 20:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: digitale uitsluiting

Bericht door overweg13 »

Een pervers gevolg van de digitalisering is dat de NMBS nu willekeurig 4 of 5 keer per jaar kan aankondigen dat er wijzigingen zijn aan de dienstregelingen. Zowel het papieren spoorboekje (én de pdf's) als de gele affiches lopen nu constant achterop, omdat je alles maar moet opzoeken in de app. Vroeger moest net vermeden worden dat er tussentijdse wijzigingen waren. Heel lang verscheen er zelfs maar één spoorboekje per jaar en eventuele wijzigingen werden aangekondigd in flinterdunne bijvoegsels. Nu kun/moet je best net voor vertrek nog eens checken of er toch niets gewijzigd is.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: digitale uitsluiting

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, dat is natuurlijk vervelend voor wie het altijd anders gewend was, alle begrip!

Toch wil ik ook de andere kant van de medaille zien: dank zij de moderne communicatiemiddelen heeft het spoorbedrijf nu de mogelijkheid om wijzigingen op korte termijn door te voeren, en ook te communiceren, althans naar een grote meerderheid van het publiek. Dat laat toe de schaarse middelen nuttiger/efficienter in te zetten, en korter/vlotter op de bal te spelen als er al eens iets mis gaat.

Met al uw heimwee naar "hoe het vroeger was": vroeger kon het gebeuren dat een trein werd afgeschaft, of forse vertraging opliep, en dat men als reiziger daar kompleet verloren op het perron stond, zonder ook maar enige informatie. Dat is tegenwoordig dan toch flink wat beter.

Toch wordt er wel degelijk een samenleving met twee snelheden gevormd: mensen met een taalachterstand, of die geen slimfoon of andere internettoegang hebben, die hebben heel wat minder toegang tot informatie, en moeten vaak meer betalen, ook voor basisdiensten. Dat is niet alleen bij het spoor zo, het is een algemeen maatschappelijk fenomeen, zie bv. ook de steeds maar afslankende dienstverlening vanwege de banken.

En als ik de cynische toer opging, dan zou ik bijna de NMBS feliciteren voor die ene keer dat ze meegaat met een algemene maatschappelijke trend. Helaas is die trend een zeer betreurenswaardige...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Klassiekje
Berichten: 551
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: digitale uitsluiting

Bericht door Klassiekje »

Misschien ook in dezelfde lijn: vanaf vandaag geen cash betalingen meer op de trein.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: digitale uitsluiting

Bericht door nighttrain »

Klassiekje schreef: 01 mei 2023, 07:51 Misschien ook in dezelfde lijn: vanaf vandaag geen cash betalingen meer op de trein.
Er is ruimte voor discussie ", ja ze zullen dat mischien wel ergens aan getoest hebben....mischien?
Aanbeveling 2010/191/EU op basis van een verslag van de Euro Legal Tender Expert Group zegt de Europese Commissie het volgende over de verplichting om contant geld te accepteren
Overheidsorganen die burgers essentiële diensten leveren, mogen contante betalingen niet weigeren of hieraan beperkingen opleggen zonder gegronde reden. Dit zou namelijk afbreuk doen aan de status van wettig betaalmiddel van eurobankbiljetten en -munten, die krachtens EU-recht is beschermd."

Maar OK dit is Belgié, als je met 100 op een trein stapt zonder te betalen en luide muziek laat horen ,zullen ze je ook niks doen . Opgelet wel 24uur later ,nadat een provinciaal rampenplan te zijn ontplooid.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: digitale uitsluiting

Bericht door Steven »

Geen cash meer in de trein, geen cash meer voor drank en snoep automaten in het station. Recent werd te brussel zuid elke automaat vervangen door een model dat enkel nog kaartbetalingen aanvaard.
Plaats reactie