Pagina 1 van 1

Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 12 mar 2023, 10:25
door Hagelander
Dag allemaal, de situatie is als volgt: Ik heb met mijn vrijkaart in 2022 een reis geboekt voor de Eurostar naar Londen, die doorgaat in maart 2023. Ondertussen werk ik echter niet meer bij de NMBS en heb ik mijn vrijkaart ook dienen af te geven. Is het gekocht ticket dan nog geldig of niet? Kan ik daar nog mee op reis vertrekken (en terugkeren)? Heeft iemand een idee?

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 12 mar 2023, 11:59
door jens123
Op de tickets staat duidelijk vermeld enkel geldig in combinatie met een FIP/vrijkaart.
In de praktijk wordt daar steekproefsgewijs op gecontroleerd aan de check-in.

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 13 mar 2023, 04:02
door Hagelander
Zijn mijn gekochte tickets dan waardeloos geworden, of kan ik dan bijbetalen om ze alsnog te gebruiken?

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 13 mar 2023, 07:46
door rvdborgt
Hagelander schreef: 13 mar 2023, 04:02 Zijn mijn gekochte tickets dan waardeloos geworden, of kan ik dan bijbetalen om ze alsnog te gebruiken?
FIP-tickets voor Eurostar zijn terugbetaalbaar, zag ik onlangs. Het staat erop. Je boekt dus het beste z.s.m. een gewoon ticket en vraagt terugbetaling van je FIP-ticket.

Groetjes,
Rian

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 13 mar 2023, 12:57
door Hagelander
Helaas, pindakaas. Ik ben vandaag in Brussel-Zuid geweest en noch van terugbetaling noch van bijbetalen was er ook maar enig sprake. In eerste instantie was er al weinig animo om mij ook maar enigszins te helpen, gewoonweg omdat ik Nederlands spreek. Toffe boel daar :-( De betreffende tickets liggen ondertussen in de vuilbak. Einde verhaal.

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 13 mar 2023, 13:14
door pietje
Het is misschien de moeite niet om er veel werk van te maken, maar in principe kunnen ze daar niet mee wegkomen.
Geen enkel bedrijf mag iemand iets verkopen waar hij in de praktijk niets mee kan aanvangen.
Dus voor de rechtbank ga je zeker je geld terugkrijgen, maar of het sop de kool waard is...

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 13 mar 2023, 13:44
door Shrek
Hagelander schreef: 13 mar 2023, 12:57 Helaas, pindakaas. Ik ben vandaag in Brussel-Zuid geweest en noch van terugbetaling noch van bijbetalen was er ook maar enig sprake. In eerste instantie was er al weinig animo om mij ook maar enigszins te helpen, gewoonweg omdat ik Nederlands spreek. Toffe boel daar :-( De betreffende tickets liggen ondertussen in de vuilbak. Einde verhaal.
Dat ze niet terugbetalen begrijp ik nog wel, je hebt er zelf immers 0€ voor betaald. Maar dat ze niet willen helpen omdat je Nederlands spreekt kan ik bijna niet geloven, aan de loketten internationaal is iedereen immers tweetalig. Mijn ervaring is ook dat ze totaal niet op taal letten en altijd willen helpen als je vriendelijk en niet te opdringerig bent.

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 13 mar 2023, 18:16
door rvdborgt
Shrek schreef: 13 mar 2023, 13:44 Dat ze niet terugbetalen begrijp ik nog wel, je hebt er zelf immers 0€ voor betaald.
FIP-tickets voor Eurostar kosten momenteel €39 in 2e klas enkele reis. Dat is voor de Eurostar niet duur maar zou ik nu ook niet bepaald als gratis willen betitelen.
Eventuele terugbetaling hangt af van de voorwaarden waaronder je het ticket gekocht hebt. Een vriend van me kocht er een paar dagen geleden een bij de NMBS en daarop staat duidelijk: "Omboekbaar en restitueerbaar tot vertrek." In de bevestigingsmail staat zelfs: "100% terugbetaalbaar vóór het vertrek (tot één uur na het vertrek in het Eurostar vertrekstation)."

Ik sluit niet uit dat er ook FIP-tickets zijn met andere voorwaarden maar als dit op het ticket staat en het vertrek nog niet voorbij is, dan zou ik gewoon nog eens naar het loket gaan. Kan ook in een ander station dan Brussel-Zuid, zolang ze maar Eurostar-tickets verkopen. Het kan waarschijnlijk ook telefonisch via +32 2 801 90 10. Misschien ook wel via de website (klik rechtsboven op "Mijn tickets").

Groetjes,
Rian

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 13 mar 2023, 18:43
door Steven
We hebben ook gratis vouchers. 4 enkel ritten/jaar te gebruiken voor Thalys of Eurostar. Als hij betaald heeft met deze vouchers is de uitgegeven waarde 0 €

Re: Ticket gekocht in 2022, voor een reis in 2023

Geplaatst: 14 mar 2023, 07:38
door Hagelander
Wat mij betreft zijn alle vragen die ik had beantwoord. De zaak is gesloten en daarom mag deze topic dat ook worden (gesloten dus ;-) ). Alvast bedankt allemaal voor de hulp!