Interrail op ICE

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Interrail op ICE

Bericht door pmuy »

Zou men hier ook iets dergelijks overwegen? (Ik heb hier verder nog geen officiële informatie over gevonden.)
@TTT_treinreizen
https://twitter.com/TTT_treinreizen/sta ... 5597143043

According to @NS_Int Interrail and Eurail passes won't be valid on ICE trains 121, 105, 123, 125 and 127 between Amsterdam and Frankfurt/Basel June 17 - August 18. @Interrail @Eurail How is this possible? Even with a seat reservation passes are not valid.
Laatst gewijzigd door pmuy op 01 feb 2023, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Interrail op ICE

Bericht door DDietzen »

https://www.nsinternational.com/nl/rond ... oor-europa
NS International schreef:Reizen met ICE International zomer 2023
In de periode van 17 juni tot en met 18 augustus 2023 kunnen Eurail- en Interrailreizigers geen gebruikmaken van de ICE International treinen richting Duitsland met de vertrektijden tussen 6.00 - 16.00 uur vanaf een station in Nederland. Ook met een aparte zitplaatsreservering is het reizen met deze treinen in de aangegeven periode niet toegestaan voor Eurail- en Interrailreizigers.
Ik vraag me af hoe legaal dit verbod is. En zouden er al mensen zijn die een pas hebben aangeschaft op basis van een reisplan (en wie weet zelfs al een reservering hebben aangeschaft) dat valt of staat met een ICE?
pmuy
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Interrail op ICE

Bericht door pmuy »

Ook los daarvan: mij lijkt dat de voorwaarden van een Interrailpas ergens beschreven staan in een overeenkomst die men ooit heeft gesloten. Werd de regio Sud in Frankrijk ook niet teruggefloten om die reden?
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Interrail op ICE

Bericht door ovspotter_be »

Het verbieden van Interrail/Eurail is inderdaad geen goede beslissing.
Men zou beter, zoals de Deutsche Bahn al doet voor de treinen tussen Duitsland en Denemarken, een zitplaatsreservatie verplichten in deze drukke zomermaanden in plaats van Interrail gewoonweg te verbieden.
En vorige zomer was inderdaad een drama door de vele defecten aan de BR406 en de -50%-actie van Interrail, maar de zomer is een periode die voor spoorwegmaatschapijen zeer belangrijk is om nieuwe klanten aan te trekken, en zo doe je dat niet.

Trouwens, hoe erg speelt het probleem van overcrowding op de ICE's van/naar Brussel?
Al de keren dat ik deze heb genomen zaten ze ook wel aardig vol, maar hier heb ik wel nooit verhalen gehoord van een ICE die wegens te druk stations heeft moeten overslaan.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Interrail op ICE

Bericht door Davy »

Misschien een gedroomd excuus om Interrailers juist weg te jagen? Want sommige maatschappijen zijn de Interrailers liever kwijt dan rijk...
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Interrail op ICE

Bericht door DDietzen »

Wiens idee was dit interrailverbod eigenlijk? NS en DB wijzen naar elkaar...

Rectificatie van NS: het idee was toch van henzelf en DB samen, dus niet in samenspraak met Interrail.
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Interrail op ICE

Bericht door jpvdveer »

Bij iedere poging die in West-Europa is ondernomen om de geldigheid van Interrail in te perken (VK, Zuid-Frankrijk) heeft men deze beslissing spoedig moeten terugdraaien. Ik verwacht dat dit hier niet anders zal zijn. Een reserveringsplicht (al dan niet tegen betaling van een toeslag) is wel denkbaar.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Interrail op ICE

Bericht door JHS2013 »

AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door AlexNL »

En NS trekt de keutel weer in... het zou nu gaan om 'een onderzoeksrichting' ipv een voldongen feit.

https://www.nsinternational.com/nl/nieu ... -interrail
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Interrail op ICE

Bericht door jpvdveer »

Ongetwijfeld door deze of gene gelekt met als bedoeling om exact deze storm te veroorzaken.

Het zal er nu ongetwijfeld niet meer van komen. Maar hierdoor zal een reserveringsplicht wel hoog op de agenda komen te staan.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 02 feb 2023, 15:51
maarten schreef: 02 feb 2023, 14:04 Je kunt er dan ook voor kiezen om reserveringen verplicht te maken en reserveringen met interrail duur te maken.
Ik vermoed dat "reserveringen met interrail duur maken" het acute probleem dat ze zien aankomen, niet wegneemt. Dan laat je Interrailers wel meer betalen, maar zit iedereen daar straks opnieuw in de problemen (Interrailers + gewone reizigers op een overvolle ICE-trein die de stations Arnhem (en Utrecht) uit veiligheidsredenen opnieuw systematisch moet voorbijrijden...
Dat moet je toch, of de trein nu vol zit met interrailers of met "gewone" betalende reizigers, als de voorgaande trein uitvalt.
De enige oplossing is alle treinen rijden (en waarschijnlijk ook uitbreiding van het aantal zitplaatsen), maar dat zit er gewoon niet in zolang BR408 niet naar het buitenland mag.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door dovaere »

maarten schreef: 02 feb 2023, 23:04 Dat moet je toch, of de trein nu vol zit met interrailers of met "gewone" betalende reizigers, als de voorgaande trein uitvalt.
Dat er een voorgaande trein kan uitvallen, is nog een ander probleem dan het probleem dat ze hiermee wilden oplossen, namelijk dat zelfs als de ICE-treinen Amsterdam-Duitsland normaal rijden, de trein al overvol is, met het resultaat dat het hele treinsysteem begint te kraken.
Bij onderstaande reeks ICE123 was er namelijk geen probleem dat de voorganger systematisch uitviel...
Arnhem overgeslagen
Terwijl het aanbod hapert, is de vraag naar internationale treinreizen wel enorm. Binnen Nederland zijn lang niet alle treinreizigers terug, maar als het om grensoverschrijdend verkeer gaat, verkoopt NS International nu meer tickets dan voor corona. Daar komt nog bij dat er dit jaar door het vijftigjarig jubileum van Interrail veel meer rondreispassen zijn verkocht.

Als treinen toch te druk zijn, wordt met name station Arnhem Centraal overgeslagen. Een enkele keer werd zelfs Utrecht voorbij gereden. De ICE 123 (v. Amsterdam 10:38 of 10:08) is bijvoorbeeld op 11, 14, 18, 21, 23, 24 en 31 juli de laatste Nederlandse stopplaats voorbij gereden, net als op 1 augustus. De ICE naar Basel heeft eveneens op enkele dagen Arnhem overgeslagen. Doorgaande reizigers lopen dan al snel twee uur vertraging op, en hebben voor een volgende trein geen gereserveerde zitplek.
https://www.treinreiziger.nl/moeizame-z ... reizigers/
...want de voorganger ICE 105 reed bijvoorbeeld op 11/7 wel gewoon naar Frankfurt Flughaven:
https://bahn.expert/details/ICE%20105/2022-07-11

In hetzelfde artikel wordt trouwens een deel van de oorzaak gelegd bij de toevloed van Interrail-reizigers. Een onverdachte bron, want de auteur is eigenlijk een verdediger van Interrail, en zijn bedrijfje heeft belang bij Interrail.

Dat het probleem "overvolle zomerse ICE-treinen" vanuit Amsterdam eigenlijk nog los staat van de uitval van treinen, kun je ook lezen in deze communicatie uit augustus:
https://www.nsinternational.com/nl/nieu ... -duitsland
Laatst gewijzigd door dovaere op 03 feb 2023, 14:11, 2 keer totaal gewijzigd.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: Interrail op ICE

Bericht door dovaere »

ovspotter_be schreef: 01 feb 2023, 16:52 Trouwens, hoe erg speelt het probleem van overcrowding op de ICE's van/naar Brussel?
pmuy schreef: 01 feb 2023, 14:31 Zou men hier ook iets dergelijks overwegen? (Ik heb hier verder nog geen officiële informatie over gevonden.)
Ik heb het vermoeden dat Interrail door Belgen minder gebruikt wordt.

Bovendien is Amsterdam voor buitenlandse treinreizigers en jongeren (toch de oorspronkelijke doelgroep voor Interrail) populairder als bestemming dan België.
(Denk er in dat verband aan dat Amsterdam af wil van een deel van zijn toeristen. Wat levert een gigantische massa toeristen die een stad bezoeken voor de Walletjes, bier en drugs nu op aan meerwaarde? Ze willen nu ook de honderden touringcars met toeristen buiten het centrum houden, ze moeten maar overstappen op metro of tram, of te voet :-)
Plaats reactie