Nachttreinen 2023

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door K V B »

wbrm schreef: 24 okt 2022, 19:40
ovspotter_be schreef: 24 okt 2022, 13:31 ...en richting Rijeka heb je een nachttrein vanuit München.
Binnenkort vanuit Stuttgart :wink:
Zit te denken om deze via Parijs te nemen als de ICE-Brussel problemen terugkomen eens de zomertemperaturen terug zijn. Vanuit Antwerpen nog niet zo gek.
Maar gaan de doorgaande rijtuigen naar Rijeka er nog in zitten? Op dit moment vindt ik die nergens...

(Ik ga vaak naar Kroatië om te zeilen. En wil mijn familie in België daartoe brengen om ook met de trein te komen...)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door K V B »

Waar ik overigens vurig op hoop zijn meer nachttreinen van/naar Brussel. Het zou mooi zijn moest er iemand de Milan - Basel - Luxemburg - Brussel weer doet opleven...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door jan_olieslagers »

K V B schreef: 25 okt 2022, 11:39 Het zou mooi zijn moest er iemand de Milan - Basel - Luxemburg - Brussel weer doet opleven...
Die ging aanvankelijk toch verder? (in omgekeerde richting kijkend:) toch zeker tot Ancona, en nog vroeger misschien zelfs tot Bari? Ik begreep altijd dat die trein vooral bedoeld was voor de vele Italianen, en hun verwanten en vrienden, die Belgie importeerde na de tweede wereldoorlog - tot aan de ramp in Marcinelle.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door stijn »

Ik volg dit topic al even...

Er is iets dat ik aan het concept van nachttreinen niet begrijp...

Men plant al die treinen om zoveel mogelijk steden met zoveel mogelijk steden te verbinden.... en jullie vinden dat blijkbaar perfect.

Waarom niet een non-stop nachttrein "voeden" met HST's langs twee kanten tussen belangrijke spoorhubs?

Voorbeeld: non-stop nachtrein van Keulen naar Milaan. Die kan je voeden met ICE's uit alles wat Noordelijker ligt. In Milaan heb je dan weeral aansluitingen naar iedere belangrijke stad in heel Italië. Je moet dan wel overstappen, maar de totale reistijd zal zeer laag zijn.

Ook het risico dat je bestolen wordt 's nachts zal veel lager zijn.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door K V B »

stijn schreef: 25 okt 2022, 13:48 Waarom niet een non-stop nachttrein "voeden" met HST's langs twee kanten tussen belangrijke spoorhubs?

Voorbeeld: non-stop nachtrein van Keulen naar Milaan. Die kan je voeden met ICE's uit alles wat Noordelijker ligt. In Milaan heb je dan weeral aansluitingen naar iedere belangrijke stad in heel Italië. Je moet dan wel overstappen, maar de totale reistijd zal zeer laag zijn.
Voor een deel is het gewoon om de rekening te doen opgaan. In Duitsland rijden vele nachttreinen gecombineerd met nacht IC's. En deze laatste dienen eerder de kortere afstand. Dus moet je vaak stoppen. En bijvoorbeeld de nachttrein van Zurich naar Praag stopt bij elk station tussen Linz en de Tsjechische grens, niet omdat daar zoveel mensen op of af stappen, maar omdat hij gewoon achter een ochtelijke piekuurtrein meegevoerd wordt.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door groentje »

Vergeet ook niet dat voor veel reizigers op de lange afstand (zoals met een slaaptrein) een overstapvrije verbinding aantrekkelijker is. Geen gezeul met bagage, voldoende tijd om te slapen, geen stress over aansluitingen... Ook nu kan je al tijd uitwinnen door in Keulen over te stappen op een ICE, toch nemen de meeste reizigers gewoon de Nightjet tot hun bestemming.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 25 okt 2022, 12:21
K V B schreef: 25 okt 2022, 11:39 Het zou mooi zijn moest er iemand de Milan - Basel - Luxemburg - Brussel weer doet opleven...
Die ging aanvankelijk toch verder? (in omgekeerde richting kijkend:) toch zeker tot Ancona, en nog vroeger misschien zelfs tot Bari? Ik begreep altijd dat die trein vooral bedoeld was voor de vele Italianen, en hun verwanten en vrienden, die Belgie importeerde na de tweede wereldoorlog - tot aan de ramp in Marcinelle.
Nee, Jan, tot in de jaren '70 en '80 had je dagelijks een nachttrein Oostende - Brussel - Milano en een andere Brussel - Milano - Roma.
En er was een trein die via Maastricht uit Nederland kwam en van Luik via Luxemburg naar Milano en Genova of Pisa reed.
In de zomer reed bovendien de 'Freccia del Sole' naar Ancona.
De Italiaanse gastarbeiders werden bediend door speciale chartertreinen in de vakantieperiode, die reden vanuit Hasselt via Luik - Luxemburg - Basel tot in het uiterste zuiden van Italië en zelfs tot Palermo op Sicilië.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door rdv »

groentje schreef: 25 okt 2022, 15:46 Vergeet ook niet dat voor veel reizigers op de lange afstand (zoals met een slaaptrein) een overstapvrije verbinding aantrekkelijker is. Geen gezeul met bagage, voldoende tijd om te slapen, geen stress over aansluitingen... Ook nu kan je al tijd uitwinnen door in Keulen over te stappen op een ICE, toch nemen de meeste reizigers gewoon de Nightjet tot hun bestemming.
Is ook een prijsaspect. NJ van/tot Brussel bvb is goedkoper dan ICE Brussel-Koeln + NJ Koeln-Wenen.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door wbrm »

K V B schreef: 25 okt 2022, 11:12
wbrm schreef: 24 okt 2022, 19:40
ovspotter_be schreef: 24 okt 2022, 13:31 ...en richting Rijeka heb je een nachttrein vanuit München.
Binnenkort vanuit Stuttgart :wink:
Maar gaan de doorgaande rijtuigen naar Rijeka er nog in zitten? Op dit moment vindt ik die nergens...

(Ik ga vaak naar Kroatië om te zeilen. En wil mijn familie in België daartoe brengen om ook met de trein te komen...)
Volgens ÖBB Scotty wel. Aankomst wel sterk verlaat in vergelijking met vandaag. Vermoedelijk door de samenvoeging van de tak uit Zurich en Stuttgart/Munchen die vandaag dus nog apart rijden.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door joverwimp »

De federale regering neemt vanaf 1 januari volgend jaar tot 31 december 2024 de spoorweginfrastructuurvergoeding en de kosten voor het transport, de distributie en de levering van tractiestroom voor haar rekening. Dat is nodig omdat een nachttrein economisch veel minder rendabel is dan een klassieke trein, die meerdere keren per dag kan rijden en geen dure slaapvertrekken nodig heeft. Voor die steun wordt 2 miljoen euro uitgetrokken.

Volgens Gilkinet is België het eerste Europese land dat nachttreinen fianncieel ondersteunt. "Ik ben erg trots dat België die voortrekkersrol vervult", zegt hij. De bedoeling is om van Brussel een "internationaal spoorknooppunt" voor snelle verbindingen tussen Europese hoofdsteden te maken, aldus Gilkinet.

Volgens de minister is er al belangstelling getoond verbindingen tussen Brussel en het Zweedse Malmö of het Tsjechische Praag. Andere operatoren overwegen volgens Gilkinet nachttreinen richting het zuiden in te leggen tijdens de zomermaanden en naar de bergen in de winter. "Ik wil hen het signaal geven dat ze welkom zijn in België."
(www.bruzz.be/mobiliteit/federale-steun- ... 2022-11-16)
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door kika »

Het is me al meermaals opgevallen dat vertragingen van de Nightjet 'verdwijnen' uit bvb. https://www.oebb.at/en/fahrplan/verspae ... staetigung
of bij DB. Staat er dus wel op wanneer je er nog niet bent, maar kort nadien verdwijnt de vertraging uit de reisplanners voor de vorige stations. Zijn er andere, betere, bronnen hiervoor? Liefst gratis.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door ovspotter_be »

kika schreef: 07 mar 2023, 08:20 Zijn er andere, betere, bronnen hiervoor? Liefst gratis.
bahn.expert, en dan bij "Zugsuche" het treinnummer ingeven.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door kika »

Die kent geen NightJets? Niet de NJ 50490 noch de 425 of de 4250, met zonder spatie of NJ. Zit de fout bij mij?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door 260689 »

kika schreef: 07 mar 2023, 13:24 Die kent geen NightJets? Niet de NJ 50490 noch de 425 of de 4250, met zonder spatie of NJ. Zit de fout bij mij?
Nochtans kan ik de 425 vinden. Enkel treinnummer typen en dan krijg je een lijst.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nachttreinen 2023

Bericht door ovspotter_be »

Voor nachttreinen moet je daar altijd de datum van vertrek invoeren.
Plaats reactie