Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Bericht door joverwimp »

Het mobiliteitsplan 2035 (https://transports.public.lu/fr/context ... -2035.html) wordt eerstdaags aan het publiek voorgesteld.
Wat de spoorwegen betreft blijkt de lijn vanuit Van Thionville naar Luxemburg de drukst bezette van het SNCF-net; enkel de Parijse RER vervoert meer personen. Hieronder de voorziene projecten:

Création d’un triangle ferroviaire entre la ligne reliant Pétange et Luxembourg (CFL70) et celle qui va de Pétange à Esch-sur-Alzette (CFL60)
Modernisation complète de la ligne du Nord et de ses antennes
Transformation de la gare périphérique de Hollerich en quatrième pôle d’échanges CFL de la ville de Luxembourg
Création d’un pôle d’échanges CFL à Erpeldange-sur-Sûre avec P+R pour la B7
Réduction du temps de trajet entre Bruxelles et Luxembourg
Déplacement et renforcement de l’antenne ferroviaire de la Nordstad
Renforcement de l’offre ferroviaire entre Luxembourg et Trèves
Ajout d’un quai en Gare centrale pour les trains en provenance de Differdange
Renforcement de l’antenne ferroviaire de Dudelange
Renforcement de l’antenne ferroviaire du Käldall avec terminus à Rumelange
Remplacement de l’antenne ferroviaire d’Audun-le-Tiche par un corridor à haut niveau de service (CHNS) transfrontalier pour bus
Ajout d’un arrêt pour le nouveau quartier des friches d’Esch-Schifflange
Regroupement des arrêts CFL de Belvaux en un pôle d’échanges avec le tram rapide et un corridor à haut niveau de service pour bus
Laatst gewijzigd door joverwimp op 04 jun 2022, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Bericht door Malista »

Dat wil dus zeggen dat de gratis internationale trein tussen Audun-le-Tiche en Esch-sur-Alzette zal verdwijnen. Deze trein zal vervangen worden met een soort trambus die verder zal rijden dan de huidige trein verbinding omdat een overstap maken een hindernis was voor veel potentiële gebruikers. Onlangs heeft Trainviking hier nog een video over gemaakt.

De transformatie van het station Hollerich kan mogelijk een invloed hebben op de trein Brussel-Zuid - Luxemburg. Momenteel rijden de treinen door het station maar er zijn geen perrons voor deze lijn om af te stappen, dus niet echt praktisch. Door de toevoeging van dit station zal het westen van de stand beter ontsloten worden en reizigers sneller overstappen op een sneltram naar het zuiden,de tram naar het stadscentrum of de Europese wijk in Kirchberg en de lokale bussen. De regionale bussen zullen grotendeels worden geschrapt vanaf hier omdat er de voorkeur is om ze over een speciale bus corridors te laten rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Bericht door jan_olieslagers »

En staan er daar dan concrete budgetten tegenover? Ik ben toch ZO wantrouwig tegen al die praatjes van "straks gaan we het allemaal veel beter doen" want die goede intentie zal er wel zijn, uiteraard, maar zolang er geen centen op tafel liggen komt het niet verder dan dat: goede intenties. Wel hoopvol dat men daar doelstellingen heeft op langere termijn, elders konden we lezen dat dat in BE reeds werd opgegeven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Bericht door jan_olieslagers »

En wat betreft station Hollerich: ik spreek met twee woorden want ik ben niet vertrouwd met de situatie ter plaatse. Maar als ik zo eens op de kaart kijk https://www.openstreetmap.org/#map=17/49.59515/6.12250 dan zie ik mogelijks een beetje ruimte voor extra sporen en voor extra perrons; maar ik zie geen aansluiting bij bus- of tramverkeer, en ook parkeergelegenheid voor auto's is niet zo eenvoudig bij te maken.
Trouwens, zo'n stop zou enkel meerwaarde bieden als alternatief voor het "centrale" station Luxemburg op een doorgaande dienst van Brussel naar Metz of zelfs Straatsburg, maar is er die wel? En als openstreetmap correct is dan moet zo'n trafiek in beide richtingen over een enkel spoor https://www.openstreetmap.org/way/91118028 , dat is sowieso niet hoopvol voor een aantrekkelijke betrouwbare dienstverlening.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 03 jun 2022, 18:42 En staan er daar dan concrete budgetten tegenover? Ik ben toch ZO wantrouwig tegen al die praatjes van "straks gaan we het allemaal veel beter doen" want die goede intentie zal er wel zijn, uiteraard, maar zolang er geen centen op tafel liggen komt het niet verder dan dat: goede intenties. Wel hoopvol dat men daar doelstellingen heeft op langere termijn, elders konden we lezen dat dat in BE reeds werd opgegeven.
Maar dit gaat over Luxemburg. Daar is sowieso geld genoeg... Die beloftes daar komen naar mijn ervaring precies wel veel vaker uit dan hier.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 03 jun 2022, 19:52 Trouwens, zo'n stop zou enkel meerwaarde bieden als alternatief voor het "centrale" station Luxemburg op een doorgaande dienst van Brussel naar Metz of zelfs Straatsburg, maar is er die wel?
Even verderop is er het station van Howald dat fungeert als periferiestation op de as tussen Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg. Het heeft goede aansluitingen met het Centraal station en beschikt over een bushalte en ruime parkeergelegenheid in de omgeving. Binnenkort komt de tram daar ook nog bij.
Die Brussel - Metz - Straatsburg - Basel trein zou als het aan mij lag al lang terug zijn ingevoerd.
trainlovertje schreef: 03 jun 2022, 20:53 Maar dit gaat over Luxemburg. Daar is sowieso geld genoeg... Die beloftes daar komen naar mijn ervaring precies wel veel vaker uit dan hier.
Daar is Vivaldi ook aan de macht, dus misschien kan onze regering eens op werkbezoek bij de Luxemburgse collega's? :)
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: Luxemburg: mobiliteitsplan 2035

Bericht door Malista »

Er is een vrij grote parking (P+R Bouillon) op 1 km afstand van station Hollerich. De meeste lange afstandsbussen passeren langst de halte Hollerich Assurances Sociales en vlak voor het station is er ook nog een bushalte. Het doel van de herontwikkeling van dit station is om de pendelaars eenvoudiger toegang te geven tot delen van de stad zonder iedereen door de bottleneck te duwen van het centrale station. Als daar twee treinen gelijktijdig aankomen is het echt duwen om iedereen op de tram te krijgen. Je kan het station van Hollerich beter vergelijken met Brussel-Schuman.

Momenteel is men een nieuwe hoofdzetel aan het bouwen van de sociale zekerheid en zullen de ambtenaren verhuizen naar het centraal station. De huidige hoofdzetel is net naast het station van Hollerich gelegen. Er is dus zeker ruimte voor uitbreiding als ze deze gebouwen 'platgooien'.

Verder is er wel degelijke een capaciteitsbeperking van het westen naar het zuiden van het land maar zover ik weet zijn het enkel goederentreinen die gebruik maken van deze 'bocht'. Men verwacht een vernieuwde en snellere spoorlijn richting Frankrijk af te werken tegen 2027.

De tram doet het station van Hollerich nog niet aan. Aangezien de tram pas eind 2017 zijn herintrede heeft gedaan zal het nog wel even duren voordat ze effectief Hollerich zal bedienen. Het huidige tijdschema van de tramuitbreiding is Bonnevoie in september 2022, het Cloche d’Or zakendistrict eind 2023, de nationale luchthaven in 2024, Esch-sur-Alzette in 2027, Belval in 2035. De uitbreiding naar Hollerich is weliswaar minder uitgebreid dan die naar Belval, maar een concrete planning is er nog niet.

In het verleden was er het plan om een nieuwe internationaal station 'Cessange' te bouwen iets westelijker van Hollerich. Na het opdoeken van de trein Brussel - Straatsburg heeft men dit plan begraven omdat het doel was de kop-staart beweging in het centraal station van Luxemburg te vermijden.

Het station van Howald ziet er op plan een super goed idee uit. In de realiteit heb ik moeten zoeken naar de ingang van dit station en moet je als reiziger over de parking van een lokale supermarkt lopen om het station binnen te gaan. Het zal wachten zijn tot de uitbreiding van de tram en de herontwikkeling van de ruimte rond het station in 2023 vooraleer dat station ook effectief meer reizigers zal aantrekken.

De politiek in Luxemburg kan je echt niet vergelijken met die van België...
Plaats reactie