Nightjet boeken

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Nightjet boeken

Bericht door Paul »

Ik heb tickets (bedplaats) geboekt voor de Nightjet Brussel-Wenen op 7 oktober 2022. Dat lukte op de 180ste dag vóór de reisdatum.
Voor de terugreis op 11 oktober lukte het me nog steeds niet, ofschoon de 180ste dag al een week voorbij is. Op de ticketshop-pagina van de ÖBB blijft maar staan: "Ticket nicht verfügbar".
Iemand een idee hoe dat komt? Zijn er misschien wijzigingen in de dienstregeling of treinsamenstelling gepland vanaf pakweg 10 oktober?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nightjet boeken

Bericht door wbrm »

Gebaseerd op mijn ervaringen komt het vermoedelijk voort uit (onzekerheid over) werkzaamheden.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nightjet boeken

Bericht door Paul »

Intussen kun je op die datum (dinsdag 11 oktober) wel boeken voor de Nightjet uit Wenen naar Keulen of naar Amsterdam, maar nog steeds niet naar Brussel. Het is dus over het treindeel naar Brussel dat er nog onzekerheid is. Wat zou er toch aan de hand zijn? Waar worden beide treindelen overigens gesplitst?

Ook opmerkelijk: een bedplaats Wenen-Keulen is precies even duur als Wenen-Amsterdam; maar wel heel wat duurder dan wat ik betaald heb voor de heenreis Brussel-Wenen op 7 oktober (nochtans een vrijdagavond).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Nightjet boeken

Bericht door ovspotter_be »

Paul schreef: 13 mei 2022, 09:49 Intussen kun je op die datum (dinsdag 11 oktober) wel boeken voor de Nightjet uit Wenen naar Keulen of naar Amsterdam, maar nog steeds niet naar Brussel. Het is dus over het treindeel naar Brussel dat er nog onzekerheid is. Wat zou er toch aan de hand zijn? Waar worden beide treindelen overigens gesplitst?

Ook opmerkelijk: een bedplaats Wenen-Keulen is precies even duur als Wenen-Amsterdam; maar wel heel wat duurder dan wat ik betaald heb voor de heenreis Brussel-Wenen op 7 oktober (nochtans een vrijdagavond).
Die trein wordt bij mijn weten 2 keer gesplitst, in Nürnberg gaat het deel richting Hamburg eraf en op een opstelterrein t.h.v. Köln-West gaat het deel richting Amsterdam eraf.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nightjet boeken

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 13 mei 2022, 09:55
Paul schreef: 13 mei 2022, 09:49 Intussen kun je op die datum (dinsdag 11 oktober) wel boeken voor de Nightjet uit Wenen naar Keulen of naar Amsterdam, maar nog steeds niet naar Brussel. Het is dus over het treindeel naar Brussel dat er nog onzekerheid is. Wat zou er toch aan de hand zijn? Waar worden beide treindelen overigens gesplitst?

Ook opmerkelijk: een bedplaats Wenen-Keulen is precies even duur als Wenen-Amsterdam; maar wel heel wat duurder dan wat ik betaald heb voor de heenreis Brussel-Wenen op 7 oktober (nochtans een vrijdagavond).
Die trein wordt bij mijn weten 2 keer gesplitst, in Nürnberg gaat het deel richting Hamburg eraf en op een opstelterrein t.h.v. Köln-West gaat het deel richting Amsterdam eraf.
En in Nürnberg wordt ook het treindeel Innsbruck - Amsterdam toegevoegd, om dan helemaal volledig te zijn.

Wat betreft de onmogelijkheid tot boeken: op de website van DB Netz AG kan ik nog niets terugvinden in de lijst van werkzaamheden, want daarvoor is het nog te vroeg (wordt slechts een paar maand van tevoren officieel gecommuniceerd via de website). Het zou zeker een 'Totalsperrung' kunnen zijn op de lijn tussen Aken en Keulen, waardoor er omgereden moet worden via Mönchengladbach. Of het probleem bevindt zich wie weet wel in België...
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nightjet boeken

Bericht door rdv »

Paul schreef: 21 apr 2022, 09:42 Ik heb tickets (bedplaats) geboekt voor de Nightjet Brussel-Wenen op 7 oktober 2022. Dat lukte op de 180ste dag vóór de reisdatum.
Voor de terugreis op 11 oktober lukte het me nog steeds niet, ofschoon de 180ste dag al een week voorbij is. Op de ticketshop-pagina van de ÖBB blijft maar staan: "Ticket nicht verfügbar".
Iemand een idee hoe dat komt? Zijn er misschien wijzigingen in de dienstregeling of treinsamenstelling gepland vanaf pakweg 10 oktober?
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan voor 20 juni naar Zürich. Sinds een tiental dagen lukt het wel, maar boekingen slechts 6 weken op voorhand is redelijk laat.

Voor de terugreis, het zou kunnen dat er al veel pre-boekingen via reisbureaus of een groepsboeking weg zijn met de goedkoopste tarieven.

Een tip voor de bezitters van een BahnCard: met een BC is het Komfort-tarief met een bedplaats vaak goedkoper dan de Sparschiene + bedplaats.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Nightjet boeken

Bericht door rdv »

En nu zijn boekingen voor deze trein opnieuw niet mogelijk bij OeBB.
Het is een beetje een boeltje, want voor de IC (=zitrijtuigen) geeft men andere stops dan voor de lig- en slaaprijtuigen.
En DB geeft dan nog andere tijden.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Nightjet boeken

Bericht door Portbou »

rdv schreef: 27 mei 2022, 21:59 Het is een beetje een boeltje, want voor de IC (=zitrijtuigen) geeft men andere stops dan voor de lig- en slaaprijtuigen.
En DB geeft dan nog andere tijden.
Men wil de lig- en slaapplaatsen enkel op lange afstand verkopen en vermijden dat de nachtrust verstoord wordt door op- en afstappers in het holst van de nacht. Daarom worden een aantal haltes "verzwegen" voor het lig- en slaapwagengedeelte... Tot zover alles ok.

Maar dat gedoe met die boekingen die maar niet open gaan is erg vervelend.
Plaats reactie