Flexibele reiziger, stroeve reisrecherche

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Flexibele reiziger, stroeve reisrecherche

Bericht door kika »

Ik moet binnenkort van (ongeveer) Nürnberg naar (ongeveer) het midden tussen Rethel (daar komt een TGV) en Montcornet (die lijn is blijkbaar heel lang geleden stilgelegd). Liart of Rethel zijn dan de dichtstbijzijnde stations. Dat was al best wat uitzoekwerk, tips om 'hoe vind je een 'handige' reis, als het even kan ook nog de prijs er bij?' En vooral nog de vraag: "welk station is een beetje in de buurt van een boerengat in Frankrijk?"

Dan de reis zelf. Als je een beetje weet wat waar rijdt, is het nog steeds een moeilijke puzzel:
  • Frankfurt - Brussel - Parijs - Rethel
    Stuttgart-Karlsruhe-Offenbach-Straatsburg-Reims-Rethel
    Stuttgart-Parijs-Rethel
    Frankfurt-Parijs-Champagne-Ardennes-Rethel
    Frankfurt-Brussel-Mons-Aulnoye Aymeries-Liart


Via Straatsburg-Charleville valt al af, duurt te lang en te onhandig. Terugrit kan dan wel weer. Busritten zijn ook niet mijn favoriet. Er zijn blijkbaar nog werken dan in of nabij Frankfurt, dat staat niet in de planner van de ÖBB, wel bij DB, SNCF vindt niet eens 1 verbinding. Nachttrein vertrekken in Nürnberg veel te laat, daar heb je niets aan (kind). Via Trainline kan je gelukkig wel alles in 1x kopen.

Nog een laatste vraag: kan je ergens een via invoeren wat ook een eindstation mag zijn met directe prijsvergelijking? Als je een beetje flexibel bent, kan ik een kaartje tot Brussel nemen, dat dan, bijvoorbeeld, 65€ kost, en een dag later verder. Ken ik de trucjes niet, of blijft het gewoon een hoop gedoe en ellende om een reis te plannen?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Flexibele reiziger, stroeve reisrecherche

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 05 apr 2022, 10:04 Via Straatsburg-Charleville valt al af, duurt te lang en te onhandig. Terugrit kan dan wel weer. Busritten zijn ook niet mijn favoriet. Er zijn blijkbaar nog werken dan in of nabij Frankfurt, dat staat niet in de planner van de ÖBB, wel bij DB, SNCF vindt niet eens 1 verbinding. Nachttrein vertrekken in Nürnberg veel te laat, daar heb je niets aan (kind). Via Trainline kan je gelukkig wel alles in 1x kopen.

Nog een laatste vraag: kan je ergens een via invoeren wat ook een eindstation mag zijn met directe prijsvergelijking?
Wat bedoel je met die laatste vraag?
Voor de planning van dat soort dingen gebruik ik altijd de DB-planner (kan 2 via's aan). De SNCF heeft moeite met reizen met meer dan 2 overstaps en heeft ook vele andere ongemakken en valt als planningsinstrument af. Die is hoogstens nuttig om prijzen of dienstregelingen van deeltrajecten te controleren.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Flexibele reiziger, stroeve reisrecherche

Bericht door kika »

kan je ergens een via invoeren wat ook een eindstation mag zijn met directe prijsvergelijking?
Stel je wilt naar Parijs, via Brussel (paar uur overstaptijd), maar als je ziet dat het naar Brussel 30€ is en naar Parijs 120€ dat je dan maar een kaartje tot Brussel wilt. Zonder dat je dus voor iedere mogelijkheid weer opnieuw moet klunzen met reisplanners.

Iets als van Charleroi naar Ottignies wilt en dat je dan een kaartje naar Gemloux koopt en die ene verbinding neemt via Ottignies (goedkoper, vroeger uitstappen), bedoelde ik niet. Mag wel in planners, overzichtelijk, maar dat is er (deels) al.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Flexibele reiziger, stroeve reisrecherche

Bericht door joverwimp »

Met de bus van de lijn R720 bereik je Montcornet vanuit het station Marle-sur-Serre
https://www.sncf.com/fr/itineraire-rese ... itineraire
https://transports.hautsdefrance.fr/tra ... horaires-2
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Flexibele reiziger, stroeve reisrecherche

Bericht door kika »

Rijdt niet in het weekend, 1x/dag. Toch bedankt voor de tip!
Plaats reactie