NL korting

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

NL korting

Bericht door jknockaert »

NS heeft een handig overzichtje gemaakt van hoe diverse binnenlandse kortingformules zich vertalen naar korting op internationale tickets:
https://www.nsinternational.com/nl/tick ... aal-reizen
Echter laten ze wat in het midden wat er net bedoeld wordt met die tijdsintervallen. Telt het tijdstip van vertrek (zoals bij de OV-chipkaart)? Of de hele reis (zoals bij e-tickets)? Enkel het NL-deel? En in dat geval: waar vind je het tijdstip waarop de trein de grens over gaat? Concreet voorbeeld: als je in Noorderkempen de IC neemt die om 8h59 vertrekt, telt dat dan als dalperiode (9h00-4h00) voor het bepalen van de NS korting?
Zoals helaas al te gebruikelijk lijkt NS het wat te ingewikkeld te vinden om het in de planner te implementeren en moet de reiziger zelf de juiste optie kiezen zonder dat ondubbelzinnig uitgelegd wordt wat nu eigenlijk juist is...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NL korting

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 26 okt 2021, 14:20 NS heeft een handig overzichtje gemaakt van hoe diverse binnenlandse kortingformules zich vertalen naar korting op internationale tickets:
https://www.nsinternational.com/nl/tick ... aal-reizen
Echter laten ze wat in het midden wat er net bedoeld wordt met die tijdsintervallen. Telt het tijdstip van vertrek (zoals bij de OV-chipkaart)? Of de hele reis (zoals bij e-tickets)? Enkel het NL-deel? En in dat geval: waar vind je het tijdstip waarop de trein de grens over gaat? Concreet voorbeeld: als je in Noorderkempen de IC neemt die om 8h59 vertrekt, telt dat dan als dalperiode (9h00-4h00) voor het bepalen van de NS korting?
Zoals helaas al te gebruikelijk lijkt NS het wat te ingewikkeld te vinden om het in de planner te implementeren en moet de reiziger zelf de juiste optie kiezen zonder dat ondubbelzinnig uitgelegd wordt wat nu eigenlijk juist is...
De beperking geldt alleen voor het Nederlandse traject want alleen daar is de korting van toepassing. Dat was altijd al zo. Verder moet de reis op dat Nederlandse traject binnen de gewenste kortingsperiode vallen. Korting afhankelijk van alleen het tijdstip van vertrek is alleen van toepassing binnen Nederland en alleen als je op saldo of op rekening reist, dus met inchecken en uitchecken.
Het vertrek uit Noorderkempen richting Nederland is normaliter om :01. Zijn er dagen dat dit gewijzigd is?
Een test Antwerpen - Rotterdam met 40% korting met vertrek om 8:44 op 27 oktober leverde een prijs met korting op, wat correct is. Heb je een voorbeeld waar je met een vertrek buiten Nederland voor 9u maar met grenspassage na 9u geen korting krijgt? Liefst met de precieze trein en datum.

Groetjes,
Rian
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: NL korting

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 18:10De beperking geldt alleen voor het Nederlandse traject want alleen daar is de korting van toepassing. Dat was altijd al zo. Verder moet de reis op dat Nederlandse traject binnen de gewenste kortingsperiode vallen.
Is helder. Om een of andere reden heb ik het niet altijd al geweten. En toen ik het zocht, vond ik het niet.
rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 18:10Korting afhankelijk van alleen het tijdstip van vertrek is alleen van toepassing binnen Nederland en alleen als je op saldo of op rekening reist, dus met inchecken en uitchecken.
Dal Vrij is niet echt reizen op rekening of op saldo en toch geldt enkel tijdstip van vertrek voor vrij reizen. Maar je moet er inderdaad wel mee in- en uitchecken. 't Lijkt soms wat verwarrend omdat er ook formules bestaan die zowel op e-ticket (zonder in- en uitchecken) als in chipkaart formaat (mét in- en uitchecken) bestaan.
rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 18:10Het vertrek uit Noorderkempen richting Nederland is normaliter om :01. Zijn er dagen dat dit gewijzigd is?
Een test Antwerpen - Rotterdam met 40% korting met vertrek om 8:44 op 27 oktober leverde een prijs met korting op, wat correct is. Heb je een voorbeeld waar je met een vertrek buiten Nederland voor 9u maar met grenspassage na 9u geen korting krijgt? Liefst met de precieze trein en datum.
Nou laten we even een voorbeeld nemen dat ik zo van de NS Internationaal site pluk. Van Antwerpen-Centraal naar Breda op vrijdag 11 december 2021 in de ochtend met een 40% kortingskaart. Voor alle treinen (voor, tijdens en na 09:00) krijg ik hetzelfde tarief (mét 40% korting). Als je een willekeurige trein selecteert, krijg je als toelichting: "Open IC-Brussel ticket: u mag met elke IC-Brussel trein reizen op de gekozen dag." Quod non. En voor de trein van 8:44 krijg ik voor de tussenstop in Noorderkempen een tijd van 8:59. Niet echt handig wat mij betreft.
Het wordt natuurlijk nog wat ingewikkelder als je op een dag met drie kortingstarieven rekening moet houden, bv. omdat je een combinatie van Weekend Vrij met Dal Voordeel hebt (wat voor 34€ per maand een koopje lijkt en dus naar ik vermoed een courante combinatie is), en op een vrijdag heen (ochtend) en weer (avond) wil. De website van NS Internationaal is in zo'n geval naar mijn smaak less than helpfull.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NL korting

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 26 okt 2021, 18:57
rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 18:10Het vertrek uit Noorderkempen richting Nederland is normaliter om :01. Zijn er dagen dat dit gewijzigd is?
Een test Antwerpen - Rotterdam met 40% korting met vertrek om 8:44 op 27 oktober leverde een prijs met korting op, wat correct is. Heb je een voorbeeld waar je met een vertrek buiten Nederland voor 9u maar met grenspassage na 9u geen korting krijgt? Liefst met de precieze trein en datum.
Nou laten we even een voorbeeld nemen dat ik zo van de NS Internationaal site pluk. Van Antwerpen-Centraal naar Breda op vrijdag 11 december 2021 in de ochtend met een 40% kortingskaart. Voor alle treinen (voor, tijdens en na 09:00) krijg ik hetzelfde tarief (mét 40% korting). Als je een willekeurige trein selecteert, krijg je als toelichting: "Open IC-Brussel ticket: u mag met elke IC-Brussel trein reizen op de gekozen dag." Quod non. En voor de trein van 8:44 krijg ik voor de tussenstop in Noorderkempen een tijd van 8:59.
1. 11 december 2021 is op zaterdag. Welke dag had je gekozen?
2. Welk tarief had je geselecteerd? Was dat misschien een Early Bird? Wat was de totaalprijs?
3. 8:59 is de aankomst in Noorderkempen. Het vertrek is om 9:01. De weergave is dus niet compleet.

Groetjes,
Rian
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: NL korting

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 19:201. 11 december 2021 is op zaterdag. Welke dag had je gekozen?
Ja goed punt. Vrijdag 10 december 2021 had ik gekozen.
rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 19:202. Welk tarief had je geselecteerd? Was dat misschien een Early Bird? Wat was de totaalprijs?
Mid-flex tarief heet het op de NS Internationaal website, met in de toelichting onder Tariefvoorwaarden: "Voor volwassenen (26 t/m 59 jaar) met 40% korting in Nederland". Niets over Early Bird.
rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 19:203. 8:59 is de aankomst in Noorderkempen. Het vertrek is om 9:01. De weergave is dus niet compleet.
Iets dergelijks staat er alvast niet bij de op de NS Internationaal site.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NL korting

Bericht door rvdborgt »

jknockaert schreef: 26 okt 2021, 19:24
rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 19:201. 11 december 2021 is op zaterdag. Welke dag had je gekozen?
Ja goed punt. Vrijdag 10 december 2021 had ik gekozen.
rvdborgt schreef: 26 okt 2021, 19:202. Welk tarief had je geselecteerd? Was dat misschien een Early Bird? Wat was de totaalprijs?
Mid-flex tarief heet het op de NS Internationaal website, met in de toelichting onder Tariefvoorwaarden: "Voor volwassenen (26 t/m 59 jaar) met 40% korting in Nederland". Niets over Early Bird.
Ik heb het nu na kunnen spelen. Er staat wel degelijk ook iets bij over early bird. De tarieven op vrijdag zijn:
NDK-Breda vol: 10,40 + 4,60 = 15
NDK-Breda VDU: 10,40 + 2,80 = 13,20
NDK-Breda EB weekend: 7 + 4 = 11

De prijs van 11 euro die je ziet is dus een early bird over het hele traject. Die is in elke trein geldig. Je krijgt ondanks de vermelding van 40% korting in Nederland geen VDU-korting, terwijl je die eigenlijk wel zou verwachten: early bird in België en VDU in Nederland zou 7 + 2,80 = 9,80 zijn. Ik heb dat fenomeen ook al eens vastgesteld en mijn ticket toen op de grens gesplitst:
- 100% korting in België + VDU (kaartje voor NL traject)
- 100% korting in Nederland (kaartje voor BE traject)
Maar handig is anders.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie