PLF-formulier benodigd voor een reis Antwerpen - Amsterdam van 5 dagen?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

PLF-formulier benodigd voor een reis Antwerpen - Amsterdam van 5 dagen?

Bericht door Dieselfreak »

Mijn moeder woont in Amsterdam. Ik ben van plan van 15 tot 20 augustus bij haar op bezoek te gaan. Gewoonlijk ga ik dan eerst naar Antwerpen-Centraal, en stap daar dan over op de IC naar Amsterdam.

Ik ben sinds 26 juli volledig gevaccineerd en heb hier ook certificaten van, normaal zullen er dus geen dingen als testen, quarantaine en dergelijke bij komen kijken. Aangezien het om een verblijf gaat van meer dan 48 uur, neem ik aan dat ik wel het PLF-formulier moet invullen? Mijn moeder beweerde van niet, volgens haar is dit enkel als je met het vliegtuig reist. Ik legde dit probleem vandaag uit in de apotheek, en daar kreeg ik te horen dat ik het moet invullen de laatste dag voordat ik terugkeer naar België, dus op 19 augustus. Volgens info-coronavirus klopt dit ook:
Je vult het Passagier Lokalisatie Formulier (PLF) in binnen de 48 uur voor je aankomt in België, ook als je gevaccineerd bent. Het PLF moet ingevuld worden door:

* alle personen die naar België reizen, behalve:
* wanneer ze minder dan 48 uur in België blijven,
* wanneer ze naar België terugkeren na een verblijf in het buitenland van minder dan 48 uur.
Zijn hier mensen die al naar Nederland gereisd zijn met de trein en daar langer dan 48 uur gebleven zijn? Hoe zit dat met dat formulier? Je kunt de elektronische versie bekijken, er wordt daar ook gevraagd met welk vervoermiddel je reis, als je "trein" kiest, wordt ook verzocht het treinnummer in te vullen. Betekent dat dat, eens ik dat formulier verzonden heb, ik vast zit aan de trein van een specifiek uur, ik niet meer op een ander uur kan vertrekken? :?
Afbeelding
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: PLF-formulier benodigd voor een reis Antwerpen - Amsterdam van 5 dagen?

Bericht door trainlovertje »

Meer dan 48u in het buitenland betekent inderdaad dat je dit moet invullen. Als je met het vliegtuig reist, moet je het zelfs altijd invullen (ook als je minder dan 48u bent weggeweest dus). Vandaar de verwarring bij jouw moeder waarschijnlijk.
De trein die je opgeeft in het PLF, is niet bindend, maar zou handig kunnen zijn om andere mensen die in jouw buurt op dezelfde trein zaten te waarschuwen moest je positief testen bij aankomst in België.
Je mag het formulier ook invullen op de dag dat je terugreist, maar vóór de eigenlijke aan komst alhier.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: PLF-formulier benodigd voor een reis Antwerpen - Amsterdam van 5 dagen?

Bericht door Dieselfreak »

Bedankt voor het antwoord. :wink: Maar hoe zit het de dag dat ik vertrek? Moet ik dan niets invullen?

En hoe zit het met dat vakje "zitplaats bezet tijdens de reis"? In tegenstelling tot de andere vakjes, staat daar geen rood sterretje bij, ben je dus niet verplicht dat in te vullen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: PLF-formulier benodigd voor een reis Antwerpen - Amsterdam van 5 dagen?

Bericht door trainlovertje »

Je moet niets invullen op de dag dat je België verlaat, tenzij de Nederlanders nog met hun eigen aanmeldingsformulier zouden beginnen voor 15 augustus.

En neen, dat is niet verplicht, want niet in elke trein die de grens oversteekt zijn rijtuigen/zitplaatsen genummerd. Denk aan de Puurs - Roosendaal of Luik - Maastricht.
Plaats reactie