Informatie bij werken Liège - Maastricht

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
umbusko
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2020, 21:15
Locatie: Maastricht/Nijmegen (NL)

Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door umbusko »

Vanochtend tot ca. 15:00 reden bussen in plaats van treinen tussen Liège en Maastricht. Bij NMBS stond dit netjes en duidelijk aangegeven, maar bij NS ontbrak ieder bericht. De treinen waren simpelweg uit de reisplanner gehaald, maar de tijden van de vervangbussen stonden er niet in, noch was er een storingsmelding aangemaakt. En dat is bepaald niet voor het eerst. Niet alleen dit soort kleine werkzaamheden worden niet vermeld, maar ook de werken in de tunnels in Luik gedurende twee maanden in de zomer bijvoorbeeld ontbraken in eerste instantie in de Nederlandse reisinformatie en in Nederland heeft nog meer dan een jaar na de hernoeming Liège-Jonfosse en Liège-Palais op de borden en in alle reisinformatie gestaan.

Zodra ik dit soort dingen zie, laat ik ze altijd via een conducteur intern bij NS doorgeven. Meestal wordt de informatie dan binnen een paar dagen ook bij NS getoond. (Behalve de stationsnamen, die konden zogenaamd maar 1x in het jaar aangepast worden in het achterliggende systeem. :roll: ) Het probleem, zo krijg ik teruggekoppeld, ligt aan Belgische zijde. NMBS (of Infrabel?) communiceert blijkbaar niet tot nauwelijks over werkzaamheden op het traject naar Maastricht, waardoor men er bij NS simpelweg niet van op de hoogte is (of althans, niet bij de juiste afdeling). Bij NS is anderzijds weer nul proactiviteit te bespeuren om dit traject een beetje in de gaten te houden.

Als simpele reiziger krijg ik dit probleem natuurlijk niet opgelost, want ik moet dan NS en NMBS vertellen hoe ze hun werk moeten doen en die doen het vervolgens alsnog niet, of half. Wat jullie als forumleden in België kunnen weet ik ook niet, maar ik dacht, laat ik het hier ook even melden zodat jullie in ieder geval op de hoogte zijn. :) Oh, en wil je ooit naar Maastricht, plan je reis bij de NMBS. :mrgreen:
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door trainlovertje »

Maar Prorail kent in ieder geval wel de aangepaste dienstregeling, want anders zouden de afgeschafte treinen wel nog aangekondigd worden.
Wie is er in Nederland eigenlijk verantwoordelijk voor het uithangen van (afwijkende) dienstregelingen? Prorail of de vervoersmaatschappij (in dit geval NS)?
umbusko
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2020, 21:15
Locatie: Maastricht/Nijmegen (NL)

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door umbusko »

Volgens mij is alle reisinformatie bij NS ondergebracht. De regionale vervoerders hebben wel elk hun eigen pagina met informatie over werkzaamheden, maar leveren die informatie ook aan bij NS, waar de informatie dan ook bij het overzicht met werkzaamheden wordt opgenomen. Ook de borden met vertrektijden bijvoorbeeld worden voor zover ik weet door NS aangestuurd. Over de rol van Prorail ben ik niet 100% zeker.

Het vreemde is dat de treinen wel opgeheven zijn in de reisinformatie, maar het vervangend vervoer niet wordt aangegeven. Er is dus maar een deel van de informatie (automatisch?) doorgekomen.

Op de gele vertrekstaten op de stations zul je overigens nooit iets anders dan de jaardienstregeling vinden. Er hangen soms wel (summiere) aankondigingen van werkzaamheden. Dat doet de vervoerder zelf denk ik, want bij werkzaamheden op trajecten van Arriva bijvoorbeeld hebben ze de Arrivahuisstijl.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door rvdborgt »

umbusko schreef: 28 feb 2021, 15:53 Vanochtend tot ca. 15:00 reden bussen in plaats van treinen tussen Liège en Maastricht. Bij NMBS stond dit netjes en duidelijk aangegeven, maar bij NS ontbrak ieder bericht. De treinen waren simpelweg uit de reisplanner gehaald, maar de tijden van de vervangbussen stonden er niet in, noch was er een storingsmelding aangemaakt. En dat is bepaald niet voor het eerst.
Bij internationale informatie over werkzaamheden gaat heel veel mis en geen enkele spoorwegmaatschappij is hierbij foutloos. Ik kan je ook alleen maar aanraden om dit soort missers consequent aan beide zijden van de grens te melden want soms hebben ze het zelf niet door dat er iets mis is. NS en NMBS hebben hierover weliswaar afspraken maar de ervaring heeft geleerd dat er steeds weer nieuwe manieren worden ontdekt waarop het kan misgaan.
In dit geval waren in de planners van de andere spoorwegen alleen de treinen opgeheven maar niet de bussen ingevoerd. Dat betekent normaliter dat er in de MERITS-gegevens die de NMBS heeft geleverd iets mis was met die vervangende dienstregelingen.

Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 28 feb 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2020, 21:15
Locatie: Maastricht/Nijmegen (NL)

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door umbusko »

Wat is de beste plek om het in België te melden? Gewoon bij de klantendienst van de NMBS? Ze zullen me al aan zien komen.

In aanvulling op mijn vorige bericht: de vervoerders zijn denk ik zelf verantwoordelijk voor de vertrekstaten. Ik bedacht me opeens dat Arriva eigen vertrekstaten heeft hangen voor hun treinen; dat zijn dus niet die gele van de NS. Prorail heeft daar dus niets mee te maken.
Ook voor onderhoud van stations betalen de betrokken vervoerders, al wordt dat wel uitgevoerd door Prorail. Zo kreeg ik bij de melding van defecte TL-buizen in plaatsnaamborden een keer de terugkoppeling dat Prorail er bewust weinig mee deed omdat het een station was dat door Arriva bediend werd en Arriva krap bij kas zat. En net zo voor sommige defecte klokken op vooral door Arriva gebruikte perrons in Maastricht.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door jan_olieslagers »

MERITS? Wat is dat nu weer? Nog eentje bij in de lijst van codes en afkortingen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 28 feb 2021, 20:12 MERITS? Wat is dat nu weer? Nog eentje bij in de lijst van codes en afkortingen?
https://uic.org/passenger/passenger-ser ... oup/merits
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door trainlovertje »

umbusko schreef: 28 feb 2021, 20:11 Wat is de beste plek om het in België te melden? Gewoon bij de klantendienst van de NMBS? Ze zullen me al aan zien komen.

In aanvulling op mijn vorige bericht: de vervoerders zijn denk ik zelf verantwoordelijk voor de vertrekstaten. Ik bedacht me opeens dat Arriva eigen vertrekstaten heeft hangen voor hun treinen; dat zijn dus niet die gele van de NS. Prorail heeft daar dus niets mee te maken.
Ook voor onderhoud van stations betalen de betrokken vervoerders, al wordt dat wel uitgevoerd door Prorail. Zo kreeg ik bij de melding van defecte TL-buizen in plaatsnaamborden een keer de terugkoppeling dat Prorail er bewust weinig mee deed omdat het een station was dat door Arriva bediend werd en Arriva krap bij kas zat. En net zo voor sommige defecte klokken op vooral door Arriva gebruikte perrons in Maastricht.
En de elektronische displays in de stations? Die vallen wel onder Prorail vermoed ik? Dan gaan beide bedrijven op zich de mist in, want er wordt niets elektronisch aangekondigd, noch op papier.
umbusko
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2020, 21:15
Locatie: Maastricht/Nijmegen (NL)

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door umbusko »

Ik heb het nog even nagezocht en het is als volgt: de borden zijn van Prorail, maar NS levert de reisinformatie aan. Prorail is dus alleen verantwoordelijk voor de techniek, maar niet voor de informatie zelf. (Ik vermoed dan dat andere vervoerders ook rechtstreeks informatie aan Prorail aanleveren en dat dat niet via NS gaat, maar dat weet ik niet 100% zeker en doet er in dit specifieke geval ook niet toe. NS is verantwoordelijk voor het traject naar Luik.)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door rvdborgt »

umbusko schreef: 28 feb 2021, 20:11 Wat is de beste plek om het in België te melden? Gewoon bij de klantendienst van de NMBS? Ze zullen me al aan zien komen.
Ja, het beste via de website, zodat je klacht ook echt geregistreerd wordt:
https://www.belgiantrain.be/nl/support/forms

Je kunt het er hier ook bij vermelden als de vervangende dienstregeling niet bij NMBS Europe was te vinden. Dat is vaak het geval als die in het buitenland onbekend is en dan zullen ze nog eerder inzien dat er bij de NMBS een probleem is.

Groetjes,
Rian
umbusko
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 jul 2020, 21:15
Locatie: Maastricht/Nijmegen (NL)

Re: Informatie bij werken Liège - Maastricht

Bericht door umbusko »

Dat is een goede tip, dank! Ik kan het nu niet meer met terugwerkende kracht nagaan bij NMBS Europe, dus voor deze keer zal ik het zo laten, maar als ik weer een dergelijk geval tegenkom zal ik zorgen dat er aan beide kanten van de grens een melding komt. :)
Plaats reactie