IC Bus niet meer naar Nederland en België

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
reiziger123
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01

IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door reiziger123 »

Het lijkt erop dat de IC Bus niet meer naar Nederland en België zal rijden :(
https://www.nsinternational.nl/nl/ticke ... ute-ic-bus#/

Jammer, de Duitse ICE-treinkaarten waren vaak goedkoop te krijgen i.c.m. de IC-Bus.

Weten jullie de reden? Vaak was er een lage bezetting maar afgelopen vrijdag was de bus naar Düsseldorf bijna vol.
BartB
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:36

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door BartB »

Dat is erg spijtig nieuws!
Ik heb er dikwijls gebruik van gemaakt voor mijn treinreizen in en door Duitsland, veel handiger dan via Brussel te moeten gaan.
Mijn ervaring was ook niet dat het een drukke bus was, mogelijk dat de extra kosten ivm Corona hem de nek om gedaan hebben?

Hopelijk vult Flixbus dit gat op? Momenteel zijn er nog geen rechtstreekse ritten vanuit Antwerpen naar Duitsland.

Verder blijft ik dromen van een ICE of Thalys Antwerpen-Brussels Airport-Luik-Keulen...
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door kika »

Bij het opstarten was de bezetting laag, die steeg best wel hard de laatste jaren. Totdat er meer lijnen van andere bedrijven er begonnen stopte de groei, geen (minder?) dubbeldekkers…. Er was meestal toch maar een klein deel dat de hele rit bleef zitten. Dat er weer veel wordt afgeschaft en ingekrompen is niet gek: dat is geen openbaar vervoer maar commerciele verbinding die winst moet maken volgens de moederbedrijven. Concurrentie is moordend, ingezakte passagiersaantallen… Heeft Ouibus ooit al winst gemaakt sinds 2012? Nee. Flixbus heeft (een deel?) van Eurolines opgeslokt, reed ook tussen Antwerpen en Eindhofen (verder naar Nijmwegen), daar leken vaak meer reizigers op te zitten. En ook Flixbus is geen OV-bedrijf.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door jan_olieslagers »

Vanwaar toch de notitie dat een OV-bedrijf niet zou mogen winstgevend zijn? Of tenminste niet zou mogen proberen om niet verlieslatend te zijn? Taxibedrijven en luchtvaartmaatschappijen doen toch ook aan openbaar vervoer, en zij doen het wel zonder enige subsidie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door Steven »

Lol luchtvaart zonder subsidie, het feit dat men op kerosine geen tax betaald is in mijn ogen een vervormde subsidie aan heel de luchtvaart wereldwijd.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, daar hebt ge zeker een punt. Misschien zijn de taxi's een beter voorbeeld.
Overigens is het enkel de commerciële vliegerij die van die vrijstelling geniet, amateurvliegers betalen net zo goed BTW en accijns op hun brandstof. Niet meer dan terecht, natuurlijk.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door pietje »

Steven schreef: 27 jun 2020, 15:24 Lol luchtvaart zonder subsidie, het feit dat men op kerosine geen tax betaald is in mijn ogen een vervormde subsidie aan heel de luchtvaart wereldwijd.
Betaalt de NMBS eigenlijk accijns op de diesel voor de treinstellen?
En wat met de goederenloco's van de verschillende operatoren?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door Steven »

De NMBS betaald alle taxen, het enige voordeel is dat men rood mag tanken omdat de trein geen gebruik maakt van de openbare weg. Al was er vroege ook (geen idee of dat nu nog zo is) het gebruik van ‘zwaardere diesel’, niet geschikt voor auto’s.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: IC Bus niet meer naar Nederland en België

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef: 27 jun 2020, 15:21 Vanwaar toch de notitie dat een OV-bedrijf niet zou mogen winstgevend zijn? Of tenminste niet zou mogen proberen om niet verlieslatend te zijn? Taxibedrijven en luchtvaartmaatschappijen doen toch ook aan openbaar vervoer, en zij doen het wel zonder enige subsidie?
OV wilt zeggen dat er iets van transport voor iedereen wordt aangeboden. Taxi's hebben in Duitsland ook een vervoersverplichting. Bij OV ga ik er van uit dat het voor iedereen (nouja, iets minder voor blinden, rolstoelen etc...) toegankelijk is en er van A naar B, evt. via C kan rijden. Dat heeft allemaal niks met winst of verlies te maken. Of je nu met lijnen en aanbestedingen werkt, staatsbussen of nog een ander systeem: wanneer een club van vandaag op morgen kan zeggen 'in die lijn hebben we geen interesse meer', onafhankelijk van de redenen, ben je geen OV-bedrijf, maar een transportbedrijf. Een Duitse taxi kan ook zijn licentie verliezen als hij zich niet meedoet met de Befoerderungspflicht.
Plaats reactie