Nachttrein Krakau - Bratislava

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door Spoor Z »

Hallo allemaal

In het najaar wil ik graag een interrail trip gaan doen, en ik ben deze nu al wat aan het uitstippelen.
Zo wil ik O.A. van Krakau naar Bratislava reizen.
Tussen beide steden lijkt er een rechtstreekse nachttreinverbinding te bestaan, onder de nummers IC 407, EN 407, NJ 457 en NJ 477.
Echter kan ik hier niet onmiddellijk prijzen van terugvinden.
Heeft iemand hier ervaring met deze verbinding en of er voor deze verbinding online tickets te koop zijn?
Indien niet, vroeg ik me af of jullie me een indicatie kunnen geven aan hoeveel ik me ongeveer mag verwachten.

Alvast bedankt!
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door trainlovertje »

Er is inderdaad een nachttrein van Warschau (via Krakau en Bratislava) naar Boedapest. Hij wordt onderweg allerhande keer aan- en afgekoppeld van een heel aantal andere treindelen, zoals de gedeeltes Berlijn - Wenen (NJ457), Warschau - Wenen (EN407), Warschau - Praag, Praag - Boedapest (EN477?) en Berlijn - Boedapest. Wat nu het exacte nummer van de trein Warschau - Boedapest is, vind ik niet meteen, maar de trein rijdt wel onder het nummer 407 tot aan de grens Polen - Tsjechië (Chalupki).
Het treingedeelte Warschau - Boedapest valt onderde Poolse spoorwegen (PKP Intercity), maar rijdt met gehuurde slaaprijtuigen van de Slowaakse spoorwegen (bron: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 7&rok=2020; https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 7&rok=2020), dewelke minder comfortabel zijn.
Op seat61.com (https://www.seat61.com/international-tr ... o_Budapest) staat wat info over het boeken. Je kan hem blijkbaar online boeken via https://booking.polrail.com/, maar je moet de tickets wel ter plaatse, in Polen, afhalen. Heb het snel eens geprobeerd voor Krakau - Bratislava met Interrail en dat lijkt te werken, maar je kan maar reserveren tot half mei momenteel. Geen idee als dat te maken heeft met dat Covid-19-gebeuren of niet.
Laatst gewijzigd door trainlovertje op 04 apr 2020, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door Horatio »

In de zomer van 2015 nam ik de nachttrein TLK 402 van Krakow naar Budapest-Keleti die ook stopte in Bratislava.
Dat koste mij toen enkel voor reservering in combinatie met FIP vrijbiljetten €13,40 voor een plaats in een 6-persoons couchette; aan een NMBS loket gekocht in België.
De reden dat je momenteel geen prijzen kan vinden zou kunnen liggen aan het feit dat deze trein misschien niet meer rijdt. Ze is alleszins niet terug te vinden in hafas internationale treinplanner :?
Bijlagen
5D382C80-64DC-4BD2-B6C2-60212735345D.jpeg
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door groentje »

Zoals andere verkeer in en doorheen Tsjechië is het serieus beperkt, dus de kans is inderdaad heel erg groot dat hij voorlopig (en tot nader order) niet rijdt. Je zal moeten wachten tot de maatregelen beginnen te versoepelen, vrees ik..
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Re: Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door Spoor Z »

Bedankt voor alle informatie.
Sowieso zal onze trip ten vroegste voor september zijn, en dit idd onder voorbehoud van aanhoudende maatregelen. Ik ben nu echter al wat prijzen aan het uitzoeken om te zien of het voordeliger is om voor een interrail pass te gaan of voor losse tickets.
Ik ben intussen tot de conclusie gekomen dat, doordat we voornamelijk nachttreinen gaan nemen, losse tickets wrs voordeliger zullen zijn.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door wbrm »

Voor prijzen van reserveringen kijk ik graag op deze site https://rail.cc/nl/interrail-nachttrein ... 07-477/182. Hoe je dan die reservering koopt is stap 2... :roll:
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door Ducktape »

Ik vermeld graag even dat mijn vriendin en ik (zij zonder FIP, ik met FIP) begin dit jaar ook gereisd heb tussen Krakau en Bratislava (wel met een trein overdag) en onze tickets geboekt hadden via Polrail. Dit ging bijzonder vlot. Ook ter plaatse het ticket ophalen in Polen ging snel. Zeker een aanrader die site!
Spoor Z
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020, 21:35

Re: Nachttrein Krakau - Bratislava

Bericht door Spoor Z »

Ducktape schreef: 06 apr 2020, 13:04 Ik vermeld graag even dat mijn vriendin en ik (zij zonder FIP, ik met FIP) begin dit jaar ook gereisd heb tussen Krakau en Bratislava (wel met een trein overdag) en onze tickets geboekt hadden via Polrail. Dit ging bijzonder vlot. Ook ter plaatse het ticket ophalen in Polen ging snel. Zeker een aanrader die site!
Bedankt voor de info, ik zal het waarschijnlijk ook zo doen, we zijn met een groepje en ik wil zeker zijn dat we in dezelfde coupé kunnen slapen.
Plaats reactie