Alternatief voor Brussel - Nyon

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 13 jan 2020, 15:22
Steven schreef: 13 jan 2020, 12:40 Zet de planner van SBB op je smartphone. Dan kan je kort voor je aankomst in Zwitserland nog snel alternatieven zoeken als je ICE vertraging zou hebben. In Zwitserland heb je bijna altijd meerdere routes mogelijk om op je bestemming te geraken net omdat er veel overstapstations zijn met passende aansluitingen. Welkom in het land waar treinen perfect geregeld zijn.
En gebruik het vooraleer je in Zwitserland bent, in Zwitserland is roaming niet gratis.
Mijn provider is scarlet, en mijn gebruik in Zwitserland is inbegrepen in mijn bundel. Als mijn bundel op is surf ik aan dezelfde prijs als in België / Europa.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

kika schreef: 13 jan 2020, 16:00
groentje schreef: 13 jan 2020, 15:22En gebruik het vooraleer je in Zwitserland bent, in Zwitserland is roaming niet gratis.
Hangt van je provider af.
Metoyou schreef: 13 jan 2020, 11:10 Thx voor de tip om te reizen richting Interlaken.
Als ik zoek via DB op Brussel - Interlaken, dan geeft hij nog steeds een overstap aan in Basel sbb ? Over welke ICE heb jij het om richting Interlaken te reizen vanuit Brussel ?
ICE 15 - ICE 371, kom je aan om 20:44 in Nyon. Je zit wel met een gelijkaardige overstaptijd in Bern (8 minuten), maar het viel me net op dat dat toch geen optimale verbinding is: weer een superlange overstaptijd in Frankfurt. En blijkbaar kom je dan te laat aan.

Helaas is deze aankomst veel te laat.

Er is een rechtstreekse verbinding vanuit Frankfurt main naar Interlaken, vertrek 8u50. Maar er is geen verbinding met Brussel op dit uur, zo spijtig! Anders was dat natuurlijk ideaal.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

FLV-FGSP schreef: 13 jan 2020, 16:09 Over de overstaps binnen Zwitserland zou ik me geen zorgen maken. De enige risicofactor heet DB Fernverkehr, maar de ervaring leert dat een kwartier vertraging ter hoogte van Karlsruhe in Basel SBB bijna tot nul gereduceerd kan zijn. De Katzenbergtunnel tussen Freiburg en Basel zorgt voor tijdswinst die nog niet in de dienstregeling is verwerkt.
Als je eerste klas reist, is reserveren niet nodig, tenzij je op vrijdag reist.
Een reservering kost 4 euro per reis bij DB, 6 euro per trein bij NMBS.
Ik reis op dinsdag heen richting Nyon, en misschien (als door de staking in Frankrijk mijn TGV niet rijd ) op maandag terug met ICE.

Je bedoelt waarschijnlijk 4 euro voor 2e klas ?
Volgens DB is het 5.30 voor m'n reis in 1e klas.

DB geeft nu aan dat ze een zeer hoge bezettingsgraad verwachten op de ICE tussen Brussel - Frankfurt ...
Ik geloof je zeker dat je niet hoeft te reserveren als je 1e klas reist, dus ik kan nog wachten tot ik zekerheid heb of mijn TGV zal rijden of niet om dan nog eventueel te reserveren. Meer bepaald zou ik dan willen reserveren om achter de chauffeur te zitten :)


Dank voor je informatie dat een vertraging nog kan goedkomen net voor Basel sbb door de Katzenbergtunnel.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 13 jan 2020, 16:47 En bij DB kan het ook in de app, had jij trouwens niet eens je reservering kunnen omboeken daarin, FLV-FGSP?
Klopt hoor, je kan je zitplaatsreservering gratis omboeken bij DB. Maar annuleren kan dus niet, en dat is toch een nadeel vind ik.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

rdv schreef: 13 jan 2020, 11:40 Aanvullend: als je voor de reis met ICE tot Basel SBB kiest, hoeveel tijd heb je dan in Basel om over te stappen? Voor morgen zie ik maar 11 minuten: voldoende als je ICE op tijd aankomt, maar bij een vertraging van meer dan 6 minuten al moeilijker als je veel bagage hebt.
Klopt, de voorgestelde overstaptijd is 11 minuten.

Zoals ik ook zei is er nog een trein om 13.03 in Basel sbb, die niet zomaar verschijnt op de website van SBB of DB.
Er is ook nog een trein om 13.28 in Basel sbb, maar dan heb ik nog 2 korte overstappen ( Bern & Lausanne )
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door rvdborgt »

Metoyou schreef: 13 jan 2020, 17:48 Je bedoelt waarschijnlijk 4 euro voor 2e klas ?
Volgens DB is het 5.30 voor m'n reis in 1e klas.

DB geeft nu aan dat ze een zeer hoge bezettingsgraad verwachten op de ICE tussen Brussel - Frankfurt ...
Ik geloof je zeker dat je niet hoeft te reserveren als je 1e klas reist, dus ik kan nog wachten tot ik zekerheid heb of mijn TGV zal rijden of niet om dan nog eventueel te reserveren. Meer bepaald zou ik dan willen reserveren om achter de chauffeur te zitten :)
Treinen hebben geen chauffeur :)
Reserveren is bij DB in de eerste klas inderdaad duurder dan in tweede klas.
Je kunt trouwens kijken hoeveel plaatsen er nog vrij zijn door bij een proefboeking een plaats te kiezen. Je ziet dan precies welke stoelen er nog vrij zijn. Je ziet dan ook wat (normaliter) de rijrichting is.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door groentje »

Metoyou schreef: 13 jan 2020, 17:30 ...
Mijn provider is scarlet, en mijn gebruik in Zwitserland is inbegrepen in mijn bundel. Als mijn bundel op is surf ik aan dezelfde prijs als in België / Europa.
Bedankt, ik zit bij Orange, en Zwitserland is daar duur. Misschien moet ik toch eens uitkijken voor een andere operator...
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

groentje schreef: 13 jan 2020, 20:13
Metoyou schreef: 13 jan 2020, 17:30 ...
Mijn provider is scarlet, en mijn gebruik in Zwitserland is inbegrepen in mijn bundel. Als mijn bundel op is surf ik aan dezelfde prijs als in België / Europa.
Bedankt, ik zit bij Orange, en Zwitserland is daar duur. Misschien moet ik toch eens uitkijken voor een andere operator...
Graag gedaan :)

Hier een link van scarlet met tarieven : https://www.scarlet.be/nl/postpaid/tarieven/

En als je vragen hebt kan je scarlet makkelijk bereiken via twitter.
Metoyou
Berichten: 71
Lid geworden op: 10 nov 2014, 11:21

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door Metoyou »

rvdborgt schreef: 13 jan 2020, 19:20
Metoyou schreef: 13 jan 2020, 17:48 Je bedoelt waarschijnlijk 4 euro voor 2e klas ?
Volgens DB is het 5.30 voor m'n reis in 1e klas.

DB geeft nu aan dat ze een zeer hoge bezettingsgraad verwachten op de ICE tussen Brussel - Frankfurt ...
Ik geloof je zeker dat je niet hoeft te reserveren als je 1e klas reist, dus ik kan nog wachten tot ik zekerheid heb of mijn TGV zal rijden of niet om dan nog eventueel te reserveren. Meer bepaald zou ik dan willen reserveren om achter de chauffeur te zitten :)
Treinen hebben geen chauffeur :)
Reserveren is bij DB in de eerste klas inderdaad duurder dan in tweede klas.
Je kunt trouwens kijken hoeveel plaatsen er nog vrij zijn door bij een proefboeking een plaats te kiezen. Je ziet dan precies welke stoelen er nog vrij zijn. Je ziet dan ook wat (normaliter) de rijrichting is.

Groetjes,
Rian
Er zijn zeker nog vrij veel plaatsen over in 1e klas, nog 1 soloplaats achter de bestuurder.
Ik ga ervan uit als iemand de plaatsen die momenteel nog vrij zijn vanaf Brussel, reserveert vanaf Keulen, dat ze niet meer als vrij staan in Brussel ?

Sowieso ga ik wachten om eventueel een zitplaats te reserveren tot ik uitsluitsel heb of mijn beoogde TGV al dan niet zal rijden, is nog 2 weekjes.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door trainlovertje »

Metoyou schreef: 14 jan 2020, 04:38 Er zijn zeker nog vrij veel plaatsen over in 1e klas, nog 1 soloplaats achter de bestuurder.
Ik ga ervan uit als iemand de plaatsen die momenteel nog vrij zijn vanaf Brussel, reserveert vanaf Keulen, dat ze niet meer als vrij staan in Brussel ?
Uiteraard zullen die als bezet aangegeven worden als je die trein wil reserveren tussen Brussel en Frankfurt. Als je die stoel van Brussel naar Keulen wil reserveren, zal die gewoon beschikbaar zijn voor reservatie.
gpvos
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 dec 2019, 00:36

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door gpvos »

FLV-FGSP schreef: 13 jan 2020, 16:09De Katzenbergtunnel tussen Freiburg en Basel zorgt voor tijdswinst die nog niet in de dienstregeling is verwerkt.
Nog steeds niet? Die tunnel ligt er toch alweer een paar jaar.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door rdv »

Weet iemand of en waar je als reiziger kan nakijken wat de beschikbaarheid is van het Interrail quotum per trein?

Ik ga naar Padua en Rome begin februari, liefst via Frankrijk, maar hou routes via Duitsland achter de hand voor het geval dat de staking blijft duren.
Het zou handig zijn om te kunnen monitoren wat het aanbod is op de alternatieve treinen in Zwitserland en Italië.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door K V B »

rdv schreef: 16 jan 2020, 14:10 Weet iemand of en waar je als reiziger kan nakijken wat de beschikbaarheid is van het Interrail quotum per trein?

Ik ga naar Padua en Rome begin februari, liefst via Frankrijk, maar hou routes via Duitsland achter de hand voor het geval dat de staking blijft duren.
Het zou handig zijn om te kunnen monitoren wat het aanbod is op de alternatieve treinen in Zwitserland en Italië.
In Zwitserland zijn er geen quota. In Zwitserland is reserveren nergens verplicht (op de Glacier Express na dan) en je kan dus gewoon elke trein nemen.
Voor Italië zijn reservaties verplicht, maar er zijn geen quota. In principe moet zelfs je Basel - Padua zelfs in België gewoon kunnen reserven.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door K V B »

Metoyou schreef: 13 jan 2020, 17:54 Klopt, de voorgestelde overstaptijd is 11 minuten.
Voor Zwitserse begrippen is dat een zeer ruime overstaptijd. Overstaptijden van 3 minuten, zijn heel gebruikelijk...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Alternatief voor Brussel - Nyon

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 16 jan 2020, 14:10 Weet iemand of en waar je als reiziger kan nakijken wat de beschikbaarheid is van het Interrail quotum per trein?

Ik ga naar Padua en Rome begin februari, liefst via Frankrijk, maar hou routes via Duitsland achter de hand voor het geval dat de staking blijft duren.
Het zou handig zijn om te kunnen monitoren wat het aanbod is op de alternatieve treinen in Zwitserland en Italië.
Er zijn alleen Interrail-quota op treinen die in/van/naar Frankrijk rijden. Voor de rest kun je boeken zo lang er plaatsen zijn.
De beschikbaarheid op de binnenlandse treinen in Frankrijk en de TGV Parijs - Milaan kun je zien via: https://en.oui.sncf/en/pass/seat-reservation
Kies Interrail/Global Pass als korting.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie