NMBS stapt uit Railplus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Volgens Drehscheibe zal de NMBS uit Railplus (https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 30,9113780).

Nu was Railplus enkel nog geldig op de Flex-tarieven, die nu echter flink (+25 %) duurder zullen worden voor frequente reizigers die pas op het laatste moment een ticket kunnen kopen. Ik hoop dat DB op de tickets die ze zelf verkopen voor ICE vanuit Brussel (en EBS) wel nog Railplus-korting (of BahnCard korting) zal toepassen.

In de meeste sectoren (incl. luchtvaart) doet men moeite om frequente klanten in de watten te leggen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door Adler »

Dat staat al lang op de website van NS:

LET OP: vanaf 8 december zal NMBS (Belgische spoorwegen) niet meer deelnemen aan RAILPLUS. Vanaf die datum kunnen er geen tickets meer verkocht worden met RAILPLUS korting naar en door België


Inderdaad onbegrijpelijk.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Enkele jaren geleden werd de Railplus korting op ticketten aan gereduceerde prijzen afgeschaft, nu verdwijnt Railplus volledig. Een stijging van de prijs met 25% op 2 jaar tijd is niet echt een goede promo.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door trainlovertje »

Als NMBS uit Railplus stapt, betekent dit dan dat alle tickets van en naar België geen 15% korting meer bevatten voor het reisgedeelte dat in België afgelegd wordt? Of betekent het dat enkel de tickets aangekocht bij NMBS geen 15% korting meer bevatten?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door kika »

Het laatste. DB heeft de prijzen (nog?) niet aangepast, dus voorlopig geldt het wel ook voor tickets aangekocht via NS die naar/door Belgie gaan.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 21 nov 2019, 18:51 Het laatste. DB heeft de prijzen (nog?) niet aangepast, dus voorlopig geldt het wel ook voor tickets aangekocht via NS die naar/door Belgie gaan.
De wijziging geldt denk ik voor de verkoop vanaf 15 december. Door de voorverkooptermijn kun je dus t/m 14 december nog tickets kopen met Railplus-korting voor reizen ver na 15 december.

De NMBS is blijkbaar vorig jaar al stiekem gestopt met de verkoop van de kortingskaarten zelf:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 27d272d378

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Laat ons hopen dat de DB vergeet de prijzen aan te passen, zoniet kost me dat zo een 400 EUR per jaar :cry: .
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 21 nov 2019, 22:43 Laat ons hopen dat de DB vergeet de prijzen aan te passen, zoniet kost me dat zo een 400 EUR per jaar :cry: .
Koop je per jaar zoveel internationale tickets met Railplus-korting dat de korting op het Belgische traject 400 euro is? Ofwel 2667 euro vol tarief alleen voor het Belgische traject? Lijkt me aan de hoge kant maar ik ben benieuwd hoe je aan dat bedrag komt.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Dag Rian

ik doe iedere 2 weken Gent - Bonn. Heenreis zoveel mogelijk met Sparpreis, maar de terugreis is meestal met Flexpreis aangezien de terugkeertijd afhankelijk is van vergaderingen.

Gent-Bonn volle prijs is 72,40 EUR; met Railplus 58,65 EUR. Verschil is dus 13,75 EUR voor Flex. 25 keer per jaar is 343,75 EUR per jaar. Doordat de RailPlus korting op SparPreis vorig jaar al weggevallen is, zijn mijn heentickets ongeveer 8 EUR per rit duurder (of 200 EUR per jaar). Dus 544 EUR per jaar. Door BahnCard 25 zakt dat tot een 330 EUR per jaar, doordat de BahnCard korting i.f.v. het aantal km's in Duitsland wordt toegekend.
Maar, ik reis ook om de twee maanden verder naar buurlanden van Duitsland. En ook hierop zal ik wellicht de Railplus korting verliezen (aangezien reizen die starten in BE niet meer in aanmerking komen volgens de info op ns.nl geciteerd door Adler).
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 22 nov 2019, 17:11 ik doe iedere 2 weken Gent - Bonn. Heenreis zoveel mogelijk met Sparpreis, maar de terugreis is meestal met Flexpreis aangezien de terugkeertijd afhankelijk is van vergaderingen.

Gent-Bonn volle prijs is 72,40 EUR; met Railplus 58,65 EUR. Verschil is dus 13,75 EUR voor Flex. 25 keer per jaar is 343,75 EUR per jaar. Doordat de RailPlus korting op SparPreis vorig jaar al weggevallen is, zijn mijn heentickets ongeveer 8 EUR per rit duurder (of 200 EUR per jaar). Dus 544 EUR per jaar. Door BahnCard 25 zakt dat tot een 330 EUR per jaar, doordat de BahnCard korting i.f.v. het aantal km's in Duitsland wordt toegekend.
Maar, ik reis ook om de twee maanden verder naar buurlanden van Duitsland. En ook hierop zal ik wellicht de Railplus korting verliezen (aangezien reizen die starten in BE niet meer in aanmerking komen volgens de info op ns.nl geciteerd door Adler).
Je verliest alleen de Railplus-korting op het Belgische trajectdeel, niet in andere landen. De prijs van 56,85 is de prijs met BC25 en Railplus. Het verschil van 13,75 bestaat uit 25% korting in Duitsland en 15% korting in België. Je verliest dus alleen dat laatste, dus niet 13,75 per enkele reis maar minder dan dat.
Als je via DB je tickets koopt, dan zie je precies, welk deelbedrag aan het Duitse traject wordt toegerekend, onder het kopje "MWSt (D)". Dan weet je ook welk bedrag het Belgische traject is. Dat is op dit moment dus 85% van het vol tarief en dan weet je ook welke korting je verliest.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Dankjewel Rian.
Mijn berekening houdt idd rekening met de verhouding in kilometers in Duitsland en België. Gent-Bonn is ruwweg 2/3 in BE en 1/3 in DE. Een beetje pervers bij-effect van dit systeem is dat een ticket naar Aken duurder is dan een ticket naar Köln (omdat je minder km in Duitsland aflegt naar Aken dan naar Keulen).

Ik dacht dat Railplus 25% korting gaf, blijkbaar heeft men dat ondertussen ook tot 15% teruggebracht?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door kika »

rdv schreef: 25 nov 2019, 10:22Ik dacht dat Railplus 25% korting gaf, blijkbaar heeft men dat ondertussen ook tot 15% teruggebracht?
Dat is in 2017 als ik het me correct herinner naar de slachtbank gebracht. Ik vind het toch triestig dat steeds meer richting zeer dure flextarieven en weg van voordeelkaarten wordt gepushed.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 25 nov 2019, 10:22 Dankjewel Rian.
Mijn berekening houdt idd rekening met de verhouding in kilometers in Duitsland en België. Gent-Bonn is ruwweg 2/3 in BE en 1/3 in DE. Een beetje pervers bij-effect van dit systeem is dat een ticket naar Aken duurder is dan een ticket naar Köln (omdat je minder km in Duitsland aflegt naar Aken dan naar Keulen).
Dat effect kan optreden maar wel alleen bij een (Super)Sparpreis, omdat de prijzen daarvan vaste bedragen zijn. Als Aken en Keulen in dezelfde "Stufe" vallen, dan zal een ticket vanaf Keulen met BC25 goedkoper zijn. Zonder BC25 hebben ze dezelfde prijs. Als ik een kaartje vanaf Aken nodig heb, dan ga ik op zoek naar het verste station met dezelfde Sparpreis-Stufe als Aken. Vaak is dat Düren, Horrem of nog iets verder maar soms ook Keulen.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Vanaf vandaag is de prijs Gent - Bonn (door het wegvallen van Railplus-korting) 65,35 EUR (dus + 6,70 EUR of +11%), oftewel 335 EUR/jaar bij 25 h&t reizen per jaar à Flextarief.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door trainlovertje »

Net gemerkt dat DB inderdaad ook geen 25% meer geeft op het gedeelte van de reisweg dat wordt afgelegd in België.
Luik - Aken wordt zo 20 euro in Flexpreis met Bahncard, 21 zonder...
In het algemeen verandert er aan de Sparpreise niets denk ik.
Plaats reactie