NMBS stapt uit Railplus

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 15 dec 2019, 18:13 Net gemerkt dat DB inderdaad ook geen 25% meer geeft op het gedeelte van de reisweg dat wordt afgelegd in België.
Luik - Aken wordt zo 20 euro in Flexpreis met Bahncard, 21 zonder...
In het algemeen verandert er aan de Sparpreise niets denk ik.
Internationale tickets van DB (dus ook de internationale Sparpreise) gelden nog maar 2 dagen i.p.v. 4. Onder de 100 km is het 1 dag maar dat was al zo.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 15 dec 2019, 14:15 Vanaf vandaag is de prijs Gent - Bonn (door het wegvallen van Railplus-korting) 65,35 EUR (dus + 6,70 EUR of +11%), oftewel 335 EUR/jaar bij 25 h&t reizen per jaar à Flextarief.
Bij de NMBS kun je zelf helemaal geen kaartjes met Railplus-korting meer kopen. Ook niet met Railplus-korting op bv. het Nederlandse traject.
6,70 korting veronderstelt wel dat het Belgische trajectdeel 44,67 kost (vol tarief) maar dat lijkt me wat aan de hoge kant.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Beste Rian

de prijs is opgezocht op bahn.de.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 15 dec 2019, 18:17
trainlovertje schreef: 15 dec 2019, 18:13 Net gemerkt dat DB inderdaad ook geen 25% meer geeft op het gedeelte van de reisweg dat wordt afgelegd in België.
Luik - Aken wordt zo 20 euro in Flexpreis met Bahncard, 21 zonder...
In het algemeen verandert er aan de Sparpreise niets denk ik.
Internationale tickets van DB (dus ook de internationale Sparpreise) gelden nog maar 2 dagen i.p.v. 4. Onder de 100 km is het 1 dag maar dat was al zo.

Groetjes,
Rian
Wat wil dat eigenlijk zeggen 2 dagen geldig? Bij SuperSparpreis gaat om een ticket met treinbinding, dus dacht ik dat het ticket zowiezo maar één dag geldig is?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 15 dec 2019, 21:07
rvdborgt schreef: 15 dec 2019, 18:17
trainlovertje schreef: 15 dec 2019, 18:13 Net gemerkt dat DB inderdaad ook geen 25% meer geeft op het gedeelte van de reisweg dat wordt afgelegd in België.
Luik - Aken wordt zo 20 euro in Flexpreis met Bahncard, 21 zonder...
In het algemeen verandert er aan de Sparpreise niets denk ik.
Internationale tickets van DB (dus ook de internationale Sparpreise) gelden nog maar 2 dagen i.p.v. 4. Onder de 100 km is het 1 dag maar dat was al zo.
Wat wil dat eigenlijk zeggen 2 dagen geldig? Bij SuperSparpreis gaat om een ticket met treinbinding, dus dacht ik dat het ticket zowiezo maar één dag geldig is?
Treinbinding is er in principe alleen in Duitsland en alleen in de gekozen langeafstandstreinen. Daarbuiten is er geen treinbinding. Bovendien kun je tot 2 via's aangeven met wachttijd, waardoor je ook met treinbinding de vier dagen helemaal kon gebruiken.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

rdv schreef: 15 dec 2019, 14:15 Vanaf vandaag is de prijs Gent - Bonn (door het wegvallen van Railplus-korting) 65,35 EUR (dus + 6,70 EUR of +11%), oftewel 335 EUR/jaar bij 25 h&t reizen per jaar à Flextarief.
Door de btw-daling op lange afstands-treinreizen in Duitsland is het Flextarief gedaald tot 63,10 EUR (7,6 % duurder dan voor het wegvallen van de RailPlus-korting). Een beetje compensatie toch.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door trainlovertje »

De UIC zou de stekker uit Railplus trekken vanaf december 2023: https://www.bahn.de/angebot/bahncard/vorteile/railplus
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Ik snap dat echt niet, RailPlus zou net verder moeten worden uitgebouwd.
RailPlus is het enige dat iet of wat in de buurt komt van een getrouwheidskaart voor reizigers die binnen Europe regelmatig gebruik maken van meerdere netten. Het alternatief is dat iedere operator en/of ieder land zijn eigen voordeelkaart heeft, maar iemand die maar een paar keer per jaar in een specifiek land komt, heeft daar weinig aan.

Railplus is ook een interessante meerwaarde met marketingwaarde voor binnenlandse passen zoals BahnCard, OeBB VorteilsCard of de Zwitserse Halbtax kaart.

Er is op dit moment een gigantisch momentum om mensen voor privé en professionele verplaatsingen binnen Europa voor de trein te laten kiezen, en het lijkt er op dat de operatoren er alles aan doen om dit momentum toch maar aan hen te laten voorbijgaan.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door trainlovertje »

Ik denk er ook zo over; je kan geen enkele goeie reden verzinnen waarom dit afgeschaft moet worden. Maar iets doet me vermoeden/hopen dat er achter de schermen aan een ander gunstig tariefsysteem gewerkt wordt, dat het huidige zal vervangen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, hoop doet leven... Maar zelfs als dat het geval is, dan zou ieder commercieel bedrijf altijd nog eerst het nieuwe hebben aangekondigd en pas daarna het oude afgebouwd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door trainlovertje »

UIC heeft het niet zelf gecommuniceerd naar de buitenwereld toe; DB deed het wel. Misschien weet DB zelf wel of er wat in de plaats komt en wordt dat later nog door de UIC gecommuniceerd.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door kika »

Behalve een prijsstijging heb ik van DB nog niets gehoord. Mocht je komend jaar trouwens in/door Duitsland reizen: je kan je nieuwe Bahncard later laten beginnen: op 10 december kopen voor de prijs van vandaag, start startdatum kann je kiezen: tot 6 maanden op voorhand.
Betwijfel dat er een alternatief komt. Tijd om me te verdiepen in interrail. Het idee van 15% (was 25) korting op de verschillende spoorwegnetten blijft een goed idee. Jammer dat ze zo hard op spaarprijzen zetten (van Thalys tot ÖBB), dan is die 15% op regulatie prijs zelden interessant. Diegenen die een klein beetje flexibiliteit of spontaniteit wensen moeten diep in hun portemonnee grijpen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

kika schreef: 07 okt 2022, 00:43 Behalve een prijsstijging heb ik van DB nog niets gehoord. Mocht je komend jaar trouwens in/door Duitsland reizen: je kan je nieuwe Bahncard later laten beginnen: op 10 december kopen voor de prijs van vandaag, start startdatum kann je kiezen: tot 6 maanden op voorhand.
Betwijfel dat er een alternatief komt. Tijd om me te verdiepen in interrail. Het idee van 15% (was 25) korting op de verschillende spoorwegnetten blijft een goed idee. Jammer dat ze zo hard op spaarprijzen zetten (van Thalys tot ÖBB), dan is die 15% op regulatie prijs zelden interessant. Diegenen die een klein beetje flexibiliteit of spontaniteit wensen moeten diep in hun portemonnee grijpen.
Ik heb een Bahncard, die wordt automatisch verlengd. Ik had ze natuurlijk ook kunnen opzeggen en de volgende keer dat ik ze nodig heb een nieuwe kopen, maar dat is gedoe om een paar weken te winnen.
Interrail is slechts zelden een optie, omdat je maar 1 heen- en 1 terugrit naar/van je woonland kan maken. Bovendien is onze boekhouding geen fan van Interrail. Reden is dat de reisweg niet op Interrail staat (screenshot van app kan eventueel), en ik niet altijd de 4 dagen gebruik (en er dus kans op privé-gebruik van de Interrail is).

Ik heb nu een BahnCard25, SNCF Carte Avantage (weggesmeten geld wegens spoorstaking 5 October) en zo eigenlijk ook een OeBB kaart kunnen gebruiken (zeker als RailPlus wegvalt). Eén Europese kaart zou dus welkom zijn in mijn geval.

Door eerst verminderen van de Railplus korting van 25% naar 15%, het afschaffen van RailPlus op het Belgisch gedeelte van de ICE en prijsverhogingen (lichtjes gecompenseerd door BTW verlaging in Duitsland) is de prijs van een FlexPreis ticket van Gent naar Bonn (met BC25) in 5 jaar tijd gestegen van 52,20 EUR naar 68,90 EUR (+32%), en op vrijdagen en zondagen naar minimum 78,20 EUR (+50%). Ook de Sparpreisen zijn duurder geworden, of althans minder beschikbaar. Waar je 5 jaar geleden nog gemakkelijk 3 weken op voorhand aan 25 EUR kon reizen (met Sparpreis, dus annuleerbaar mits 10€ en incl. lokaal voor- en natransport), vind je nu veel moeilijker goedkope tickets op die termijn (en het zijn SuperSparpreisen, dus niet annuleerbaar en zonder lokaal transport). Bij de Sparpreisen speelt ook het afschaffen van het gratis vervoer naar Elk Belgisch Station bij een ICE ticket mee.

Addendum: Op 11 december 2022 worden de Duitse spoortarieve aangepast, en stijgen de Flexpreisen met gemiddeld 6,9 %.
Laatst gewijzigd door rdv op 07 okt 2022, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door kika »

rdv schreef: 07 okt 2022, 15:08 Ik heb een Bahncard, die wordt automatisch verlengd. Ik had ze natuurlijk ook kunnen opzeggen en de volgende keer dat ik ze nodig heb een nieuwe kopen, maar dat is gedoe om een paar weken te winnen.
Het was niet voor mensen gedacht die zelfs de bijlagen van de vervoersvoowaarden als hun broekzak kennen, eerder voor een occasionele bezoeker. Waarbij de Probe Bahncard misschien nog passender is. Een als je kinderen hebt is de Jugendbahncard er vaak al uit bij 2 ritten en 5 jaar geldig. Doekje voor het bloeden wanneer ik familie meeneem.
rdv schreef: 07 okt 2022, 15:08 Interrail is slechts zelden een optie, omdat je maar 1 heen- en 1 terugrit naar/van je woonland kan maken. Bovendien is onze boekhouding geen fan van Interrail. Reden is dat de reisweg niet op Interrail staat (screenshot van app kan eventueel), en ik niet altijd de 4 dagen gebruik (en er dus kans op privé-gebruik van de Interrail is).
Belastingdienst doet hier vaak ook moeilijk: trein, vliegtuig combineren in een driehoek bij 2 afspraken, vertrek vanaf een andere plek dan thuis: allemaal gedoe. Maar bedankt om het uit te leggen. Komt wel eens voor, maar inderdaad niet vaak.
rdv schreef: 07 okt 2022, 15:08 Ik heb nu een BahnCard25, SNCF Carte Avantage (weggesmeten geld wegens spoorstaking 5 October) en zo eigenlijk ook een OeBB kaart kunnen gebruiken (zeker als RailPlus wegvalt). Eén Europese kaart zou dus welkom zijn in mijn geval.
Hier is het gelijkaardig. VDU heb ik niet meer omdat ik niet meer vaak genoeg in Nederland ben. Zo zijn er nog landen waar ik niet vaak genoeg kom voor een lokale kaart, maar wel occasioneel. We zijn niet de enigen trouwens 😉

rdv schreef: 07 okt 2022, 15:08 Door eerst verminderen van de Railplus korting van 25% naar 15%, het afschaffen van RailPlus op het Belgisch gedeelte van de ICE en prijsverhogingen (lichtjes gecompenseerd door BTW verlaging in Duitsland) is de prijs van een FlexPreis ticket van Gent naar Bonn (met BC25) in 5 jaar tijd gestegen van 52,20 EUR naar 68,90 EUR (+32%), en op vrijdagen en zondagen naar minimum 78,20 EUR (+50%). Ook de Sparpreisen zijn duurder geworden, of althans minder beschikbaar. Waar je 5 jaar geleden nog gemakkelijk 3 weken op voorhand aan 25 EUR kon reizen (met Sparpreis, dus annuleerbaar mits 10€ en incl. lokaal voor- en natransport), vind je nu veel moeilijker goedkope tickets op die termijn (en het zijn SuperSparpreisen, dus niet annuleerbaar en zonder lokaal transport). Bij de Sparpreisen speelt ook het afschaffen van het gratis vervoer naar Elk Belgisch Station bij een ICE ticket mee.
Je somt het helemaal goed op. Al een paar keer in Luik overgestapt, maar mijn reservoir aan excuses om pakweg naar Leuven te gaan is niet onuitputtelijk.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: NMBS stapt uit Railplus

Bericht door rdv »

Inderdaad, bij een FlexPreis is een overstap in Luik 15 EUR goedkoper, en vanuit Gent maakt het qua tijd maar 15' uit. Als de aansluiting in Luik niet gehaald wordt, blijf ik zitten tot Brussel (want anders 1u vertraging).
En ere wie ere toekomst - het is de NMBS internationaal planner die me die tip gegeven heeft.
Plaats reactie