Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
alexn
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:37

Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door alexn »

Online kan ik nergens de prijs voor een ticket met een Fip verminderingskaart opvragen.
De prijzen die men bekomt via de link op het intranet lijken totaal verkeerd (en vele malen hoger als de volle prijs die je als gewone reiziger bekomt op de gewone site)
Via de online chat voor internationaal verkeer bekwam ik evenmin een antwoord.
In de stations zijn er blijkbaar geen aparte loketten meer voor internationaal verkeer, wat twijfelachtig is dat de bediende dan vertrouwd is met deze materie, als hij er al de tijd voor heeft.
Ik hoop dat ik mij niet naar een station moet begeven, om een ticket te bestellen, om daarna vast te stellen dat het vele malen meer kost dan een vliegtuigticket.
Ik heb bvb getracht de prijs Brussel – Berlijn 1e klasse ( 2e klasse blijkt niet veel te verschillen) te bekomen:
Vertrek 8juli 10u25- aankomst 17u06
Terug 15juli 10u50 – aankomst 17u35

Prijs gewone site: 189,80 € (senior + 60 zonder vermindering)
Prijs gewone site: 153,55 € (goedkoopste 100% vermind. op Belgisch net + Bahncard 50%))
Prijs via link intranet met Fip kaart 50%: 558 €


Is er iemand die hier ervaring mee heeft of weet hoe men de prijs kan bekomen.
AK81

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door AK81 »

Hallo,
Je kan de prijs berekenen op de website van de DB. Op bahn.de moet je kijken naar de 'flexpreis'. Deel het bedrag van de flexpreis door twee en je hebt een indicatie van de prijs. Er kan enkele € verschil opzitten want de NMBS rekent meer aan dan de DB.

De online-module voor FIP-biljetten geeft inderdaad absurde prijzen...
Online kopen van FIP-biljetten is bij mijn weten niet mogelijk, je moet hopen op een m/v met kennis van zaken aan het loket...

Brussel-Berlijn in 2e klas is iets van een 70€, 110€ in eerste klas. Het voordeel van de biljetten met FIP-korting is dat je niet gebonden bent aan een bepaalde trein en dat je met een 1e klas biljet toegang krijgt tot de lounges.

Groeten,
Kristof
alexn
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:37

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door alexn »

Alvast bedankt aan Kristof voor de info.

Een ticket aangekocht met fip verminderingskaart blijkt nog altijd duurder te zijn dan de goedkope formule voor gewone reizigers, weliswaar met iets betere voorwaarden.
Gemakkelijk heeft men het ook niet gemaakt (als je vergelijkt met een reservering op Thalys bvb)
Voor dergelijke prijs koop je ook een ticket bij Brussels Airlines.
mvg

Alex
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door kika »

alexn schreef: 28 apr 2019, 18:41Voor dergelijke prijs koop je ook een ticket bij Brussels Airlines.
Dat argument valt weg wanneer je (klein-)kinderen onder 14 meeneemt of de flexibiliteit qua vertrekuren e.d. (of niet naar die 3 grote steden wilt waarheen ze vliegen). Puur ter info. Mooie reis alvast!
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door groentje »

Vergeet ook de optie voor Pals niet. Ik weet niet meer wat daar precies de voorwaarden voor zijn, maar dat kan ook een flinke slok op de borrel schelen. Toegegeven, ik kies ook al eens voor de Sparpreis vanop de website als ik zeker ben de reis te zullen maken. Als ik vrij laat ben met boeken en de Sparpreisen op zijn of niet veel meer voorstellen, kan FIP wel nog steeds interessant zijn.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door traxie »

groentje schreef:Vergeet ook de optie voor Pals niet. Ik weet niet meer wat daar precies de voorwaarden voor zijn, maar dat kan ook een flinke slok op de borrel schelen. Toegegeven, ik kies ook al eens voor de Sparpreis vanop de website als ik zeker ben de reis te zullen maken. Als ik vrij laat ben met boeken en de Sparpreisen op zijn of niet veel meer voorstellen, kan FIP wel nog steeds interessant zijn.
De pals is iets van een 35-45 van belgie naar elke bestemming in DE voor max 4 pers waarvan 1 met fip kaart in bezit of coupons. Geen terugbetaling en met treinbinding. Dus de voorwaarden van spaarprijs europa.
alexn
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2019, 15:37

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door alexn »

Het is inderdaad de bedoeling ook gebruik te maken van het voordelige Pal aanbod voor mijn echtgenote en een mee reizend familielid.
Andermaal moet opgemerkt worden dat er in het bericht hieromtrent een prijs staat "vanaf", zodat men hiervan ook niet de prijs op voorhand kent.
Ik veronderstel dat de vermelde prijs voor Keulen is (hopelijk toch niet Aken) en ook niet voor een trein met vertrek heel vroeg in de morgen of heel laat in de avond.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door traxie »

alexn schreef: 29 apr 2019, 11:21 Het is inderdaad de bedoeling ook gebruik te maken van het voordelige Pal aanbod voor mijn echtgenote en een mee reizend familielid.
Andermaal moet opgemerkt worden dat er in het bericht hieromtrent een prijs staat "vanaf", zodat men hiervan ook niet de prijs op voorhand kent.
Ik veronderstel dat de vermelde prijs voor Keulen is (hopelijk toch niet Aken) en ook niet voor een trein met vertrek heel vroeg in de morgen of heel laat in de avond.
mmh gans bericht getypt met prijzen enz maar bij te versturen moest ik me terug aanmelden, het is dus weg.
Zonder het opnieuw op te zoeken probeer ik mijn conclusie toch vorm te geven.

Fip-tarief is een 50% korting op het duurste tarief of op een vast tarief. Hoe dat hier zit weet ik niet, ik kocht nog geen FIP-tickets naar Duitsland van treinen door DB uitgevoerd. Maar FIP-tarief is zeker niet altijd het goedkoopste.

DB heeft een zeer goede spaarpreisfinder gebruik hem. Voor 20 euro zonder korting ga je zo met een ic (geen ICE) direct van Keulen naar Berlijn, je bent dan wel iets later in Berlijn dan je zelf had gezocht.
Het traject tussen Brussel en Keulen kost je maximaal 20 euro, de Tsjechische spoorwegen hebben immers een deal voor 20 euro naar praag, meer info op the seat 61.. Maar niets houdt je tegen om twee tickets te boeken in de spaarpreisfinder eentje van brussel naar keulen en eentje van keulen naar berlijn.

Dus je reis naar berlijn zou je niet meer dan een 40 euro/pp/enkele reis mogen kosten. In de spaarprijszoeker staat je door jouw gekozen rit nu voor 72.5 euro (aan 50 pct korting of 90 aan de volle pot). De terugrit voor 80 euro volle pot.

Maar ook Thalys rijdt naar Keulen/dusseldorf, je kan voor de rechthebbende van verkeersvoordelen aan een prijs kopen die ik niet bekend maak maar die gunstiger is dan elk ander tarief waarover sprake.

Het goedkoopste zal volgens mij het volgende zijn: je neemt de Thalys naar dusseldorf of keulen en neemt daar een ic naar Berlijn. Ik zocht voornamelijk treinen op vanuit keulen en dat zou moeten lukken voor 20 euro per persoon enkele rit, zonder korting. (voor de ic ipv de ice trein, die er niet zo heel veel langer over doet een 6u10 ipv een 4u45 ofzo)
Dus met een thalys aan gunsttarief voor rechthebbenden en een spaarprijsticket voor een rechtstreekse ic tussen keulen en berlijn ben je voor minder dan 40 euro in Berlijn per persoon.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ticketprijs ICE Duitsland met FIP verminderingskaart

Bericht door rvdborgt »

traxie schreef: 29 apr 2019, 16:56Dus met een thalys aan gunsttarief voor rechthebbenden en een spaarprijsticket voor een rechtstreekse ic tussen keulen en berlijn ben je voor minder dan 40 euro in Berlijn per persoon.
Een Sparpreis "lange afstand" van een Belgisch naar een Duits station (dus ook Brussel - Berlijn) is ook vanaf 39,90 te koop (korte afstand ook voor minder). Toegegeven, je moet er soms een beetje op tijd bij zijn of flexibel met wanneer je reist maar ze bestaan echt.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie