gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rdv »

Afgelopen vrijdag nam ik de trein van Parijs naar Tilburg. Geplande reisroute was
* Parijs G. du Nord V. 17:19 (THA 9369)
* Antwerpen-Centraal A. 19:27, V. 19:44 (IC9263)
* Breda A. 20:18, V. 20:23 (6672)
* Tilburg A. 20:42

De THA was echter met 10 minuten vertraging vertrokken in Parijs (o.m. door de hyperchaotische organisatie op het perron in Parijs) en de vertraging liep steeds verder op. Ik op zoek naar de treinbegeleider (TBG), met de vraag om de aansluiting in Antwerpen-Centraal aan te vragen. De treinbegeleider weigerde echter om aansluiting aan te vragen: "U zal een uurtje moeten wachten". Ik kreeg ook de raad om in Berchem te kijken of de IC Brussel er nog stond, om dan zelf in te schatten of de aansluiting nog mogelijk zou zijn of niet.

Op het perron bleken er meerdere mensen hun aansluiting naar Noorderkempen, Breda en verder te hebben gemist. Minstens één van hen had ook aansluiting gevraagd.
Mijn vraag is of het kan dat een TBG zomaar zo een vraag naar aansluiting kan afwimpelen.

Wat het nog absurder maakt, is dat door het niet verzekeren van de aansluiting de IC Brussel tot Noorderkempen in de weg van de Thalys reed (de IC Brussel vertrok 6 minuten voor de Thalys uit Antwerpen-Centraal).

De volgende IC Brussel maakte ook vertraging, gelukkig had de NS de aansluiting in Breda richting Tilburg wel gegarandeerd (anders was het 2u vertraging).

Naar compensatie zal ik wellicht kunnen fluiten, wegens "gescheiden vervoersovereenkomsten" (https://www.b-europe.com/NL/Veelgesteld ... ntendienst).

Tenslotte was het bijzonder frustrerend vast te stellen dat de real-time informatie langs verschillende kanalen verschillende info gaf (B-europe versus Belgianrail versus de Thalys-site versus het toestel van de TBG). Zelfs over de geplande vertrektijd in Parijs waren ze het niet eens.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door Shrek »

De logica hier is dat men de IC (en zijn hobderden reizigers) geen vertraging wil laten maken door een andere trein. Is dat gelukt?
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 17 apr 2019, 19:00 De volgende IC Brussel maakte ook vertraging, gelukkig had de NS de aansluiting in Breda richting Tilburg wel gegarandeerd (anders was het 2u vertraging).

Naar compensatie zal ik wellicht kunnen fluiten, wegens "gescheiden vervoersovereenkomsten" (https://www.b-europe.com/NL/Veelgesteld ... ntendienst).
Ticket bij NMBS gekocht? Die probeert inderdaad nogal hard om je reis in verschillende overeenkomsten op te splitsen en dat kun je dacht ik ook al in de aanloop naar het boeken zien, als je de link naar de voorwaarden volgt. NS probeert dat iets minder hard en vertelt je vooraf ook niet of je 1 ticket of meerdere gaat krijgen voor je reis, dus voor de Nederlandse Geschillencommissie OV geef ik je wat meer kans - een uitspraak is er in Nederland bij mijn weten nog niet over de constructie van NS. Verder vermoed ik dat NS 1 euro goedkoper geweest zou zijn voor deze reis.
In België moet je vrees ik naar de rechter om een uitspraak te krijgen want de toezichthouder, de FOD mobiliteit, ziet geen mogelijkheid om op basis van de EU-verordening iets te doen in zo'n geval.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 apr 2019, 19:13 De logica hier is dat men de IC (en zijn hobderden reizigers) geen vertraging wil laten maken door een andere trein. Is dat gelukt?
De logica is dat je het totale aantal reizigersvertragingsminuten probeert te minimaliseren. Dat betekent noch automatisch de aansluiting verbreken, noch automatisch wachten, maar een afweging op basis van het aantal overstappende reizigers, het aantal andere reizigers en de operationele mogelijkheden.
Het botweg weigeren om aansluitingswensen zelfs maar door te geven (zonder natuurlijk een garantie te geven) maakt een dergelijke afweging natuurlijk wel moeilijker en lijkt me dus ongewenst.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 17 apr 2019, 19:13 De logica hier is dat men de IC (en zijn hobderden reizigers) geen vertraging wil laten maken door een andere trein. Is dat gelukt?
Geen idee, ik zat er niet op :( .
Ik weet ook niet of de realtime info op belgianrail.be voor NL correct is of niet (kan men dat bij de NS ergens opzoeken?). Volgens belgianrail.be is de IC Brussel op tijd in Breda aangekomen.

Had men de ICBrussel extra laten wachten, dan had die 4' vertraging opgelopen, maar de THA had er een aantal minuten kunnen afdoen (ipv bijkomende vertraging te maken), waardoor meer mensen in Rotterdam, Schiphol en Amsterdam hun aansluiting (vliegtuig of trein) gehaald hebben. Ik weet het, een moeilijke afweging, maar m.i. is het niet aan de TBG om de keuze te maken, maar wel aan Traffic Control (of welke dienst dan ook die daar momenteel voor verantwoordelijk is).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 17 apr 2019, 20:20
rdv schreef: 17 apr 2019, 19:00 De volgende IC Brussel maakte ook vertraging, gelukkig had de NS de aansluiting in Breda richting Tilburg wel gegarandeerd (anders was het 2u vertraging).

Naar compensatie zal ik wellicht kunnen fluiten, wegens "gescheiden vervoersovereenkomsten" (https://www.b-europe.com/NL/Veelgesteld ... ntendienst).
Ticket bij NMBS gekocht? Die probeert inderdaad nogal hard om je reis in verschillende overeenkomsten op te splitsen en dat kun je dacht ik ook al in de aanloop naar het boeken zien, als je de link naar de voorwaarden volgt. NS probeert dat iets minder hard en vertelt je vooraf ook niet of je 1 ticket of meerdere gaat krijgen voor je reis, dus voor de Nederlandse Geschillencommissie OV geef ik je wat meer kans - een uitspraak is er in Nederland bij mijn weten nog niet over de constructie van NS. Verder vermoed ik dat NS 1 euro goedkoper geweest zou zijn voor deze reis.
In België moet je vrees ik naar de rechter om een uitspraak te krijgen want de toezichthouder, de FOD mobiliteit, ziet geen mogelijkheid om op basis van de EU-verordening iets te doen in zo'n geval.

Groetjes,
Rian
Inderdaad bij B-Europe gekocht. Ik weet als treingek dat ik twee aparte ticketten koop, maar ik heb één aanvraag gedaan, en nergens is mij verplicht om in de voorwaarden te gaan kijken, of aan te klikken dat ik er mij bewust van ben dat ik twee ticketten koop, en dus geen aansluitingsgarantie of vertragingscompensatie krijg. Een gewone consument wordt hier misleidt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 17 apr 2019, 20:24 De logica is dat je het totale aantal reizigersvertragingsminuten probeert te minimaliseren. Dat betekent noch automatisch de aansluiting verbreken, noch automatisch wachten, maar een afweging op basis van het aantal overstappende reizigers, het aantal andere reizigers en de operationele mogelijkheden.
Dat is de logica die jij graag zou zien, maar in dit geval is zoiets utopisch. Die trein moet naar Nederland, in België heeft er niemand een goed zicht op wat er daar verder gebeurt. Gewoon op tijd die trein de grens over krijgen is het beste wat men kan doen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rdv »

Shrek schreef: 17 apr 2019, 20:42
rvdborgt schreef: 17 apr 2019, 20:24 De logica is dat je het totale aantal reizigersvertragingsminuten probeert te minimaliseren. Dat betekent noch automatisch de aansluiting verbreken, noch automatisch wachten, maar een afweging op basis van het aantal overstappende reizigers, het aantal andere reizigers en de operationele mogelijkheden.
Dat is de logica die jij graag zou zien, maar in dit geval is zoiets utopisch. Die trein moet naar Nederland, in België heeft er niemand een goed zicht op wat er daar verder gebeurt. Gewoon op tijd die trein de grens over krijgen is het beste wat men kan doen.
En heeft Thalys daar dan niets in te zeggen? Want als iedereen niet verder kijkt dan de volgende landsgrens is dat voor een internationale vervoerder toch moeilijk werken. Ik kan me inbeelden dat THA aan zijn partner KLM wellicht toch ook verantwoording (en mss financiële compensatie) moet afleggen als reizigers hun connectie missen in Schiphol, om maar iets te zeggen.
Hier speelt het opsplitsen van de boeking in het nadeel van Thalys: als zij geen zicht hebben op waar hun reizigers naartoe gaan, kunnen zij ook geen afwegingen maken. Er zal maar een groep van 60 mensen op een vertraagde Thalys zitten die door het weigeren van de TBG, hun laatste aansluiting de mist in ziet gaan, en gelogeerd dient te worden in Amsterdam.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door Steven »

Een Benelux vertragen voor reizigers ..... dat is haast hetzelfde als hem een deel van zijn traject niet laten rijden. In Nederland denkt men totaal anders over vertraging en bijhorend zaken. Zeker de Benelux steekt men er snel achteruit. Een vertraging bij aankomst in Breda met 4 minuten kan er op slag ontploffen naar 10-15 of meet minuten. Breda is een druk station en met vertraging toekomen is er meestal negatief, want uw prioriteit daalt enorm. Laat de Benelux tussen Antwerpen en Rotterdam zijn grootste rendement halen. De trein zit bijna altijd goed gevuld op dit stuk.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rdv »

Steven schreef: 18 apr 2019, 01:40 Laat de Benelux tussen Antwerpen en Rotterdam zijn grootste rendement halen. De trein zit bijna altijd goed gevuld op dit stuk.
De Thalys zat ook quasi vol. Door de IC Brussel in Berchem (of ervoor want we waren al van voor Duffel aan het boemelen achter de IC Brussel) te laten inhalen door de THA, had er wellicht 5 minuten minder vertraging geweest voor de THA, dat speelt toch ook mee?
Steven schreef: 18 apr 2019, 01:40 In Nederland denkt men totaal anders over vertraging en bijhorend zaken. Zeker de Benelux steekt men er snel achteruit. Een vertraging bij aankomst in Breda met 4 minuten kan er op slag ontploffen naar 10-15 of meet minuten. Breda is een druk station en met vertraging toekomen is er meestal negatief, want uw prioriteit daalt enorm.
In Breda heeft men wel de Sprinter naar Tilburg een drietal minuten laten wachten op de vertraagde ICBrussel (vertraging door in NDK een vertraagde Thalys voor te laten).
Hoeveel tijd is er eigenlijk nodig om de ICBrussel in Breda kop te laten maken? Op de 8 minuten voorziene tijd zal er toch ook wel wat rek zitten?

Soit, had de THA tijdig in Parijs kunnen vertrekken, had het wellicht beter gelopen, maar op het perron in Parijs had men er echt een boeltje van gemaakt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door Steven »

De 8 min in Breda zijn net gepast. In het beste geval heb je 30 seconden over bij het van stuurpost veranderen. Het is iets meer werk dan aankomen en de rem vast zetten die er bij komt zien. De meeste tb’s vragen zelfs om er 9 minuten van te maken.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 17 apr 2019, 20:42
rvdborgt schreef: 17 apr 2019, 20:24 De logica is dat je het totale aantal reizigersvertragingsminuten probeert te minimaliseren. Dat betekent noch automatisch de aansluiting verbreken, noch automatisch wachten, maar een afweging op basis van het aantal overstappende reizigers, het aantal andere reizigers en de operationele mogelijkheden.
Dat is de logica die jij graag zou zien, maar in dit geval is zoiets utopisch. Die trein moet naar Nederland, in België heeft er niemand een goed zicht op wat er daar verder gebeurt. Gewoon op tijd die trein de grens over krijgen is het beste wat men kan doen.
Over dat soort dingen zouden normaliter afspraken moeten zijn tussen NS en NMBS. Zoals: wat is de maximale wachttijd van de Benelux in Antwerpen. Er is een beetje tijd over op het traject naar Breda, zeker nu het vertrek in Antwerpen 1 minuut vervroegd is (ik ben al meermaals te vroeg in Breda aangekomen, ook vorig jaar al). Dus 2 minuten wachten moet sowieso kunnen.
Als conducteur kun je dat soort beslissingen niet maken maar als vervoerder denk je er beter wel over na, tenminste als je vanuit de klant denkt en dat beweren de meeste toch te doen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door Steven »

Dat minuutje gaat verloren nabij luchtbal. De werken voor de Oosterweelverbinding houden de snelheid op max 40 km/u
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door groentje »

Dit is inderdaad de taak van een nationale dispatching, al dan niet in samenspraak met de buitenlandse collega's, zoals hier. Het lijkt me niet meteen gepast dat een treinbegeleider dit op eigen initiatief doet. Als we niet weten of en hoeveel mensen die aansluiting nodig hebben, is het natuurlijk moeilijk er rekening mee te houden. Dit geldt overigens in beide richtingen. Een aansluiting garanderen is niet altijd haalbaar (er moet ook ruimte voor zijn in het station, met slechts 4 sporen zijn er op de -2 van Antwerpen-Centraal niet meteen veel mogelijkheden), maar het lijkt me evident dat op z'n minst de vraag wordt doorgegeven.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: gemiste aansluiting THA - IC Brussel - TBG weigert aansluiting aan te vragen

Bericht door Terminus »

Ik zou je opmerking i.v.m. de TrainManager toch doorgeven aan Thalys.

Heb recent ook enkele keren de Thalys genomen tussen België en Nederland. Meestal was het een Nederlandse TM en die waren zeer vriendelijk.
Twee keer een Belg gehad (en ik mag niet veralgemenen want ik ken zelf Belgische collega's bij Thalys die dat zeer goed doen), maar die waren ronduit arrogant. Ik zou bijna zeggen dat ze naast hun schoenen liepen omdat ze de Thalys mochten bedienen...
Plaats reactie