FIP verkeersvoordelen Italië

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door b-loc »

Beste,

Voor een reis naar Italië kom ik er niet helemaal aan uit op welke we onze FIP-coupon kunnen gebruiken en op welke we korting krijgen.
R & RV zijn gratis met onze FIP-coupon.
Maar hoe zit het met de IC,Frecce & Italo treinen?

Mvg
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door traxie »

Zie: https://www.raildeliverygroup.com/files ... pe_v37.pdf

Zitplaatsreserveringen zijn verplicht voor reizen op langeafstandsdiensten (dat wil zeggen: Frecciabianca, Frecciarossa, Frecciargento, EC, EN, IC, ICN) en toeslagen, die zijn inbegrepen in het Global Fare, moeten betaald worden. (Reserveringen en toeslagen kunnen online worden geboekt - zie hieronder). Onderbrekingen van de reis niet toegestaan.

Er staat duidelijk hoe je je reservering en toeslagen online kan betalen.

Je coupons zijn dus geldig als je ook de juiste reservering maakt.

Zoals in hetzelfde documenten staat gelden coupons niet op italo treinen.
services provided by other operators in Italy (includeing open-access operator Nuovo Trasporto Viaggiatori and commuter railways of Naples: Circumflegrea, Circumvesuviana, Cumana, and Naples–Aversa)
italo is de open access waarvan sprake hier.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door b-loc »

Dank je wel voor het uitgebreide document!
Ik had ooit eens het document gevonden bij Seat61 maar was helaas veel minder uitgebreid.
traxie
Berichten: 266
Lid geworden op: 27 apr 2015, 06:38
Locatie: Gent

Re: FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door traxie »

Het wordt dikwijls aangepast. Aangezien er soms wel wat verandering
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door Larch »

Het document is onlangs aangepast.
https://www.raildeliverygroup.com/files ... pe_v39.pdf
Met name voor Italië zijn er wijzigingen.


How to book seat reservations on FS trains if using FIP coupons
The information provided by TrenItalia in previous versions of this guide on how to book seat reservations on FS trains online has been withdrawn, as this was only valid for rail staff travelling on Duty FIP coupons endorsed with “No Supplement Necessary”.

Meer info op pagina 50 van het document
AK81

Re: FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door AK81 »

Ik ben net terug van een reis naar Sicilië. De regionale trein R en RV hebben alleen 2de klasse en zijn inderdaad zonder reservering of toeslag te gebruiken met een FIP-vrijbiljet. Voor de 'Freccia'-treinen heb ik vooraf geboekt in 'business'-class (in combinatie met een vrijbiljet 1e klas) aan 25€/per persoon - tarief 'Diritto Ammisione'. Onderweg werd uitdrukkelijk de FIP-vrijbiljetten gevraagd. Géén enkel probleem mee gehad. Onze trein had zelfs +45' vertraging en ondertussen heb ik een vergoeding voor vertraging van Trenitalia gekregen met als bewijs de vrijbiljetten en de toeslag/reservering. Op de IC-treinen bedraagt de toeslag 3€, ongeacht de reisklasse. Aan het loket werd dit als 'global pass' uitgegeven. Zolang het kan zou ik online boeken aan het 'Diritto Ammisione' tarief boeken. Enkele pogingen om aan het loket in Brussel-Zuid een toeslagbiljet uit de computer te krijgen draaiden zoals verwacht uit op niets....


Groeten,
Kristof
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door b-loc »

Larch schreef: 27 apr 2019, 22:36 Het document is onlangs aangepast.
https://www.raildeliverygroup.com/files ... pe_v39.pdf
Met name voor Italië zijn er wijzigingen.


How to book seat reservations on FS trains if using FIP coupons
The information provided by TrenItalia in previous versions of this guide on how to book seat reservations on FS trains online has been withdrawn, as this was only valid for rail staff travelling on Duty FIP coupons endorsed with “No Supplement Necessary”.

Meer info op pagina 50 van het document
Hoort het Belgische spoorwegpersoneel hier ook bij?

Het lijkt erop dat je moet boeken met "“Cambio Servizio", online gaat het niet.
Waarbij de prijs afhankelijk van de afstand is.

Ik kan nog altijd boeken met "Diritto Ammisione" en het ingeven van mijn de FIP-coupon nummer of is het niet te riskeren?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: FIP verkeersvoordelen Italië

Bericht door rvdborgt »

b-loc schreef: 08 mei 2019, 15:27
Larch schreef: 27 apr 2019, 22:36 Het document is onlangs aangepast.
https://www.raildeliverygroup.com/files ... pe_v39.pdf
Met name voor Italië zijn er wijzigingen.


How to book seat reservations on FS trains if using FIP coupons
The information provided by TrenItalia in previous versions of this guide on how to book seat reservations on FS trains online has been withdrawn, as this was only valid for rail staff travelling on Duty FIP coupons endorsed with “No Supplement Necessary”.

Meer info op pagina 50 van het document
Hoort het Belgische spoorwegpersoneel hier ook bij?

Het lijkt erop dat je moet boeken met "“Cambio Servizio", online gaat het niet.
Waarbij de prijs afhankelijk van de afstand is.

Ik kan nog altijd boeken met "Diritto Ammisione" en het ingeven van mijn de FIP-coupon nummer of is het niet te riskeren?
"Duty FIP" is volgens mij alleen voor dienstreizen en daarbij zijn de coupons ook als zodanig gemarkeerd. Dat zou ik voor privé dus zeker niet gebruiken... het zal niet voor niets zijn dat dat niet meer geldt volgens het RDS-document.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie