fietsbiljet

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: fietsbiljet

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 18 aug 2019, 19:56 Sorry, hoor, ik weet best dat het niet aan jullie ligt, maar ik ben toch allesbehalve onder de indruk. Men is nu bezig met implementeren? Wanneer zal het klaar zijn? Enne, zullen we dan terug kunnen wat eerder kon, zoals gemeld:
Vroeger kon je in Oostende je fiets opsturen in het station en nadien een slaaptrein ofzo nemen, de dag nadien stond je fiets klaar in het station van aankomst.
Het hele project TAP-TSI duurt naar mijn mening ook veel te lang maar dat is helaas hoe het gaat als je met de spoorwegen of de EU te maken hebt en de combinatie daarvan maakt het bepaald niet beter. Maar voor ieder land is er een implementatieplan, met termijnen en die moeten aangehouden worden. Het spoorwegbureau houdt dat in de gaten. Ik kan uit mijn hoofd geen data noemen maar veel zaken gaan stap voor stap en niet in 1 keer.
Het opsturen van fietsen (of andere bagage) zal alleen kunnen als iemand die dienst ook aanbiedt en daartoe worden de spoorwegen niet gedwongen. De TAP-TSI dient ervoor om de informatie over dienstregelingen (ook real time), diensten, tarieven en voorwaarden via een standaard gemakkelijk te ontsluiten voor iedereen die daar iets mee moet of wil doen (vervoerders, ticketverkopers, infrabeheerders, overheden, reizigers, ...). En daarbij horen bv. fietsreserveringen, om weer op het onderwerp van dit draadje terug te komen, want daarvoor is er nu geen standaard. Probeer bv. maar eens een fietsplaats in een TGV te reserveren bij een loket dat niet van de SNCF is.

Groetjes,
Rian
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: fietsbiljet

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ga maar eens ophouden met zeuren, denk ik ;) ik zit al veel te dicht bij de anti-politiek en dat is toch ook niet de bedoeling.

Ja, natuurlijk wordt de wereld alsmaar complexer, de technologische wereld in het bijzonder. Het lijkt me ook wel duidelijk dat de diverse nationale spoormaatschappijen veel te lang veel te onbegrensd hun eigen ding hebben mogen doen, daardoor is het vandaag zo lastig om de violen te stemmen.

Ergste van alles is echter dat er heel wat minder diensten worden aangeboden dan vroeger; het dieptepunt van ellende is dan nog dat het aanbod dat er wel is zo lastig kan gevonden worden.

Was er overigens niet nu reeds een plicht om bv. alle dienstregelingen kosteloos en openlijk te publiceren? Ik had toch ooit eens een stel pdf-bestanden gevonden in die zin, in een diep hoekje van de webstek van onze eigenste NMBS? Hoe moeilijk is het om die verordening verder uit te breiden, desnoods paragraaf per paragraaf? Maar ja, dat is natuurlijk de benadering van een simpele techneut...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: fietsbiljet

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 18 aug 2019, 21:10
Was er overigens niet nu reeds een plicht om bv. alle dienstregelingen kosteloos en openlijk te publiceren? Ik had toch ooit eens een stel pdf-bestanden gevonden in die zin, in een diep hoekje van de webstek van onze eigenste NMBS? Hoe moeilijk is het om die verordening verder uit te breiden, desnoods paragraaf per paragraaf? Maar ja, dat is natuurlijk de benadering van een simpele techneut...
Ze zijn inderdaad beschikbaar, die pdf-bestanden, en ik laat het volledige spoorboekje nog altijd afdrukken en inbinden. Spijtig genoeg moet je dan achteraf vaststellen dat de vele wijzigingen, vnl. als gevolg van werken, de starre dienstregelingen tot erg onzeker spul maken. Overigens heeft het jaren geduurd voor het spoorboekje in zijn huidige vorm min of meer op punt stond en zelfs nu ontdek ik af en toe nog fouten, meer alleszins dan in de tijd toen die boekjes nog manueel door de letterzetter gemaakt werden...
Met vriendelijke groet

overweg13
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsbiljet

Bericht door joverwimp »

Na drie maanden (!) wachten kwam volgend antwoord van customer.relations.nl@b-rail.be :

Marketing & Sales International is de commerciële activiteit binnen NMBS die o.a. instaat voor de distributie van
internationale vervoerbewijzen. Deze activiteit valt niet onder de openbare dienstverlening en ontvangt dus
geen overheidssteun. Het is dan ook belangrijk om de rendabiliteit ervan te verzekeren. Dit wordt o.a. bereikt
door de internationale verkoop en informatie te concentreren in 21 stations. Bijkomend zijn er nog 27 stations
waar u internationale tickets kunt kopen enkel voor de treinen die er halt houden. De lijsten vindt u op onze
website (https://www.b-europe.com/NL/Veelgesteld ... alStations).
Als u bij uw internationale reizen wenst te vertrekken in Asse, kunt u vooraf uw biljetten kopen:
- via onze site (www.nmbs-internationaal.com);
- via de mobiele applicatie van NMBS Internationaal;
- in een station met internationale verkoop (€ 9 of € 5 dossierkosten);
- via ons Contact Center (+32 (0)70 79 79 79 - € 0,30/min + € 9 of € 5 dossierkosten);
- bij een erkend reisbureau.

Fietstickets voor internationale reizen kunnen jammer genoeg nog niet online gekocht worden. Wanneer u deze
afzonderlijk aankoopt, d.w.z. zonder uw eigen tickets, in een station met internationale verkoop of via ons
Contact Center, dient u geen dossierkosten te betalen. .

Een fietsticket voor een binnenlandse reis kost inderdaad evenveel als voor een internationale reis met
klassieke treinen (geen hogesnelheidstreinen). De enige uitzondering is een reisweg via grenspunt
Meer/Hazeldonk grens met IC Brussel - Amsterdam via Breda. Dit is namelijk een internationale trein die niet
onder het beheerscontract valt en dus geen overheidssteun ontvangt. Alle andere klassieke treinen waarmee u
de Belgische grens kunt overschrijden (tot Roosendaal, Maastricht, Aachen, Luxembourg, Maubeuge, Aulnoye-
Aymeries of Lille) vallen wel onder het beheerscontract.

De kort grensoverschrijdende treinen tot Roosendaal, Maastricht en Aachen, vallen volledig onder beheer van
NMBS als vervoerder. Hiervoor kunt u ook in het station van Asse een Fiets Supplement kopen (aan het loket of
aan de automaat). Dit kan zelfs online via de website www.belgiantrain.be - Tickets & abonnementen - Reizen
buiten België - grenszones. Een fietsticket tot Breda, Luxembourg, Maubeuge, Aulnoye-Aymeries, Lille of naar
een bestemming verder dan de 8 reeds vernoemde, kan enkel via de internationale verkoopkanalen, omdat de
ticketprijs hier moet verdeeld worden over de deelnemende vervoerders.

Zo'n tekst moet je 3x lezen en geeft geen enkele prijs. Om kort te gaan:
Een fietsbiljet naar Roosendaal, Maastricht en Aken kan je kopen aan een automaat 4 euro. Maar waarom 8 euro online ?
Andere internationale fietsbiljetten koop je enkel aan het loket van een groot station of het (dure) contact center.
Nederland via Breda: €12; Nederland via Roosendaal of Maastricht, Aken, Luxemburg, Rijsel, Roubaix, Tourcoing, Maubeuge, Aulnoye: €4
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: fietsbiljet

Bericht door rvdborgt »

joverwimp schreef: 19 mar 2020, 11:28 Zo'n tekst moet je 3x lezen en geeft geen enkele prijs. Om kort te gaan:
Een fietsbiljet naar Roosendaal, Maastricht en Aken kan je kopen aan een automaat 4 euro. Maar waarom 8 euro online ?
Online zie ik:
- Enkele reis 4 euro
- Retour 8 euro

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: fietsbiljet

Bericht door Adler »

joverwimp schreef: 19 mar 2020, 11:28 Na drie maanden (!) wachten kwam volgend antwoord van customer.relations.nl@b-rail.be :

....
Ik stel vast dat de NMBS in de communicatie met de klanten zelf de nieuwe benamingen niet gebruikt.
De nieuwe benaming is Fiets Supplement , supplement waarschijnlijk op zijn Engels uit te spreken met de klemtoon op de eerste lettergreep (sʌp.lɪ.mənt)
De oude benaming was Fietsbiljet maar dan wist de klant niet wat hij kocht.
In het antwoord dat je hebt gekregen wordt zelfs nog een derde benaming gebruikt: fietsticket.
Dat toont nog maar eens aan hoe absurd die nieuwe benamingen zijn als de NMBS zelf ze zelfs niet eens consequent gebruiken in hun communicatie met de klanten.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsbiljet

Bericht door joverwimp »

In de strijd tegen het Corona-virus neemt de NS per vandaag nieuwe maatregelen. Zo zullen fietsen uit de trein worden geweerd tenzij deze bedoeld zijn als hulpmiddel. Het meenemen van een fiets wordt tegengegaan door het Fiets Dalkaartje tijdelijk uit de handel te halen.

Het gebruik van fietsen in de trein zijn vanaf de genoemde datum enkel toegestaan als de fiets dient als hulpmiddel, zoals de NS op een speciale pagina beschrijft. Voor reizigers met noodzakelijke reizen zijn er alternatieven, zoals het lenen van een OV-fiets of het meenemen van een vouwfiets.
De NS benadrukt dat de trein 'geen uitje' is, en dat er aan reizigers wordt verzocht om alleen te komen. Om deze regel verder te bekrachtigen zal de vervoerder deze week ook het Samenreis-product waarmee mensen met kortingen kunnen meereizen, tijdelijk uit de handel halen.

(https://www.treinenweb.nl/nieuws/8375/n ... trein.html)
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsbiljet

Bericht door joverwimp »

Elke inwoner van België krijgt niet alleen een Rail Pass (voor tien ritten tussen 1 juli en 31 december); het supplement om een fiets mee te nemen op de trein, wordt tijdelijk geschrapt.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: fietsbiljet

Bericht door joverwimp »

De gratis ritten werden er 12 en pas vanaf 16 augustus.
Maar het fietsbiljet rolt sinds vandaag gratis uit de automaten.
Het venijn zit wel in de staart, onderaan in kleine lettertjes: Vraag toestemming aan de treinbegeleider alvorens uw fiets in te laden.
Uw fiets kan alleen worden meegenomen indien er voldoende plaats beschikbaar is.
Plaats reactie