Noorwegen

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Hallo,

Iemand tips om deze zomer naar Noorwegen (Oslo, dan Bergen) te reizen? Erg goede verbindingen zijn er op het eerste zicht niet 7-8 keer overstappen met hier en daar 8-15min buffer tijd. Rekeninghoudend met de stiptheid van de treinen in Duitsland zie ik dat niet goed komen... Slaaptreinen zijn er ook al niet :(

Vraag mij af hoe Greta Thunberg die zogezegd altijd de trein neemt naar hier geraakt...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Noorwegen

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 03 mar 2019, 15:33 Vraag mij af hoe Greta Thunberg die zogezegd altijd de trein neemt naar hier geraakt...
Die was "naar hier" met de trein.

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Noorwegen

Bericht door FLV-FGSP »

Da's inderdaad geen gemakkelijke verplaatsing. Je kunt natuurlijk de Color Line nemen tussen Kiel en Oslo, maar die legt al om 14:00 uur af en zo vroeg kun je bij vertrek uit België nog niet in Kiel zijn. Uit Keulen lukt het wel.
Een alternatief is de combinatie van trein naar Kiel, overtocht naar Göteborg en dan de trein naar Oslo.

Greta Thunberg komt uit Stockholm, dat is iets korter en er zijn meer treinen. Sinds het wegvallen van de nachttreinen moet die verplaating wel met een overnachting onderweg.

Voel je vrij om deze petitie voor meer nachttreinen naar Scandinavië te tekenen: https://www.change.org/p/swedish-and-da ... r=30659649
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

FLV-FGSP schreef: 03 mar 2019, 16:29 Voel je vrij om deze petitie voor meer nachttreinen naar Scandinavië te tekenen: https://www.change.org/p/swedish-and-da ... r=30659649
Zeker en niet alleen naar Scandinavië als men dan toch zo bezig is met het klimaat en CO2 uitstoot zouden er best wel wat meer in heel Europa mogen komen.

Er is trouwens nog een nachttrein van Hamburg naar Kopenhagen maar zonder slaaprijtuigen maar ik weet niet of je daar dan een beetje deftig op kan slapen. Na een hele rit van Brussel nog eens een hele nacht en dan weer een dag op de trein zitten zal toch wat veel zijn denk ik.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Noorwegen

Bericht door wbrm »

Op bepaalde dagen rijdt er tijdens de zomer een nachttrein van Berlijn naar Malmö. Dit is echter een zeer basic nachttrein dus verwacht geen Nightjet comfort. Meer info bij de vervoerder: https://www.snalltaget.se/
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Noorwegen

Bericht door rdv »


FLV-FGSP schreef: Greta Thunberg komt uit Stockholm, dat is iets korter en er zijn meer treinen. Sinds het wegvallen van de nachttreinen moet die verplaating wel met een overnachting onderweg.
Ik doe die verbinding volgende week, maar tussen Kopenhagen en Hamburg gaat het 's nachts met de Flixbus.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Noorwegen

Bericht door rdv »

Heb je al op http://www.seat61.com/norway.htm gekeken? Hier staan verschillende mogelijkheden, o.a. met de ferry via Hirtshals (Noord Denemarken).

Tenslotte kan je ook met de Volvo boot uit Gent naar Gothenburg (https://www.google.com/url?sa=t&source= ... eborg-gent)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Ik ben nu toch al een paar keer die richting uitgegaan, en het is niet makkelijk zonder overnachting onderweg, maar wel haalbaar. Laatste keer vertrok ik met de ICE van 14:26, overnachtte in Hamburg en ging 's ochtends rond 8u door naar Hirtshals. Dan is er voldoende buffer om bij de Fjord Line ferry te geraken naar Bergen. Je geraakt desnoods in Noord-Jutland tegen de late avond met een volle dagreis, maar de enige ferries 's ochtends zijn Stena Line Frederikshavn-Oslo (vertrek 8:45, aankomst 18:30) en Fjord Line Hirtshals-Langesund, om 9u. Met de bus naar Porsgrunn (ca. 30') en trein naar Oslo (2-3u) ben je dan 's namiddags in Oslo. Eerlijk, dan zou ik eerder voor een nacht onderweg gaan. Helaas rijden er momenteel dus geen nachttreinen noordwaarts.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Deze zomer is er wel een nachttrein vanuit Hamburg naar Kopenhagen maar geen slaaptrein en vanaf Fredericia als stoptrein...

Ik zou ook mijn FIP vrijkaartjes willen gebruiken maar voor Zweden hebben we dat niet, kan je dat combineren met een Interrail one country pas? Voor oversteken van de grens dan, deel Noorwegen/Denemarken met FIP en de Interrail vanaf de grens in Zweden?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Als Noorwegen je reisbestemming is, en Zweden slechts op doortocht wordt bezocht, zou ik eerder op tijd je tickets online boeken, als je op voorhand boekt, kan dat behoorlijk goedkoop (zoals in het VK). Zorg dan uiteraard voor voldoende buffer, die goedkope tickets zijn zelden inwisselbaar.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Nee het is ook de bedoeling Stockholm/Göteborg te bezoeken bij de terugrit
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Noorwegen

Bericht door rdv »

groentje schreef:Als Noorwegen je reisbestemming is, en Zweden slechts op doortocht wordt bezocht, zou ik eerder op tijd je tickets online boeken, als je op voorhand boekt, kan dat behoorlijk goedkoop (zoals in het VK). Zorg dan uiteraard voor voldoende buffer, die goedkope tickets zijn zelden inwisselbaar.
Bij de DB kan je soms deals doen. Vorige week een ticket Stockholm-Gent gekocht voor 79 €, voor volgende week, dus slechts 14 dagen op voorhand.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Ik ben nog steeds geneigd om losse tickets te kopen, tenzij je graag flexibel wil zijn, of te laat bent voor de goedkoopste tickets, dan is Interrail wellicht interessanter. Bedenk wel, reserveren is verplicht voor de meeste langeafstandstreinen in Zweden (en in principe ook in Noorwegen). Het voorbeeld op hun website komt op 75 SEK in tweede klasse voor een reservering mét interrail reeds in je bezit (je moet immers het nummer op de omslag ingeven). Hoe dat in zijn werk gaat staat hier. Losse tickets voor komende zomer komen in de verkoop ergens eind deze maand, vanaf half augustus zal het midden mei zijn, met uitzondering wanneer er nog werken mogelijk zijn, dan kan het later zijn.
Prijzen starten vanaf 195 à 235 SEK, niet inwisselbaar of omruilbaar voor Oslo-Stockholm. Ze hebben een lageprijskalender om na te gaan of een dagje eerder of vroeger interessant kan zijn, want prijzen kunnen snel oplopen. Ik zag heel wat prijzen in de 400 en 600 SEK, tot wel 855 SEK, en met overstap in Göteborg kan dat zelfs nog meer zijn, ik zag een paar keer prijzen als 1093 SEK... En die zijn nog steeds voor tickets die niet om te wisselen zijn of terugbetaling voor kan gevraagd worden... Wil je wel die flexibiliteit, betaal je daarvoor bij. Op tijd boeken is dus de boodschap.
Er zijn werken in en rond Stockholm, komende zomer(tot 18/08), waarbij Stockholm C niet bereikbaar is met SJ. Je reist in plaats naar Stockholm Södra, en kan vanaf daar met de SL-trein verder (maar apart ticket nodig, er is wel tariefintegratie in het lokale verkeer, ticket is geldig op alle bussen, treinen en metro's in de provincie Stockholm) en is zeer betaalbaar.
Nu, qua dienstregeling is het vrij mager, er rijden 2 treinen per dag rechtstreeks tussen Oslo en Stockholm, en in die richting vertrek je ofwel heel erg vroeg (rond 6u) of kom je erg laat toe (na 22u). Om die reden zou ik, als je echt graag Stockholm wil bezoeken, overwegen om dat in de heenreis te doen, de uren omgekeerd vallen immers iets beter mee (de ochtendtrein vertrekt om 8, de avondtrein kom ook vrij laat toe). Opgelet, dit is met de huidige dienstregeling in het achterhoofd, ik kon nog niet ver genoeg in de toekomst kijken. Wil je eerder Göteborg bezoeken (of via Göteborg tussen Stockholm en Oslo reizen)n dan heb je 2 à 3 treinen per dag, en de nodige snelbussen als alternatief. Oslo-Göteborg wordt door NSB-treinen gereden, maar het lijkt erop dat de prijzen op de SJ-website goedkoper zijn (even gekeken voor morgen, bij NSB kost het 369 NOK, bij SJ 299 SEK...)
Nu, hoe geraak je dan in Zweden vanuit België? Dat is iets gemakkelijker, je kan in principe in één etmaal in Stockholm geraken vanuit Brussel, je komt 's avonds toe in Malmö, en daar kan je dan de nachttrein nemen naar Stockholm. Behoorlijk vermoeiend, en ik zou dus opteren voor een tussenstop ergens in Noord-Duitsland, Denemarken of desnoods Malmö (dat is reeds een behoorlijk lange dag op de trein, maar zelfs mocht er een aansluiting de mist in gaan, je geraakt er normaal nog. Er zijn vrij regelmatig treinen van verschilende operatoren tussen Malmö en Stockholm, grofweg elk uur op een weekdag wel een trein. De twee operatoren naar Stockholm zijn SJ (www.sj.se) en Snålltaget (www.snalltaget.se), naar Göteborg komt er nog Øresundståg (www.oresundstag.se) bij. Een overzicht van alle treinen kan je op www.resrobot.se vinden (Tågtidtabeller is het spoorboekje met alle treinen, je vindt er ook netkaarten, Reseplanerare is een reisplanner met echt alle vervoersmiddelen in Zweden en omgeving, tot vluchten toe, en Köp resa wijst zichzelf uit, hier kan je ook tickets kopen voor alle vervoerders. En om het nog wat ingewikkelder te maken, hier kan je soms ook tickets vinden die goedkoper zijn dan bij de maatschappijen zelf...)
Tussen Göteborg en Stockholm, tenslotte, rijden SJ, MTR Express (https://mtrexpress.se) en Tågåkeriet i Bergslagen als je via Karlstad zou willen reizen (tickets via SJ). En dan is er nog een specialleke, de Blåtåget (www.blataget.com), één retourrit met oudere rijtuigen en een restauratierijtuig met een zeer goede reputatie, maar op het eerste zicht niet boekbaar met een Interrail. Yep, het is wat zoeken...
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Noorwegen

Bericht door HLE18 »

Ok bedankt voor de info maar eerst Stockholm is jammer genoeg niet mogelijk omdat er nog mensen mee gaan die niet anders kunnen.

Ziet er inderdaad wel ingewikkeld uit met al die verschillende bedrijven...
En hoe zit het met onze FIP, hoe kan je een plaats reserveren in Noorwegen? Kan dat on-line of enkel aan het loket?
Voor Oslo-Stockholm kan je dan een ticket voor Zweden kopen vanaf de grens of moet je dan altijd het volledige traject kopen?
groentje schreef: 05 mar 2019, 22:53 Behoorlijk vermoeiend, en ik zou dus opteren voor een tussenstop ergens in Noord-Duitsland, Denemarken of desnoods Malmö (dat is reeds een behoorlijk lange dag op de trein, maar zelfs mocht er een aansluiting de mist in gaan, je geraakt er normaal nog.
In Duitsland ben je nooit zeker waar je 's avonds terecht zal komen, vorig jaar is het zelfs niet gelukt om in 1 dag Wenen te bereiken. Kleine 8u om in Frankfurt te geraken door problemen met verschillende ICE's :twisted: Het zal waarschijnlijk overnachting in Denemarken worden al is Malmö precies wel goedkoper in.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Noorwegen

Bericht door groentje »

Denemarken valt mee, Kopenhagen is duur. Als je in Kopenhagen geraakt, lijkt Malmö haalbaar en goedkoper om te overnachten. Maar als je in pakweg Odense verblijft, of een van de kleinere Deense stadjes, dan kan dat heel wat goedkoper, hoor. Ik passeerde al in Fredericia, Horssens, Odense, Svendborg... en moet zeggen, die stadjes hadden wel wat. Zeker Fredericia en Svendborg bij de kleintjes, en Aarhus, Aalborg en Odensebij de grotere.
Ik zou dus opteren voor: Dag 1: België naar pakweg Fredericia.
Dag 2: Fredericia naar Hirtshals voor Stavanger of Bergen, of Frederikshavn voor Oslo, overnachten op de boot.
Dag 3: Noorwegen!
Ik heb het nog eens opgezocht, reservaties zijn niet verplicht (hoewel wel aan te raden voor langere ritten), en kosten 50 NOK, een goede €5. Dit is enkel mogelijk in een van de langeafstandstreinen, ietwat verwarrend Regiontog genoemd. Zo'n reservatie kan je meestal nog wel de dag zelf of de dag ervoor kopen, de verkoop van tickets is uitbesteed aan een nieuw bedrijf (dat ook busverbindingen verkoopt), genoemd Entur. Verkooppunten vind je enkel in de grote stations, Bergen, Stavanger, Oslo... Soms kan je ook terecht in een lokale shop, maar vaak alleen 's voormiddags, zoals in Voss. Ik heb nog niet ontdekt hoe je aan zo'n reservatie kan geraken online, helaas...
Terugkeer:
Dag 1: Oslo-Göteborg, met de eerste trein ben je er al voor de middag. Als 7 uur wat te vroeg is, én je de dure overnachting in Oslo wil vermijden, overweeg een hotel in Sarpsborg, of een andere halte onderweg. Bezoek aan Göteborg gedurende een paar uur of blijven overnachten, en dan naar Stockholm (3-4 uur met de trein).
Dag 2: Stockholm.
Dag 3: trein naar Kopenhagen, eventueel bezoek aan de stad, anders verder naar bijvoorbeeld Hamburg.
Dag 4: Hamburg naar België.

Alternatief 1: Stockholm laten vallen, en Göteborg wat beter leren kennen gedurende een dag of 2. Dag 2 dan met de nachtferry naar Kiel, dag 3 door Duitsland naar huis.
Alternatief 2: met de trein van Oslo naar Trondheim (nachttrein, of dagtrein, maar dan kom je pas 's avonds toe). Naar Stockholm door de grens over te steken bij Storlien, er rijden 2 regionale treinen de grens over per dag, een 's ochtends, een 's avonds. Die 's ochtends laat je toe om voor 18u in Stockholm te zijn, die 's avonds geeft je de kans om de nachttrein te nemen. Dan kan je eventueel van Stockholm naar Göteborg als je beide steden wil bezoeken, en van daar de ferry. Is wel tijdsintensief, maar best indrukwekkend.
Alternatief 3: zoals richting Göteborg, kan je later opstaan door niet in Oslo, maar in Kongsvinger te overnachten. In plaats van voor 6, is dat toch al 7 dat jein het station moet zijn voor de ochtendtrein... Ga er maar vanuit dat het global pricing is, en dat de prijs vanaf Kongsvinger niet goedkoper zal zijn dan vanaf Oslo. Dat is een vermoeden, geen zekerheid, maar het zou in de lijn der verwachting liggen.
Plaats reactie