CIV

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef:
rdv schreef:Het is ook niet mogelijk om je reservatie te wijzigen, ik vraag me af hoe ze dat in overeenstemming denken te brengen met de CIV-afspraken bij vertraging van een voorafgaande trein.
Hetzelfde als met andere tickets die niet wijzigbaar zijn, zoals bv. Eurostar en Thalys en SNCF die ook hebben. Maar is het wel mogelijk om Izy in combinatie met iets anders te boeken, bv. via de NMBS- of SNCF-website?
Ik dacht dat - althans volgens de geest van de regeling - CIV ook geldt voor verbindingen die apart aangekocht zijn, maar tot eenzelfde verplaatsing behoren? Dat is althans de mening van Seat61.com.
Er zijn veel verbindingen die onmogelijk in één ticket te boeken zijn. Om bvb TGV Lille - Paris te combineren met Thello Paris-Milan kan je al niet bij de SNCF terecht. Ik denk dat er weinig Fransen zijn die zo een ticket gaan boeken bij NMBS Europe (waar het wel kan). Idem, naast de vele verbindingen die je wel op Eurostar.com kan boeken, zijn er nog steeds lokale Engelse maatschappijen die niet in dat systeem gestapt zijn, en moet je dus EUR en lokale verbinding apart boeken.

In beide gevallen hebben zowel THA als EUR mij toch zonder problemen omgeboekt naar een volgende trein. Misschien omdat ze een coulante houding hebben.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:Ik dacht dat - althans volgens de geest van de regeling - CIV ook geldt voor verbindingen die apart aangekocht zijn, maar tot eenzelfde verplaatsing behoren? Dat is althans de mening van Seat61.com.
Heb je daar een link bij?
Het gaat erom dat je je tickets voor 1 reis tegelijk hebt gekocht, via hetzelfde verkoopkanaal. Het idee is dat je om een vervoerbewijs voor een bepaalde reis vraagt en dan doet het er niet toe hoeveel stukjes papier je krijgt. In principe heb je dan een doorgaande overeenkomst.
rdv schreef:Er zijn veel verbindingen die onmogelijk in één ticket te boeken zijn. Om bvb TGV Lille - Paris te combineren met Thello Paris-Milan kan je al niet bij de SNCF terecht. Ik denk dat er weinig Fransen zijn die zo een ticket gaan boeken bij NMBS Europe (waar het wel kan). Idem, naast de vele verbindingen die je wel op Eurostar.com kan boeken, zijn er nog steeds lokale Engelse maatschappijen die niet in dat systeem gestapt zijn, en moet je dus EUR en lokale verbinding apart boeken.

In beide gevallen hebben zowel THA als EUR mij toch zonder problemen omgeboekt naar een volgende trein. Misschien omdat ze een coulante houding hebben.
Als je je tickets voor 1 reis op verschillende plaatsen hebt gekocht, dan waren ze coulant. Of wellicht wat Railteam HOTNAT van toepassing.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

CIV

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef:
rdv schreef:Ik dacht dat - althans volgens de geest van de regeling - CIV ook geldt voor verbindingen die apart aangekocht zijn, maar tot eenzelfde verplaatsing behoren? Dat is althans de mening van Seat61.com.
Heb je daar een link bij?
http://www.seat61.com/Europe-train-trav ... s_go_wrong
rvdborgt schreef: Het gaat erom dat je je tickets voor 1 reis tegelijk hebt gekocht, via hetzelfde verkoopkanaal. Het idee is dat je om een vervoerbewijs voor een bepaalde reis vraagt en dan doet het er niet toe hoeveel stukjes papier je krijgt. In principe heb je dan een doorgaande overeenkomst.
Seat61.com stelt dat volgens de letter van CIV ook tickets voor bvb. Lille-Dijon (TGV) en vervolgens Dijon - Milan (Thello) die je bvb. via loco2.com koopt, als 2 tickets worden aanzien, en CIV dan volgens een strikte interpretatie niet van toepassing zou zijn. Loco2 is enkel een intermediaire, de tickets worden uitgegeven door de respectievelijke maatschappijen.

De brede interpretatie door Mark Smith (Seat61.com) blijkt ook uit zijn advies voor het aankopen van aansluitende treinticket verder in Italië (na aankomst met Thello)
http://www.seat61.com/thello-train-from-paris-to-italy.htm#.VuKoqX3hC1s schreef:I recommend booking any onward trains separately at either http://www.italiarail.com or http://www.trenitalia.com. Always allow at least an hour after the scheduled arrival of the sleeper for connections, preferably more, as it often runs up to an hour late. If you're happy with 'no refunds, no changes to travel plans', you should look for a cheap super-economy or economy fare. If the sleeper runs late and you miss the connection, you should be entitled to be re-booked on a later train, even with a Super-economy fare, under the CIV international conditions of carriage.
Hoewel hij toch ook waarschuwt tegen het ruim interpreteren van CIV:
http://www.seat61.com/Denmark.htm#.VuKvAX3hC1s schreef:London to Copenhagen in a single day? Before anyone else points it out, yes, it's theoretically possible to leave London on the 06:50 Eurostar and arrive in Copenhagen at 22:14 the same day - however, this involves two tight connections, one in Brussels and one in Hamburg, with no way of splitting the ticket so that both connections are protected by the CIV conditions of carriage as explained here.
rdv schreef:In beide gevallen hebben zowel THA als EUR mij toch zonder problemen omgeboekt naar een volgende trein. Misschien omdat ze een coulante houding hebben.
Als je je tickets voor 1 reis op verschillende plaatsen hebt gekocht, dan waren ze coulant. Of wellicht wat Railteam HOTNAT van toepassing.
[/quote]
Wat is Railteam HOTNAT?

Thalys heeft me toegelaten op een latere THA met een No-Flex ticket nadat de Thello met +45 was aangekomen. EUR heeft met toegelaten op een latere trein nadat wijlen EastAnglia met +30 was aangekomen. Geen van beiden dus connecties tussen 2 RailTeam vervoerders.

(@admin, mss moet dit maar in een apart draadje)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:
rvdborgt schreef:
rdv schreef:Ik dacht dat - althans volgens de geest van de regeling - CIV ook geldt voor verbindingen die apart aangekocht zijn, maar tot eenzelfde verplaatsing behoren? Dat is althans de mening van Seat61.com.
Heb je daar een link bij?
http://www.seat61.com/Europe-train-trav ... s_go_wrong
rvdborgt schreef:Het gaat erom dat je je tickets voor 1 reis tegelijk hebt gekocht, via hetzelfde verkoopkanaal. Het idee is dat je om een vervoerbewijs voor een bepaalde reis vraagt en dan doet het er niet toe hoeveel stukjes papier je krijgt. In principe heb je dan een doorgaande overeenkomst.
Seat61.com stelt dat volgens de letter van CIV ook tickets voor bvb. Lille-Dijon (TGV) en vervolgens Dijon - Milan (Thello) die je bvb. via loco2.com koopt, als 2 tickets worden aanzien, en CIV dan volgens een strikte interpretatie niet van toepassing zou zijn. Loco2 is enkel een intermediaire, de tickets worden uitgegeven door de respectievelijke maatschappijen.
Zo is dat inderdaad.
rdv schreef:De brede interpretatie door Mark Smith (Seat61.com) blijkt ook uit zijn advies voor het aankopen van aansluitende treinticket verder in Italië (na aankomst met Thello)
http://www.seat61.com/thello-train-from-paris-to-italy.htm#.VuKoqX3hC1s schreef:I recommend booking any onward trains separately at either http://www.italiarail.com or http://www.trenitalia.com. Always allow at least an hour after the scheduled arrival of the sleeper for connections, preferably more, as it often runs up to an hour late. If you're happy with 'no refunds, no changes to travel plans', you should look for a cheap super-economy or economy fare. If the sleeper runs late and you miss the connection, you should be entitled to be re-booked on a later train, even with a Super-economy fare, under the CIV international conditions of carriage.
Je hebt dat recht niet, dat is dan coulance, want je hebt via twee kanalen bij verschillende vervoerders geboekt.
rdv schreef:Hoewel hij toch ook waarschuwt tegen het ruim interpreteren van CIV:
http://www.seat61.com/Denmark.htm#.VuKvAX3hC1s schreef:London to Copenhagen in a single day? Before anyone else points it out, yes, it's theoretically possible to leave London on the 06:50 Eurostar and arrive in Copenhagen at 22:14 the same day - however, this involves two tight connections, one in Brussels and one in Hamburg, with no way of splitting the ticket so that both connections are protected by the CIV conditions of carriage as explained here.
Die reis koop je het beste aan een DB-loket of bij een DB-agentschap. DB moet dat ergens ergens splitsen, maar DB vertelt je niet dat je dan twee verschillende overeenkomsten zou aangaan, *dus* heb je 1 doorgaande overeenkomst. De Duitse toezichthouder heeft dat al in veel gevallen zo geoordeeld.
rdv schreef:
rvdborgt schreef:
rdv schreef:In beide gevallen hebben zowel THA als EUR mij toch zonder problemen omgeboekt naar een volgende trein. Misschien omdat ze een coulante houding hebben.
Als je je tickets voor 1 reis op verschillende plaatsen hebt gekocht, dan waren ze coulant. Of wellicht wat Railteam HOTNAT van toepassing.
Wat is Railteam HOTNAT?
Hop On The Next Available Train:
http://lmgtfy.com/?q=Railteam+HOTNAT
rdv schreef:Thalys heeft me toegelaten op een latere THA met een No-Flex ticket nadat de Thello met +45 was aangekomen. EUR heeft met toegelaten op een latere trein nadat wijlen EastAnglia met +30 was aangekomen. Geen van beiden dus connecties tussen 2 RailTeam vervoerders.
Dat was in beide gevallen coulance. Van Eurostar was me dat bekend. Die hebben dat eigenlijk altijd al zo gedaan. Thalys is echter lang niet altijd zo flexibel.

Groetjes,
Rian
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef:
rdv schreef:
rvdborgt schreef:Het gaat erom dat je je tickets voor 1 reis tegelijk hebt gekocht, via hetzelfde verkoopkanaal. Het idee is dat je om een vervoerbewijs voor een bepaalde reis vraagt en dan doet het er niet toe hoeveel stukjes papier je krijgt. In principe heb je dan een doorgaande overeenkomst.
Seat61.com stelt dat volgens de letter van CIV ook tickets voor bvb. Lille-Dijon (TGV) en vervolgens Dijon - Milan (Thello) die je bvb. via loco2.com koopt, als 2 tickets worden aanzien, en CIV dan volgens een strikte interpretatie niet van toepassing zou zijn. Loco2 is enkel een intermediaire, de tickets worden uitgegeven door de respectievelijke maatschappijen.
Zo is dat inderdaad.
rvdborgt schreef: Die reis koop je het beste aan een DB-loket of bij een DB-agentschap. DB moet dat ergens ergens splitsen, maar DB vertelt je niet dat je dan twee verschillende overeenkomsten zou aangaan, *dus* heb je 1 doorgaande overeenkomst. De Duitse toezichthouder heeft dat al in veel gevallen zo geoordeeld.
Maar hoe kan je nu weten dat je bij b-europe of loco2 niet CIV-proof zit en bij DB wel?

Als het fout gaat, kan je je dan niet beroepen op de EU compensatieregeling, waarbij b-europe, loco2 en DB allen als "reisbureau" worden aanzien?

Soit, zie ook mijn draadje in "Reisinformatie" over de zoektocht naar een CIV-waardig ticket.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Izy, low-cost Brussel-Parijs door Thalys

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef:
rvdborgt schreef:Die reis koop je het beste aan een DB-loket of bij een DB-agentschap. DB moet dat ergens ergens splitsen, maar DB vertelt je niet dat je dan twee verschillende overeenkomsten zou aangaan, *dus* heb je 1 doorgaande overeenkomst. De Duitse toezichthouder heeft dat al in veel gevallen zo geoordeeld.
Maar hoe kan je nu weten dat je bij b-europe of loco2 niet CIV-proof zit en bij DB wel?

Als het fout gaat, kan je je dan niet beroepen op de EU compensatieregeling, waarbij b-europe, loco2 en DB allen als "reisbureau" worden aanzien?
Bij NMBS zou dit ook 1 overeenkomst zijn, al beweert de NMBS zelf van niet. Aan het loket vertellen ze niet dat je meerdere overeenkomsten zou aangaan. Met Loco2 heb ik geen ervaring. Het is wel zo dat een reisbureau in feite het risico op zich neemt als ze zelf een een reis samenstellen met tickets van verschillende vervoerders waarvoor zij agent zijn en niet aan de klant vertellen dat het verschillende overeenkomsten zijn.

Groetjes,
Rian
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: CIV

Bericht door K V B »

Railteam geeft expliciet aan dat HOTNAT geld als je aansluiting verloren gaat op voorwaarde dat het gaat om een overstap tussen treinen van Railteam leden, in een HOTNAT hub.

Dus bijvoorbeeld (heb ikzelf meegemaakt): TGV Lyria Basel - Parijs en vervolgens Thalys Parijs - Brussel. Hier nooit problemen gehad. Idem zou moeten zijn voor overstappen tussen Thalys en Eurostar in Brussel, of tussen Thalys en ICE in Köln.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: CIV

Bericht door kika »

Omdat hier blijkbaar al wat hotnat kennis zit: omwille van vertrek- en aankomsttijden wilde ik ICE 624 nemen (18:14), in Deutz een S-Bahn
(18:27) naar Keulen hbf, en daar een Thalys (18:43). Geen zeer ruime overstaptijd, zeker op vrijdagen, maar mocht ik die Thalys missen, kan ik me dan beroepen op HOTNAT en in de volgende (laatste) trein naar Brussel stappen, een ICE?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: CIV

Bericht door rvdborgt »

kika schreef: 05 jul 2019, 08:21 Omdat hier blijkbaar al wat hotnat kennis zit: omwille van vertrek- en aankomsttijden wilde ik ICE 624 nemen (18:14), in Deutz een S-Bahn
(18:27) naar Keulen hbf, en daar een Thalys (18:43). Geen zeer ruime overstaptijd, zeker op vrijdagen, maar mocht ik die Thalys missen, kan ik me dan beroepen op HOTNAT en in de volgende (laatste) trein naar Brussel stappen, een ICE?
Volgens de letter niet want je hebt in Köln Hbf dan geen aansluiting tussen 2 HST's gemist. Maar ik zou het zeker proberen en dan zeggen dat je door vertraging van ICE 624 je aansluiting hebt gemist. Bij weigering erop staan dat ze een alternatief bieden naar je eindbestemming (= maak het ook hun probleem).

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: CIV

Bericht door kika »

Bedankt! Ik wist dat de Parijse stations als 1 worden beschouwd, bij Keulen wist ik het niet.
Plaats reactie