Een term die je hier vaak tegenkomt is "KTU", of "Kantonale Transport Unternehmung". De meeste zijn inderdaad hoofdzakelijk eigendom van kantons en gemeentes. Dat is ook waarom er zo weinig secundaire lijnen gesloten zijn in Zwitserland.Olivier_Doorne schreef: ↑24 mei 2024, 07:35 Dat veel van die “private ondernemingen” voor belangrijke delen in handen zijn van lokale overheden klopt.
Maar die ondernemingen worden doorgaans wel private ondernemingen genoemd. Zie bvb Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwitserse_spoorwegenHet is dan ook in die betekenis dat ik het woord private ondernemingen gebruikte.Naast het door de staatsspoorwegen SBB CFF FFS geëxploiteerde hoofdnetwerk zijn er van oudsher een veelheid aan spoorwegmaatschappijen actief in het land. Hoewel geheel of gedeeltelijk in handen van overheden, vaak kantons, worden de overige maatschappijen als privaat beschouwd.
Maar er zijn er ook die echt privé zijn. De Jungfraubahnen Groep is zelfs beursgenoteerd. En die is toch ook hier voor een deel van het OV verantwoordelijk...